Se fuld version : Kommentar til tegneserie
Megalomaniac
03-13-2005, 06:19 PM
Kære Piratgruppen
Jeg har siden jeres opstart fulgt jeres dybt respektive arbejde for at følge dagens Danmark til "børnehave" - så vi kan få samfundet op på et moderne stadie, fremfor at hænge ud med USA og deres asociale kultur.
Men, men, men.. Jeg satte mig ned og læste jeres tegneserie den anden dag - jeres svar på Kulturministeriets tegneserie som taler imod fildeling.
Dér synes jeg dog at I overskrider nogle grænser, som jeg personligt føler mig dybt frastødt fra. Jeg håber at I kan følge mine synspunkter. Men se dog alligevel på at jeg ser jer som et ekstrem til den modsatte side (APG), for at finde balancen - jeg synes dog jeg vil høre om vi deler de samme holdninger.
Nå. Til sagen. Jeg læste jeres tegneserie, og kom til de punkt hvor I begynder at omtale andet end musik. Personligt deler jeg holdningen om at finde alternative indtjeningskilder til musikerne, støtte dem via direkte pengebidrag, osv., mod at man "ophæver" ophavsretten på musikken. Det er måske lidt dobbelt moralsk dog. Men derimod deler jeg ikke holdningen om at man skal have lov til at gå ud på de forskellige P2P netværk og have lov at hugge med arme og ben af små virksomheders arbejde. Her snakker jeg om det arbejde som virksomhederne skal overleve på baggrund af. I støtter op om at man skal have lov til at stjæle billeder, grafik, design, osv. Her må jeg indrømme at jeg bliver dybt frastødt af jeres holdning.
Hvis man har en lille virksomhed som lever af at lave ikoner, webdesign, logoer, m.v. Skal befolkningen så have lov til at gå ud og stjæle disse ikoner, dette webdesign, disse logoer, for at kopiere dem, ikke for at blive inspireret, men for at stjæle dem, og direkte kopiere dem. Så synes jeg at vi når et punkt hvor mine personlige grænser bliver overskredet. For hvordan skal denne virksomhed overleve, hvis "kunderne" går ud og henter dette på et P2P netværk fremfor at købe det hos virksomheden?
Jeg synes vi kommer længere og længere ind på et barnligt stadie, hvor der bliver tænkt så kommunistisk at det er helt ekstremt. Vi lever i et kapitalistisk samfund, og det tror jeg vist at vi alle er glade for? Så handler det om at lave noget arbejde, og jo mere man arbejder, jo mere velstående skulle man gerne være. Vi er ikke i et samfund hvor det handler om at dele alt. Vi deler ikke vores huse og lejligheder med de hjemløse, for de har valgt at leve på gaden. Vi kan altså ikke bare gå ind i en butik og stjæle de mad vi nu har brug for, butikken har brug for at få de penge, som vi skal ligge for de varer vi har brug for. Ellers vil butikken ikke overleve, og så vil hele samfundet gå i stå, og så står vi på et stadie hvor vi selv skal slagte køer osv. - det vil vi fleste vist helst slippe for?
Men, hvis jeres (Piratgruppen) ide er at fremstå som et ekstrem, for at finde en balance mellem den nuværende ophavsret og jeres ekstreme holdninger, synes jeg at jeres organisation er et godt initiativ, som jeg vil støtte op om. Men hvis jeg skal støtte op omkring jer, skal jeg også vide hvordan I står helt præcist.
Er der andre der deler samme holdning som mig?[/b]
darth raven
03-13-2005, 08:03 PM
jeg kan kun svare for mig som bruger
jeg er af den holdning at alle de mellemled der er rundt omkring fordyrer det hele 200% og for dem der er på lav inkomst(su. kontanthjælp ,pension og dagpenge)ikke har mulighed for samme glæder som folk med mellem inkomst.
Af samme grund er jeg i mod at folk udenfor dks grænser skal bestemme hvad danskerne skal have af love og regler.
vil du kalde mig komunist?
jeg ved jeg er realist
Penis
03-13-2005, 10:16 PM
mega, jeg er heller ikke så vild med tegneserien, men prøv at forklar hvorfor du synes musik og grafik skal behandles forskelligt?
Klawz
03-14-2005, 07:35 AM
Hej Megalomaniac
Tak for din kritik af tegneserien. Det er i sagens natur for sent at ændre på tegneserien nu, men ris og ros bliver naturligvis taget med i evalueringer og fremtidige projekter.
Mht. brugen af grafik, så er det Piratgruppens holdning at denne grafik skal kunne bruge til ikke-kommercielle formål på lige fod med delingen af musik. Der er altså ikke tale om at man frit kan bruge andres produktioner til f.eks. en kommerciel hjemmeside.
Jeg ved ikke om denne "moderering" ændrer din kritik.
Pointen i den konkrete sag, er at en ikke-kommerciel bruger vil næppe investere de penge det koster at købe et layout eler et design, og dermed mister udvikleren ikke en indtægt. Man skal naturligvis fortsat respektere ophavsretten og kreditere skaberen ved en kildehenvisning, og man skal ikke tjene penge på andres arbejde.
Megalomaniac
03-23-2005, 01:14 PM
Hej Megalomaniac
Tak for din kritik af tegneserien. Det er i sagens natur for sent at ændre på tegneserien nu, men ris og ros bliver naturligvis taget med i evalueringer og fremtidige projekter.
Det er klart. Jeg ytrede somend også bare min mening da det virker meget ekstremistisk - eller hvad jeg nu skal kalde det.
Mht. brugen af grafik, så er det Piratgruppens holdning at denne grafik skal kunne bruge til ikke-kommercielle formål på lige fod med delingen af musik. Der er altså ikke tale om at man frit kan bruge andres produktioner til f.eks. en kommerciel hjemmeside.
Jeg ved ikke om denne "moderering" ændrer din kritik.
Det ændrer i HØJ grad min kritik. Jeg synes helt bestemt at ikke-kommercielle foretagener skal stilles lidt for sig selv, og bare ignoreres når der kopieres sådanne. Men hvis man sidder som professionel webdesigner og sælger ud af andres produkter - som hverken er købt eller er under licens som tillader dette, vil det virker under al kritik! - Det har jeg faktisk set eksempler på, og trods min kritik gør vedkommende ikke noget ved det, sådan noget kan jeg ikke acceptere - på den baggrund at jeg som individ har noget at sige i vores demokrati.
Pointen i den konkrete sag, er at en ikke-kommerciel bruger vil næppe investere de penge det koster at købe et layout eler et design, og dermed mister udvikleren ikke en indtægt. Man skal naturligvis fortsat respektere ophavsretten og kreditere skaberen ved en kildehenvisning, og man skal ikke tjene penge på andres arbejde.
Og her er jeg fuldstændig enig. Jeg sidder selv i en situation som beskrevet her. Hvor jeg har et produkt som jeg vil benytte i et ikke-kommercielt projekt jeg er igang med at udvikle - og jeg ikke råd til at betale de her 3.500kr som det vil koste mig at købe dette produkt. Så sidder man med halvt dårlig samvittighed og halvt tilfreds over det gode produkt man er i besiddelse af, men egentlig ikke har lov til at benytte.
Men jeg synes Piratgruppen gør et godt arbejde og står som en god modsætning til at bekæmpe APG og ophavsrettens umoderne sammensætning.
Megalomaniac
03-23-2005, 01:19 PM
mega, jeg er heller ikke så vild med tegneserien, men prøv at forklar hvorfor du synes musik og grafik skal behandles forskelligt?
Fordi grafik ikke er kultur. Musik er kultur, musik er noget man nyder sammen, og man har mulighed for at støtte producenten af musik med både at lytte til musikken, købe musikken, gå til deres koncerter og give direkte pengebidrag. Hvorimod man ikke kan se en producent af et stykke grafik udstille grafikken - det er ihvertfald sjældent set.
Jeg synes man skal have mulighed for at høre musik gratis - som man også kan i radioen - og så have mulighed for at støtte kunstnerne hvis det er noget man synes de har gjort sig fortjent til - om jeg så må sige. Jeg er bare bange for at en mere åben ophavsret vil betyde at alle skider på kunstnerne og ikke støtter dem, hvis fildeling bliver tilladt.
Megalomaniac
03-23-2005, 01:28 PM
jeg er af den holdning at alle de mellemled der er rundt omkring fordyrer det hele 200% og for dem der er på lav inkomst(su. kontanthjælp ,pension og dagpenge)ikke har mulighed for samme glæder som folk med mellem inkomst.
Af samme grund er jeg i mod at folk udenfor dks grænser skal bestemme hvad danskerne skal have af love og regler.
jeg ved jeg er realist
En naiv realist måske.
Du lever i et kapitalistisk samfund, hvilket jeg da håber du er glad for - det er så sandelig det optimale og mest fair samfund for alle samfundsklasser. Der er ikke noget skel mellem fattig og rig, alle fattige har mulighed for at blive rige hvis det er det de sætter sig for, og alle rige har risiko for at blive fattige.
Jeg må indrømme at det argument du kommer med for at lovliggøre fildeling er så rødstrømpet som det kan blive. Det ér en kommunistisk tankegang at fattig som rig skal have de samme glæder. I et kommunistisk samfund er der bare ikke noget der hedder rig og fattig, for alle har præcis det samme - det er så en anden snak.
Vil du så også have de samme dyre designermøbler som de rige har? Fordi at du skal have de samme glæder som alle andre? Vil du også have en limousine og et hus på Strandvejen til 30 mio?
Det er netop denne barnlige holdning jeg snakker om. Det er ligesom i børnehaven hvor man ikke må have slik med, fordi man ikke må spise foran de andre, eller give til sine bedste venner og veninder, så bliver de andre misundelige. Hvad er det for en opdragelse? Hvorfor er de opdraget til at blive misundelige? Hvis de vil have slik, må de jo få noget med af deres egne forældre.
Derimod synes jeg det er i orden at vi skal have adgang til det musik som kunstnerne laver, så vi har mulighed for at nyde så meget musik som muligt. Hvis man sidder som studerende på SU, har man ikke råd til alle de albums man vil have. Personligt er der nok 5 albums hvert måned jeg ønsker at få - jeg har ikke råd til at købe eet!
Penis
03-23-2005, 02:18 PM
Fordi grafik ikke er kultur. Musik er kultur, musik er noget man nyder sammen, og man har mulighed for at støtte producenten af musik med både at lytte til musikken, købe musikken, gå til deres koncerter og give direkte pengebidrag. Hvorimod man ikke kan se en producent af et stykke grafik udstille grafikken - det er ihvertfald sjældent set.
Prøv at uddyb hvorfor musik er kultur mens grafik ikke er det. Det kan jeg ikke forstå :? Hvad mener du med, at det er sjældent set, at der udstilles grafik? Er det ikke det man gør på gallerier/museer? Kan man ikke også give pengebidrag til grafikere? Købe grafikken?
darth raven
03-24-2005, 10:54 AM
jeg ved jeg er realist
En naiv realist måske.
Du lever i et kapitalistisk samfund, hvilket jeg da håber du er glad for - det er så sandelig det optimale og mest fair samfund for alle samfundsklasser. Der er ikke noget skel mellem fattig og rig, alle fattige har mulighed for at blive rige hvis det er det de sætter sig for, og alle rige har risiko for at blive fattige.
Jeg må indrømme at det argument du kommer med for at lovliggøre fildeling er så rødstrømpet som det kan blive. Det ér en kommunistisk tankegang at fattig som rig skal have de samme glæder. I et kommunistisk samfund er der bare ikke noget der hedder rig og fattig, for alle har præcis det samme - det er så en anden snak.
Vil du så også have de samme dyre designermøbler som de rige har? Fordi at du skal have de samme glæder som alle andre? Vil du også have en limousine og et hus på Strandvejen til 30 mio?
Det er netop denne barnlige holdning jeg snakker om. Det er ligesom i børnehaven hvor man ikke må have slik med, fordi man ikke må spise foran de andre, eller give til sine bedste venner og veninder, så bliver de andre misundelige. Hvad er det for en opdragelse? Hvorfor er de opdraget til at blive misundelige? Hvis de vil have slik, må de jo få noget med af deres egne forældre.
Derimod synes jeg det er i orden at vi skal have adgang til det musik som kunstnerne laver, så vi har mulighed for at nyde så meget musik som muligt. Hvis man sidder som studerende på SU, har man ikke råd til alle de albums man vil have. Personligt er der nok 5 albums hvert måned jeg ønsker at få - jeg har ikke råd til at købe eet!
jeg vil sige jeg er ikke komunist men jeg tænker på de svage i samfundet og er rebel af natur.
Jeg forsvarer fildeling da jeg ser det som distrubitopnsmiddel, og trods alt den beste reklame kommer via anbefaling ikke de skodreklamer og er villig til og støtte kunstenere gidder bare ikke at 98% af overskuddet går til et firma
Megalomaniac
03-26-2005, 06:30 PM
jeg vil sige jeg er ikke komunist men jeg tænker på de svage i samfundet og er rebel af natur.
Jeg tænker skam også på de svage i samfundet. Men man er ikke svag fordi man har mindre midler end andre. Nogle har slidt og slæbt for at skabe sig en kapital som er over middel, så skal dem som bare har siddet i deres sofa og fedet den, da ikke have de samme ting i livet.
Jeg forsvarer fildeling da jeg ser det som distrubitopnsmiddel, og trods alt den beste reklame kommer via anbefaling ikke de skodreklamer og er villig til og støtte kunstenere gidder bare ikke at 98% af overskuddet går til et firma
Jeg er 100% enig.
Megalomaniac
03-26-2005, 06:32 PM
Prøv at uddyb hvorfor musik er kultur mens grafik ikke er det. Det kan jeg ikke forstå :? Hvad mener du med, at det er sjældent set, at der udstilles grafik? Er det ikke det man gør på gallerier/museer? Kan man ikke også give pengebidrag til grafikere? Købe grafikken?
Med grafik mener jeg ikke malerier. Mit eksempel går på at stjæle grafik til hjemmesider til kommerciel brug, dvs. en side hvor man sælger et produkt, en side som man sælger, e.l.
Jeg vil netop have at man skal købe grafikken, hvis det er til kommerciel brug. Jeg kan ikke sådan forklare det jeg tænker, om hvordan musik udskiller sig fra andet. Det synes jeg dog det gør til en vis grad.
Penis
03-28-2005, 02:41 PM
Jeg vil netop have at man skal købe grafikken, hvis det er til kommerciel brug.
Det tror jeg de fleste herinde vil give dig ret i. Så vidt jeg ved har PG aldrig gået ind for piratkopiering i kommercielle sammenhænge - hverken af grafik, film eller musik.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.