Se fuld version : Sikkerhed i Nyhedsgrupper?
peter1969
05-08-2005, 12:01 PM
Hej,
Jeg henter meget fra nyhedsgrupper, både musik og film. Jeg har tit tænkt på hvor sikkert der er? Jeg har jo en IP adresse og det må da være meget nemt at finde tilbage til mig og dermed "knalde" mig for at ligge ind med copyright ting!
Hvordan kan det være at så mange henter så meget fra nyhedsgrupper uden at blive taget?
Hentede igår den nyeste Oasis cd som først udkommer sidst i denne måned........er iøvrigt ikke specielt god, den sædvanlige Oasis lyd
BeatPirate
05-08-2005, 12:08 PM
Jeg har aldrig hørt om nogle som er blevet taget for at DL fra nyhedsgrupper. Sandsynligheden er lig nul, især hvis du køber din service i udlandet. Så er sandsynligheden for at blive knaldet for UL også lig nul.
pr0_spect
05-08-2005, 12:45 PM
Da du jo er subscribed til et ´privat firma har APG eller andre ingen adgang til din IP.. Samtidig reklamere mange udbydere med at de IKKE gemmer logs..
HamSlam
05-10-2005, 09:07 AM
Også i dette tilfælde gælder, at den der lever skjult lever godt.
Faren for at blive busted på et foged-støttet raid fra APG er fortsat til stede (om end den er lille). Derfor gælder det om at holde kæft med hvad man har, og ikke have noget liggende på ubeskyttede drev (CD'er, DVD'er etc.).
Det går jeg heller ikke ud fra, at der er nogen der har mere. Dette blot ment som en reminder.
Husk dog fortsat at dele med andre på lige fod. Ellers går kulturen i stå.
barca
05-10-2005, 04:51 PM
Hvor kan man se om ens udbyder gemmer log?
har tåget rundt i ngoet tid, men kan sku ik finde det :(
det ville være dejlig hvis der var en som gav lave en liste over hvilke som gør og ikke gør...
Gerne danske udbyder liste :)
HamSlam
05-10-2005, 05:53 PM
Man har reelt ikke nogen mulighed for at kontrollere hvad der bliver logget hos udbyder. Personligt finder jeg det heller ikke specielt interessant.
Internet er et åbent net. Hvis man foretager sig noget der ikke tåler dagens lys, eller ønsker at holde visse informationer for sig selv, så må man selv sørge for at beskytte sig.
I den sammenhæng anser jeg det for mindre sansynligt, at det skulle være udbyderne der spionerer mod deres egne kunder, end det er en 'fremmed magt' der kan have interesse i, hvad du foretager dig inden for visse områder.
De danske internetudbydere har jo generelt hele produktpaletten. De giver både internetadgang, har mailserver og newsserver (en slags newsserver i hvert fald). I og med at de på den måde har hele sikkerhedsansvaret for, hvad brugerne sender ud på nettet (spam, hackeri etc.) fører de naturligvis en dækkende log, der - inden for en given tidsperiode - kan vise hvad kunderne har foretaget sig (i hvert fald af udadgående aktivitet).
Det er generelt ikke mit indtryk, at de interesserer sig særlig meget for usenet, så der føres sikkert ikke skærpet log med dette.
Men, du kan jo tage knoglen og ringe til din udbyder og spørge om, hvad deres praksis er.
Uanset hvad, så kender jeg ikke nogen dansk udbyder der er interessant at bruge, hvis man vil have udbytte af de binære nyhedsgrupper. Her er de udenlandske udbydere af usenet-ydelser langt mere professionelle. Og - der fører ikke log. Ikke en log nogen kan få adgang til i hvert fald.
Dette emne har i øvrigt være behandlet her inde flere gange. Læs evt. mere her:
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?p=33190#33190
barca
05-10-2005, 05:59 PM
tjaaa nu tænkte jeg lidt over dit indlæg... du siger selv at udbyderen gemmer log (som de skal i følge dansk lovgivning) og så må de vel også gemme log over hvad man henter med Usenet?
HamSlam
05-10-2005, 08:41 PM
Ja, det gør de da sikkert. Og hvad så ? Mig bekendt er det ikke forbudt at deltage aktivt 'diskussionen' i diverse nyhedsgrupper.
barca
05-10-2005, 09:47 PM
Lige en lille ting...
Kan man blive bustet på at Uploade en Request? Da det på en måde kan være "ulovligt" da det er "bevis" på at man søger noget man vil downlaode...?
APG går kun efter uploadere, da deres argument at dette forringer produktet (filmen, cden ect).. Så du kan roligt requeste! -efter min mening..
barca
05-10-2005, 10:39 PM
HEHE!! nu spørger jeg DUMT (ved det godt :wink: )
APG kan i ikke lige skrive hvad man må? :D HAHA!!
HamSlam
05-10-2005, 10:57 PM
Enten er der rigtig meget rumklang på denne optagelse, eller også hører jeg bare mig selv gentage det samme igen og igen.
Det er ikke hverken ulovligt eller forbudt at downloade noget som helst - nogen som helst steder fra. Det gælder også (måske især) nyhedsgrupper.
Det er heller ikke forbudt at uploade !
Hvis du uploader, og nogen andre end dig selv har rettighederne til det materiale du på den måde tilgængeliggør for almenheden (som det hedder i ophavsretsloven), kan disse rettighedshavere kræve erstatning af dig, for produktforringelse.
Da hverken APG eller nogen andre overvåger hvad du uploader, kan jeg ikke i min vildeste fantasi se, hvordan du skulle kunne blive 'busted' for noget som helst i den retning.
Busted er i øvrigt et rigtig kedeligt ord at anvende i denne sammenhæng, for det leder tankerne hen på en forbryder der bliver taget i noget ulovligt.
Og - vi beskæftiger os som sagt ikke med noget ulovligt her, når vi blot indvilger i, at betale de behørige afgifter til rettighedshaverne, hvis vi bliver afkrævet en sådan bod !!
pr0_spect
05-11-2005, 12:20 PM
Da jeg nævnte udbydere i mit tidligere indlæg mente jeg ikke internetudbydere som TDC men "usenetudbydere" som astraweb (www.news.astraweb.com)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.