Se fuld version : Sikker fremtid for kunstnerne..
Hvis fildeling blev gjort lovligt, hvad skulle der så til for at sikre at kunstnerne får de penge de fortjener..?
Igzaw
04-20-2005, 08:12 PM
Koncerter, Merchendise (eller hvordan man nu staver til det) etc.
Koncerter, Merchendise (eller hvordan man nu staver til det) etc.
Men tjener de nok på det..?
Jowls
04-20-2005, 08:23 PM
Kunstnerne tjener i hvertfald meget lidt på CD'erne som det er idag, så det vil ikke være et stort tab for dem.
Personligt forestiller jeg mig at den markedsførings-mæssige værdi som ligger i at ens musik hurtigt bliver spredt over store afstande i et system som er helt gratis vil være en stor fordel for musikerne.
Men pladeselskaberne er selvfølgelig ikke glade for ideen, for de lever jo godt af det nuværende system... og de behøver ikke engang at lære at spille guitar :wink:
Kunstnerne tjener i hvertfald meget lidt på Personligt forestiller jeg mig at den markedsførings-mæssige værdi som ligger i at ens musik hurtigt bliver spredt over store afstande i et system som er helt gratis vil være en stor fordel for musikerne.
Men hvordan ka vi være sikre på at kunstnerne for den økonomiske støtte de har brug for, når forbrugerne ikke er forpligtet til at betale for det de downloader..
Jowls
04-20-2005, 08:48 PM
Men hvordan ka vi være sikre på at kunstnerne for den økonomiske støtte de har brug for, når forbrugerne ikke er forpligtet til at betale for det de downloader..
I dit spørgsmål virker det som om, du går ud fra at kunstnerne lever af deres CD-salg. Det er altså ikke tilfældet med særligt mange af dem. Det er traditionelt et indtjeningsmedium som er forbeholdt pladeselskaberne.
Så jeg kunne da godt være fristet til at spørge dig, hvad der får dig til at tro, at kunstnerne får den økonomiske støtte de har brug for som systemet er idag?
Så jeg kunne da godt være fristet til at spørge dig, hvad der får dig til at tro, at kunstnerne får den økonomiske støtte de har brug for som systemet er idag?
Det er ikke CD-salget jeg spørger om.. Jeg mener bare, hvis det var lovligt at fildele, og alle bare downloader uden at betale, hvor vil kunstnerne så kunne få deres penge fra..?
Jeg ka godt li filosofien med at lovliggøre fildeling og gøre det nemmere for kunstnere at få deres musik ud..
Men er lidt bange for, hvis det en dag skulle blive legaliseret, at ingen gider at købe CD'er og alle bare downloader uden at gi kunstneren noget tilbage..
Hva ska kunstneren så leve af, hvis ikke han har nogen garanti for om hans fans gir ham nogen form for økonomisk støtte..?
Jowls
04-20-2005, 09:13 PM
Det er ikke CD-salget jeg spørger om.. Jeg mener bare, hvis det var lovligt at fildele, og alle bare downloader uden at betale, hvor vil kunstnerne så kunne få deres penge fra..?
Jo, det er da det, du spørger om. For udover CD-salget, så vil ingen af kunstnernes øvrige indtjeningsmuligheder blive påvirket negativt af at ikke-kommerciel fildeling legaliseres.
Tværtimod ville der nok komme endnu flere til deres koncerter fordi folk har hørt musikken via internettet og blevet fan af kunstneren.
Hvilke andre indtjenings-muligheder har en kunstner da typisk..?
Er det rimeligt at fans'ne ikke er forpligtet til at betale noget til kunstneren..?
Hvor ska pengene komme fra, hvis ikke fra forbrugerne..?
Penis
04-21-2005, 03:48 AM
det er ikke rigtigt at musikerne ikke tjener på pladesalg. For mange musikere er det den største indkomst.
det er ikke rigtigt at musikerne ikke tjener på pladesalg. For mange musikere er det den største indkomst.
..og hva ska musikerne så tjene på, når der ikke længere er nogen der køber pladerne, men bare downloader det gratis..?
M.A.D
04-21-2005, 03:09 PM
For et par år siden var jeg i gang med at stable en koncert på benene med en kendt musiker.
Har var i en markedsføringsfase, da han lige havde udsendt en ny CD, og var derfor ret billig.
30.000 kr. (minimum, plus en procentdel af billetindtægterne) for halvanden times spilletid for ca 700 mennesker. Jeg forhandlede med hans agent, og det fremgik, at ud af de 30.000 var de 25.000 til ham. De sidste 5000 (ca.) var til hans agent og andre.
25.000 kr... En CD pris på 100 kr. betyder, at der skal sælges 250 CD´er for at tjene det samme. Og hvis musikeren får selv halvdelen af CD-indtægterne, er det 500 CD´er der skal sælges, for at tjene det samme som ved vores lille halv-lokale koncert.
Og vores koncert var bare en lille brik i det store program, som omfatter festivaller og større koncerter (Han er iøvrigt ikke stor/hot længere).
Der skal godt nok sælges maaange CD´er, for at musikeren vil tjene det samme på dét som på hans gigs.
Men jeg kan da godt se, at det er øv for musikere, som ingen gider at hyre til koncerter, at de så går glip af de der par tusinde kroner, der ligger i CD salget
Der skal godt nok sælges maaange CD´er, for at musikeren vil tjene det samme på dét som på hans gigs.
Interessant.. Så du mener at koncerter generelt er lagt mere indbringende end CD-salg..?
Har du nogen kilder..?
M.A.D
04-21-2005, 06:39 PM
Nej, jeg har ingen kilder. Hvilke skulle det være? Jeg kender dog lidt til band priserne, da jeg som sagt, selv har haft lidt med det at gøre...
Men tænk over det. De store festivalbands som Tv2 og D.A.D og Big Fat Snake koster cirka 300.000 at hyre til de gigs.
Du kan selv lave udregningen over, hvor mange CD´er de skal sælge - efter selskabet har taget deres andel, agenten har, produktionsomkostninger, osv. - for at tjene det samme...
Jowls
04-21-2005, 06:48 PM
Hvilke andre indtjenings-muligheder har en kunstner da typisk..?
Er det rimeligt at fans'ne ikke er forpligtet til at betale noget til kunstneren..?
Hvor ska pengene komme fra, hvis ikke fra forbrugerne..?
Dit spørgsmål er meget konkret og jeg ville ønske at jeg kunne give dig et tilsvarende konkret svar. Det er bestemt ikke fordi jeg prøver at tale udenom eller fordi jeg som pirat er ligeglad med kunstnernes ve og vel.
Men vi taler om et totalt paradigmeskift indenfor kultur og kultur-distribuering, så der er store omvæltninger i horisonten. Der er mange spørgsmål og utallige muligheder som skal diskuteres og gennemarbejdes, både i kunstnernes organisationer og på politisk plan.
Vi står reelt foran afslutningen på den mørke middelalder, og venter bare på at APG bliver færdig med at brænde hekse af, så vi kan komme videre med fremtiden. 8)
Hvis vi ser overordnet på værdikæden i musikbranchen, så er der to endepunkter i den - forbrugeren som betaler gildet og kunstneren som producerer varen. Imellem disse to er der en masse led som hjælper disse to med at "mødes" og raffinerer produkterne på forskellig vis.
Dette tager de sig godt betalt for både med hensyn til penge og magt, og hvis du ser på den eksklusive kreds af personer som er blevet millionærer på musik i Danmark, så er det faktisk et mindretal af dem som kan spille eller synge.
Her kommer internettet ind og skaber en effektiv og meget blillig kanal til distribution og markedsføring som reelt skyder en del af disse mellem-mænds monopol i sænk. Men dette betyder ikke at pengene forsvinder ud i den blå luft, for de ligger stadig hos forbrugerne. Og forbrugerne vil stadig gerne bruge dem på de kunstnere som de er fans af. Det er mellemleddet som er ved at blive rationaliseret, og eftersom der er store summer på spil for dem, så kæmper de imod med næb og kløer.
I øvrigt synes jeg at du bør læse HamSlam's excellente indlæg et stykke nede i denne tråd, som netop beskriver hele problematikken på bedste vis...
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=4653&postdays=0&postorder=asc&start=0
Det kan ikke siges meget bedre.
Nu vil jeg så - helt for egen regning - prøve at komme med et bud på CD'ens fremtid eftersom det ligesom er det, du mest har fokuseret på.
Jeg mener at CD'en er død i sin nuværende udformning - både til 130 kr og 100 kr.
En film-DVD med to skiver indeholdende en masse ekstramateriale i en flot kasse koster 99 kr i Føtex, så dette taget i betragtning er prisen på 130 kr for en CD totalt hen i vejret. Det svarer jo til at en skovl var dyrere end en gravemaskine.
Hvis et album skal sælges for noget der nærmer sig 100 kr, så skal der gøres meget mere ud af produktet. Jeg forestiller mig albummet udgivet som en flot DVD som naturligvis indeholder musikken i flere formater - f.eks. også kvalitets mp3-filer lige til at lægge over på den bærbare, diverse musik-videoer (inklusive sjove fraklip), dokumentar-optagelser med bandet under indpilningen, interviews med kunstnerne, screen-savere, billeder, computerspil, adgang til download af ekstramateriale fra bandets hjemmeside eller hvad ved jeg.
Så ville der være et incitament til at købe albummet fremt for at downloade det - specielt hvis det også var i en pæn kassette som ser flot ud på reolen. Der vil stadig være folk som ikke har råd (eller simpelthen bare er nogle gniere :wink: ) som vil downloade en sådan DVD og brænde selv, men mange vil vælge at købe. Jeg ville i hvert fald, ganske som jeg har købt Ringenes Herre og Matrix Trilogien selvom jeg da også downloadede dem i sin tid.
Nu postulerede jeg så fornemt at CD'en som vi kender den idag er død, men jeg ser dog stadig en rolle til den, nemlig lidt i retning af det som M.A.D. berettede om.
I forbindelse med koncerter og andre events forestiller jeg mig at kunstneren kan få lavet en stak CD'er med aktuelle numre på og disse kan så sælges for en 20-30 kr. i merchandise teltet sammen med T-shirts, caps, plakater og badges. Jeg køber personligt altid den officielle T-shirt når jeg er til koncert, og jeg ville da også købe en special CD, hvis der var en.
Anyway n00b - det var een betragtning ud af mange. Jeg håber at du hænger ved, for så vil du se mange flere i tiden der kommer...
8)
Anyway n00b - det var een betragtning ud af mange. Jeg håber at du hænger ved, for så vil du se mange flere i tiden der kommer...
8)
Takker for de fornemme ord.. ;) Det begynder at gi mere mening nu.. :)
Penis
04-21-2005, 08:58 PM
M.A.D, jeg er selv musiker og hovedparten af min indtægt (som musiker) kommer fra cd salg. Vores koncerter løber knap nok rundt. Der er vist nok nogle, som tjener flere penge på koncerter end salg, men jeg tror ikke det gælder generelt.
n00b, du har fat i en pointe som jeg synes mange herinde godt kunne tænke over. Som jeg ser det, er den eneste løsning på problemet, at branchen vågner op og laver nogle produkter som man rent faktisk gider at betale for. Så ville alle blive glade :P
M.A.D, jeg er selv musiker og hovedparten af min indtægt (som musiker) kommer fra cd salg. Vores koncerter løber knap nok rundt. Der er vist nok nogle, som tjener flere penge på koncerter end salg, men jeg tror ikke det gælder generelt.
n00b, du har fat i en pointe som jeg synes mange herinde godt kunne tænke over. Som jeg ser det, er den eneste løsning på problemet, at branchen vågner op og laver nogle produkter som man rent faktisk gider at betale for. Så ville alle blive glade :P
Hvilket band spiller du i?
Jeg tror faktisk ikke, at hvis man lovligjorde fildeling, og satte priserne ned, så ville salget stige igen, for der vil altid være nogen der hellere vil downloade musikken, fx sådan en som mig.
Jowls
04-21-2005, 11:38 PM
Atter kom jeg til at udtale mig kategorisk om et område med mange nuancer. Sorry... :oops:
Jeg ved godt at CD-salget er en uundværlig del af mange musik-kunstneres indkomst. Det ser jeg dog mere som et udtryk for, hvor svært det er at klare sig godt som musiker under systemet som det er idag, end som et tegn på at der kommer specielt mange penge ad den vej...
...i hvert fald hvis vi taler om royalties fra et pladeselskab. Drejer det sig om direkte salg ved koncerter eller fra bandets hjemmeside, er det selvfølgelig en anden snak.
Tobias
04-22-2005, 12:08 AM
Hvor meget tjener du så på salg af cd'er?
Er det noget du kan leve af?
Er det bare et godt tilskud til privat økonomien?
Eller er det bare til et rundstykke uden smør og en kop tynd kaffe hver anden søndag?
Penis
04-22-2005, 01:45 AM
k33z, du har ret i, at der altid er folk, som ikke vil betale og vælger den løsning som er billigst/gratis. Men det er sådan set lige meget, hvis bare der er mange som VIL betale. Selvfølgelig vil man kunne lave et betalingsprodukt som overgår fildelingstjenesterne, og det tror jeg gerne folk vil betale for - ligesom de betaler for deres superhurtige internetforbindelse.
Tobias, jeg tjener nada på min musik. Der er mange udgifter forbundet med at (ind)spille musik, og dem går pengene til :(
Tobias
04-22-2005, 11:55 PM
Tobias, jeg tjener nada på min musik. Der er mange udgifter forbundet med at (ind)spille musik, og dem går pengene til :(
Jeg mente, overskud! Men det kan jeg så forstå at du ikke har :cry: Feel for you!
Hvad med live? Tjener du noget på det?
Sælger du merchandise? (nu ved jeg jo ikke på hvilket plan du arbejder)
Otto J.
04-23-2005, 11:04 AM
Er det ikke lige nøjagtigt dét mange overser, når de omtaler musikernes lave indtjening - det er en ret udbredt retorik her på siden, at eftersom meget få musikere lever af musikken alligevel, så mister de ikke noget synderligt ved ikke at få noget overhovedet. Men den relativt lille del de rent faktisk får ind, den kan gøre forskellen på at have sin karriere til at løbe rundt uden synderligt overskud, eller ikke at have råd til at spille musik.
Penis
04-25-2005, 02:46 AM
Tobias, jeg har to "store" indtægter. Det er indtægter fra salg og rettighedsindtægter (KODA og GRAMEX). Som sagt tjener jeg ikke noget på vores koncerter, fordi vi har så mange udgifter i forbindelse med dem. Vi sælger lidt t-shirts og cd'er til koncerterne, men det er peanuts.
Otto, du har en god pointe der. Selvom mine indtægter er små, ville jeg simpelthen ikke kunne financiere min musik uden dem. Så derfor skal alle fildelere sagsøges ind i helvede... eller hvad? Nope. Det ville være lidt smartere hvis branchen tog sig sammen, og indså hvordan verden ser ud i dag. At de ikke kan tjene penge på den nye teknologi er intet mindre end til grin.
Otto J.
04-25-2005, 11:53 PM
Otto, du har en god pointe der. Selvom mine indtægter er små, ville jeg simpelthen ikke kunne financiere min musik uden dem. Så derfor skal alle fildelere sagsøges ind i helvede... eller hvad? Nope.
Jeg har aldrig (i hvert fald ikke siden jeg begyndte at sætte mig lidt ind i problemstillingen) sagt at APG's arbejdsmetoder er den rigtige måde at slå ned på piratkopister på. Jeg tror faktisk det skader dem selv mere end de får ind, pga. den badwill de har fået ud af det. Dét jeg forsøger at forholde mig til er hvorvidt ulovlig fildeling er i orden/en fordel for kunstnerne, om musikerne har det nemmere uden pladeselskaberne, og om copyright bør fjernes (som piratgruppen mener). Det har intet med straf og retsforfølgelse at gøre. Man kan ikke bruge APG som undskyldning for at piratkopiering er i orden.
Det ville være lidt smartere hvis branchen tog sig sammen, og indså hvordan verden ser ud i dag. At de ikke kan tjene penge på den nye teknologi er intet mindre end til grin.
Det har du evigt ret i. Men så lad mig spørge dig som musiker: Ville du helst have at pladeselskaberne gjorde dét, samtidigt med at den ulovlige kopiering blev formindsket, eller ville du hellere stå i et samfund hvor kopieringen var fri, og/eller den eneste måde du kunne få din musik ud på var at uploade den til en massiv jungle uden den styring pladeselskaberne giver?
Penis
04-26-2005, 02:40 AM
Otto, jeg tror ikke Piratgruppen mener at copyrighten skal fjernes. Du må ikke forvæksle de holdninger du møder i forummet med Piratgruppens holdning.
Som musiker er jeg interesseret i, at min musik kommer ud til så mange mennesker som muligt. Det er klart, at jeg foretrækker, at folk køber min cd i stedet for at brænde den. Men jeg foretrækker faktisk, at de brænder den frem for, at de lader helt være med at få fat i den. Jeg er overbevist om, at med den rette indstilling fra branchen ville det være muligt at tjene penge samtidig med at folk downloadede og brændte cd'er. Lidt ligesom de goe gamle kassettebånd. Musikforbrug er ikke et "0 spil".
Gamadeuz
05-01-2005, 01:51 PM
Hvis folk laver god musik vil fans helt sikkert støtte deres musik, jeg køber allerede cd'er i hundredevis om året - der er mere i at have en original og jeg ønsker at stytte kunsteren... downloader dog meget mere, men god musik bliver købt.
Otto jeg tror du har misforstået noget.
Vi ønsker ikke copyright fjernet som sådan.
Vi ønsker et alternativ.
Sådan som det er nu må men jo ikke hente det gratis, men en afskaffelse af copyright ville jo også betyde at det var ok at sælge det videre, hvilket piratgruppen på INGEN måde går ind for.
Enhver profit skal tilfalde kunstneren, og ikke andre.
At du kan forveksle det med en afskaffelse af copyright forstår jeg ikke.
Copyleft kunne jo være et glimrende alternativ.
Deling, og hentning er tilladt, til ikke kommencielle formål.
Vi ønsker ikke copyright fjernet som sådan.
Vi ønsker et alternativ.
Der findes jo allerede masser af alternativer f.eks. Creative Commons og GPL..
Ønsker Piratgruppen at copyright ska ændres til noget lignende eller...??
hvis det er sådan at det en dag bliver lovligt, hvilket jeg håber det gør.
så bliver det jo ikke sådan at ALLE bare henter det, det er ikke alle pirater der ønsker at hente det hele ned, bare fordi de kan.
kender selv mange der køber cd'erne EFTER de har lyttet til om den var det værd fra nettet!
Naturligvis ved man godt at det ikke er sådan at alle gør det på den måde, for der er alt for mange kunstnere der lever på bare rygter om at være gode.
Og så kan man jo sige at hvis det en dag bliver lovligt så kan man hurtigt se hvem det er der virkeligt fortjener retten til at brokke sig over piratkopiering af deres cd'er og hvem der bare er vrede over at ingen gider købe deres!
mvh.dk amby
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.