Se fuld version : gamle danske film
HARNO
03-20-2005, 08:03 AM
men hov film selvskaberne der lavede, Dirch passer, olsenbanden, matador, filmene. og mange andre danske film findes ikke mere. og skuspillerene er gået bort. så hvem får nu penge for de film når jeg køber en af dem?
at skuspillernes familie får noget ville være til at klare.
hvem får engligt penge for film når vi køber dvder eller vhs?
jeg gider sku ikke at købe mine gamle danske film mere hvis pengene bare ryger ind i kodas kasse...
måske hvis film selvskabet stadig var til, fx saga film, som har lavet mange af de gode, og at skuspillerne fik en del af de penge. (hvis de levede)
Jowls
03-20-2005, 12:04 PM
men hov film selvskaberne der lavede, Dirch passer, olsenbanden, matador, filmene. og mange andre danske film findes ikke mere. og skuspillerene er gået bort. så hvem får nu penge for de film når jeg køber en af dem?
at skuspillernes familie får noget ville være til at klare.
hvem får engligt penge for film når vi køber dvder eller vhs?
jeg gider sku ikke at købe mine gamle danske film mere hvis pengene bare ryger ind i kodas kasse...
måske hvis film selvskabet stadig var til, fx saga film, som har lavet mange af de gode, og at skuspillerne fik en del af de penge. (hvis de levede)
De gamle Saga-film plejer at blive distribueret af Metronome, men om de ligefremt ejer rettighederne, ved jeg ikke. Det ville dog passe godt ind i deres portefølge....
Penis
03-20-2005, 02:38 PM
KODA administrerer komponisternes rettigheder ved offentlige fremførelser. Da der ikke er nogle offentlige fremførelser knyttet til det at købe en film, får KODA ikke en krone.
Så du kan roligt købe dine film som du plejer.
HARNO
03-20-2005, 06:31 PM
men hvem får så benge for film der købes, mon ikke at skuespillerne får lidt hvis de stadig lever.
BeLLe
03-20-2005, 06:42 PM
Mange af de gamle danske film er ejet af nordisk film og de får derfor osse pengene
HARNO
03-21-2005, 01:10 AM
det har jeg ikke forstand på, men hvis firmaet ikke findes mere. og skuspillerne er døde virker det lidt menings løst at pengene bare går til nogle der slet ikke har haft noget og gøre med de film, andet end at udgive dem igen. og det så samtidig er ulovligt at hente dem fra netet.
det minder lidt om biograferne, nye film skal i biografen før de bliver sendt ud på dvd. i stedet for at udgive det hele samtidig så folk selv kan vælge. hvis biograferne så ikke kan overleve må det jo betyde at folk bare ikke gider at gå i biografen.
der har været nogle film som jeg gerne ville have på dvd efter at have set dem i biografen, desvære er de ikke udgivet endu så de tvinger folk til at hente dem fra netet. udlandet er noglegange hurtiger til at udgive de film på dvd.
det er ikke for at få dem gratis, faktisk så ville jeg hellere købe dem. det tager nemlig en pokkers tid at brænde dem ud og downloade dem.
endu et eksembel på nogle der bare drive forratning er firmaet bag GTA3. der kommer vi til at vente længe før der kommer en pc version, og jeg har ikke tængt mig at røre ved en ps2. pc overgår alle deres spille maskiner, så når det enlig udkommer er der ikke meget lyst til at betale for det. iværtfald ikke når det er på den måde de køre deres forratning, det virker somom at de prøver at tvinge os til at købe en ps2, ligesom biograferne vil tvinge os til at se de sidste nye film hos dem.
og jeg kunne nævne mange flere tilfelde, Jobii chatten har været et af de værste men nu snakker vi jo om film...
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.