Se fuld version : Pladesalg - Fup eller fakta? - Hjælp fra Pirater søges!
sual00ab
05-03-2005, 12:46 PM
Hej Pirater!
Vi er en gruppe cand.merc studerende på handelshøjskolen der har valgt at skrive et miniprojekt om hvorvidt 'krisen' i musik branchen, som tit bliver tillagt pirater skylden, er fup eller fakta. Vi er derfor meget interesseret i hvis I kender til offentlige artikler hvor dette emne bliver beskrevet - alt har interesse!
Vi håber gennem et bredt kildemateriale og interviews at kunne redegøre for musikbranchens egentlige tilstand, og hvorvidt piratkopiering har en indvirkning på pladesalget - med andre ord, at afsløre hvorvidt musikbranchens 'krise' er fup eller fakta
Vi håber virkelig at høre fra nogle af jer!
Hilsen Sune, Martin, Kasper & Sven
HamSlam
05-03-2005, 02:00 PM
Denne forsidehistorie (med tilhørende links) kunne da være en start - som jo sf. allerede har læst ;-)
www.piratgruppen.org/article.php3?id_article=427
cielorosso
05-03-2005, 03:29 PM
Godt initiativ :D
http://www.firstlight.dk/FileSharing_March2004.pdf
håber den kan hjælpe :)
Snoozer
05-03-2005, 06:31 PM
Der er tidligere postet links til en lang række uafhængige undersøgelser og artikler her i forummet. Som i hurtigt vil bemærke har de uafhængige undersøgelser nogle ganske andre konklussioner end dem IFPI har bestilt.
KODA har lige udgivet en raport der indikerer at radiolytning også er årsag til et faldende salg.
KODAs pressemedelse (http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/default?OpenForm&URL=sider/nyhed_nyheder_radiolytning)
Raporten i pdf (http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/filer/radiorapport/$file/RadioRapporten1.pdf)
Pudsigt nok er det netop en af de faktorer som vi er mange der har påpeget, at IFPI burde tage højde for i deres "undersøgelser" når de klandrer fildeling for at være den store skyldner.
Infant Prodigy
05-03-2005, 07:49 PM
Undersøgelsen som cielorosso linker til er - efter hvad jeg ved - den eneste store uafhængige undersøgelse af fildelingens evt. påvirkning af plade/film-salget.
Den kan absolut anbefales. Der findes flere gode resuméer af den ude på det store indernet.
/admin
Snoozer
05-04-2005, 02:56 PM
Der er nu laver nogle flere uafhængige undersøgelser, men ingen af dem når omfanget af Harvard undersøgelsen. Jeg vil dog også anbefale at kikke lidt på en tesis af Eric S. Boorstin (som sikkert er påvirket meget af Dr. Felton, Princeston Uni.)
Music Sales in the Age of File Sharing (http://www.cs.princeton.edu/~felten/boorstin-thesis.pdf)
Den har en ret interessant konklusion, der bla. siger at fildeling blandt den yngre generation har en negativ indflydelse på salget, mens det for de lidt ældre er modsat. Sammenlagt har fildelingen en lettere positiv effekt på musiksalget.
sual00ab
05-04-2005, 03:33 PM
Hej igen og tak for Jeres svar!
Vi har allerede med vores nuværende informations søgening virkelig mange vinkler på sagen som jeg bestemt tror vil have jeres interesse - som tak for jeres hjælp holder vi selvfølgelig jer underrettet om de resultater vi når frem til
Endnu engang tak for hjælpen!
vegard
06-03-2005, 01:00 AM
Kanskje litt sent, men jeg vil si litt om platebransjens egne tall. Platebransjen i Norge gir fra tid til annen ut tall som tilsier at platesalget har sunket i forhold til året før. Gang på gang har det vist seg at platebransjen har lekt seg med tallene. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan de gjorde det, da det er en stund siden jeg leste gjendrivelsen, men i korte trekk så tar de utgangspunkt i forskjellige måneder. Fra året før er det måneder med mange utgivelser og dermed høyt platesalg som legges til grunn. I det inneværende år er det måneder med få utgivelser, og følgelig lavt platesalg som legges til grunn. Dermed kan de presentere tall som viser at "platesalget har sunket med 12% fra Oktober 2004 til Januar 2005". Grunnen til at de gjør dette er selvsagt for å få troverdighet når de med DRM og brukersperrer låser musikkelskere til et format og tvinger oss til å kjøpe samme produktet flere ganger.
sual00ab
06-05-2005, 03:15 PM
Så er vi endelig blevet færdig med vores projekt og konklusionen blev:
Pladebranchen er i alvorlig økonomisk krise og oplever et stærkt faldende pladesalg, hvor omsætningen gennemsnitligt er halveret fre år 2000 til 2004! Men samtidig er år 2000 det år hvor der i hele musikbranchens historie er blevet solgt flest plader. Derfor er pladeselskabernes egne økonomiske sammenligninger ubruglige da de alle starter fra rekordåret 2000. Vi taler altså om en 'toppen af isbjerget' effekt da salget gennem 1990'erne steg fremtil år 2000 - men da pladeselskaberne alligevel er i krise skal vi finde svaret andet steds!
Salget af musik online er eksploderet og fremtidsudsigterne for dette marked er yderst lovende. Det interessante er, at ingen af pladeselskaberne selv har udnyttet dette - det er overladt til IT firma, Apple med deres iTunes. Samtidig handler pladebranchen protektionistisk overfor deres gamle indtægtskilde, pladesalget samtidig med at mediet er ved at skifte til digitalt - en vogn de ikke er med på. Vi mener at dette er årsagen til 'krisen' som derved lidt kynisk kan betragtes som selvforskyldt da de ikke har fulgt markedstendenserne / mulighederne som f.eks. Apple har. Mere interessant er, at KODA's samlede indtægter er steget ca. 50 % mellem år 2000 til 2004 - samme år som krisen indtrådte. Dette kan fortolkes som at musikforbruget er stigende, mens pladesalget er faldende. Igennem vores projekt blev piratkopiering mere og mere uinteressant, da (dette er selvfølgelig diskutabelt) der ikke er en betydelig sammenhæng mellem pladesalg og piratkopiering. Det var dog ikke opgavens formål at påpege fordele eller ulemper ved piratkopiering, men blot at indikere at pladeselskabernes 'krise' hovedsagligt er forsaget af andre ting! (ændrede markedsvilkår som pladeselskaberne IKKE har fulgt med!)
Håber I kan bruge det, det har i hvertfald været utrolig interessant at undersøge, da det er svært at skelne mellem fup og fakta
Det er sjovt at tænke på, at i de år hvor Napster var på sit højdepunkt, havde musikindustrien det bedst (rent økonomisk).
techie
06-05-2005, 11:41 PM
Så er vi endelig blevet færdig med vores projekt og konklusionen blev:
...
Er det sådan at man må læse projektet? F.eks som PDF fil?
Lasse
06-06-2005, 09:12 PM
Spændende konklusion, med nogle rigtige gode pointer. Personlig tror jeg dog kun at det er en del af sandheden.
Jeg har tidligere arbejdet med specielt unges indkøbsvaner, og der er nogle, ikke ubetydelige faktor, som ofte glemmes, efter min mening.
Disse er:
- Mobiltelefonen opblomstring på markedet de sidste år. Nu til dags har stort set alle unge en mobiltelefon og der bruges en stor sum af de unges budget på dette produkt+telefonregninger osv. Jeg kan nævne at Adidas anser mobiltelefonen + computere (tilbehør) som deres største sekundære konkurrent(er).
- Unges tøjindkøb, specielt for drenge er eksploderet de sidste år. Jeg fortog for ca. 6 år siden en gaderundspørg blandt 100 15 - 20 år drenge forbrug på tøj. Gennemsnitsforbruget var (hold fast) 1200 - 1500 kr. månedligt. Naturligvis er denne undersøgelse ikke brugbar i det store øjemed, men den giver dog et fingerpeg om at specielt unge drenge er blevet mere modebevidste.
- Computere, Mp3afspillere, digitalkameraer mv. Forbruget af disse elektroniske produkter er steget kraftigt, og for nogle af disse vedkommende snakker vi om ret store investeringer.
Summusumarum. Jeg tror at det påstået faldende pladesalg har andre årsager end udelukkende dem der fremhæves i konklusionen. Som nævnt ser Adidas mobiltelfoner mv. som den største sekundære konkurrent, og selv om musik og sportstøj ikke kan sammenlignes direke, er det dog relevant at spørger dig selv om ikke pladeindustrien har mistet en stor potentiel indtægt til disse sekundære konkurrenter.
For alle punkter jeg har nævnt er der jo ikke tale om enkelte investeringer, som holder mange år fremover. For tøjs vedkommende skiftes det temmelig hurtigt. Mobiltelefonen udskiftes ca. hver ½ - 1 år, og computere udskiftes hver andet, dog med det mente, at der oftes købes temmelig dyre opgraderinger.
Det ironiske ved det hele, er at det er en udvikling, som musikindustrien tildeles selv ahr været/er skyld i.
Beklager den krypiske formulering. Jeg har travlt!
sual00ab
06-06-2005, 10:28 PM
Jeg er enig i at årsagen til pladebranchens krise skyldes flere årsager. I vores projekt har vi blot påpeget dette for at komme 'myten' om piratkopiering til livs. Vi har undersøgt ledelsesberetningerne fra diverse pladeselskabers årsregnskaber og disse antyder da også at f.eks. det øgede brug til mobil telefoner er en del af forklaringen. Derfor er mit svar ja - forklaringen er ikke enkelt og kan derfor ikke begrænses til enkelte faktorer. Men som jeg har nævnt tidligere så er den vigtigeste pointe, at musikbranchen som helhed er i vækst (dette kan påvises ret konkret) hvorimod pladebranchens samlede omsætning falder drastisk. Vores konklusion er, at pladebranchen har handlet stik imod enhver strategisk teori, altså protektionistisk. Løsningen ville derimod være hvis selskaberne finder et substituerende produkt for cd'erne, hvor online salget er den mest oplagte. Med andre ord, der har været selforskyldt i deres økonomiske nedgang!
Vores citater fra projektet er desværre for skarpe og er hentet fra en del konfidentielle kilder og kan derfor ikke offentliggøres i deres fulde sammenhæng. Men mest interessant er det, at hverken pladebranchen selv eller eksterne kilder betegner piratkopiering som et problem i denne 'krise' - den findes som nævnt ovenover andetsteds!
HamSlam
06-07-2005, 12:09 PM
Men mest interessant er det, at hverken pladebranchen selv eller eksterne kilder betegner piratkopiering som et problem i denne 'krise' - den findes som nævnt ovenover andetsteds!
Den skal jeg lige have igen..
Siger pladeindustrien selv - konfidentielt måske - at de ikke selv betragter fildeling som et særskilt problem.
Er det det de siger ?
Hvis det passer - hvorfor har de så hyret et privat agentbureau at slå fildelere ihjel ?
sual00ab
06-07-2005, 04:13 PM
Det kommer selvfølgelig an på hvem du spørger! AntiPiratGruppen og pladebranchens forening IFPI vil uden tvivl henvise til piratkopieringen som den store skyldner, men denne holdning bakkes ikke op af alle sider.
Derfor er udtalelsen derfor også ret subjektiv, men ikke desto mindre stødte vi på den. Du må tænke på at situationen er helt ny og ukendt for pladebranchen og musikbranchen som helhed, hvilket gør at der er mange meninger og få facts. Piratkopieringens indvirkning på pladesalget er én af flere områder hvor dette gør sig gældende.
HamSlam
06-07-2005, 09:10 PM
Ja - OK.. Så er vi tilbage ved udgangspunktet. Det jeg bed mærke i var din citatlignende udtalelse om, at pladebranchen skulle have udtalt sig på den måde.
Nuvel.. Jeg er overordnet enig i jeres konklutioner. Har også selv slået til lyd for sådanne holdninger.
Især finder jeg dog Lasses tese om den budgetmæssige indvirkning fra bl.a. mobiltelefonbrug er ganske relevant, og burde have indgået i jeres granskning.
Det tidsmæssige sammefald er i hvert fald indlysende. Den helt store eksplotion i telefonforbruget er sket over de seneste 4-5 år, helt sammenfaldende med det næsten tilsvarende nedgang i omsætningen af CD-musik.
Så vidt jeg husker, omsatte teleselskaberne sidste år for over 3 mia. kroner bare i SMS. Hertil kommer vel yderligere 1 mia. (eller mere) i samtaler og diverse udstyr købt af børn og unge.
Klart at en god del af denne formue går fra pladesalget ! Det skal man vist være pladedirektør for ikke at kunne forstå :?
Hvis nu pladebranchen var lidt kvikke i låget, så begyndte de også at sælge musik via SMS.
Bare se hvordan andre medier udnytter dette fænomen på det groveste. Udsendelsen 'Gæt en dans' - eller hvad den nu hedder, som kører i øjeblikket har scoret over en million på SMS, bare ved at lokke folk til at sende ind og stemme på hvem af deltagerne der danser dårligst.
Også flere musikprogrammer udnytter denne form for 'bondefangeri'.
Snart bliver det vel muligt, at SMS'e ind til TV-avisen og stemme på vejrudsigten :cry:
sual00ab
06-08-2005, 09:11 AM
Især finder jeg dog Lasses tese om den budgetmæssige indvirkning fra bl.a. mobiltelefonbrug er ganske relevant, og burde have indgået i jeres granskning
Faktisk så var det øgede forbrug indenfor mobiltelefoner én af de elementer som Universal Music Denmark selv nævner som årsagen bag det faldende cd salg. Følgende citat er taget fra resultatopgørelsen fra Universal Music Denmark som officielt kan erhverves gennem Erhvervs og Selskabsstyrelsen:
I ledelsesberetningen fra Universal Music Denmark (2003) konkluderes følgende: "Der er flere årsager til dette (Læs: faldende omsætning), men som de vigtigste kan nævnes; downloads fra Internettet, piratkopiering, ændrede forbrugsvaner, mindre reklame for musik på TV samt ungdommens forøgede forbrug af mobiltelefoni, der reducerer deres rådighedsbeløb til køb af musik."
Her kan I se hvordan et pladeselskabs ledelse aflægger beretning til deres aktionærer - det er jo lidt en anden sang end den man møder i medierne! Som jeg har skrevet tidligere kan jeg desværre ikke offentliggøre vores projekt af hensyn til vores konfidentielle kilder, men mine lidt vage udtalelser her fremgår en hel del mere konkrete og direkte fra vores kilder.
HamSlam
06-08-2005, 09:58 PM
Her kan I se hvordan et pladeselskabs ledelse aflægger beretning til deres aktionærer - det er jo lidt en anden sang end den man møder i medierne!
Egentlig ikke. Også denne beretning er vendt på hovedet. Een af de vigtigste årsager - hvis ikke dén vigtigste - nævnes på 5. pladsen, efter bortforklaringen om mindre reklameindsats på TV.
Om end den opstillede rækkefølge ikke nødvendigvis skal tillægges nummerisk betydning, er det dog påfaldende (og ret forudsigeligt), at man har internetrelateret aktivitet på de første pladser.
En sidsteplads i dette felt betyder vel, at man anser effekten af denne som 10% eller mindre.
Så, der er intet nyt under solen - desværre.
Khain
06-09-2005, 04:05 AM
http://www.ks.dk/publikationer/konkurrenceredegoerelsen/kr2005/kap05.htm
konkurrencestyrrelsens rapport....
- en medstuderende.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.