Se fuld version : Hjælp til universitetsrapport om fildeling af musik!
Hej Fildelere
Jeg og min medstuderende på Film- og medievidenskab (Københavns Universitet) er ved at udarbejde en eksamensrapport i Mediesociologi. Vores emne er "fildeling af musik". I behøver ikke svare på alle spørgsmålene nedenunder, men hvis i blot har en stærk mening om et enkelt er det helt i orden!
Hvis I ønsker at hjælpe os med nogle svar ville det desuden være godt, hvis gad anføre køn og alder. På forhånd tak.
Vi er specielt interesseret i at høre Jeres overvejelser omkring downloading af musik:
1. Det overvejende argument for at downloade musik synes at være for dyre CDer, men ser i andre fordele ved fildeling?
2. Hvor har i lært om fildeling, hvor længe har i brugt det og hvor meget bruger i det?
3. Hvad siger I til en fremtid uden fysiske CDer?
4 Hvordan/hvorfra får du info om det musik du downloader?
5. Får du anbefalet musik fra andre på nettet, f.eks. gennem dette forum eller lignende communities?
6. Har du kontakt til andre brugere af fildelingsprogrammer, som du ellers ikke kender privat?
7. Anbefaler du selv musik?
8. Føler du en tilfredsstillelse/behovsdækning ved at dele musik med andre?
- (Hvis Ja, hvad får du så fra det?)
Penis
05-09-2005, 01:07 AM
- De overvejende årsager til downloading af musik synes at være for dyre CDer
Det er argumentet, men ikke årsagen. Årsagen er nok næmere, at det er en ret effektiv måde at få og opdage musik på. Men når så branchen er ude og kalde fildelerne tyveknægte, så føler fildelerne, at de bliver nødt til at retfærdigøre deres opførsel, og så kommer alt det der med for dyre cd'er osv.
Tobias
05-09-2005, 08:38 AM
- De overvejende årsager til downloading af musik synes at være for dyre CDer, men ser i andre fordele ved fildeling?
Penis Skrev:
Det er argumentet, men ikke årsagen. Årsagen er nok næmere, at det er en ret effektiv måde at få og opdage musik på. Men når så branchen er ude og kalde fildelerne tyveknægte, så føler fildelerne, at de bliver nødt til at retfærdigøre deres opførsel, og så kommer alt det der med for dyre cd'er osv.
Enig!
- Hvad siger I til en fremtid uden fysiske CDer?
Er det ikke allerede sådan?
- Hvor har i lært om fildeling, hvor længe har i brugt det og hvor meget bruger i det?
Jeg startede i 80'erne med floppy'erne. I 1996 eller 1997 med Kazaa, der efter morpheus, osv til idag hvor jeg bruger Bittorrent og Mute.
- Hvordan/hvorfra får du info om det musik du downloader?
Websites, venner og familie!
- Får du anbefalet musik fra andre på nettet, f.eks. gennem dette forum eller lignende communities?
Ja
- Har du kontakt til andre brugere af fildelingsprogrammer, som du ellers ikke kender privat?
Ja
- Anbefaler du selv musik?
Ja, det sker
- Føler du en tilfredsstillelse/behovsdækning ved at dele musik med andre?
- (Hvis Ja, hvad får du så fra det?)
Ja, Det er en rar at kunne gøre noget for andre. Og jeg får ikke andet en den gode fornemmelse af at have gjort en god gerning.
Hvis i lige ville være så venlige at sætte et tal udfor hvert spørgsmål ville det var en del nemmere at svare :wink: , så skal jeg nok svare på alt hvad i vil vide :shock:
HamSlam
05-09-2005, 01:42 PM
Først og fremmest vil jeg håbe, at noget af alt det universitets- og handelshøjskole materiale der bliver skrevet om dette emne bliver kanaliseret tilbage her til, så vi får mulighed for, at se hvad der er vi bidrager til. Det skylder i os !
Dernæst vil jeg svare ved at bringe et par links til noget af det jeg tidligere har skrevet om emnet, da det på mange måder besvarer og belyser en del af jeres spørgsmål.
Dog vil jeg lige anholde eet par ting, som jeg finder symptomatisk i næsten alt hvad man hører af denne slags spørgsmål og undersøgelser. Det er sammenligningen mellem CD’er og metoderne i fildelingskulturen.
Glem alt om CD'er. CD'en er et dødt medie.
Jeg er klar til at væde alle mine gamle CD'er på, at der ikke findes en CD i handlen om 10 år (eller endog før)!
På fuldstændig samme måde som CD'en skubbede LP'en af markedet på en kort årrække, på samme måde vil Online-baseret musik fjerne al snak om CD'er inden for en kortere årrække.
Jamen, siger i så, det er jo ikke alle der har en computer, og som kan/vil downloade musik.
Nå – svarer jeg så. I dag har ethvert komfur, køleskab, støvsuger og fjernsyn indbygget en computer. Når du går ud og starter din bil, aktiverer du reelt set en computer, der så foretager selve opstarten for dig.
Hvor svært kan det så være, at tage sin memory-stick, og lige fylde den seneste trucker-musik på, når man alligevel er inde og tanke bio-diesel (eller måske Brint).
Fremtiden ser også meget trådløs ud. Når vi nu om føje år kommer af alle de analoge TV-kanaler, som fylder utrolig meget i æteren i dag, så bliver der plads til tonsvis af high-speed on-demand lignende tjenester.
Kan sagtens forestille mig sådan nogle som DR vil stille hele deres discotek til rådighed for sine abonnenter, der så bare søger, bestiller og lytter. Den udvikling har man allerede taget hul på. Den hedder DAB-radio. Man kan godt nok ikke bestille endnu (on-demand), men det kommer !
Og så til de relevante links:
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?p=35064#35064
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?p=33083#33083
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?p=32116#32116
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?p=31260#31260
Spørg evt. folkene bag denne lignende forespørgsel, om de ikke har lyst til at dele deres kildemateriale med jer:
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=5009&highlight=
God fornøjelse med opgaven. Husk nu at poste den her, når den er færdig !!
Jeg skyder lige lidt til højre og venstre :wink:
Jeg er 21 år og mand!
Jeg ahr hentet musik i mange år, startede med musik via gode gamle Napster.. Grunden til at jeg hentede dengang var at jeg var ung (jeg kan ikke lige huske hvornår Napster var på sit højeste, men 5 år siden er vel ikk emeget ved siden af) og ikke havde penge til alle de cd'er jeg gerne ville have.. At downloade løste dette problem! -jeg brændte alle de musiknumre ud som jeg hentede på cd'er (hvor der selvfølgelig ikke blev skrevet mere end "Fed CD" på :wink: )
Nu brænder jeg aldrig musikken ud! Den ryger bare direkte over på min iPod, og hvis det er en fed cd, så ryger den over i MP3 mappen på computer/laptop.
Jeg sytnes som de andre herinde, at musik-cd'en er død! Hvad skal vi bruge den til? Den ligger alligevel bare og fylder og ser grim ud (nej det er ikke fedt at have 500 cd'er i reolen!).
Det er blandt andet sider som denne der inspirerer mig til hvilken musik jeg skal hente, men også andre mere musik relaterede fora hjælper mig på vej. Jeg anbefaler i høj grad musik selv, jeg hører meget hiphop promoes og er helt fremme i skoene hvad det angår. -jeg deler selvfølgelig min viden, hvis der ellers er nogen der gider høre på mig :D
Håber at I kan bruge det til noget, I skal endelig bare sige til hvis I står og mangler en feed hiphop plade..
(Psst tag og hør "Common - Be", den kommer i butikkerne i USA den 24. maj, men er allerede ude på nettet. Det er årets fedeste hiphop plade indtil videre!)
- De overvejende årsager til downloading af musik synes at være for dyre CDer, men ser i andre fordele ved fildeling?
Jeg downloader primært musik af 2 grunde:
1. CD'er er for dyre. 150 kr. for en CD med måske 10 sange er ALT for meget. CD'erne skal ned under 100 kr. Og desuden så har jeg slet ikke råd til at købe alle de CD'er, i stedet for at downloade dem.
2. Det er nemt, utrolig nemt. Man behøver bare et lille program, og så kan man downloade uanede mængder af musik, man behøver ikke en gang rejse sig op og tage ned i den lokale FONA - i stedet kan man med ét klik downloade det nyeste album fra sin yndlings-kunster.
Desuden kan man finde nyt musik - min musikalse horisont er blevet utrolig større efter jeg begyndte at downloade musik, før hørte jeg primært trance/dance, men nu er jeg også begyndt at høre meget rock og en smule pop. Jeg har fået øjnene op for meget nyt musik, som jeg slet ikke havde fået, hvis jeg IKKE downloadede.
- Hvor har i lært om fildeling, hvor længe har i brugt det og hvor meget bruger i det?
Min far introducerede mig faktisk til KaZaA, efter en kollega fra hans arbejde havde anbefalet ham det.
Dengang viste jeg slet ikke at det var ulovligt, og det tror jeg faktisk heller ikke min far tænkte over om det var det.
Det var vel for ca. 3 år siden, vil jeg tro.
Jeg bruger fildeling ret meget, jeg downloader primært musik - det kan nemt blive op til 4-5 albums på en weekend (og det er meget i forhold til jeg har en 512 Kbit/s forbindelse - snart 1024 Kbit/s :P)
- Hvad siger I til en fremtid uden fysiske CDer?
Det ville være helt fint med mig, jeg køber slet ikke CD'er mere, og det har jeg ikke gjort i over ét år nu.
Jeg tror også, som HamSlam nævner, at CD'en er et dødt medie - fremtiden er den digitale form!
- Hvordan/hvorfra får du info om det musik du downloader?
Jeg surfer rundt omkring på nettet, og tjekker musik-sites ud, og desuden tjekker jeg dagligt de såkaldte, BitTorrent-trackere for at se om der er blevet uploadet nyt musik.
- Får du anbefalet musik fra andre på nettet, f.eks. gennem dette forum eller lignende communities?
Som jeg skrev ovenfor, så tjekker jeg musik-sites, og ellers kan jeg godt få anbefalet noget nyt musik i ny og næ af venner og også her på forummet.
- Har du kontakt til andre brugere af fildelingsprogrammer, som du ellers ikke kender privat?
Ja, jeg har kontakt til nogle af brugerne fra dette site, og ellers generelt har jeg kontakt til andre mennesker gennem internettet.
- Anbefaler du selv musik?
Nej ikke så meget, i stedet så prøver jeg at få anbefalet nyt musik, da jeg er ret "addictet" til musik, og elsker at lytte til musik.
- Føler du en tilfredsstillelse/behovsdækning ved at dele musik med andre?
En smule - de enkelte gange jeg har uploadet noget til en BitTorrent-tracker, har jeg da følt mig glad indeni, over at dele musik med andre.
Først og fremmest vil jeg håbe, at noget af alt det universitets- og handelshøjskole materiale der bliver skrevet om dette emne bliver kanaliseret tilbage her til, så vi får mulighed for, at se hvad der er vi bidrager til. Det skylder i os !
Mange tak for de mange hurtige og anvendelige svar. Vi opretter et link fra dette forum så snart vi kan. Vi kan tage imod svar frem til mandag d. 23 maj - hvorefter vi skal have tid til at behandle dem inden afleveringen. Endnu en gang tak!
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.