Se fuld version : Norge strammer
aslan
02-12-2005, 03:21 AM
Tåbelig lov på vej i Norge vil forbyde almindelige forbrugere at lægge indholdet af sin egen cd over på en MP3-afspiller.
Heldigvis får det ikke lov at stå uimodsagt.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=266392
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/11/423145.html
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/11/423119.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article967813.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article967827.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article967814.ece
Ghost
02-12-2005, 11:02 AM
Hold da helt kæft :shock: det er da langt ude... det vil sguda svare til at forbyde folk at fylde benzin på sin bil eller noget i den retning...
Snoozer
02-12-2005, 02:50 PM
Tja, den norske lov vil blot komme til at svare til den danske.
Det ser ud til at Norge vælger den samme stramme implementering af Infosoc som Brian Mikkelsen valgte (og kun DF og Enhedslisten forstod konsekvensen af, på daværende tidspunkt).
Norge er i den situation, at de er nød til at implementere Infosoc pga. deres handelsaftaler med EU, men de har ingen mulighed for at influere på et direktivs ordlyd, endsige at stoppe det, eftersom de ikke er medlem af EU.
Man kan derfor sige at vi som forbrugere i Danmark har bedre muligheder for at få ændret loven, da vi kan vælge politikere som vil arbejde for en ændring (genvalget af nuværende regering levner dog ikke meget håb for at noget sådant vil ske fra dansk side de næste 4 år).
Jowls
02-12-2005, 02:56 PM
Sux :(
Musikbranchens lobbyister har vist travlt lige for tiden - og åbenbart ikke kun i Danmark....
...arbejde for en ændring (genvalget af nuværende regering levner dog ikke meget håb for at noget sådant vil ske fra dansk side de næste 4 år).
Både ja og nej. Ellen Trane Nørby kom da ind for Venstre...
http://www.ellenifolketinget.dk/
Hun har indtil nu udvist en markant modstand mod software patenter og en kritisk holdning til hele intellectual property spørgsmålet, så det er da en positiv udvikling.
Desværre gik Patent-Bendt's parti også frem så han risikerer at få endnu mere indflydelse. Lad os håbe at Ellen kan forhindre ham i at skade Danmark mere end han allerede har gjort. Næste gang han kvajer sig har vi måske ikke Polen til at redde os....
spocktt
02-12-2005, 08:06 PM
Ja, det er en tåbelig lov - tåbelig fordi det i praksis ikke lader sig gøre. Hvad har fjeldaberne tænkt sig? Forbyde salg af mp3-afspillere? Passe folk op på gaden med hørebøffer for ørene og derefter forlange bevis for, at musikken på deres mp3-afspiller ikke stammer fra en cd?
I mine hører lyder det som politikerne deroppe ikke fatter en fløjtende fis af mediebilledet i dag og folks medievaner. Det lovforslag er helt ude i fjeldet!
Mvh.
-Spocktt
Snoozer
02-12-2005, 10:16 PM
Sux :(
Musikbranchens lobbyister har vist travlt lige for tiden - og åbenbart ikke kun i Danmark....
Nej, noget tyder på at de vil fortsætte med at presse citronen indtil vi forbrugere begynder at kæmpe imod med Al Quada metoder :(
...arbejde for en ændring (genvalget af nuværende regering levner dog ikke meget håb for at noget sådant vil ske fra dansk side de næste 4 år).
Både ja og nej. Ellen Trane Nørby kom da ind for Venstre...
http://www.ellenifolketinget.dk/
Hun har indtil nu udvist en markant modstand mod software patenter og en kritisk holdning til hele intellectual property spørgsmålet, så det er da en positiv udvikling.
Nu er det jo ikke sikkert hun er kommet ind, Aabenraakredsen har jo forlangt en fintælling da hun kun vandt med 39 stemmer.
Hvis hun bevarer pladsen tror jeg ikke det får den store betydning, selvom hun nok kan forklare visse ting for Venstres folketingsgruppe, så de ikke hopper så nemt på patent-newspeaken igen.
Desværre gik Patent-Bendt's parti også frem så han risikerer at få endnu mere indflydelse. Lad os håbe at Ellen kan forhindre ham i at skade Danmark mere end han allerede har gjort. Næste gang han kvajer sig har vi måske ikke Polen til at redde os....
Jeg frygter lige så meget at Arthur vil have flere stramninger af ophavsretsloven når den snart skal revideres igen. Han har jo lige vist at han stadig er en skødehund for musikbrancen ved at indføre 4 måneders karanstid på udlån af nyt musik fra bibliotekerne.
Man skulle tro at han ikke har læst den undersøgelse som KUM, rettighedshaverne og bibliotekerne lavede for nogle år siden[1]. Den viste at det kun var nogle få procent af befolkningen som kopierede de lånte cder.
Karanstiden giver kun mening hvis man samtidig indfører samme begrænsning for radio- og tvstationer, men det vil musikbrancen selvfølgelig ikke have, da disse jo reklamerer for deres produkter.
[1] Kommentarrapport
- Kopiering af musik lånt på biblioteket (http://www.kum.dk/sw5955.asp)
Lauws
03-02-2005, 12:09 PM
Arh har han nu fået indført det. Det tvivler jeg på, medmindre han har lavet hele biblioteksloven om, som siger at alle materialer skal være sidestillet. Det vil sige at hvis cderne hurtigst må komme fire måneder efter, gælder det samme altså for bøger.
Et link ville dog overbevise mig. :D
vegard
03-02-2005, 12:44 PM
Hei!
Siden jeg kommer fra Norge så har jeg fulgt med på debatten i media og lest lovforslaget, så jeg kan uttale meg litt mer konkret om konsekvensene av lovforslaget, selv om dere i Danmark vel har samme lovgivning?
Lovforslaget slik det ser ut i dag vil ikke forby kopiering av musikk fra CD til MP3, men det vil fjerne min rett til å gjøre det. Det blir opptil utgiver om jeg skal ha den rett eller ikke. Måten man gjør det på er å lovbeskytte "tekniske beskyttelsessystem". Jeg får ikke lov til å bryte et teknisk beskyttelsesystem for å spille av musikken/filmen/boken på "ikke-relevant" avspillingsutstyr. I denne sammenheng er en MP3-spiller ikke relevant avspillingsutstyr. MEN, jeg får lov til å bryte et teknsik beskyttelsesystem for å spille mediet på relevant avspillingsutstyr, f.eks om den kopibeskyttede CDn til A Perfect Circle ikke funker i bilen min, så kan jeg bryte kopisperren for å brenne en kopi uten kopisperre.
Altså, retten til kjøpt åndsverk blir flyttet fra forbrukerne til plateselskapene.
Så, la oss tenke noen år frem i tid, CDen er nesten død og digital kjøp av musikk over internett har tatt over. Det finnes utallige steder å handle musikk, ikke alle har samme musikken, så for å få tak i det man ønsker må man gjerne handle fra 3-4 forskjellige steder. Disse opperer med forskjellige formater (MP3 AAC WMA OGG) og de fleste er beskyttet i alle bauger og kanter. MP3-spilleren min støtter ikke alle disse formatene, derfor ønsker jeg å konvertere alt til OGG (La oss anta at kvaliteten vd kjøp er tilnærmet lossless). Men i det øyeblikket jeg bryter beskyttelsessystemet for å konvertere musikken til OGG så har jeg gjort meg til forbryter.
Eller la oss si at jeg liker å brenne ut CDer når jeg skal på fest til en kompis, eller på biltur. I dag har jeg Iløpet av et år har gjerne brent samme låten 6-7 ganger på forskjellige samle-CDer. Men hvis jeg hadde kjøpt musikken digitalt på nett så kunne jeg (avhengig av levrandør) kun brent den på CD 5-6 ganger i hele min levetid. Om jeg begynner å kjøpe musikk på nettet så vil jeg gjerne kunne bruke musikken som jeg vil, derfor vil jeg gjerne bryte beskyttelsessystemet og bruke filene som jeg selv ønsker. Brenne de så mange ganger jeg vil, brenne kopier til kompiser, brenne kosemoseCDer til kjøresten min, kopiere musikken til laptopen, IPoden, laptopen til min far, laptopen til min søster, datamaskinen og MP3-spilleren til min kjøreste osv. Det er da ikke noe gale med det? MEN, gjør jeg det, så blir jeg en forbryter, for jeg må bryte beskyttelsessystemet for å kunne kopiere filen mere enn x antall ganger. jeg har valget, enten bryte beskyttelsessystemet, eller kjjøpe låten igjen og igjen og igjen.
Med andre ord, lovforslaget et lort som dere sier (For et fantastisk ord :) ). MEN, siden Norge ikke er med i EU, kun EØS, så har vi mulighet til å legge ned veto mot direktiver som kommer fra fax-maskinen i Brüssel, bare synd norske politikere ikke har baller og livmorer til den slags. Ja, oghså mistenker jeg politikerne for å faktisk ønske dette direktivet. Slik som de står i avisa og lyger oss huden full om at "det er bare å boikotte CDer med kopisperrer" (Hva med digital musikk ditt nek?) og at "Retten til privat kopiering videreføres". Dra meg baklengs inn i fuglekassa, makan til løgnhalser.
mKH Vegard
EDIT: Jeg må nesten legge til at piratvirksomhet i praksis er ulovlig i Norge i dag. Det er lov å laste ned opphavsrettbeskyttet materiale, men det er ikke lov å laste opp. Altså er alle brukere av alle store filedelingsnetverk lovbrytere. Så dette lovforslaget er ikke beregnet på å forby fildeling, det er allerede ulovlig, lovforslaget rammer lovlydige forbrukere som kjøper musikken sin ærlig og redelig, selv om platebransjen vil ha oss til å tro noe annet.
Jowls
03-02-2005, 06:13 PM
Hei!
Siden jeg kommer fra Norge så har jeg fulgt med på debatten i media....
Tak for din gennemgang af lovforslaget. Det er altid interessant at høre lidt om hvordan folk i andre lande har det med DRM og copyright - særligt i det øvrige Skandinavien :)
Som jeg ser det, er hovedproblemet med de nye norske regler definitionen af begrebet "relevant udstyr".
vegard
03-02-2005, 07:50 PM
Jeg synes denne siden er super, så når det kommer op tema hvor jeg kan bidra så gjør jeg det :)
Relevant avspillingsutstyr vil i denne sammenhengen vistnok si avspillingsutstyr beregnet på det aktuelle medium. Altså CD-spillere for CD-plater. For å sitere lovforslaget rett fra hukommelsen; "Når du kjøper en CD kan du ikke forvente at denne skal kunne spilles av på en mobiltelefon" og "Du får ikke plass til en CD i en MP3-spiller"
Noe annet som skurrer litt er "effektive beskyttelsesystemer". Eldre kopisperrer som man kan omgås ved å markere med sprittusj er ikke effektiv, ei heller systemer man kan omgå ved å trykke på en knapp.
Det er per i dag flertall mot lovforslaget på stortinget, men mye pga mediaoppmerksomheten på CD->MP3. Jeg antar det kommer en liten forandring i lovteksten som vil lovligjøre å kopiere fra kopibeskyttede CDer til MP3, uten å forandre på prinsippene i lovteksten, og vips, flertal på stortinget.
Noe annet som skurrer litt er "effektive beskyttelsesystemer". Eldre kopisperrer som man kan omgås ved å markere med sprittusj er ikke effektiv, ei heller systemer man kan omgå ved å trykke på en knapp.
I det hele taget er en beskyttelse man kan omgå, uanset om det er let eller besværligt, ikke effektiv imho; men måske er definitionen af ordet effektiv anderledes på norsk?
Ellers har I da intet at frygte når/hvis det åbenlyse værdiløse lovforslag bliver vedtaget ;-)
//michael
vegard
03-03-2005, 02:35 PM
Vel, effektiv vil si at den effektivt hindrer kopiering. Hvis man må bruke en ekstra programmodul, eget programm eller lignend for å bryte beskyttelsessystemet så er den effektiv. Hvis det bare er å "trykke på en knapp" (les: shift ved boot i windows) eller tegne på skiva med sprittusj så er den ikke effektiv.
DRM-MP3 eller WMA er effektive fordi man må ha egne programmoduler eller programmer for å bryte beskyttelsessystemet.
Snoozer
03-08-2005, 02:07 AM
Arh har han nu fået indført det. Det tvivler jeg på, medmindre han har lavet hele biblioteksloven om, som siger at alle materialer skal være sidestillet. Det vil sige at hvis cderne hurtigst må komme fire måneder efter, gælder det samme altså for bøger.
Et link ville dog overbevise mig. :D
http://kum.dk/sw2537.asp
Kapitel 3
Fælles bestemmelser
Begrænsning i adgangen til at hjemlåne materiale og udelukkelse af lånere
§ 13. Musikbærende fastformsmedier kan først udlånes efter udløbet af en karenstid på 4 måneder regnet fra udgivelsesdatoen, eller en dato der følger af stk. 4 eller stk. 7.
Stk. 2. Karenstid som nævnt i stk. 1 omfatter alle musikudgivelser, herunder genudgivelser, udgivet i Danmark.
Stk. 3. Nye oplag af en udgivelse er undtaget fra karenstid som nævnt i stk. 1.
Stk. 4. En udenlandsk udgivelse, herunder genudgivelser, er omfattet af karenstid på linje med danske udgivelser, såfremt den udenlandske udgivelse registreres i den såkaldte bibliotekskatalogisering. Karenstiden regnes fra registreringstidspunktet.
Stk. 5. For så vidt angår udgivelser i Danmark indberetter udgiveren udgivelsesdatoen til en central instans for registrering af karenstid.
Stk. 6. Den centrale instans for registrering af karenstid udpeges af kulturministeren.
Stk. 7. Såfremt udgiveren ikke indberetter udgivelsesdato for et værk, der er udgivet, og som er omfattet af stk. 2, fastsættes den dato, fra hvilken karenstid regnes, af den instans, der er nævnt i stk. 5.
Håber det var dokumentation nok.
PS. Lauws, vi bør nok gøre som Infant siger, og holde os til at finde fælles fodslag i kampen for en fornuftig ophavsret. :wink:
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.