Se fuld version : På tværs af lande grænser.
berzerk
03-23-2005, 09:38 PM
Ved ikke om det er det rigtige forum at poste dette i, men jeg prøver.
Hvor meget på tværs af grænser arbejder de forskellige anti grupper.
Læste i en tråd at Jowls skrev at BSA var úde eftér svenskere der delte software.
Sammenholdt med AGP der er efter dansk musik of film (og gud ved hvad) samt BSA der er efter software, plus ´RIAA der er efter noget tredie.
Hvor meget arbejdes der egentligt på tværs af lande grænser og hvor meget bør vi (danskere) egentligt frygte udenlandske anti p2p agenter?
Jowls
03-24-2005, 12:51 AM
Ved ikke om det er det rigtige forum at poste dette i, men jeg prøver.
Hvor meget på tværs af grænser arbejder de forskellige anti grupper.
Læste i en tråd at Jowls skrev at BSA var úde eftér svenskere der delte software.
Sammenholdt med AGP der er efter dansk musik of film (og gud ved hvad) samt BSA der er efter software, plus ´RIAA der er efter noget tredie.
Hvor meget arbejdes der egentligt på tværs af lande grænser og hvor meget bør vi (danskere) egentligt frygte udenlandske anti p2p agenter?
Det var nu ikke helt sådan, jeg skrev.
I Danmark har vi to organisationer som jagter pirater - APG v. Johan Schlüter Advokatfirma som arbejder med musik og film og BSA v. Bech-Bruun Dragsted som arbejder med software.
APG har jo som bekendt sat et kraftigt fokus på privat-personer og amatører, men BSA er gået i en helt anden retning og har koncentreret sig om brug af pirat-kopieret software i virksomheder. Derfor er det ikke så farligt at dele software som at dele film og musik.
I Sverige er situationen en ganske anden. Antipiratbyrån er både ansvarlig for film, musik og software, så derfor er det lige farligt for en svensk pirat at dele de tre ting. Og eftersom software udløser større erstatningskrav pr. fil end musik og film, så kan det godt blive kostbart for en svensker at blive busted med en disk fuld af warez.
Man kan så undre sig over hvorfor APG og BSA ikke arbejder mere sammen.
Det kan selvfølgelig skyldes at software-branchen ikke ønsker at ride med på den bølge af negativ omtale som film og musik-branchen indkasserer på grund af APG's uelegante og hensynsløse fremfærd.
Der kunne også være andre grunde. Forskellige ting jeg har hørt og læst har givet mig det indtryk, at der ikke er alt for varme følelser de to advokatbureauer imellem, så måske er det årsagen til at de tilsyneladende har valgt ikke at arbejde sammen.
For de som ikke ved det, så var Bech-Bruun Dragsted det "gamle" APG og både Torben Steffensen og Johan Schlüter himself har tidligere arbejdet for dem.
I forbindelse med Johan Schlüters overtagelse af den lukrative tjans med APG udtalte Torben Steffensen sig negativt om Bech-Bruun Dragsted's "hårde og uforsonlige" opførsel overfor piraterne. Dette resulterede i et ret bidsk svar fra Bech-Bruun Dragsted, som i forvejen kæmpede mod et dårligt image efter sagen hvor en teenager tog sit eget liv da han blev sagsøgt for et fem-cifret beløb.
Anyway, så kan man selvfølgelig ikke garantere noget, men som situationen er i øjeblikket vil jeg vurdere risikoen ved at dele software i Danmark som væsentlig ringere end film og musik.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.