PDA

Se fuld version : Abonnere på dine adresseoplysninger?

Share_Khan
01-27-2005, 05:12 PM
Jeg var inde på comon.dk og læste en artikel vedr. valgmøde på IT-universitetet i København.

Den kan ses her:

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20892

Artiklen indeholder lidt info på partiernes indstilling til softwarepatenter og lign. Måske spændende nok for pirater. ...men jeg studsede over dette:

Foruden spørgsmålet om softwarepatenter blev der sat fokus på de digitale forbrugerrettigheder. CD's Christian Hesselberg fremhævede for eksempel det positive ved, at man som borger allerede nu kan se, hvem der abonnerer på ens adresseoplysninger.

"...se, hvem der abonnerer på ens adresseoplysninger".

Nogen der ved hvad han taler om?

Jowls
01-27-2005, 05:45 PM
"...se, hvem der abonnerer på ens adresseoplysninger".

Nogen der ved hvad han taler om?

Godt set ShareKhan. Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Men der skal efterhånden meget til at overraske mig, hvad misbrug af CPR-registret angår. Det blev i sin tid indført som en nødvendig del af kildeskatte-systemet, men når man nu alligevel har alle bogere i et samlet register "så ER der jo SÅ mange smarte ting man også kan bruge det til".

Så idag har gud og hvermand adgang, hvis bare man er villig til at betale for det. Prislisten ligger her...

www.cpr.dk

... og det skulle da ikke indre mig, hvis man også kunne abonnere på oplysninger :roll:

Infant Prodigy
01-28-2005, 03:33 PM
Yo.

Det der med abonnement på adresseoplysninger, er sådan en service, hvor man kan skrive til folkeregistreret og høre hvem der har abonnement på ens oplysninger, fx politiet, forsikringsselskaber (tror jeg nok) og hvem det nu ellers kan være..

Private kan vist ikke modtage det - men hvis nogen undersøger det, må de gerne sende results til mig..

Copy/Paste
01-28-2005, 04:09 PM
Man kan kræve at få udleveret sine "cpr-oplysninger". Så får man et fint lille brev med posten hvor der blandt andet står hvem der abonnerer på ens adresseoplysninger. Man kan vist nok "bestille" sine oplysninger her, med Digital Signatur: http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=22&n=1&d=508&s=4 ...

God søgning i 1984 / Copypaste

Jowls
01-28-2005, 04:27 PM
:D Har lige fået sådan en digital signatur, så det lyder da som en passende måde at afprøve den på...