PDA

Se fuld version : Router går død

PackedManiac
04-13-2005, 11:30 AM
Hej, gang! :)

Jeg har før skrevet om det her problem jeg har med min router i en anden tråd, men nu er det gået hen og blevet så irriterende, at jeg simpelthen har måtte ringe ind og bestille en ny.

Det startede ca. for en måneds tid siden. Pludselig, under en download (typisk med BitTorrent eller over usenet) stoppede min download ganske brat. Jeg kunne hverken surfe eller noget som helst. Alle dioderne lyste, som de skulle, men den vil simpelthen ikke forbinde mig til internettet eller til min download.

Det eneste der kunne løse det problemet var enten, at jeg genstartede min computer, eller at jeg slukkede for routeren i nogle sekunder, tændte den igen, og så genstartede.

Jeg troede muligvis først at det havde noget med min OS installation at gøre. Min OS (Win XP Pro) havde også opførst sig underligt den seneste tid. Den ville ikke lukke ned ordentligt og den var begyndt at blive ret langsomt og lavede mange fejl. Så jeg besluttede så at formatere og installere Windows XP på ny. Denne gang en corporate version. Det gik fint og den kørte fint, men jeg havde stadigvæk de problemer med min router.

Nu kan jeg naturligvis ikke udelukke at det skulle være mit OS, men det tror jeg ikke. Den lukker ned for mig sådan ca. hver anden dag nu.

Nu vil jeg først lige undskylde sådan halv-vejs i indlægget, men jeg har altså drukket en smule meget kaffe her til morgen, så det bliver lidt ekstra detaljeret.. :P

Jeg ringede så til Cybercity her i går og fortalte dem om problemet. Jeg sagde, at jeg havde prøvet lidt af hvert, havde prøvet at installere ny firmware osv. men intet havde hjulpet.

Han spurgte mig så, ganske uventet, om jeg havde brugt nogle fildelings tjenester, såsom bittorrent, hvilket jeg selvfølgelig straks benægtede, hæhæ.. det skulle jeg måske ikke have gjort, for måske virker bittorrent anstrengende på en router? Den både downloader og uploader jo..

Uanset, jeg fik ham overtalt til at sende mig en ny ganske gratis. Jeg håber sgu ikke også at den giver mig problemer efter noget tid, da jeg har planlagt at fortsætte med at bruge bittorrent (og usenet selfølgelig).

Min router er en ZyXEL 650R-31 så vidt jeg husker.

Og nu til mit spørgsmål...

Har i været ude for noget lignende, og hvad mener i problemet skyldes?

Det skal lige siges her til slut, at jeg her det sidste år, har, for at spare på elregningen, slukket for alle elektroniske ting, som har stået på standby, inklusiv routeren, når jeg har gået i seng.

Kan dette have skadet routeren?

En anden, måske vigtig detalje, er at jeg bruger en Cybercity splitter til at dele min telefon linje og ADSL linje.

Uanset vil være taknemmelig for noget feedback osv.

vollaz
04-14-2005, 12:48 PM
Vi har oss en Zyxel router på vores kollegie, magen til lort skal man lede længe efter.
Lige mht. Bittorrent så åbner den simpelthen for mange connections igennem routeren.
Der går ikke ret lang tid fra maks grænsen er nået til at routeren stejler og en restart er nødvendig.

Ved ikke om der er noget at gøre ved det..

aL
04-15-2005, 11:07 AM
Jeg har ikke den nævnte router, men noget andet fangede min interesse: At du slukker for alt inden du går i seng.. Har du fået en elregning siden du begyndte på det? For jeg har overvejet at gøre det samme, men gider ikke hvis jeg ikke får en mærkbar $gevinst$ :wink:

Jep
04-15-2005, 03:41 PM
Jeg har ikke den nævnte router, men noget andet fangede min interesse: At du slukker for alt inden du går i seng.. Har du fået en elregning siden du begyndte på det? For jeg har overvejet at gøre det samme, men gider ikke hvis jeg ikke får en mærkbar $gevinst$ :wink:

Hvis man gør det konsekvent med ALT sit udstyr vil der være penge at spare ! (Lidt afhængig af hvor stor ens regning er i forvejen!)

PackedManiac
04-15-2005, 05:48 PM
Det er en smule svært at sige (læs bevise) at jeg har sparet nogle penge ved at slukke for alle elektriske apparater eller ej, men jeg er sikker på at jeg har sparet nogle penge ved at gøre det. Grunden til det er så svært at bevise, er fordi at mit elforbrug er steget i takt med de mange eksamener, som jeg har haft i det sidste års tid. Min computer har stort set stået tændt hele dagen mere eller mindre.

De siger jo ellers at man kan spare en 500 kr per år, hvis man gør det eller noget lignende. Der bliver jo brugt strøm..