PDA

Se fuld version : Indtægts-garanti til kunstnerne..

n00b
04-20-2005, 10:52 PM
Hejsa..!

Jeg syns det er en smuk filosofi I har omkring fildeling og ka da også følge jer i langt det meste, men har stadig et spørgsmål som nager mig lidt..

Hvis nu fildeling blev legaliseret en dag, hvad er så kunstnerens garanti for at tjene noget på det..?
Forbrugerne er jo ikke forpligtet til at gi kunstneren noget igen, og hvor skulle pengene komme fra hvis ikke fra forbrugerne..?

Håber på nogen fornuftige svar.. :)

cielorosso
04-20-2005, 11:11 PM
Der er allerede idag mange alternative indtjeningskilder, primært liveoptræden...

fildeling truer ikke musikerne... fildeling truer pladebranchen, og jeg tror ikke jeg er den eneste her, der mener, at den ikke er bevaringsværdig...

n00b
04-20-2005, 11:14 PM
Der er allerede idag mange alternative indtjeningskilder, primært liveoptræden...

Men kræver det ikke også en frivillig indsats fra forbrugernes side..?

En anden ting er: Ka de leve udelukkende af liveoptræden..?

n00b
04-21-2005, 11:35 AM
ingen der har et bud..?
for det får da piratgruppens filosofi til at falde lidt fra hinanden, syns jeg..

PackedManiac
04-21-2005, 12:41 PM
Nu har du for det første startet hele 2 threads omhandlende dette emne, n00b. For det andet skal du også huske på at dette er et forum, og der findes mange forskellige personer her med mange forskellige meninger, som også afviger fra piratgruppens. Og for det tredje, så er dette emne blevet diskutteret mange gange før på dette forum.

n00b
04-21-2005, 12:44 PM
Og for det tredje, så er dette emne blevet diskutteret mange gange før på dette forum.

Du ku evt. henvise mig til disse diskutioner..? er lidt ny til phpBB..

PackedManiac
04-21-2005, 03:26 PM
Begynd her:

http://www.piratgruppen.org/forum/search.php

M.A.D
04-21-2005, 03:33 PM
For det første: Selvfølgelig skal kunstnere kunne leve af deres arbejde. Og jeg går heller ikke ind for, at blot at stille kunstneres værker til helt og aldeles frit brug.

Men proportionerne i spørgsmålet skal også være på plads.

Når APG udtaler at der tale om tyveri fra kunstnere, er det simpelthen det rene nonsens!
Jeg bruger i forvejen, næsten, alle mine penge fra SU´en (hvilket jo heller ikke er så meget) på kulturelle ting. Det være sig koncerter, teaterforestillinger, biografen med mere.

Der kan derfor ikke være tale om et tab til kulturindustrien eller kunstnerne, da jeg alligevel ikke ville have penge til det, som jeg "stjæler".

Herudover har jeg aldrig gået så meget i biografen som nu, efter jeg begyndte at downloade film, og opdagede at filmuniverset var mere end Titanic, Armageddon osv. Før det så jeg aldrig film pga. af al hollywood-junken.
Det samme gælder iøvrigt musikken. Jeg vil hellere bruge mine penge til musik på live-koncerter - som overgår CD oplevelsen tusindfold -, end på CD´er hvor oplevelsen er meget ringe i forhold til.

Men dét går jo naturligvis udover selskaberne. Ikke kunstnerne.

Faktum er: At der aldrig har eksisteret så mange musikere, filmselskaber, teaterinstitutioner med mere som nu, der lever på fuld tid af deres arbejde.

At flere får adgang til kulturelle udbud, betyder samtidig også en større efterspørgsel. Hvorfor? Jo, forestil dig en landmand (eller anden), der er opvokset uden kulurelle tilbud, uden æstetiske prægninger. Han vil ikke være særlig åben overfor kultur (i snæver forstand) generelt. Det forudsætter tilvænning, det forudsætter "træning" i kultur, og det forudsætter udforskning af tilbuddene for at værdsætte den kulturelle tilbud.

Prøv selv at læse Kulturministeriets redegørelse om kultur for at se, hvilke effekter kultur har på det menneskelig sind.

Desværre har vi jo pt. en kultur(sports)minister, som ikke har forstået disse mekanismer, eller som har ikke læst sit eget ministeriums redegørelser.

cielorosso
04-21-2005, 08:22 PM

Men kræver det ikke også en frivillig indsats fra forbrugernes side..?

En anden ting er: Ka de leve udelukkende af liveoptræden..?

Mener du så at markedskræfterne skal sættes ud af kraft, og det alene at skrive musik gør een til berettiget til betaling... for hvis det er tilfældet, så ser jeg gerne en mindre formue udbetalt for alle de klimterier jeg gennem årene har udbredt med min guitar....

Udbud og efterspørgsel... hvis ikke der er efterspørgsel af din musik, så lav noget andet!!!

n00b
04-21-2005, 08:33 PM
Udbud og efterspørgsel... hvis ikke der er efterspørgsel af din musik, så lav noget andet!!!

Takker for indsigten.. Det hjalp.. :)