Se fuld version : midgård(tm)
vruum
02-25-2005, 10:08 PM
Hej,
jeg opdagede, da jeg sad og studerede bagsiden på en af mine venners battle of middleearth, at midgård var efterfulgt af et lille (tm) hvordan kan det lade sig gøre?
nu er jeg ikke ekspert i nogen form for ejendomsret, men (tm) svarer til et registeret varemærke? hvis jeg ikke tager fejl. hvordan kan man have et sådan på midgård?
det er selvfølgelig på alle måder muligt at jeg tager fejl, og (tm) er noget andet, men, hvordan kan nogen have nogen form for rettigheder over midgård, som trods alt bare er er ord for jorden i nordisk mytologi?
Jowls
02-25-2005, 11:30 PM
Hæ - den lyder ret ekstrem. Men det kan nok godt forsvares juridisk. Et varemærke er som regel tilknyttet en bestemt "klasse", dvs. en branche. Dermed kan "Midgaard" muligvis ikke beskyttes af en ny-religiøs bevægelse eftersom de klassiske Asatro må siges at have en tusindårig ret til navnet.
Men dette betyder ikke at det ikke kan registreres i en anden klasse, nemlig den som omfatter computerspil. Så hvis Forn Sidr pludselig besluttede til at udgive et PC-spil om Midgaard, kunne de faktisk godt risikere at få et fogedforbud smidt i hovedet :roll:
Hvilket ville svare lidt til at sagsøge kirken for at udgive et computerspil med Jesus...
Hvis du vil se en oversigt over alle varemærke-klasserne, så er de her...
http://www.dkpto.dk/varemaerke/nice_klassifikation/klassehoveder_bemaerkninger.htm
M.A.D
02-26-2005, 12:04 AM
Der er vel også den meget væsentlige årsag at Middleearth, altså på engelsk, er et navn og "mærke" som primært er skabt af Tolkien.
Midgård bliver ikke oversat til Middleearth på engelsk, det hedder slet og ret Midgard eller Midgaard. Bruger folk begrebet middleearth om Midgård, ja så skyldes det at de er for influeret af Tolkien.
Men det vil være helt anderledes at tage patent på ordet Midgård i Danmark (eller et andet land for den sags skyld), da det har en anden tilknytning. Gjorde man det, SÅ ville det svare til Jowls Jesus-analogi.
Lavede man derimod et spil, der hed Slagmarken Midgård (hehe), kunne man med garanti godt registrere det som varemærke.
vruum
02-26-2005, 12:29 AM
ok,
jeg er rimelig ny her, så undskyld hvis jeg træder ældgamle vande, (jeg googlede, og jeg søgte på forummet i forvejen, så hvis jeg virkelig burde have brugt andre tråde, please link) men okay, så det jeg fik ud af Jowls indlæg var at det rent faktisk godt kunne lade sig gøre at have et registreret varemærke på midgård, hvis man havde det indenfor en bestemt "klasse", nemlig f.eks. computerspil, men min egentlige idé med at spørge var egentlig: hvad vil det sige at have et (tm) og, mht. til den engelske oversættelse, kan jeg godt se at der kan være uoverenstemmelser, men coveret til spilllet siger : midgård(tm). Så, igen, og seriøst, hvilke rettigheder kan man have over navnet (på forhånd undskyld til Jowls for at jeg ikke gennemlæste hans link, men det var meget langt, og min idé med hele indlægget netop var hvor absurd det var at man kunne have nogen form for rettighed til "midgård")
Spiri
02-26-2005, 12:41 AM
Et (tm) giver ingen rettigheder i dansk ret.
Du kan få et varemærke ved at registrere det eller blot tage det ibrug.
Det giver dig så ret til at forbyde andre at benytte dit varemærke, hvis:
1 Dit varmeærke er det ældste og
2 det er identiske eller ligner dit varemærke, og
3 bruges til varer eller tjenesteydelser, der ligner dine (Jowls varemærkeklasser) og
4 bruges erhvervsmæssigt
Stort forbehold for fejl - klokken taget i betragtning :wink:
vruum
02-26-2005, 12:55 AM
Et (tm) giver ingen rettigheder i dansk ret.
se det lyder interessant, kan det virkelig passe?
Ghost
02-26-2005, 05:57 PM
Så vidt jeg ved betyder (tm)i dette til fælde hele title, altså samlet set dvs "Battle For Middle-earth" hvis nogen ønsker at lave et spil der hedder fx "The Doom Of Middle-earth" skulle der ikk være noget der... Altså med mindre at EA Games mener at navnet lydder alt for ens med "Battle For Middle-earth" for så er det de bliver sure :wink:
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.