PDA

Se fuld version : Fildelingstjenesters begrænsninger

nuuvi
03-08-2005, 03:28 PM
Det følgende indlæg er skrevet i forbindelse med et eksamensprojekt i Service & Kommunikation på HTX Christiansbjerg, 2005. Emnet er piratkopiering.

Jeg vil gerne anmode om at du læser indlægget igennem og svarer på nogle af de problemstillinger jeg nævner. Det skal ligge dig frit for at svare som du vil, intet vil blive leveret videre, kun beskrevet som generelle tendenser og holdninger.
Lad være med at holde dig tilbage hvis du ikke synes du kan svare i samme sprog som indlægget er skrevet - vi forstår eller arbejder på at forstå det der skrives alligevel.

Det kræver ikke lang tid enten her på siden eller i lignende miljøer, at blive klar over hvilke klare fordele fildeling har. Men så snart man er klar over nogle fordele er det interessant at kigge i den anden grøft - der hvor begrænsningerne ligger.

Det er her jeg gerne vil have jeres besyv med.
Hvilke begrænsninger ligger der i fildelingen som i kender til det?

Nu forventer jeg ikke at i ret ofte har tænkt over hvad der egentligt er begrænsningerne, ud over APG o.lign. Derfor kan det måske hjælpe at omskrive spørgsmålet lidt:
Hvad irriterer jer når i bruger fildelingstjenesterne? Det kan være sig udbud, hastighed, manglende eller ønskede funktioner.

Brug jeres erfaring fra diverse netværk.
Hvilke funktioner har været gode, hvilke har været knap så gode og hvilke blive ved med at blive ønsket, uden at blive til noget?

På forhånd tak
Jonatan Engrob Hjul Jakobsen

Jowls
03-08-2005, 05:04 PM
Hvad irriterer jer når i bruger fildelingstjenesterne? Det kan være sig udbud, hastighed, manglende eller ønskede funktioner.

Det overordnede irritationsmoment ved al fildeling er efter min mening ikke af teknisk, men derimod af juridisk art. Hvis jeg skal beskrive det med eet ord, så må det være "usikkerhed". Selv hvis man tager alle forholdsregler så lurer APG altid som en trussel i baggrunden.... som et rovdyr i natten, hvis vi skal være lidt poetiske :wink:

Og det er netop det der er så dumt og irriterende :evil:

Her sidder vi med en ny og fantastisk teknologi som for første gang i verdenshistorien bogstaveligt talt giver enhver mulighed for at have adgang til kultur, viden og underholdning overalt på kloden ved et tryk på en tast.

For at citere vores talsmand, så er det sagnomspundne bibliotek i Alexandria hvor der var adgang til al menneskelig viden reelt indenfor vores rækkevidde.

Men fordi nogle få tusinde mennesker verden over indtil nu har tjent masser af penge på formidling af kultur og viden og er bange for at miste gåsen som lægger de gyldne æg, så prøver disse få snævertsynede personer af al magt at forhindre at resten af os får de muligheder som internettet tilbyder.

Og der er mange penge på spil, så der spares hverken på advokater, lobbyisme eller tvivlsomme kampagner.

Så ja - det som irriterer mig mest ved P2P er, at jeg er tvunget til at løbe spidsrod mellem samvittighedsløse advokater og ignorante lovgivere for at gøre det, som jeg mener er min, og alle menneskers, ret.

Hvilke funktioner har været gode, hvilke har været knap så gode og hvilke blive ved med at blive ønsket, uden at blive til noget?

Hvis du mener rent teknisk, så er den funktion som har betydet mest for fildelingen nok "multiple source/partial sharing", hvor man kan downloade dele af filen fra flere forskellige uploadere, og samtidigt kan andre downloade de dele af filen som man allerede har.

De fleste moderne P2P programmer understøtter dette, og den gang det kom frem gav det et kraftigt boost i hastigheden og samtidig faldt belastningen på nettet fordi det hele kørte mere distribueret.

Det som jeg ønsker mig mest er et velfungerende og hurtigt 100% anonymt P2P netværk. Dette er naturligvis for at imødegå juridiske trusler - og det er da lidt trist at dygtige programmører skal bruge tid og ressourcer på at løse den slags problemer.

Scalpel
03-14-2005, 10:54 AM
Rent tekniske ulemper:
1. De forskellige netværk er ikke synkroniserede. (f. eks. en der har en musik fil på kazaa deler den ikke nødvendighvis på BT. et samlet fildelingsnetværk ville løse dette, juridisk problem man er bange for at blive sagsøgt derfor sprede sig)

2. Udvalget er begrænset inden på hver sin måde, BT skal man finde den rigtige tracker og der skal være 1 seeder, kazaa falske filer i massevis, DC++ du skal dele en del før du kommer ind på servere med stort udvalg hvilket kan være svært for folk der måske gerne vil have en enkelt ting eller to, gnutella klienters søgnings algoritme søger ikke på hele netværket men på x^n maskiner hvor x er antal søge meddelser og n er antal lag den laver en søgning ud i kendte computere (f. eks. din computer kender 4 andre på gnutella de 4 andre kender 4 etch det gør den 7 gange) hvilket er 4^7 maskiner du søger på.

3. båndbredde og hardware følger ikke med digitaliseringen den er stadigt for lille og dyr i danmark.

Den ultimative løsning ville jo være at det 1. var lovligt og 2. at de forskellige netværk blev synkroniseret 3. at upload og download hastigheder fra ISP blev linked (samme upload og dl samt SDSL TAK!) 4. at brugere delte det de hentede videre (hvilket SDSL ville hjælpe på da ens upload så ikke ville belaste ens download) 5. at man betalte kunstnere man kunne lide penge "some way"