PDA

Se fuld version : Åh nej, mareridt...

M.A.D
03-18-2005, 08:52 PM
Jah...

I dag ville jeg langt om længe springe ud i det. Linux... Jeg ville starte blødt og roligt, så det blev Mandrake (gratis-udgaven, 3 cd´er). Det var jo ikke svære at installere dét end windows. Meeen..

Installationen kørte fint, indtil den bad om CD 2. Jeg satte CD 2 i, og den fortsatte installationen i et par sekunder, men frøs så. Fuldstændig frøs! Jeg lod den hænge i lang tid, men intet skete.

Jeg havde ikke noget valg, jeg måtte restarte. Jeg forsøgte et pange mere, men hver gang stoppede den samme sted. Nu kunne jeg heller ikke logge ind via windows længere...
Jeg forsøgte igen, og tog den valgmulighed at springe over CD 2, hvorefter den fuldførte resten af installationen uden problemer.
Men! Jeg kunne hverken logge på via Mandrake eller via windows. Skærmen gik i stå hver gang med cursoren blinkende. Uden at jeg kunne gøre hverken det ene eller andet. End at genstarte...
Og efter et par gange dukkede valgmuligheden for styresystem ikke engang op længere.

Jeg har prøvet system restore, og jeg har forsøgt at installere en ny windows (piratkopieret, da windows jo ikke længere sender en CD med købte computere, og den således er præ-installeret), dog endnu kun i en anden folder end C:/WINDOWS, da jeg endnu ikke vil risikere at miste mine dokumenter.
Jeg har forsøgt at boote fra alle de forskellige drev. No luck...

Hvad i alverden skal jeg gøre?? Jeg vil meget meget nødigt miste dokumenter!

Der må helt sikkert være noge herinde, som har nogle forslag.

:(

Jowls
03-18-2005, 10:26 PM
Det lyder som om bootloaderen ikke blev installeret korrekt - sikkert på grund af CD-problemet. Hvis først din MBR er gået i udu, så kan selv en Windows re-installation ikke altid klare det.

Hvis du bare vil have Windows tilbage så du kan redde dine dokumenter, så kan du gøre det fra en XP recovery console (boot fra DC'en og tryk R). Når du er i recovery consolen, kan du blot skrive FIXMBR.

Så burde den egentlig virke igen efter reboot.....

En anden mulighed er at prøve en anden Linux. Der kan være et eller andet i din hardware som Mandrake har svært ved at sluge. Prøv med Fedora f.eks. eller Ubuntu...

M.A.D
03-19-2005, 11:50 AM
Tak for det Jowls..! Jeg vil prøve det straks i dag.

Jeg vil have både linux og windows kørende. Jeg er meget afhængig af min computer, og især visse applikationer, og tør derfor ikke køre helt uden windows.

Lykkedes det nu her at komme tilbage til windows, vil jeg forsøge forfra med Ubuntu. Jeg er i gang med at hente den.

Måske jeg skal lave en partition inden jeg begynder, i stedet for under installationen?

M.A.D
03-19-2005, 01:17 PM
Nope, det lykkedes ikke at reboote. Jeg skrev fixmbr, og rebootede.
Jeg prøvede alle varianter, jeg kunne: Boot fra floppy, boot fra hdd, fra Cd-rom drev (med og uden CD), men ak, intet nyt skete...

Og så er spørgsmålet: Hvad nu??

entvex
03-19-2005, 01:27 PM
har du pøvet med en f disk ?

Jowls
03-19-2005, 01:46 PM
har du pøvet med en f disk ?

Det skulle så være med MBR-parametren som beskrevet her...

http://support.microsoft.com/kb/q69013/

M.A.D
03-19-2005, 02:41 PM
Men hvis jeg bruger fdisk, sletter jeg så ikke alle filer, da den laver en repartition?

Vil det evt. hjælpe noget at pille batteriet ud og genindsætte det? Vil det ikke sætte bios indstillingerne tilbage til default?

Jowls
03-19-2005, 04:04 PM
Men hvis jeg bruger fdisk, sletter jeg så ikke alle filer, da den laver en repartition?

Vil det evt. hjælpe noget at pille batteriet ud og genindsætte det? Vil det ikke sætte bios indstillingerne tilbage til default?

fdisk kan repartitionere en disk, men den gør det kun, hvis du eksplicit beder den om det. Når du starter fdisk får du en menu (nogle gange skal man skrive "help" eller noget i den stil for at få den frem), og her kan du også vælge andre ting - f.eks. blot at se hvilke partitioner som er på disken. Den partitionerer eller overskriver ikke noget uden at spørge dig mindst to gange om du nu er helt sikker.

Hvis du starter den med en parameter, så gør den bare det som parameteren siger, hvorefter den exit'er. I dette tilfælde restaurerer din MBR.

Men jeg studsede lige lidt over din bemærkning om at resette BIOS. Har du mistanke om, at den slet ikke er sat til at boote fra harddisken? Det er normal ikke noget som et installationsprogram til hverken Windows eller Linux kan ændre i, så derfor bør BIOS kun være forkert hvis du har ændret den manuelt.

Der er dog een ting som du bør checke i din BIOS og som kan være medvirkende til dit problem. Nogle BIOS'er har en mulighed for at skrivebeskytte boot-sektoren på de tilsluttede harddiske af hensyn til faren for boot-sektor virus. Den option skal altid slås fra, når man installerer et operativsystem, så den kan du jo lige checke om du har. Som regel er den i "advanced" sektionen...

Med hensyn til dit tidligere spørgsmål, så er svaret ja - man skal have Windows og Linux på helt separate partitioner, for det er to meget forskellige operativsystemer. Jeg kan ikke lige overskue hvad der kan være sket, hvis du har forsøgt at klemme dem ind på samme partition - det kommer lidt an på hvor intelligent Mandrakes installer er. Selve distroen har ellers ry for at være en af de mest gennemarbejdede, så du har virkelig været uheldig.

Jeg er desværre ikke så erfaren i Mandrake - det er mange år siden jeg prøvede den sidst, og der er sket meget siden. Derfor vil jeg anbefale dig også lige at paste din redegørelse for fejlen ind i forum her... www.linuxin.dk ...for der kommer mange dygtige og erfarne Linux-folk fra de forskellige distroer. Jo flere øjne der ser den, jo større er chancen for at en eller anden udbryder de forløsende ord, "Nååå, jamen den fejl kender jeg da udmærket. Nu skal du høre...." :wink:

Jusutsu
04-01-2005, 01:47 PM
M.A.D, for at sikre at du ikke mister dine data så download KNOPPIX (ftp://ftp.uni-erlangen.de/pub/mirrors/knoppix/KNOPPIX_V3.7-2004-12-08-EN.iso), det er en Live Linux distro som du kan boote fra CDen, på den måde kan du komme ind og hive dine dokumenter ud af dine harddisk, du kan evt. flytte dem til en ekstern harddisk med FAT32 (Linux kan ikke skrive til NTFS) eller sende dem over netværk til en anden PC eller noget i den stil. Derefter kan du ryde hele din harddisk for partitioner og geninstallere Windows og evt. Linux. Med hensyn til hvilken distribution du bør benytte vil jeg sige at du bør holde dig til distributioner som Mandrake og SuSE da de er nemme for nye Linux brugere at benytte. (Hvis du har en DVD brænder kan du hente en gratis DVD iso af SuSE 9.2 her: ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.2/iso/SUSE-Linux-9.2-FTP-DVD.iso jeg har også set SuSE Professional 9.2 rundt omkring på BitTorrent :P )

Husk at hvis du vil lave et dual-boot Linux og Windows system så installer altid Windows først og derefter Linux, det er langt det nemmeste. Husk at sørge for at Windows ikke tager hele harddisken til sig selv du skal have noget ikke formateret plads for at Linux kan installeres, men det går jeg ud fra du godt vidste.

M.A.D
04-04-2005, 12:32 PM
Mange tak for jeres hjælp og jeres svar.

Jeg har nu løst det. Det var egentlig meget mere simpelt end alle løsningsmulighederne i tråden. :wink:

Jeg havde jo forsøgt mig med system restore, så mine dokumenter ville være tabt. Heldigvis kom jeg i tanke om, at jeg havde kopieret dem over på en CD en måned før, da jeg skulle skifte arbejdscomputer. Så jeg vendte papirskurven på hovedet, og sandelig ja, CD´en var der stadig. Det var 97%af alle dokumenter, der lå der. Puha...

Herefter smed jeg bare harddisken over i anden computer, og kunne herfra desuden trække alle filer over...

Herefter formatterede jeg bare. Jeg havde en lovlig XP på computeren, men da MS ikke giver nogen CD med, måtte jeg bruge en piratkopi. Så tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne bruge en bedre version end Home Edition. Hey, det er sgu deres egen skyld, når de ikke giver en CD med, men blot installerer den på computeren. Ellers skulle jeg have ventet flere dage, og desuden have hostet op med penge for at for en installations-CD. Fandme nej!

Nå anyway. Tak for det!