PDA

Se fuld version : Mulig magtmisbrug fra TDC

dalgaard
01-20-2005, 08:40 AM
Hej
Jeg skriver fordi jeg har et emne det i mine øjne relaterer sig til magtmisbrug overfor den almindelige borger i forbindelse med Internettet. Historien er som følger.

Den 22/12-04 skulle min ”svigermor” have en webspeed-forbindelse fra TDC. Teknikerne kommer ud til hendes hjem for at installere de fornødne ting som modem mv. Da min svigermor ikke er videre teknisk anlagt ligger det også i aftalen, at teknikeren fra TDC skal sætte computeren op med e-mail mv. på TDC’s hjemmeside.

Her kommer så det jeg sætter spørgsmålstegn ved om kan være lovligt.

Teknikeren siger til min svigermor, at han skal se en original Win XP cd, ellers kan han ikke forsætte installationen. Da min svigermor ikke ligger inde med cd’en (den har jeg), hjælper teknikeren hende ikke videre og jeg må installere resten, hvilket ikke er noget problem. Problemet ligger for mig i, at en tekniker fra TDC efter min overbevisning på ingen måde kan have ret til at vide hvad der ligger på en kundes computer og om det i givet fald er piratsoftware. Det skal hertil siges, at teknikeren der var ude og installere var meget pinlig berørt over at skulle stille spørgsmålet og beklagede at han ikke kunne hjælpe, da han blev nødt til at overholde reglerne.

Mine tanker ryger straks hen på om TDC er i lommen på Microsoft og om dette kan have sin rigtighed.

Hvad mener I?

Jeg håber meget at høre fra jer, da det irriterer mig, at man skal overvåges af kæmper som Microsoft og TDC og at de bruger deres størrelse til at genere den almindelige forbruger.

Mvh
Dalgaard

Valhalla©
01-20-2005, 11:05 AM
Har du efterfølgende kontaktet TDC for at få oplyst grunden til at han spørger efter den, og hørt om de har en begrundelse.
Nu var jeg jo ikke til stede, og kan kun forholde mig til tingene ud fra hvad du skriver.
Det kunne måske oxo være en mulighed at han blot skulle bruge skiven for fortsat installation, og han lige så vel ville have brugt en kopi hvis hun havde givet ham sådan en, men når hun siger nej, så KAN han jo ikke komme videre med sit arbejde, i den tro at hun ikke havde en XP overhovedet (man kan jo ikke forvente at TDC selv har en ekstra XP med ud til kunden).

Hvis hun havde givet ham en kopi, og sagt at det var en lovlig sikkerhedskopi, og han havde sagt at han KUN ville bruge den originale, så tror jeg TDC bevæger sig i et område som er yderst tvivlsomt om de har ret til.

Jeg ville hvis jeg var dig, kontakte TDC og få en nærmere forklaring.
Og kunne da godt tænke mig efterfølgende at du lige skrev deres svar herinde *s*

Mvh :

dalgaard
01-20-2005, 11:20 AM
Hej igen

Tak for dit svar.

Jeg talte selv med teknikeren, da han var igang med at sætte det op. Min svigermor har ikke meget forstand på computere, så hun bad ham ringe til mig og forklare det.

Det havde ikke noget at gøre med, at han skulle bruge cd'en til den videre setup, men udelukkende at deres politik var, at han ikke måtte arbejde med computeren hvis ikke han havde set en original cd. (man skal slet ikke bruge cd'en til resten af setup'en, jeg ordnede selv resten og det er udelukkende webbaseret, hvilket han også gjorde mig opmærksom på).

Jeg har ikke haft ringet til TDC og fået en forklaring, men det er selvfølgelig en god idé.

Jeg skal nok skrive svaret når jeg får det gjort.

Mvh

Jowls
01-20-2005, 11:26 AM
... Her kommer så det jeg sætter spørgsmålstegn ved om kan være lovligt.

Teknikeren siger til min svigermor, at han skal se en original Win XP cd, ellers kan han ikke forsætte installationen. Da min svigermor ikke ligger inde med cd’en (den har jeg), hjælper teknikeren hende ikke videre...

Det lyder umiddelbart som en slags snusket BSA/TDC underhånds-aftale, hvilket er en ubehagelig tanke omend det næppe ville være ulovligt.

Der kan dog sagtens være teknisk valide årsager til TDC's politik på dette område. Der er mange Windows cracks og rips i omløb og ikke alle er lige vellykkede. Jeg har selv af og til været ude for at blive rådspurgt om mystiske Windows-problemer som så viste sig at kunne løses ved at installere fra en anden CD eller en (det gør næsten ondt at sige det :wink: ) original.

TDC har nok gjort samme erfaring, og eftersom de fakturerer deres tekniker med en 8-900,- pr. time internt, så gider de ikke at have ham/hende til at bruge tid på at løse evt. eksotiske problemer som ikke er lige efter bogen. At bede om at se den originale Windows er en nem - man kunne også sige "letkøbt" - måde at checke dette på....

Valhalla©
01-20-2005, 01:00 PM
Nu skriver du jo også at det ligger i aftalen at han skal lave opsætning af email.
Hvis der i aftalen ikke står noget om at hun SKAL have den originale XP liggende, og han sagtens kunne lave opsætningen uden denne, så må i da få nogle af pengene tilbage da han sagtens kunne have udført arbejdet, og der ikke ligger en aftale om at i skal have den originale skive.
Det har selvfølgelig ikke så meget med sagen at gøre, men hvis i ikke har fået hvad i har betalt for, skal i da have nogle af pengene tilbage.

Mvh :

devildoesnotexist
01-20-2005, 01:15 PM
hmm,

Hva så med de mange, som har en installations CD rom som genetablerer det hele med XP og alt software?

Amitech bruger jo den løsning _uden_ at levere en seperat XP cd-rom med !

Det holder jo ikke.

Valhalla©
01-20-2005, 01:24 PM
Vil gætte på det så havde været nok at fremvise den, hvis man stod i den situation.

Mvh :

techie
01-23-2005, 04:31 PM
Tror mest af alt det er en misforståelse fra teknikerens og eller TDC's side.

De fleste maskiner jeg har set de sidste mange år leveres slet ikke med Windows CD'ere, selvom der er en licens på dem i form af et klistermærke.

Suk - Hvorfor sker den slags ikke for mig. Jeg ville elske, at sparke teknikerens og hans chef's røv til de hostede op med en undskyldning.

Pninf
01-30-2005, 03:45 PM
Det synes jeg der lyder meget underligt, eftersom jeg har en ORIGINAL downloaded winxp pro, hvilken er downloaded. (Bliver tilbudt studerende). Hvordan skulle jeg nogensinde kunne vise ham en original CD, skulle han måske se en mail med CD-key, eller hvad har TDC tænkt sig ?