PDA

Se fuld version : Bill Gates truer danmark

M.A.D
02-15-2005, 08:16 AM
Måske er her grunden til den danske regerings holdning til EU´s direktiv om softwarepatenter:

Bill Gates truer med at flytte Navision

Stifteren af verdens største softwarevirksomhed Microsoft, Bill Gates, truer med at lukke Danmarks største it-software-succes Navision og flytte samtlige 800 arbejdspladser til USA.

Bil Gates er utilfreds med at det hidtil er lykkedes dele af it-branchen at blokere for et EF-direktiv der beskytter patentrettigheder, skriver Børsen.

- Hvis jeg skal beholde mit udviklingscenter i Danmark, kræver det, at der kommer en afklaring på rettighedsspørgsmålet.

- Ellers flytter jeg det til USA, hvor jeg kan beskytte mine rettigheder, skal Bill Gates have sagt til blandt andre statsminister Anders Fogh Rasmussen, da han var i Danmark i november.

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=234671

Hvad skal han blande sig i dansk politik for?! :evil:

Mollerz
02-15-2005, 12:15 PM
Man kan da godt se hvem der går ind for Open Source og hvem der ikke gør... ;)

Christian
02-15-2005, 12:16 PM
Først og fremmest fordi han kan gøre det, da han er verdens rigeste person :wink:

Jeg siger bare, så flyt dog de skide 800 arbejdspladser til USA, who cares?!

M.A.D
02-15-2005, 04:52 PM
Politiken følger da også mig i alle mine spor. De har nu lagt nyheden ud på netavisen som tophistorie...

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=365494

Vores "videnskabs"minister:

Videnskabsminister Helge Sander udtrykte efter mødet en forståelse for it-milliardærens synspunkt

»Når en så stor virksomhed placerer sin største udviklingsafdeling uden for USA i Danmark, og så følger op med endnu flere investeringer, er det noget, vi fra det offentlige skal honorere«, sagde videnskabsminister Helge Sander (V) i november til Børsen.

Jowls
02-15-2005, 06:00 PM
Bill Gates har muligvis gjort os en tjeneste på grund af mangelfuld kendsskab til den danske mentalitet. Specielt den del af den som vi kalder jante-loven.

Vi danskere har jo en attitude som på mange måder minder lidt om de små bjæffende pekingesere som man altid har lyst til at kvæle 5 minutter efter at man har mødt en. På trods af vores begrænsede størrelse, så er vi overbeviste om, at vi er et af de mest betydende og toneangivende lande i verden. Og vi ved bare intet værre end at blive mindet om, at dette ikke altid er tilfældet.

Den typiske reaktion på Bill Gates klodsede forsøg på at presse regeringen - selv fra folk som egentlig er ligeglade med software og tror at et patent er et hygiejneprodukt fra Lapland - vil være noget i retning af, "Hvem f..... tror den stodder at han er?"!!!"

Derfor vil det nu være helt umuligt for regeringen at fastholde støtten til software-patenter uden at give det indtryk, at man har ladet sig presse af Bill Gates og dermed komme til at fremstå som svag.

Og i modsætning til hr. Gates så kender Anders Fogh Rasmussen udmærket danskernes reaktionsmønster, og jeg er ret sikker på at han ikke har lyst til at se overskrifter som "Fogh banket på plads" eller "Regering under tøflen" på forsiden af Ekstra Pladder... 8)

||[PLUS]||
02-15-2005, 06:09 PM
Først og fremmest fordi han kan gøre det, da han er verdens rigeste person :wink:

er det ik lidt selviskt at tænke sådan. der er ca. 800 der mister deres arbejdes plads.

darth raven
02-16-2005, 12:18 AM
ja men de 800 arbejdere får hurtigt job igen

Christian
02-16-2005, 02:08 PM
||]Hvad skal han blande sig i dansk politik for?! :evil:

er det ik lidt selviskt at tænke sådan. der er ca. 800 der mister deres arbejdes plads.
Måske, men er det ok at et firma kan presse et lands regering?

||[PLUS]||
02-16-2005, 02:34 PM
Neej det er det vel ik..

Spiri
02-16-2005, 02:37 PM
Og det viste sig så at være en and (http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=21143) ... eller også har de bare travlt med at vaske hænder :P Men under alle omstændigheder tak til Børsen for at bringe patentdiskussionen frem i lyset :D

Vi danskere har jo en attitude som på mange måder minder lidt om de små bjæffende pekingesere som man altid har lyst til at kvæle 5 minutter Btw glimerende analyse af den danske mentalitet 8) må jeg låne den til en skoleopgave? :wink:

Jowls
02-16-2005, 05:27 PM
Btw glimerende analyse af den danske mentalitet 8) må jeg låne den til en skoleopgave? :wink:

Dette er jo et pirat-forum. Alt hvad du skal bruge, kopierer du da bare - musik, film, spil, citater etc.. :wink:

M.A.D
02-16-2005, 05:48 PM
Og det viste sig så at være en and (http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=21143) ... eller også har de bare travlt med at vaske hænder :P Men under alle omstændigheder tak til Børsen for at bringe patentdiskussionen frem i lyset :D

Måske en and, eller også har de bare travlt med damage control. Det er i hvert fald et populært kneb at offentliggøre en upopulær beslutning/tanke, hvorefter parten må dementere historien.
Beslutningen kan nu ikke føres ud i livet, da det vil give stærk mistanke om rigtigheden af den dementerede historie.

Det sker jo hele tiden i politik.

M.A.D
02-16-2005, 09:31 PM
Information har iøvrigt en leder om sagen:

http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=169777

Og her udskiller der sig to fundamentalt forskellige synsvinkler: En protektionistisk, som især kommer til udtryk hos de store drenge på markedet, heriblandt ikke mindst Bill Gates’ Microsoft. Og en åben tilgang til markedet, som den kommer til udtryk især i Europa og i hele tankegangen omkring open source.

Håbet må være over tid at vinde kampen om magtrummet gennem satsning på software udviklet i open source, da det er den eneste fornuftige og progressive måde at skabe vidensdeling på og samtidig faktisk også en vækstfuld måde at gøre det på, især fordi miljøet i forvejen er stærkt i Europa. Alt andet vil være en glidebane, hvor man giver enkeltvirksomheder som Microsoft og Bill Gates, som rejser jorden rundt og prædiker det åbne samfunds velsignelser, alt for stor indflydelse.