PDA

Se fuld version : Kryptering og opstart ved dual-boot

Mollerz
04-07-2005, 06:21 PM
Hey..

Jeg er totalt n00b til linux, og kender ikke ret andet til linux end navnene til de forskellige distroer.

Men NU vil jeg skifte. Sådan delvist i hvert fald.
Men hvordan har Linux det med et krypteret windows drev.

Kører Windows XP sp1.
Jeg har så lagt SafeGuard Easy(Off-Topic forummet) ind, med den tilhørende funktion der hedder pre-boot auth.

Mit spørgsmål lyder så.
Hvordan vil computeren opføre sig, når den kører dual-boot. Det kan den jo ikke, hvis den bliver tvunget til at køre windows, med den der pre-boot.

Og et andet spørgsmål. Hvilken distro er bedst til den komplette n00b ?

Håber i forstod mine spørgsmål.. :)

På forhånd tak. :)

CODAY
04-09-2005, 09:10 PM
kan se at du har fået hjælp på linuxin.dk

LykkeLamaen
04-12-2005, 03:58 PM
Jeg kan ikke svare dig på det med kryptering, men en god begynder distro er helt sikkert Mandrake (Eller Mandrivia som de åbenbart vil kaldes :S). Jeg fik den selv anbefalet som helt ny til Linux, og jeg havde ikke nogle alvorlige problemer.. Kan 100 % anbefales!

zub
04-12-2005, 05:04 PM
måden multiboot virker er at linux lægger en bootloader, (oftest lilo eller grub) ind over windows's bootloader... dvs at linux bootloaderen bestemmer over windows loaderen, men ikke sletter win'eren.

når du så vælger windows i linux så blir windows bootloaderen simpelthen kørt som om der ikke var nogen linux bootloader...

kort fortalt. du burde bare kunne installere linux og så sætte din bootloader op til multiboot (distroer som mandrake og suse akn gøre det for dig automatisk)...

MEN... hvis dit kryptering ændre for meget i windows bootloaderen (fx lægger sin egen lille bootloader ind) så kan der godt komme nogle konflikter... men prøv dig frem