Se fuld version : Grov udnyttelse af katastrofen i Asien...
Epedemic
01-21-2005, 09:35 AM
http://www.dr.dk/kultur/index.asp?articleID=37664&ArticleTypeID=6&SubjectID=37&site=news&action=artikel
Glæden over det store slag er dog blevet forstyrret af pirater, der har spredt nummeret på nettet. Det har vakt harme hos både kunstnerne og pladeselskab.
- Det sætter unægteligt hele musikpirateriet i et anderledes lys. Musikpiraterne plejer at føre sig frem som en slags Robin Hood. Nu stjæler de fra de fattigste mennesker overhovedet., konkluderer Knud Løkke, der har stået bag singlen, til Pladebranchen.nu.]
Tsk tsk... Hvor lavt kan man synke?
Share_Khan
01-21-2005, 10:54 AM
Yes, taget fra pladebranchen.nu, websiden der er kendt for deres saglige og upartiske nyheder. Fair behandling er kodeordet (Øv, der voksede min næse lige 4 cm).
Lige nu er der 93 der har tracket liggende på Emule netværket, og for et track der har solgt 44.000 eksemplarer i de sidste 3 uger, er det da chokerende lidt. Mon ikke flertallet af dem bare deler ALT deres musik, og derfor osse "Hvor Små Vi Er"? Og hvem ved hvor mange gange det er blevet downloadet? Det kommer der ingen dokumentation for.
Endnu engang viderebringer DR nyheder fra IFPI uden at gøre det store for selv at tjekke dem efter.
Den største bidrag yder til indsamlingen på DR tv, en dansk tele-virksomhed, har endnu ikke betalt det lovede beløb, så man kan vel med samme logik påstå at dansk erhvervsliv er nogle endnu større skurke? Gratis scoop fra mig til DR. Værsgo!
PS: Jeg har støttet direkte, og ville aldrig støtte det *&%# af et nummer. Det er jo ligefør "Re-Sepp-ten" byder på en større oplevelse. ...og så fordi jeg ikke forventer at få noget igen når jeg slagter nødhjælps sparegrisen. Hellig stodder her, hva'?
barca
01-21-2005, 12:34 PM
JA hvor lavt kan man synke?
Jeg har den holdning at man godt må downloade sange som kunstneren IKKE selv har skrevet! Selvom de sange sikkert ikke er lavet af dem, så skal man sku ikke downlaode dem, da det udelukkende går til et godt fårmål!
PackedManiac
01-21-2005, 02:26 PM
Ja, man kan fandme synke lavt. Det fåtal af pirater, som deler denne single og DR (i skikkelse af Knud Løkke), som ynder at avle frem det her snot.
Epedemic:
Vi har diskuteret det her før, og langt de fleste af os, mente at det var forkert. Vi er altså ikke ens. Vi har ikke (os pirater) en fælles politisk agenda, vi er vidt forskellige. Ved ikke om du er klar over det, men det håber jeg da, at du er.
Kan ikke se noget problem i at downloade det nummer. Vi tager jo ikke nogen penge fra Asien, ligesom med alle andre numre. Vi kopierer, og hvorfor det skulle være etisk forkert, eller lign er vel op til en selv at bedømme! Hvis man bryder sig om det nummer, kan man gå ud og købe det, og det er desuden også 1000 vis af andre muligheder at støtte Asien på..
Jowls
01-21-2005, 06:33 PM
Kan ikke se noget problem i at downloade det nummer. Vi tager jo ikke nogen penge fra Asien, ligesom med alle andre numre. Vi kopierer, og hvorfor det skulle være etisk forkert, eller lign er vel op til en selv at bedømme! Hvis man bryder sig om det nummer, kan man gå ud og købe det, og det er desuden også 1000 vis af andre muligheder at støtte Asien på..
Det var også min første tanke, da debatten startede oppe i DC-forum. Min grundlæggende holdning er, at ytringsfriheden er noget af det helligste vi har og en absolut forudsætning for et retfærdigt og demokratisk samfund. Jeg forsvarer den altid så godt jeg kan.
Men så kom jeg lidt efter til at tænke på, at Piratgruppens arbejde jo ikke kun er teknisk, men i høj grad også politisk. Og vi kæmper med en modstander som har stor erfaring i politisk manipulation og populisme.
Og her er så en (ikke specielt god) sang som er udgivet til fordel for katastrofe-ofrene i Asien - den katastrofe som har kørt hele landet op på et hidtil uset følelsesmæssigt højdepunkt? Ville APG kunne dy sig for at stille sig op i mængden og skrige "SE! PIRATERNE STJÆLER PENGE FRA DE NØDLIDENDE! LYNCH DEM!"
Derfor åd jeg mine ord og skiftede mening.
Og APG/IFPI/whatever skuffede os da heller ikke. De sank præcist ligeså lavt som vi havde regnet med...
Ergo - Jeg er 100% enig med dig, både ud fra et filosofisk og et sagligt synspunkt. Men rent strategisk var det en meget klog beslutning som de DC-folk der indførte ban-aktionen tog.
Det betyder alt andet lige også at Claus vil have et godt svar på rede hånd, hvis han får dette smidt i hovedet under en debat.
PackedManiac
01-21-2005, 07:15 PM
Ud fra den betragtning, Jowls, har du da ikke skiftet synspunkt. Du har bare valgt at sige at du synes at det er forkert til de mennesker, der stiller spørgsmål, fordi det rent strategisk vil gavne dig. Der er gemt en lille politiker i os hver, siger man.
Kanibeos
01-21-2005, 08:19 PM
I virkeligheden er det jo skrækkelig unuanceret at diskutere for eller imod at man downloader sangen ulovligt. På den måde gør man ikke forskel moralsk forskel på den der donerer 200 kroner ved en indsamling for derefter at downloade singlen ulovligt på grund af nysgerrighed og den der ikke giver en krone men køber singlen fordi den er populær og det giver status at have den. Det er heller ikke til at vide hvor mange af dem der downloader den der efterfølgende får ud og køber den fysiske single men ikke havde lyst til at vente med at høre sangen til den udkom...
Jowls
01-21-2005, 10:03 PM
Ud fra den betragtning, Jowls, har du da ikke skiftet synspunkt. Du har bare valgt at sige at du synes at det er forkert til de mennesker, der stiller spørgsmål, fordi det rent strategisk vil gavne dig. Der er gemt en lille politiker i os hver, siger man.
Jamen jeg har da skiftet synspunkt - blot af praktiske snarere end emotionelle årsager.
Min personlige opfattelse er den, at folk giver hvad de kan til indsamlingerne, hvad enten de så får et stykke musik ud af det eller ej. Jeg er ret sikker på, at netto-resultatet for de thailandske katastrofe-ofre ville have været stort set det samme, selv om det pågældende nummer havde været distribueret intensivt på alle P2P net uden begrænsninger.
Den eneste reelle effekt der kom ud af ban-aktionen var god publicity for Piratgruppen, og det er da heller ikke nogen dårlig ting. :)
Kazaam
01-24-2005, 09:23 PM
Hmm, hvis nu en person har doneret 100 kr. eller mere, så synes jeg ikke at der er noget galt i at han dl sangen, han har jo så gevet penge til Asien.
Jeg har f.eks givet 100 kr over tlf og hvis jeg ville dl sangen, så gjorde jeg det nok også (nu har jeg ikke gjort det, synes ikke den er så god igen) Og så ville jeg ikke have et hul i min samvittighed!
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.