PDA

Se fuld version : Bagside interview i Urban idag

Jowls
01-27-2005, 08:43 PM
Så fik vi igen lidt omtale i pressen, nemlig på bagsiden af dagens Urban. Artiklen kommer lige her, for de som ikke bor i et område, hvor avisen er tilgængelig.

Jeg skulle måske lige tilføje, at skønt intervieweren godt kan virke lidt grov i tonen, så er Urbans bagsideartikler typisk skrevet med en humoristisk bagtanke. Dette understreges også af billedet til artiklen som viser journalisten siddende ved en PC med et skummelt grin, men formanden for Dansk Musiker Forbund er ved at forberede sig til at slå ham over fingrene.

Men det er humor med bid i, synes jeg. Desuden kan jeg godt lide den udbredte brug af ordet "fildeler" i artiklen... :)

Det er som at give en pris til Hitler

Forord: Dansk Musikerforbund har droppet støtten til musikkritikernes pris, Årets Steppeulv. Danske Musikkritikere har nemlig nomineret fildelere for årets ide. Det er som at give en pris til Hitler, mener Martin Arnoldsen, direktør for Dansk Musiker Forbund.

I aften bliver Steppeulven uddelt.

Og så spørger du berettiget dig selv: Hvad helvede er det? Det er en pris der bliver uddelt af dagbladenes musikkritikere. Havde kritikerne ikke lavet ballade ved at nominere Piratgruppen til Årets Ide, havde prisen stadig været lykkeligt ukendt for de fleste avislæsere.

Piratgruppen går ind for lovlig fildeling og tilbyder advokathjælp til anklagede fildelere.
Resultatet af nomineringen var at flere sponsorer trak sig, her iblandt Dansk Musiker Forbund.

I Dansk Musiker Forbund retsforfølger i hårdkogte kriminelle 15-årige fordi de har hentet musik på internettet. Har i fået hevet nogle flere fede erstatninger hjem fra andre børn på det seneste?

”Det er i hvert fald unge der ikke tænker sig om og kopierer på livet løs og som vi behandler enormt sobert. Vi er meget forsigtige med, hvordan vi angriber dem. Det er en helt bevidst politik ikke at være særlig hårde over for dem, der er svage”, siger direktør Martin Arnoldsen som har været med til at få en 15-årig dømt til at skulle betale 100.000 kroner i erstatning.

Så det har været et godt år?

”Der er blevet hevet store, fede erstatninger ind. Det afgørende er ikke erstatningen, men at de forstår, at de skal lade være.”

Hvor ved du fra, at fildelingen er skyld i det faldende pladesalg?

”Det ved jeg heller ikke. Du kan sige det på en anden måde, nemlig at hvis der bare er én CD der ikke bliver solgt, så er det et tab”, siger Martin Arnoldsen som altså ikke har nogle som helst beviser for noget som helst.

Kunne det faldende pladesalg ikke skyldes, at branchen udgiver for meget amatøragtigt pis som ingen gider at høre på?

”Jeg ved ikke om det er noget pis, for de der fildeler er vel interesserede i det. De vil bare ikke betale for det”, siger Martin Arnoldsen som åbenbart lever i en verden hvor fildelere, hvis de ikke downloadede, ville købe.

Så det er alle andres skyld at ingen gider betale for jeres såkaldte kunst?

”Det er ikke nogen andres skyld. Vi står bare inde for, at folk skal betale for det, de skal bruge, ellers kan man ikke overleve.”

Tror du at fildeling hænger sammen med, at musikbranchen tager kriminelt høje priser for CD’ere?

”Det minder meget om grænsehandel. I det omfang du kan slippe igennem med de billigere varer, så gør du det. Det har ikke så meget at gøre med om prisen er kriminel eller ej. Det handler om at få det billigere under en eller anden form”, siger Martin Arnoldsen. Han synes åbenbart ikke, at 150 kroner er for dyrt for en CD som bare for et par år siden kostede 120 kroner.

Steppeulven har fået nye sponsorer, blandt andet Roskilde Festivalen. Boykotter i også dem?

”Vi skal ikke boykotte Roskilde Festivalen, men dem som vil give en pris til piraterne. Det er ligesom at give en pris til Hitler fordi togene går præcist. Vi synes, kritikerne blander to ting sammen, nemlig musikkritik og politisk stillingtagen”, mener Martin Arnoldsen som har forvirret journalisten med sin sammenligning.

Det gør Roskilde Festivalen vel også. Hvorfor er i ikke konsekvente?

”Roskilde Festivalen støtter Steppeulven fordi de synes, det er vigtigt at fastholde en pris, ikke fordi musikkritikerne støtter piraterne. Men vi er også meget forskellige fra Roskilde Festivalen, fordi vi ikke har de samme interesser”.

Nogle af verdens rigeste mennesker er musikere, og pladeselskaberne har i årevis tjent styrtende med penge. Hvorfor klynker i?

”Jeg tror ikke at de, der har tjent pengene klynker. Sagen er den, at ekstremt mange – måske 99 procent – tjener meget mindre end en journalist eller for den sags skyld en kassedame. De fleste tjener nærmest ingenting. De har meget svært ved at overleve overhovedet”.

Hvorfor får de ikke bare et rigtigt job?

”Det har de også. Det er meget typisk for kunstnere, at de har alverdens job for overhovedet at overleve.”

Hvad er så problemet?

”Jamen, der er ikke noget problem. De skal bare tjene så mange penge de kan, så de kan få mest mulig tid til at lave deres musik. Når nogle stjæler deres musik, får de færre penge og dermed mindre tid til at lave deres musik.”

aL
01-27-2005, 08:58 PM
Kanon artikel Jowls! Jeg læste ikke Urban idag, da jeg havde fri:)

Det er en helt bevidst politik ikke at være særlig hårde over for dem, der er svage”, siger direktør Martin Arnoldsen som har været med til at få en 15-årig dømt til at skulle betale 100.000 kroner i erstatning.
Det er frækt skrevet af bagside skribenten (som altid), der jorder han virkelig deres metoder! Artiklen viser tydeligt at Urban også syntes at AGP's metoder er helt forkerte.. Noget som Metro Express også syntes (artiklen med vores egen Klaws).
Vi har de to mest læste aviser i ryggen, når vi skal bekæmpe AGP og deres metoder. De to stærke aviser kan være med at presse politikerne, aviserne kan være med at få dem til at ændre lovgivningen og/eller stille sig kritisk over for AGP!

Kanon artikel!

PackedManiac
01-27-2005, 09:31 PM
Kanon bagside og kanon læsning!

Urban er venstre-fløjs avis, de siger det ikke, men meget af det de skriver peger i den retning (ikke at artiklen gør det). Er sgu glad for at Jeppesen er skredet fra bagsiden (og smuttet over til EB), for han var sgu tit utålelig.

Hans "Hitler"-sammenligning er da for latterlig!

tek
01-28-2005, 11:32 AM
”Jeg tror ikke at de, der har tjent pengene klynker. Sagen er den, at ekstremt mange – måske 99 procent – tjener meget mindre end en journalist eller for den sags skyld en kassedame. De fleste tjener nærmest ingenting. De har meget svært ved at overleve overhovedet”.

Dybt suk!

Så følger han da slet ikke med i hvad der sker i hans egen branche. Det er da netop de kunstnere, der tjener mest, som også tror, at de mister mest på fildeling. De musikere, som ikke er kendte, og derfor ikke tjener så meget har sjældent et problem med fildeling, da de ser det som en metode til at promovere sig.

//michael

aslan
01-28-2005, 03:45 PM
Synes ikke man skal himle op om en sammenligning med Hitler - det bliver bare til polemik på polemik.

Det var nu idéen om nomineringen, der blev sammenlignet med en fiktiv prisuddeling til Hitler.

Jowls
01-28-2005, 04:22 PM
Sammenligningen med Hitler var en dårligt valgt og hurtig bemærkning fra en desperat mand (Martin Arnoldsen) som vel dybest set ikke har haft meget at gøre i praksis med at skabe situationen som den ser ud i dag.

Hans organisation er medlem af APG fordi det umiddelbart lyder som en god ide at støtte en organisation som bekæmper "tyveri" af musikernes værker. Men ud over det, så tvivler jeg på at han har meget begreb om, hvad der foregår.

Og nu er han så pludseligt blevet kastet ud i et politisk og image-mæssigt mareridt som han ikke aner hvad han skal stille op med.

Jeg er RET sikker på, at der foregår en del diskussioner i APG's bagland, for alle disse overhoveder for de forskellige foreninger bag APG bryder sig garanteret ikke meget om at blive hængt ud som bussemænd, og spurgt af journalister om hvordan det føles at sagsøge teenagere for flere hundrede tusinde kroner for noget, som ingen udenfor musikbranchen ser som noget problem.

Den danske offentlighed holder altid med den "lille mand", så en studerende som massakreres i retten af et benhårdt professionelt advokat-team skaber ikke meget sympati for musikerne.

Sager som denne kan meget vel være til stor gavn for de Pirater som står for at skulle kæmpe i retten, hvis bagmændene begynder at presse APG til at være mere varsomme for ikke at skabe negativ PR.

Dog tyder AYS-sagen desværre på, at dette endnu ikke er sket....

Mortifer
01-28-2005, 06:24 PM
Nogle af verdens rigeste mennesker er musikere, og pladeselskaberne har i årevis tjent styrtende med penge. Hvorfor klynker i?

Hvor er det dog pisse nice skrevet.

Han siger lige at musikkerne laver musik for at tjene penge og ikke for at lave musik. Og det er da klart at hvis man gør noget for pengenes skyld så bliver det noget pis og man putter ikke hjertet i det. nok også derfor at der er så meget totalt crap på musik markede.

Jeg vil da nok indrømme MANGE! af de CD'er jeg har købt er hørt på en "forkert" måed først. Jeg gider ikke bruge 150 spir på noget jeg knækker mig over. Dengang fil deling var lig nul. Der handlede jeg måske 1 cd hver måned eller hver anden. nu er det anderledes.

btw ja jeppesen er en skovl.

Rasmus
02-06-2005, 11:44 PM
Hvor ved du fra, at fildelingen er skyld i det faldende pladesalg?

?Det ved jeg heller ikke. Du kan sige det på en anden måde, nemlig at hvis der bare er én CD der ikke bliver solgt, så er det et tab?, siger Martin Arnoldsen som altså ikke har nogle som helst beviser for noget som helst.
[/quote]

Hvis bare der ikke er en CD der ikke bliver solgt, så er det et tab... før jeg lærte fildeling at kende havde jeg nok omkring 10 CD'er... de seneste års fildeling har gjort at jeg har musik der svarer til så meget mere... langt hovedparten af hvad jeg har ville jeg aldrig have købt alligevel. Det synes jeg Martin Arnoldsen burde svare på. Desuden har jeg en del brasiliansk musik jeg har fået anbefalet at chat-venner, som jeg aldrig kunne købe herhjemme. Og som journalisten korrekt nævner har Arnoldsen jo ingen beviser på at de sammenlagt taber på det. Det blev ikke sagt særligt højt i pressen at der blev solgt flere CD'er i Danmark i 2004 end 2003, selvom folk absolut stadig fik mere internet og hurtigere forbindelser.

At vi bliver kaldt Hitler? At sammenligne os herinde der deler musik, med mennesker der gassede andre til døde fordi de havde anden hudfarve eller oprindelse? Den vil jeg ikke kommentere nærmere.

Desuden er der et andet aspekt jeg har tænkt over. Hvad er det egentlig de frygter? De siger at det er vigtigt at musikerne tjener ordentligt men sætter sig ikke ind i de positive sider af fildeling, der gør musikken mere kendt.

APG sendte en famøs video ud der sagde: Fildeling dræber musikken... DRÆBER musikken? DRÆBER musikken? Jeg gentager DRÆBER musikken?

Findes der mennesker på denne planet der tror på at folk stopper med at lave musik fordi de tjener mindre? Findes der folk der tror at musikken forsvinder, at ingen gider lave det mere? Nøjagtigt som Arnoldsens famøse udtalelser om Hitler vil jeg heller ikke kommentere denne yderligere.

Rasmus

tek
02-07-2005, 09:39 AM
Desuden har jeg en del brasiliansk musik jeg har fået anbefalet at chat-venner, som jeg aldrig kunne købe herhjemme.

Interessant - kan du give lidt insider viden, så jeg kunne høre lidt nærmere på det :)

Findes der mennesker på denne planet der tror på at folk stopper med at lave musik fordi de tjener mindre? Findes der folk der tror at musikken forsvinder, at ingen gider lave det mere?

Kommerciel musik som Britney Spears vil næppe kunne overleve hvis ingen betaler for det. Det er trods alt penge der kører det show; men musik vil helt sikkert overleve og blive produceret lige så længe der er mennesker på jorden.

//michael

Jowls
02-07-2005, 05:55 PM
Kommerciel musik som Britney Spears vil næppe kunne overleve hvis ingen betaler for det. Det er trods alt penge der kører det show...
//michael

Det er et argument man ofte hører, men jeg er faktisk ikke enig i det. Det vil sagtens kunne lade sig gøre at "fabrikere" superstjerner i et samfund hvor privat fildeling er tilladt.

Hvorfor skulle det lige pludseligt blive umuligt at markedsføre og distribuere et produkt, blot fordi markedsførings- og distributions-kanalerne bliver gratis at benytte og samtidigt langt mere effektive?

Tværtimod tror jeg at tilværelsen bliver en hel del nemmere for fru Spears og evt. fremtidige pop-maskiner i et samfund med fri fildeling....

Snoozer
02-07-2005, 11:17 PM
Tværtimod tror jeg at tilværelsen bliver en hel del nemmere for fru Spears og evt. fremtidige pop-maskiner i et samfund med fri fildeling....
Det tror jeg ikke, jeg er overbevist om at musik af mere blivende værdi vil få det nemmere.

Det er ret få pop-idoler som kan strække indtjeningen over mange år, i langt de fleste tilfælde har de 1-3år, fordi det segment de primært henvender sig til er teenagere og disse har en tendens til at skifte smag ret hurtigt. Det kræver derfor den forretningsmodel vi kender i dag, at sikre at der er investorer i sådanne forbigående stjerner.

Dem der retter sig mod det mere modne publikum har langt bedre mulighed for at sikre en stabil indtjening, som strækker sig over mange år og det vil derfor være mere attraktivt at satse på disse.

Hvis indtjeningen i stor udstrækning forsvinder på salget af cder, vil pengende i stedet skulle hentes på koncerter og merchendice, og det kan jo sagtens lade sig gøre - der er jo kunstnere som i dag kan leve udelukkende af dette.

Jeg forventer også at mange kunstnere i højere grad vil afprøve nye værker løbende på deres publikum, til koncerter. Fremfor som i dag, at udsende en stak numre samlet, med mindre vi taler om noget som kan stå som et samlet værk.

---

Jeg morer mig i øvrigt gang på gang over at kunstnere klager over at kun ganske få af dem kan leve af musikken alene. Inden for alle andre erhverv drager folk så den konklusion af de hellere må finde noget andet at leve af, fordi der er for mange om budet.

darth raven
02-07-2005, 11:28 PM
jeg kan da nævne 2 bands som har overlevet fildelingen det er techno/houce/dance trioen scooter og dankse infernal de har da begge 10 år på bagen.
uden fildelingen havde jeg aldrig hørt om tyske scooter

aL
02-08-2005, 05:26 PM
uden fildelingen havde jeg aldrig hørt om tyske scooter

Hmm.. Den er sgu nok lidt svær at bevise! Har du et link :wink:

Generalt så tror jeg at ved at jeg downloader musik så bliver jeg mere bevidst om musikken, og jeg vælger de cd'er jeg køber med omhu! -hvis jeg ikke downloade, så tror jeg at den musikglæde jeg har nu ville være ikke-eksisterende.. -jeg ville simpelthen være kørt død i alle de MANGE dårlige cd'er jeg var blevet lokket til at købe igennem marketing, istedet for de plader som virkelig kunne lide! Med de danske priser på cd'er, så ville jeg nok ha' givet musikken op, for man ville bruge sine penge på de "forkerte" cd'er..

darth raven
02-08-2005, 05:32 PM
ja dengang napster regerede så sad jeg og downloade den så sagde en på chatten der at man skulle prøve at høre scooter der dengang hed nummeret hypa hypa jeg blev bidt af det
og har link til hans officielle hjemmeside hvor man kan høre dele af hans nr
www.scootertechno.com
ellers hvis man er til sådan noglet musik så vil jeg anbefale puroeuro.com hvor man kan hente ganske gratis promos og og musik både fra undergrunden og officielle kanaler der er ingen links til warez helre ikke deeplinks og man får det musik man søger efter men ikke kan fåes i dk tag den apg og det er lovligt da kunsterne giver ud for at promovere sig selv