PDA

Se fuld version : Licens! Er DR ved at lave en APG?

Liverpool
05-12-2005, 12:28 PM
Jeg har med gru fulgt dr's kampagner for at få folk til at betale licens, ved at fremstille dem der ikke betaler licens som en flok skruppelløse nassere. Jeg er dybt uenig i den antagelse, og synes at det er noget der skal tages op, inden at udkommet bliver en offentlig hetz på mennesker der af velargumenterede årsager har valgt ikke at betale licens.

Er denne problemstilling, og de i oplæget implicitte holdninger noget der vækker gehør?

Scalpel
05-12-2005, 12:53 PM
Licensbetalingen som den foregår i dag er håbløst gammeldags, vi betaler til en offentlig institution som udlægger nogle radio og tv kanaler som for mit vedkommende ingen interesse har.

Jeg hører ikke radio, heller ikke net radio, jeg ser ikke DR 1 eller 2, ser nyhederne på TV2 vil jeg godt indrømme men derudover så ligger alt min seertid på kanaler jeg betaler for UDOVER min dr-licens.

I min dr licens ligger så også min betaling for TV2 som , såvidt jeg husker udgør en mindre væsentlig del af betalingen.

Jeg så gerne at man fik muligheden for at vælge hvad man gerne ville betale for, dette ville medføre at DR blev nødt til at vise hvad vi havde lyst til at se istedet for bare at kunne publicere alt det forpulede "crap" de bruger alt for meget sendetid på bare fordi de kan påsætte mærkatet "Public service TV" på det.

Derudover vækker det usigeligt min harme som hjemmefraflyttet at lige så snart jeg har et fjernsyn i huset, skal jeg betale til dem. Om jeg ser det eller ej, om mit fjernsyn er tilsluttet eller ej.

Jeg brugte de første 12 måneder jeg var fraflyttet ikke muligheden for at kunne se TV fordi det ragede mig en høstblomst på det tidspuntk, men brugte så mit fjernsyn til at se DVD film på istedet, jeg syntes det er for groft at kunne udsende breve med trusler og sige at jeg er en nasserøv når jeg ikke engang bruger deres tjenester.

Jeg går ikke ind for frivillig betaling, men jeg går ind for noget der hælder i den retning, nemligt frit valg.
Jeg vil gerne kunne modtage TV2 og TV2 Zulu, thats IT dr 1, 2 og diverse andre public service kanaler kan rende mig et vist sted.
Giv mig mulighed for selv at vælge hvilke dele af et produkt der ikke er afhængigt af alle de dele der indgår jeg vil betale for tak.

BeLLe
05-12-2005, 01:10 PM
Der går ikke noget af licensen til tv2 mere. det blev stoppet for et par år siden så vidt jeg husker.

JEg er osse imod at betale licens, ikke fordi jeg ikke ser DR ellr høre radio men af 2 andre grunde:
1: det er for dyrt - præcis på samme måde som musik cdere er for dyre og derfor vælger jeg ikke at købe dem. Forskellen her er bare at jeg ikke kan vælge DR fra hvis jeg har TV så derfor bliver jeg tvunget til at blive "sortseer"

2: Jeg vil ikke betale for at andre kan få et gratis produkt. Man kan ganske gratis høre DR radio og se DR's programmer på nettet om man betaler licens eller ej, om man bor i danmark eller ej. Hvem skal betale for det? det skal licens betalerne. Det er ikke fair. enten betaler dem der bruger servicen eller osse betaler ingen.

Disse 2 punkter hænger sammen - Hvis folk der bruger DR's net service betaler for det (fra udlandet eller ej) vil man kunne sætte licensen ned så alle kan være med.

M.A.D
05-12-2005, 01:38 PM
Jeg er bestemt ikke tilhænger af tvang. Og jeg hader at betale de licens-penge.

Men man må også se i øjnene, at DR og licenspengene er mere end bare en fjernsynskanal for alle.
DR har ikke bare en rolle i at bevare dansk kulturarv, men også at skabe dansk kulturarv.

Uden pengene til DR ville der være frygtelig lidt udvikling i dansk (film)kultur. Det er faktisk her, at størstedelen af udviklingen foregår.

Uden DR havde Trier aldrig fået dannet grundlaget for Dogmetanken (som blev til under Riget, der kun blev realiseret pga. DR, da ingen andre troede på dens kommercielle værdi).
Og lets face it. Triers værdi for dansk film - uanset om man kan lide hans film eller ej - er ganske enkel uvurderlig.

DR´s funktion er langt større end blot at tilbyde fjernsyn og underholdning til alle. Ovenstående var bare ét aspekt. Prøv at undersøge tingene nærmere, det er faktisk ret vildt, hvad de gør, udover dét som alle kan se.

PS. Jeg har ikke fjernsyn i øjeblikket, og savner det heller ikke.

PackedManiac
05-12-2005, 06:08 PM
Nej - Det skal ikke gøres frivilligt, for så vil ingen betale alligevel.

Det skal afskaffes :wink:

Tobias
05-12-2005, 06:14 PM
Jeg er bestemt ikke tilhænger af tvang. Og jeg hader at betale de licens-penge.

Men man må også se i øjnene, at DR og licenspengene er mere end bare en fjernsynskanal for alle.
DR har ikke bare en rolle i at bevare dansk kulturarv, men også at skabe dansk kulturarv.

Uden pengene til DR ville der være frygtelig lidt udvikling i dansk (film)kultur. Det er faktisk her, at størstedelen af udviklingen foregår.

Uden DR havde Trier aldrig fået dannet grundlaget for Dogmetanken (som blev til under Riget, der kun blev realiseret pga. DR, da ingen andre troede på dens kommercielle værdi).
Og lets face it. Triers værdi for dansk film - uanset om man kan lide hans film eller ej - er ganske enkel uvurderlig.

DR´s funktion er langt større end blot at tilbyde fjernsyn og underholdning til alle. Ovenstående var bare ét aspekt. Prøv at undersøge tingene nærmere, det er faktisk ret vildt, hvad de gør, udover dét som alle kan se.

PS. Jeg har ikke fjernsyn i øjeblikket, og savner det heller ikke.

Enig, Dog bør den del af licens-pengene som går til TV2 skæres væk, så licensen blev billigere! TV2's indhold er efter min mening ikke "Puplic" nok!

aL
05-12-2005, 06:17 PM
Jeg er også blevet "sortseer" (tak til Jowls for at informere at licensen kunne frameldes online :wink: )..

Det er alt for dyrt i forhold til hvad man får!

Jeg mener stadig at TV2 får 25% af pengene fra licensen, er det ikke også derfor at de har fået ørerne i EU's maskine?

BeLLe
05-12-2005, 07:45 PM
Tobias:

Enig, Dog bør den del af licens-pengene som går til TV2 skæres væk, så licensen blev billigere! TV2's indhold er efter min mening ikke "Puplic" nok!

Læs det øverste af mit indlæg igen:

Der går ikke noget af licensen til tv2 mere. det blev stoppet for et par år siden så vidt jeg husker.

Her kan i se hvordan licensen bliver fordelt.
De lokale tv2 regioner får stadig en lille det men TV2 får intet.
http://omtv2.tv2.dk/facts/article.php?id=471412

Mollerz
05-12-2005, 08:13 PM
Synes licensen ville være fin nok, hvis den omfattede nogle flere kanaler.

Bl.a. kunne de godt inddrage TV-Danmark, Kanal5, TV3, 3+ og visse andre under licenskronerne.

Jeg bliver også sortseer, når jeg fylder 18.. :shock:

PackedManiac
05-12-2005, 09:18 PM

Under 18 og du drikker som et svin! Du burde skamme dig burde du :P

Mollerz
05-12-2005, 09:20 PM

Og du drikker som et svin! Du burde skamme dig burde du :P
Ja da.. Shame on me..

Jeg er et sort får i den danske ungdom.. FRIBYTTER, DRANKER, SORTSEER og FARTGAL..:P

Tobias
05-12-2005, 09:34 PM
Tobias:

Læs det øverste af mit indlæg igen:

Her kan i se hvordan licensen bliver fordelt.
De lokale tv2 regioner får stadig en lille det men TV2 får intet.
http://omtv2.tv2.dk/facts/article.php?id=471412

Sorry! Missede det!
Det ændrer dog ikke på konklusionen. Nemlig at licens pengene er noget vi betaler til for at have DR som kultur-bevarende/skabende organisation. Man kunne dog diskutere om det så ikke var bedre at opkræve disse penge som en del af skatten (skatten ville jo så bare stige tilsvarende). Personligt er jeg skide ligeglad om man vælger den ene eller anden løsning.

raistlin
05-13-2005, 09:33 AM
Når nu det er sådan at vi alle (eller 98%) formodes at have et fjernsyn i hjemmet alligevel, burde licensen lægges ind under skatten.

Licensen er idag en 'social uretfærdig' skat, som vi alle betaler det samme beløb til, uanset om vi hedder Maersk til efternavn, eller hedder Nielsen og er på kontanthjælp.

Og, tro mig, når man er på kontanthjælp, er et girokort på 1050 kr, et stort hul der skal fyldes...

Tænk også på alle de 'licensmedarbejdere' der blev frigjort til rigtige jobs, når licenskontoret blev nedlagt. Allerede her var der da en stor besparelse at hente.

At DR eksisterer i det format det gør nu, har jeg dog ikke det store imod. (Jo, man kan blive træt af alle de genudsendelser, men nyproduktioner koster jo endnu flere penge). Med alle de andre reklamefinancierede kanaler vi har adgang til, og deres generelle lavtflyvende fællesnævner, er det trods alt rart, at DR er med til at hæve niveauet lidt. OK, TV2 fyrer en perle af engang imellem, men de er ofte ret sensationsprægede i deres journalistiske indhold.

Så, ja, væk med licensen, over på skattebilletten, nedlæg licenckontoret.

-Raist

PS, jeg bryder mig heller ikke om de slet skjulte trusler om vold der har været i et par af licens-'reklamerne'. Og jeg bryder mig heller ikke om breve der siger 'du betaler ikke licens -> ergo er du sortseer. Hvis du rent undtagelsesvis ikke bryder loven, er du velkommen til at bevise din uskyld, ved et af vores uanmeldte kontrolindbrud'.

cielorosso
05-13-2005, 01:58 PM
enig... licensen over på skattebilletten...

M.A.D
05-13-2005, 02:29 PM
Der er mange problemer forbundet med at lægge det ind under skatten.

DR har, som den institution det er, et budget at følge og overholde.
Hvis deres indtægtsgrundlag gøres skatteafhængigt vil det betyde større eller mindre udsving i deres budgetter, når skiftende regeringer ændrer i skatten.
Mindre institutioner er ikke nær så sårbare som DR ville være. En lille ændring i skatten ville betyde enorme forskydelser i DR´s budget. DR ville have svært ved at fungere optimalt med et så ustabilt indtægtsgrundlag.

Vælger man så i stedet at sige, at DR´s tilskud skulle være uændret, selvom man sætter skatten ned generelt, ville det betyde nedskæringer på andre områder, da DR´s forholdsvise andel af den samlede beskatning ville blive større.

Desuden ville en overførsel til beskatningen gøre DR til en del af den samlede finanspolitik, og derved gøre DR til en større brik i det politiske spil og dets rævekager.
Og da DR uden konkurrence er DK´s største kulturbærende institution, er det en lidt risikabel satsning at smide den ind i den politiske boksering, blot for at gøre det mere behageligt at betale pengene til den.

I danmark har vi en mangeårig tradition for konsensus på det kulturpolitiske område, men som vi har set de sidste 4 år, er den konsensuspolitik for alvor begyndt at smuldre.
Så af alle tider, ville nu være det absolut værste tidspunkt at gøre licenspengene finanspolitiske.

BeLLe
05-13-2005, 02:42 PM
Jeg synes heller ikke at licensen skal ind under skatten. Nej DR skal være en tilvalgs kanal på samme vilkår som alle andre kanaler. Hvis jeg kunne vælge at betale til DR på samme måde som jeg betaler til feks TV3 eller Zulu ville jeg ikke have et problem med det.

Det er elementet af tvang jeg er imod. Giv folk muligheden for det frie valg og mange flere vil være positive over for det der skal vælges

M.A.D
05-13-2005, 03:25 PM
Jeg synes heller ikke at licensen skal ind under skatten. Nej DR skal være en tilvalgs kanal på samme vilkår som alle andre kanaler. Hvis jeg kunne vælge at betale til DR på samme måde som jeg betaler til feks TV3 eller Zulu ville jeg ikke have et problem med det.

Hvis DR blev en tilvalgskanal som Zulu og Tv3, hvad ville konsekvensen så blive? Det ville blive langt færre indtægter for DR (hvis det skulle fortsætte som Public Service), og derved langt færre dansk-producerede programmer.
Det ville bedre kunne betale sig at købe billige amerikanske serier og programmer. Sådan som de førnævnte kanaler gør det.

Det vi i danmark vil miste, er mangfoldighed af kulturuelle tilbud. DR er et medie for kulturelle synspunkter, for kulturelle ytringer. Dét er bl.a. deres eksistensberettigelse...
Udover, som jeg nævnte i en post ovenfor, at vi ville miste et enormt kulturelt udviklingssted, som ville være katastrofal for dansk kulturel udvikling, ville vi også miste et hav af mangfoldige kulturaspekter. Det ville være amerikansk eller engelsk det meste.

Og det her handler ikke om smag; det handler ikke om man kan lide oldemor Gerdas livshistorie, Krøniken eller whatever.
Det handler om kulturel pluralisme.

Doktor MP3
05-13-2005, 05:00 PM
Er enig med Rasitlin. Licensen burde lægges ind under skatten - det ville være det nemmeste at administrere, og hvis den blev gjort indkomstafhængig ville det virke mere retfærdigt, ifølge den gamle devise: Yde efter evne, nyde efter behov. MEN: Flere skatter vist nok ikke lige det som den nuværende regering er mest ivrig efter at få gennemført, uanset om det er smart eller ej, sålænge det hedder noget med skattestigninger stejler de jo helt.
Derfor er mulligheden nok ikke realistisk det næste lange stykke tid.

I øvrigt giver jeg også M.A.D ret. Tænk på alle de gode ting der kommer fra DR. Udover de nævnte, vil jeg også gerne nævne, at det er P3 som promoter samtlige nye danske musiknavne - det er der ingen kommercielle radiokanaler der tør. Hvis det ikke var for P3 så skulle vi kun høre gamle 'best of' plader og fy da føj for det.

Hvis man overfører licensdebatten på musik tror jeg ikke at sagen bliver nemmere at få trumfet igennem politisk.
Her bliver direkte støtte til kunstnerne (desvæære) ALDRIG til noget - eller mere end det er i forvejen.

Snoozer
05-17-2005, 09:11 PM
Det kan nu fint lade sig gøre at betale lisensen via skattesystemet uden at blande mere politik ind i det end det allerede sker.

Betalingen kunne foregå på samme vis som med kirkeskatten og med en procentsats på 0,05-0,1 ville der kunne indrives flere midler end i dag.

I dag er det jo Folketinget der fastsætter licensen i forbindelse med medieforliget og det vil det stadig være, selvom lisensen skulle betales over skattebilletten.

berzerk
05-17-2005, 09:45 PM
DR er sgu den værste gang sovs der nogen sinde har flydt i æteren.Selv DK4 er en bedre kanal (Hvilket ikke siger så lidt).
Hvem i hede regner de med gider se på den slags pansionist programmer?
Ingen ordentlige film.
Ligegyldige "hvad er det værd" programmer (Skulle da kun være for at stene på hende studieværten), med dertil hørende saxophon jazz af den absolut mest haske slags kørende som baggrundsmusik!!
For ikke at nævne de utallige programmer om utilpassede unge lømler og vandaler som koster os skatteydere, utallige kroner-ja at se sådan et program kan virkelig få galleblæren til at blive selvlysende, ikke mindst når man så samtidig skal betale deres absurde licens!
Selv deres tv avis, er helt dernede, kvalitetsmæssig, hvor man på det nærmeste er ved at trykke skosålen ud-for slet ikke at nævne deres evigt og altid triste vejrudsigt der får bagsiden af en A4 blok til at virke spændende i forhold!!
Endnu værre står det til, når DR. så i ny og næ mener at det er på tide at folket får rørt lattermusklerne-Genudsendelser på genudsendelser af et snoppet engelsk hakkebræt med en underdanig ægtemand....de første 5-6 afsnit var måske sjove...men men men.
Så er der jo den så folke kære "søren Ryge"..Hallo, hvem i hede orker at side at se på en piperygende huleboer, med grønne gummistøvler, trampe land og rige rundt for at besøge særlinge og spise gule ærter??
Det eneste positive jeg har at sige om den pensionist/eneboer kanal er at deres text tv er bedre end tv2´s....Men at betale 2*850 for at læse deres text tv (Og som i øvrigt indebærer at jeg skifter mine batterier i remoteren) er helt ude i hampen.
Summa sumarum-Nedlæg DR, et slukket tv er mindst lige så spændende og fyldestgørende.

webee
05-18-2005, 08:15 PM
DR er sgu den værste gang sovs der nogen sinde har flydt i æteren.Selv DK4 er en bedre kanal (Hvilket ikke siger så lidt).
Hvem i hede regner de med gider se på den slags pansionist programmer?
Ingen ordentlige film.
Ligegyldige "hvad er det værd" programmer (Skulle da kun være for at stene på hende studieværten), med dertil hørende saxophon jazz af den absolut mest haske slags kørende som baggrundsmusik!!
For ikke at nævne de utallige programmer om utilpassede unge lømler og vandaler som koster os skatteydere, utallige kroner-ja at se sådan et program kan virkelig få galleblæren til at blive selvlysende, ikke mindst når man så samtidig skal betale deres absurde licens!
Selv deres tv avis, er helt dernede, kvalitetsmæssig, hvor man på det nærmeste er ved at trykke skosålen ud-for slet ikke at nævne deres evigt og altid triste vejrudsigt der får bagsiden af en A4 blok til at virke spændende i forhold!!
Endnu værre står det til, når DR. så i ny og næ mener at det er på tide at folket får rørt lattermusklerne-Genudsendelser på genudsendelser af et snoppet engelsk hakkebræt med en underdanig ægtemand....de første 5-6 afsnit var måske sjove...men men men.
Så er der jo den så folke kære "søren Ryge"..Hallo, hvem i hede orker at side at se på en piperygende huleboer, med grønne gummistøvler, trampe land og rige rundt for at besøge særlinge og spise gule ærter??
Det eneste positive jeg har at sige om den pensionist/eneboer kanal er at deres text tv er bedre end tv2´s....Men at betale 2*850 for at læse deres text tv (Og som i øvrigt indebærer at jeg skifter mine batterier i remoteren) er helt ude i hampen.
Summa sumarum-Nedlæg DR, et slukket tv er mindst lige så spændende og fyldestgørende.

Er der andre der skriger ENIG!!!? lissom mig!?

for jeg er enig og det er sku i det hele... bortset fra text tv for det ser jeg sku ikke så tit og når man så får de kedelige udsendelser som han så flot beskriver om unge der h'koster staten (os) masser af penge! en ung Sinds forvirret person som bor på en anstalt har jeg hørt: koster ikke mindre end 50.000 i måneden det er satme mange skattekroner.. og dertil kommer det så at de KLAGER!!??? over det!!!!! de skulle kraftedme skamme sig! dem har jeg satme ikke noget til overs for.! nej de kunne bare fucke af!!! Og bistands klienter..! få fingeren ud!< !!

JA! i kan tro jeg er gal!!!

berzerk
05-18-2005, 09:30 PM
Ja en licens betaling på 2*850 kr om året svarer til at man aflevere 0,883594 kr,- pr. arbejds time året rundt-hvilket svarer til, man skal aflevere 1,2370 kr,- pr. arbejds time året rundt ved en % på 40.
Blockbuster tager ca 25 kr,- for at leje en film ud og det svarer til at man kan leje 68 film om året, og som igen svarer til at du kan se en blockbuster film hver 5,3 dag!
Hos en film udlejer bestemmer du også selv hvad du vil leje og se.
Slog for sjov op på Dr 1 program for idag:
21:00 TV AVISEN (TTV)--------Bliver hellere det længere oppe, for at se det på TV2 istedet.

Påmindelse Tv-uge
21:25 Profilen-------------Måske de hellere burde gå deres egen profil igennem.

Påmindelse Tv-uge
21:50 SportNyt-----------------Sport, sport og atter sport (Hvad er eurosport der så for?)(Og alle de andre?)

Påmindelse Tv-uge
22:00 Leaving Las Vegas (S)
Amerikansk drama fra 1995. fornyelse? en 10 år gammel film...tsktsktsk :cry:

Påmindelse Tv-uge
23:45 Onsdags Lotto
Måske bliver du onsdagsmillionær.-------Ja spild bare 5 minutter på dette pis...os licens stavnsbundne, betaler jo alligevel (Og så siger DR "ingen reklamer"-de reklamere da for tipstjenesten ved dette......)

Påmindelse Tv-uge
23:50 Gadedrenge (S)
Norsk drama fra 1998.--------Olala et drama....og tilmed 3 år yngre en aftenens første film!!!

01:00 Boogie............Mainstream.(Luk op for radioen (P3 selvfølig, da du jo bør udnytte din licens betaling).

DR er en gabestok der er trukket ned over hovedet på os. :evil:

Mage til tyveri og gøren grin med borgerskabet skal man lede længe efter. :x

cielorosso
05-19-2005, 05:49 PM
hehe.... i går godt nok helt i selvsving.... men jeg vil nok vove den påstand, at i ikke er repræsentative for den samlede befolkning...

men det er nu også rart at få udløb for sin harme en gang imellem ;)

LoX
05-28-2005, 10:53 PM
hehe.... i går godt nok helt i selvsving.... men jeg vil nok vove den påstand, at i ikke er repræsentative for den samlede befolkning...

men det er nu også rart at få udløb for sin harme en gang imellem ;)

Ja .. Eller skal jeg stave det for dig :twisted: ...

hehe har altid herre flækkeren over den sætning

free4all
05-29-2005, 01:26 AM
Eller det bliver ligesom i amerika (og mange andre lande) Prøv at hente en amrikansk tv-rip eller se noget ricky lake på tv3.
Tæl så hvor mange gange de siger "we will be back, right after this...(sort skærm)" det er omkring de 5 gange.

Alternativet er vel at vi også skal se jakob holm på dr1.

så helere betale.

LoX
05-29-2005, 12:59 PM
Eller det bliver ligesom i amerika (og mange andre lande) Prøv at hente en amrikansk tv-rip eller se noget ricky lake på tv3.
Tæl så hvor mange gange de siger "we will be back, right after this...(sort skærm)" det er omkring de 5 gange.

Alternativet er vel at vi også skal se jakob holm på dr1.

så helere betale.

Tv2 er da en reklame kanal, men de gør IKKE ligesom ovre i usa, desuden har Tv2 efter min mening meget mere at byde på i forhold til dr1, den er meget mere ung :wink: og så fuck de reklamer, noget skal man jo have at lave grin med :wink:

cielorosso
05-29-2005, 02:59 PM
mener du ikke zulu?

tv2 er da ikke specielt ung: Den 6. sans, Vild med dans, roomservice osv. Jeg synes ikke de programmer er specielt unge... men min mor og mormor elsker den slags....

M.A.D
05-29-2005, 04:43 PM
Jeps...

Jeg er ung, men Tv2 siger mig ikke det mindste. Hvis ung er lig med indholdsløs (som med zulu og tv3 etc), så kan jeg godt se, hvordan kanalen kan kaldes ung :P

LoX
05-29-2005, 06:40 PM
Jow, Zulu iser men os bare gennealt hvis man stiller dr1 op mod tv2 er tv2 da klart mere ung, selvom jeg hader deres 6. sans, vild med dans osv. ... tv2 har i det midste ikke de der max kedelige livsdrøbende svenske/norske dukumentare om ALT hvad der er uinterresant som dr1 elsker at sende

Bartholamew
05-31-2005, 12:08 PM
Det er nogle ganske underholdende reklamer som DR disker op med mht til sort seer. Deres morale er at dem der deltager i festen skal betale festen.

Problemet ligger i at festen ikke er valgfri.. Hvis man har et tv skal man betale, så er det lige meget hvad man bruger det til.... Det er ret lamt set fra min side. hvad med studerende og folk på elevløn. Det er penge ud af vinduet som kunne have været brugt på andre ting.

Jeg kan godt se at DR har en vis folkelig og kulturel værdi, men så lad de folk som interessere sig for det betale.

jeg gider ikke betale til en fest som jeg ikke gider at deltage i! Det giver keine mening

noia
06-03-2005, 01:44 PM
Der er måske tale om en vis mængde kulturarv, der går tabt, såfremt DR1 mister sine licensindtægter - men man kan med rette nok argumentere, at hvis programmerne ikke er gode nok, til at folk vil se dem, så er det måske ikke den rette form for kultur, der kommunikeres. "Lad falde, hvad ej kan stå"

Jeg vil ikke forholde mig til indholdet af kanalerne, da jeg synes en diskussion om personlig smag er ganske malplaceret i debatten - men vil dog påpege, at der mangler innovation, samt voksen udvikling på området. Vi overflydes konstant med "bedstemor-TV", boligprogrammer, makeover-programmer, gamle film, dårlige reklamer, dårligt koordinerede musikprogrammer - generelt set er kvaliteten meget dalende. Ikke mindst fordi der ikke tages hensyn til sådanne ting som evnen til at tale dansk - derfor er udtryk som "herre federn" og "fordi at jeg kom gåendes" blevet almindeligt accepteret af de yngre generationer (jeg er selv kun 24) - Det er symptomer på, at vi som generation er MEGET nemmere at sælge lort til, og vi æder det råt. Det er ikkun en minoritet, der overhovedet sætter sig op imod det.

Men løsningen er IKKE at blive sortseer - ulovlige midler er aldrig de rigtige - vi må bruge systemet selv, til at forlange højere kvalitet for de penge vi betaler. Licensen er okay - hvis vi får noget for pengene. Det synes jeg så forøvrigt ikke vi får, uanset om det er DR-licensen, eller TDC's KabelTV-pakker.

Men hvilke midler kan vi tage i brug, som er lovlige, for at lægge pres? Den diskussion synes jeg for så vidt er MEGET mere interessant. Jeg har ingen ideer på stående fod, men der MÅ være en måde, hvor vi kan lade vores stemmer blive hørt, udover at risikere søgsmål og politianklager. Vi lever sgu da stadig i et nogenlunde demokratisk land.

Med al respekt, vi skal af med de sure opstød, og istedet få nogle politiske og seriøse indlæg, som bevidner en fremgang - ikke bare en bunke unge som siger "det er sååå synd for os" - for det er det indtryk omverden har af Piratgruppen på nuværende tidspunkt. Hvis det skal have nogen betydning, det som vi diskuterer, så må vi sgu få fingeren ud, og rent faktisk tage offentlige tiltag, til at bringe de resterende "uvidende" omkring os med. Dette gælder for alle aspekter af Piratgruppens initiativ, uanset om det er vedrørende DRs licenser eller APGs heksejagter.