PDA

Se fuld version : Misinformerede pirater

Penis
02-19-2005, 04:11 PM
En af Piratgruppens hovedargumenter imod musikbranchen er, at de misinformerer folk. Dette er jeg fuldstændig enig i, men desværre så ser jeg lidt samme tendens herinde, og det svækker jo Piratgruppens troværdighed. Det drejer sig ikke om den information som kommer fra Piratgruppen selv i form a nyheder osv., men istedet om den information brugerene af forumet kommer med.

Brugerne har set sig gal på pladeindustrien og opildner hinanden med uhyrlige tal og historier om hvordan musikbranchen virker.

I dag bliver de fleste cder udgivet af kunstnere selv på kunstnernes egne selskaber. Så er der en mindre gruppe kunstnere der bliver udgivet på små uafhængige pladeselskaber. Disse selvskaber tilbyder som regel deres kunsterne virkelig gode vilkår. Til sidst er der der er så nogle få der slipper igennem til de store selskaber og her er det rigtigt der er nogle problemer. Men problemerne er ikke, at pladeselskaberne tager alle pengene og lader kunstnerne i stikken, som det tit er beskrevet her. Faktisk vil jeg gætte på at de fleste udgivelser giver underskud og det underskud hænger pladeselskaberne jo på. Pladeselskaberne lever så af de få kunsterne der får stor success. Problemet er at der bliver brugt store mængder penge i produktionen og der derfor ofte ikke er så meget tilbage - hverken til kunstnerne eller selskaberne. Et andet problem er at kunstnerne ofte er tvunget til at give afkald på ret meget selbestemmelse i deres kontrakt.

Kunne man ikke fra piratgruppens side lave en artikel evt. i form af et interview, som handlede om pladeselskabernes rolle i musikbranchen, og så lade branchen være alene om at stå for misinformation?

Christian
02-19-2005, 05:27 PM
og så lade branchen være alene om at stå for misinformation?
Det er jo netop dét som vi kæmper imod. Så længe pladebranchen og andre organisationer såsom APG har frie rammer til at sige hvad de har lyst til, så kan de jo påstå hvad som helst.

Du ser os gerne lade være med at fortælle folk vores side historien? Eller...?

Måske er det mig som fortolker det forkert, men hvis det er rigtigt det som jeg fortolker er det en stor fejltagelse hvis vi forholder passive, i så fald er der ingen grund til PG's eksistens.

M.A.D
02-19-2005, 05:28 PM
Du kan have en vis pointe i spørgsmålet Information vs. Misinformation.

Det er dog også vigtigt at holde sig for øje, forummets brugere ikke er repræsentanter for Piratgruppen, og at disse folk/vi har et lige så bredt syn på kunst/kultur/fildeling, som samfundet har på politik.

Det er enormt svært at finde objektiv information om området NOGEN steder. Jeg har ikke fundet det i udpræget store mængder, og tvivler på om det overhovedet findes.
Så jeg læser den enes side af sagen og jeg læser den andens side af sagen, og sammenholdt med min kritiske sans danner jeg min mening derudfra.

At PG (som min sympati ligger hos) skulle fremdrage objektiv information lyder i mine ører ligeså usandsynligt, som hvis APG skulle gøre det.
Balancerede synspunkter derimod, er nemmere at fremskaffe, og efter min mening formår PG´s repræsentanter også dette i vid udstrækning.
Men man kan jo ikke fra en hjemmeside indføre en kritisk sans i folk, herundet forummets brugere.

Jeg deler dog dit syn på den usaglighed som mange indlæg bærer præg af. Jeg synes ikke desto mindre, at den primært skyldes et fravær af kritisk sans, og ikke et fravær af saglighed fra PG.

Blot mit syn på Information vs. Misinformation...

Penis
02-20-2005, 01:09 AM
Christian, jeg skrev at PG skulle lade musikbranchen være alene om at MISinformere. Selvfølgelig skal PG være med til at informere.

MAD, jeg skrev jo netop, at det ikke var PG som misinformerede men brugerne af forummet. Jeg giver dig ret i at kritisk sans er en sjælden ting nu om dage, men der må være en grund til, at det går helt galt når man snakker om pladeselskaberne. Jeg tror det ville hæve niveauet en del hvis brugerne blev lidt mere oplyste på det punkt. Jeg kan ikke se nogen grund til at PG ikke skulle have interesse i dette.

Infant Prodigy
02-20-2005, 03:11 AM
Penis, jeg kan da godt være enig med dig i at nogle brugere måske er misinformerede. Jeg vil bare lige pointere at den absolut væsentligste til denne mis-information omkring pladebrancen/musikernes forhold er at KODA og de andre kunstner-organisationer ikke vil udlevere tal ang. musikernes eventuelle tab på fildeling, og iøvrigt ikke vil fortælle detaljer om hvordan musikernes økonomiske forhold er. Vi har fra Piratgruppen flere gange anmodet om at KODA skal udlevere tal og statistikker da vi mener det vil give en mere lødig og saglig debat. Det har KODA ikke ønsket at gøre - desværre. Det er også blevet foreslået at KODA skulle poste penge i en uvildig undersøgelse om hvorvidt og hvormeget musikerne taber på fildelingen.
Dette blev også afvist.

Selvfølgelig skal alle pirater debattere sagligt og ikke - men misinformationen sker i mine øjne pga. KODA & Co's manglende vilje til at smide tal på bordet. Vi vil jo gerne indgå i en konstruktiv debat.

Hørte I det musikere: Vi vil GERNE indgå i en konstruktiv diskussion om hvordan vi får lavet et retfærdigt kompensationssystem, såfremt fildeling skader jeres økonomi og overlevelsesmuligheder.

Infant Prodigy

zub
02-20-2005, 03:20 AM
Penis>
Jeg kan godt lide at du siger at mange brugere her på forumet skriver noget der er forkert... mens du selv bruger ord som "jeg gætter"...

Penis
02-20-2005, 05:02 AM
Infant Prodigy, grunden til, at I ikke får udleveret tal fra KODA er, at de ikke findes. Der er simpelt hen ingen som ved, hvor stor en del af branchens nedtur der skyldes fildeling.

Ang. musikernes økonomiske forhold tror jeg heller ikke, der er meget at hente hos KODA. KODA administrerer musikernes rettigheder og har ingenting at gøre med cd-salg og koncertindtægter. Derfor ved de ikke noget om musikernes samlede økonomi. Jeg tror Dansk Musiker Forbund måske er et bedre bud - og hvis de ikke vil hjælpe, så kunne man jo tage udgangspunkt i et af de bands, der engang imellem stiller sig frem og fortæller om deres økonomi.

zub, jeg anklager brugerne for at misinformere. Det er ikke at misinformere at gætte, så længe man skriver, at man gætter, hvilket netop var det jeg gjorde :wink:

PackedManiac
02-20-2005, 01:57 PM
Piratgruppen og brugerne på dette forum er jo to vidt forskellige ting.

Jeg er da også uenig med piratgruppen på flere forskellige punkter, men synes stadigvæk at deres mål er bedre end antipiratgruppens så at sige.

zub
02-20-2005, 04:10 PM
zub, jeg anklager brugerne for at misinformere. Det er ikke at misinformere at gætte, så længe man skriver, at man gætter, hvilket netop var det jeg gjorde :wink:

jeg vil ik starte en sprog diskution.. dit svar var hvad jeg havde regnet med og du har 100% ret... men hvis det skal gøres rigtigt så gætter du jo faktisk kun på 1 ting.. resten er "sandheden"...

hence: "jeg gætter på at...."

du behøver ik ændre i indlæget eller noget... jeg ville bare gerne høre om du mente at din sandhed var den eneste sandhed og den ægte sandhed.. og det har jeg fået svar på =).. så tror jeg vil gå tilbage til PG's irc channel og lave ingen ting fornuftigt...

cielorosso
02-23-2005, 03:41 PM
Jeg kan ikke se noget problem... det må stå klart for enhver med blot en smule sund fornuft, at det brugerne på forummet skriver er for egen regning. Hvis man ønsker PGs holdning og information, kan man jo læse forsiden FØR man klikker på forum.

Penis
02-24-2005, 12:50 AM
problemet er, at forummet ikke er interessant sålænge folk er så uoplyste. Jeg går ud fra at meningen med forummet er at skabe en god debat om fildeling. Det kan jo først ske i det øjeblik folk ved hvad de snakker om.