PDA

Se fuld version : Linux problem

Underlien
03-06-2005, 06:17 PM
Kære med-Pirater

Har lige installeret Linux Mandrake...problemet er at jeg tilsyneladende ikke er administrator...dvs. jeg har ikke adgang til noget som helst...kan dog godt komme ind på Root i konsollen da jeg har passwodet...nogle der ved hvordan jeg kan få adgang til alle mapper?

Tak for hjælpen

zub
03-06-2005, 06:26 PM
ved ik helt om du har prøvet det... men..

du SKAL være root mens du går ind i nogle mapper... dvs at..

at du er logget ind som root i en konsol gir dig ik root adgang i andre konsoller... i fil browsere osv men KUN i den konsol du har logget ind i som root...

KDE (ved ik om du bruger det) har en super-user file-browser.. brug den, så spørger den om root password...

har ingen ide om det var det du spurgte om... prøv evt. at uddybe spørgsmålet.

Underlien
03-06-2005, 06:29 PM
ok..skal installere java plugin til Mozilla..følger vejledningen..men "WhaM" har som sagt ingen adgang....
ja jeg bruger KDE..hvad med den super-user file-browser....hvad hedder den??

zub
03-06-2005, 07:11 PM
"k-knappen" -> System -> More App. -> file Manager - Super User Mode.

ved ik lige hvad problemet så kan være

-pirat4ever-
03-08-2005, 02:02 PM
Der kan forligge en fejl i installationen.

Jeg har lavet en installation med mandrak hvor den "gik ned" (sjov nok) men det hele virkede perfekt.

Men, der skulle ikke intastes root password og installationen havde taget lidt skade.

Hvis du ikke har lavet for meget i mandrake, forsøg at geninstalere det.

Ellers prøv at skrive hvad din maskine er for en fætter, cpu, ram, hd, grafikkort og lydkort. Evt benyt mandrake support forum. (mandrakeexsperr mener jeg det hedder)

Underlien
03-08-2005, 02:25 PM
Nu er det den Danske version jeg har...og mht. installtionen så er det pga CD 2 og 3 indeholdt nogle fejl...så det eneste er at jeg mangler et par programmer...

kan ikke finde det der super user mode..:S

com specs:

Amd athlon 2400+ 2.0 ghz
Ati radeon 9800 pro
Hd0: Maxtor diamondfluid 9 120 gb (windows_xp_home)
Hd1: Maxtor diamondfluid 9 80 gb (Linux_mandrake_10.1)
512 Mb ddr ram

zub
03-08-2005, 05:37 PM
kan godt være mandrake har fjernet den... mandrake og mange andre customizer deres grafiske interfaces... bruger gentoo så jeg køre med kde fra kde.org...

ved ik hvad problemet er så... hvis ik root har adgang så er der noget seriøst galt...

-pirat4ever-
03-08-2005, 06:02 PM
Har du selv konfigureret din installation i mandrake ?

Hvis du har, prøv en standard installation, ellers er der ikke andet for end at hente cderne igen.

Også, hvad hentede du cderne med ? Det kan være downloade programmet den er gal med eller den server forbindelse du har hentet fra.

Også videre..
Linux er mere "fragil" end windows og kan ikke rigtig undvære nogle filer. Så hvis en af de essentielle filer mangler, ja så er fejlen nem at finde.
Mangler du mirrors ?

zub
03-08-2005, 07:36 PM
hvis du vil checke om cd'erne er okay kan du bare køre et mp5 checksum på dem... mp5 sum filerne ligger altid til download sammen med cd'erne og de linker ofte til en guide til hvordan man checker.. og ellers så kan det meget hurtigt findes ved google (er bare et program hvor du skal vælge åben på mp5 filen og vælge check)

P4E> linux er ik mere følsom på det punkt.. vil mere sige tværtimod.. hvis linux mangler en fil så køre den videre så længe det ik er et kernel problem... windows derimod stopper bare den ik kan finde driver filen til lydkortet... men de er begge, naturligvis, følsommme over for at system filerne er der... men installationen burde stoppe hvis der manglede filer... eller i det mindste melde om læse-fejl...

FFF
03-08-2005, 09:13 PM
prøv at skriv

su root -c konqurer

så skulle lortet virke

FFF

Underlien
03-09-2005, 12:11 PM
FFF
har prøvet det virkede ikke...og det staves da Konqueror ikke?....må se om jeg kender en der kan vise mig hvordan man gør...og cd'erne er bestilt fra linuxpusher...min kammerart som havde bestil CD'erne have ingen problemer...og cd'erne er i fin stand...ingen synlige ridser eller noget....

FFF
03-09-2005, 07:32 PM
:o har du købt cd'erne :O købe open source
du ved godt at du kan gratis og lovligt hente 99.999% af alt linux an co

RoadkillDK
07-05-2005, 11:18 PM
:o har du købt cd'erne :O købe open source
du ved godt at du kan gratis og lovligt hente 99.999% af alt linux an co

Det er der jo ikke noget galt i. Man støtter jo dem der laver det, så vi ikke skal bruge M$

Procrastinator
07-08-2005, 12:14 PM
Du skal vide at det generelt ikke er en god ide at browse filer grafisk som root. Så vidt det er muligt, bør du kun udføre root-opgaver fra konsollen.

Det er generelt ikke noget problem, eftersom det man kan finde på at lave udenfor ens home-mappe (husk, at du skal lægge alle dine ting i denne!), er at redigere tekstfiler. Det er simpelt nok:
$ su -
[indtast password]
# gedit /sti/til/fil
Udskift evt. gedit med din favorit-editor (std. i KDE er vistnok kedit, nano er en meget brugervenlig konsol-editor)

Hvis du ikke forstår "hvorfor du ikke bare har adgang til alle filer", så er svaret simpelt: Sikkerhed. Det "alle-er-root"-system som eksisterer i MS Windows, er den hovedsagelige grund til at det er så sårbart overfor spyware, vira, crackere etc..

Happy hacking ;)

Bjerrk
10-19-2005, 09:40 PM
hvis du vil checke om cd'erne er okay kan du bare køre et mp5 checksum på dem... mp5 sum filerne ligger altid til download sammen med cd'erne og de linker ofte til en guide til hvordan man checker..
Du mener MD5, ikke?
Og forøvrigt behøver du ingen guide for at tjekke MD5SUM's du finder bare nævnte fil på serveren (den med MD5SUM'ene og så kører du denne kommand:

md5sum /sti/til/ISO

Udskift /sti/til/ISO med den faktiske placering af Iso'en.

Så skal du bare sammenligne outputtet af kommandoen med det der står i filen på serveren som du fik din iso fra.

Med Venlig Hilsen Bjerrk, og undskyld at jeg sådan ripper op i gamle tråde.