Se fuld version : bootable dvd
Vil gerne prøve og installere suse 9.2 men er rimelig noob og ved ik lige hvordan jeg brænder en dvd som jeg kan boote fra. så hvis der er nogen der har en how to list ville det være perfekt.
Jowls
02-09-2005, 06:08 PM
Vil gerne prøve og installere suse 9.2 men er rimelig noob og ved ik lige hvordan jeg brænder en dvd som jeg kan boote fra. så hvis der er nogen der har en how to list ville det være perfekt.
Du skal downloade en ISO-fil med suse. Derpå går du ind i dit brænder-program og vælger at du vil brænde fra et "image" og snupper ISO-filen. Så skulle resten gå automatisk.
Mig bekendt kan alle brænderprogrammer håndtere ISO-filer så det skulle ikke give dig problemer.
Du kan f.eks. hente ISO-filen her....
http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/index.html
Bemærk at den "fulde" version vist koster penge, så det er en begrænset udgave man kan downloade. Jeg kender ikke suse, så jeg ved ikke hvori begrænsningerne består....
Anonymous
02-09-2005, 09:30 PM
har hentet iso filen, men er det kun den man skal brænde?
LykkeLamaen
02-09-2005, 10:01 PM
Jeg har prøvet det samme, bare men Dappix (dansk knoppix), og når jeg kigger på cd'en (i windåse) ligger der en iso fil.. Jeg ville tro at der skulle ligge de filer der er I iso-filen.. eller hva??
Det virker i hvert fald ikke lige nu..
Jowls
02-09-2005, 11:43 PM
En ISO-fil er et såkaldt "image" - dvs. en komplet pakke lige klar til at smide på en CD eller DVD. Den indeholder en masse filer og en directory struktur, men det behøver man ikke at bekymre sig om. ISO-filen skal bare brændes ud på et medie, og så har man en komplet CD eller DVD lige til at installere med.
Det er faktisk netop lavet på denne måde, fordi det skal være så enkelt som muligt.
Hvis man gerne vil se hvad der er af programmer og filer inde i ISO-filen skal man bruge et specielt program til at "pakke den ud" med. F.eks. WinISO (som kan hentes på dit lokale P2P-netværk med 100% discount :wink: ).
I Linux kan ISO-filer læses direkte, eftersom systemet blot opfatter dem som hele CD-ROM'er eller DVD'er...
-pirat4ever-
10-13-2005, 07:54 PM
I skal lige huske at med SUSE koster det penge at opdatere med SUSE updater (eller hvad den hedder). :(
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.