PDA

Se fuld version : Filsystem på harddisk

LykkeLamaen
02-10-2005, 06:59 PM
Jeg har hørt / læst mig til at Linux ikke er så glad for NTFS filsystemet. Men før jeg hørte det har jeg købt mig en harddisk, der har NTFS (Eller jeg har vel egentlig valgt det engang)..

Jeg vil gerne bruge denne harddisk til at lege med linux på (Jeg er HELT ny), og jeg har prøvet at formatere den for at vælge et andet filsystem. Men den giver mig kun muligheden for at vælge NTFS.. Nogen der har en forklaring på hvorfor den ikke vil lade mig bruge Fat32.. Og en løsning til hvordan jeg får klaret det her??

Ved ikke om det har nogen betydning, men jeg kører Knoppix fra CD nu.

The Galloping Goose
02-10-2005, 09:52 PM
Hvis du kører Knoppix booter du vel direkte fra CD'en
D.v.s dit fil system er intakt & du har valgt NFTS da du installerede Xp

LykkeLamaen
02-11-2005, 06:23 AM
Ja.. men jeg vil gerne have muligheden for at gemme ting og sager mens jeg kører linux på min harddisk. Det kan jeg ikke når det er ntfs.

zub
02-11-2005, 03:35 PM
først lidt basis hdd system (hvis du allerede ved dette så gå videre)

primary master = hda
primary slave = hdc

secondary master = hdc
secondary slave = hdd

(onboard sata er altid efter ata.. dvs at sata drev vil være)

sata1 = hde
sata2 = hdf

osv osv...

herefter kommer partitioner.. første partition er 1, derefter 2 og så 3 osv... partition 2 på primary master så så sådan her ud:

/dev/hda2

og så til selve problemet...

først skal vi ryde op på din harddisk...
fdisk /dev/hd*

brug hjælp menuen til at få slette partitionerne på dit drev (slet dem alle)

gem og luk programmet.

derefter skal der laves et nyt filsystem på disken... reiserfs er altid et godt valg til data diske men det er en smags sag..
mkreiserfs /dev/hd*X

herefter skal disken mountes.. jeg laver her en mappe der hedder /mnt/disk og mounter primary slave partition 1 i denne

mkdir /mnt/disk
mount /dev/hdb1 /mnt/disk/

du skal dog være opmærksom på at windows IKKE kan læse filerne på denne disk nu...

ps.
fat32 kan max klare diske på 80gb (vidst nok 86 for at være nådagtig) er disken (partitionen) over dette er grunden til at du ik kan vælge det derfor logisk.. lav istedet 2-3 mindre patitioner og så sku du kunne lave fat32..

for at mounte fat32 partitioner så bruger vi en lille option der for linux til at gætte hvilket filsystem der er på en disk (praktisk når man ik er sikker osv)

mount -t auto /mnt/dv*X /mnt/disk

du kan også tvivnge den.. fx mount -t reiserfs .. så går den ud fra at filsystemet er RSf...

held og lykke :)

CODAY
02-12-2005, 02:41 PM

sata1 = hde
sata2 = hdf

sata og scsi hedder det samme (sdx)

Jusutsu
02-17-2005, 11:57 AM
Ja.. men jeg vil gerne have muligheden for at gemme ting og sager mens jeg kører linux på min harddisk. Det kan jeg ikke når det er ntfs.
Du må for guds skyld huske på at NTFS er Microsoft teknologi, det er ikke Linux der ikke har det godt med NTFS der er direkte omvendt. Microsoft, efter hvad jeg ved, meget lidt dokumentation af NTFS ude i det fri som kan bruges som hjælp til at skrive en Linux NTFS driver.

Linux bruger nogle ret anderledes fil systemer end Windows, min personelige favorit er EXT3 da det er et robust fil system og er godt til lidt af hvert, der er også andre som f.eks. ReiserFS eller XFS.

Jeg antager at du har to harddisk, det er sådan jeg opfattter dit indlæg, en som allerede har NTFS og en ny der har NTFS.
Linux folkene derude har udviklet metoder hvorpå man kan formindske en NTFS partition så der kommer ikke partitioneret plads på en harddisk. Den ny-frigivede plads kan dermed formateres til et af de fil systemer som Linux bruger.

Næsten alle "desktop" distributioner som f.eks. Mandrake og SuSE har alle de nødvendige partitionerings egenskaber så du nemt kan få formindsket en NTFS partition og få gjort plads til Linux.

Hvis du gerne vil prøve Linux så kan jeg anbefale at du starter ud med enten Mandrake eller SuSE. Begge er meget nemme at bruge. For ikke så længe siden udgav Novell en gratis DVD iso af SuSE 9.2, så nu kan du frit vælge hvilken distro du vil have (Førhen skulle man købe SuSE 9.2), da Mandrake altid har haft en gratis version.

http://www.mandrakelinux.com
http://support.novell.com/products/tips/10028.html

zub
02-17-2005, 05:58 PM

sata1 = hde
sata2 = hdf

sata og scsi hedder det samme (sdx)

rigtigt.. mig der huskede forkert der...

Anonymous
03-01-2005, 06:28 PM
Ville bare lige sige tak for hjælpen.. Installerede Mandrake, og så klarede den selv resten... hehe... Er ikke helt tryg ved selv at skulle rode i Terminalen.. :S

CODAY
03-01-2005, 09:11 PM
Ville bare lige sige tak for hjælpen.. Installerede Mandrake, og så klarede den selv resten... hehe... Er ikke helt tryg ved selv at skulle rode i Terminalen.. :S terminalen er din ven:)
nu bedre du lærer den at kende nu bedre synes du om den.