Se fuld version : Folketingsvalg?
Rasmus
01-18-2005, 03:37 PM
Hej Piratgruppen
Nu er der udskrevet valg, nogen der ved om nogen af partierne og/eller politikerne der har et positivt syn på fildeling?
Rasmus
Valhalla©
01-18-2005, 04:33 PM
Jeg skrev sjovt nok tidligere i dag til Dansk Folkeparti om dette.
Mail :
Jeg kunne jeg godt tænke mig at
få oplyst til hvordan DF forholder sig til fildeling via internettet. Det er i dag muligt for enhver at gå ned på sit lokale bibliotek, og låne alt den musik man vil. Ganske lovligt og gratis. De selvsamme musikstykker kan man hente gratis på
internettet via diverse fildelings-programmer, men dette er ulovligt. Der eksisterer en såkaldt Antipiratgruppe som nyder
godt af, at specielt unge fra et sted mellem 13 og 30 år, henter disse stykker musik og deler dem iblandt andre brugere af internettet, på trods af det er ulovligt. Det private firma APG kommer så efterfølgende med erstatningskrav på typisk flere
hundrede tusind kroner, og der er eksempler på krav over en million. Selv børn får disse erstatningskrav.
Man kan diskutere om hvorvidt fildeling skader musikindustrien.
Modstanderne påstår det er tyveri, men dette er en misfortolkning da der intet bliver fjernet som kunne have været solgt.
Imens os tilhængere og brugere af disse tjenester mener at det gavner musikindustrien, da mange får øjnene op for nye bands, og efterfølgende både køber deres musik, går til koncerter, og
støtter med ved køb af merchandise.
(Fildelere skal ikke forveksles med dem som henter musik med henblik på brænding af disse cd'ere og videresalg)
Faktum er, at i Danmark hvor fildeling er ulovligt er salget af musik faldet.
Hvorimod at i Canada hvor fildeling er lovligt, der er salget af musik steget.
Antipiratgruppen har en opsætning der hedder at har man downloadet et stykke musik, så er det lig med at den pris det ene nummer koster, det har kunstneren mistet.
Virkeligheden er en helt anden.
Sidder en knægt på 13 år og finder et stykke musik på nettet som han godt kan li' vil han hente det, fordi det ligger lige foran ham, og fordi han KAN gøre det.
Det er langt fra ensbetydende med at han ville have gået ned og have købt den cd for 150 kr. Han henter den fordi den er der.
Samtidig kunne han hente cd'en gratis og lovligt på biblioteket, og så havde kunstneren mistet... hmm.. hvad ? Intet !
Antipiratgruppen kan i dag ved hjælp af fogeden få lov til at møde op, og ransage ens hjem. Dette troede jeg som borger i Danmark var noget politiet kunne få lov til, og IKKE et privat firma.
Loven i dag siger at man må ikke låne en cd af en kammerat og lave en kopi.
Til gengæld må man gerne købe en cd af en ven for 100 kroner.
Lave en kopi af den cd, sælge den originale tilbage til sin ven for 100 kroner, og beholde kopien, da det er lovligt at lave en kopi af sin egen cd.
Hele lovgivningen omkring musikdeling er temmelig kringlet.
Men når man nu kan se at i eksempelvis Canada hvor fildeling er lovligt, der stiger salget, hvorfor følger man så ikke det eksempel ?
Fildeling kan ikke bekæmpes, så hvorfor ikke udnytte det til noget positivt frem for at firmaer som APG som jo ikke betaler de erstatningskrav de får ind til kunstnerne alligevel, men blot kommer pengene i egen lomme, som de eneste står som vindere rent
økonomisk.
Hvorfor nøjes med at lægge musikken til rådighed via biblioteker når man kan bruge nettet til det samme ?
Når det er en positiv måde folk kan høre musik på, på biblioteket, hvorfor er det, det så ikke via nettet ?
Jeg kan bare ikke se forskellen på om jeg henter musik det ene eller det andet sted.
Vil DF på nogen måde bakke op omkring fildeling som mange tusinde unge ville støtte, eller er det et emne i ikke tør røre ved med en ildtang ?
Mvh : ***** ******
Svaret lød :
Jeg synes det lyder rigtig spændende. Specielt det du skriver om Canada. Det som afgørende, er jo at de mennesker, som fremstiller musikken mv. skal have betaling for deres arbejde. Jeg synes du er kommet med nogle idéer, som fortjener at blive afprøvet.
God valgkamp.
Genial mail! :D
Du kunne evt. sende den til nogle af de andre partier, eller give os andre lov til det :) Så kan vi se hvordan de forskellige partier står på det punkt.
Godt gjort, igen!
Christian
01-18-2005, 04:51 PM
Du kunne eventuelt også spørge dem om, hvordan de så på problemstillingen med at låne musik med hjem og lave det om til mp3 (til eget forbrug), som det før i tiden var 100% lovligt at gøre, men efter at vores kære kulturminister Brian Mikkelsen trådte til, blev det straks gjort ulovligt igen. Spørg om de vil tage emnet op til debat, og eventuelt gøre det lovligt igen.
Selvom at DF syntes at fildeling lyder spændende, så er der stadig langt til at de får mit kryds... -jo mere magt de får = Jo flere penge til de gamle :( (som er den aldersgruppe som har fået flest penge mellem hånderne de sidste 10 år!)
Brogaard
01-18-2005, 05:16 PM
Der skulle godt nok også meget til at jeg nogen siden skulle stemme på DF. Min stemme vil dog, hvad angår andre partier, være meget afhægig af deres syn på fildeling og ophavsret
Valhalla©
01-18-2005, 05:17 PM
Genial mail! :D
Du kunne evt. sende den til nogle af de andre partier, eller give os andre lov til det :) Så kan vi se hvordan de forskellige partier står på det punkt.
Godt gjort, igen!
Det står dig helt frit at copy/paste hvert et ord, og sende videre *s*
Mvh :
install_Wizard
01-18-2005, 05:29 PM
Selvom at DF syntes at fildeling lyder spændende, så er der stadig langt til at de får mit kryds... -jo mere magt de får = Jo flere penge til de gamle :( (som er den aldersgruppe som har fået flest penge mellem hånderne de sidste 10 år!)
Ned med de ældre. Støt kampen mod pensionisternes nasserier. Meld dig ind i Ældres Bekæmpelse!
Ned med de ældre. Støt kampen mod pensionisternes nasserier. Meld dig ind i Ældres Bekæmpelse!
Må lige minde dig om du osse selv bliver gammel en dag :D
Vi mangler osse at etablere ældres bekæmpelse først..
niqE
install_Wizard
01-18-2005, 06:25 PM
niqE
Ældres Bekæmpelse er da etableret. Vi havde vort første møde sidste mandag i ungdommens hus, Fredericia.
The Galloping Goose
01-18-2005, 06:46 PM
Hmmm ... hvor gamel skal man være for at være gamel ?
Opera
01-18-2005, 06:47 PM
niqE
Ældres Bekæmpelse er da etableret. Vi havde vort første møde sidste mandag i ungdommens hus, Fredericia.
Hvad med bare at skyde folk når de ikke længere var på arbejdsmarkedet. Det ville spare os for milliarder :twisted:
:P
install_Wizard
01-18-2005, 07:00 PM
Hmmm ... hvor gamel skal man være for at være gamel ?
Pensionist.
Opera: egentligt en utrolig god ide, hvis det altså ikke var for de store ammunitionsudgifter ved en sådan henrettelse. Måske kunne man genindføre en form for kz-lejre, hvor de ældste kan arbejde for os til den dag de alligevel går bort.
Jeg har skrevet til mange partier nu.
Jeg vender tilbage når jeg har modtaget nogle svar.
De eneste svar jeg ind til nu har modtaget er "Vi sender det videre til vores it-dims.
Men så sker der da lidt :)
Og så vil jeg godt bede folk om at holde sig til emnet, og diskutere deres pensionistlidenskaber i enten en anden tråd, eller på IRC.
Valhalla©
01-18-2005, 07:18 PM
Det vil vi se frem til *s*
Mvh.
Jeg er enig.. genialt brev!!
niqE
Jowls
01-18-2005, 07:32 PM
:) Ja, det bliver da spændende nok. Eftersom en revision af copyright-lovgivningen næppe kan anses som værende et valgkampstema, er det sikkert ikke muligt at læse noget om kandidaternes holdninger til dette på partiernes hjemmesider.
Valhalla©
01-18-2005, 07:51 PM
Ja, det bliver da spændende nok. Eftersom en revision af copyright-lovgivningen næppe kan anses som værende et valgkampstema, er det sikkert ikke muligt at læse noget om kandidaternes holdninger til dette på partiernes hjemmesider.
Det viser sådan set oxo lidt at politikerne ikke er så meget inde i det hele omkring fildeling.
Jeg tror ikke de er klar over hvor mange mennesker der rent faktisk praktiserer fildeling.
Det kunne måske endda gå hen og blive lidt af en stemmesluger fra specielt de unge, hvis et parti lagde det ud på den rigtige måde, og der kom nogle fakta på bordet, frem for vores venners metoder hos APG.
Et parti med visioner er da et parti som har lokket mig nærmere til at stemme på dem.
Selvfølgelig er fildeling ikke det afgørende for hvor jeg sætter mit kryds *s*, men det vil da få mig til at kigge nærmere på hvad de ellers har at sige.
Og sådan vil jeg gætte på at tusinder af fildelere i Danmark vil have det.
Mvh :
Apocryphite
01-18-2005, 08:53 PM
Lave en kopi af den cd, sælge den originale tilbage til sin ven for 100 kroner, og beholde kopien, da det er lovligt at lave en kopi af sin egen cd.
Nej - med CD'en sælger du også de intellektuelle rettigheder over produktet, og du skal destruere din kopi.
Nej - med CD'en sælger du også de intellektuelle rettigheder over produktet, og du skal destruere din kopi.
Tja jeg går ikke ud fra at de lyver på DR1 når de sender et program hvor de påpejer at det netop er lovligt.
Men jeg vil da gerne se en kilde.
Dr.highman
01-18-2005, 09:17 PM
http://scumoftheearth.mymusic.dk/diskografi/sang.asp?id=8060
Der blev sagt STOP med jeres snak om pensionister. Koncentrer om topic, eller lav et nyt.
Flere indlæg om pensionister og de bliver slettet.
:)
PackedManiac
01-18-2005, 09:39 PM
Hej Piratgruppen
Nu er der udskrevet valg, nogen der ved om nogen af partierne og/eller politikerne der har et positivt syn på fildeling?
Rasmus
Hvis så Dansk Folkeparti ville give hver fildeler penge efter hvor mange filer man deler, vil jeg aldrig nogensinde i hele verden stemme på dem.
Jeg stemmer heller ikke ud fra, hvilket parti støtter fildeling eller ej. Jeg synes at det er snævert og ego at stemme på partier, ud fra det synspunkt at det er fordi det kan hjælpe en selv og ingen anden.
Jeg stemmer Enhedslisten. Det er jeg ikke bange for at sige. Om de er for fildeling eller ej, det er ikke vigtigt, for fildeling er kommet for at blive uanset politisk røst :wink:
Valhalla©
01-18-2005, 10:08 PM
Jeg har lige lavet diverse søgninger og har ingen steder kunne finde noget om at man skal destruere sin kopi.
Ikke engang APG skriver at man skal destruere den i deres FAQ (hvilket må siges at være mere end almindeligt overraskende)
Har du et link med noget info om det ?
Som plauge er inde på blev det sagt på DR1 så sent som i Søndags, at det var lovligt at gøre sådan.
Mvh :
Rasmus
01-18-2005, 11:42 PM
Hej PackedManiac
[/quote]
Jeg stemmer Enhedslisten. Det er jeg ikke bange for at sige. Om de er for fildeling eller ej, det er ikke vigtigt, for fildeling er kommet for at blive uanset politisk røst :wink:[/quote]
Nej min stemme bliver nok heller ikke flyttet af fildelings-årsager, men det kunne være interessant at høre om der var en person i partiet der var for fildeling, så kunne man stemme på ham/hende. Stemmer selv på Kristendemokraterne og er heller bange for at sige det.
Og ja uanset hvad er fildeling kommet for at blive, for hvem kan stoppe hovedparten af verdens computerbrugere, hvor hurtige bredbåndsforbindelser kommer mere og mere frem?
Men interessant at der bliver sendt breve rundt til partierne, ser frem til svarene.
Rasmus
PackedManiac
01-18-2005, 11:47 PM
Hej, Rasmus :)
Godt at høre at du stemmer, og ja, intet kan stoppe os :wink:
Velkommen til forummet 8)
Chron
01-19-2005, 12:57 AM
blabla
Jeg ville bare lige komme ind, totalt off topic (forummet meget aprospros(sp)..)
Fedt avatar du har kørene der, gad vide hvilken totalt gennem-genial kunster har lavet det og lagt det frit tilgængeligt for alle og enhver........ ;o)
Jeg har lagt det ud efter en slags opensource-princip.. Du må hente det, bruge det, ændre det alt du vil, så længe du tilkendegører at du har en modificeret version så andre også kan bruge det :D
Link til billedet.. (http://chron.t35.com/avatar.JPG)
Værsågod!
Brogaard
01-19-2005, 01:47 AM
Jamen så går vi da offtopic :-)
Er glad for at du kan lide billedet. Det er blevet lavet af en stor grafiker. Jeg kender ikke budskabet bag billedet, men vil tro at det er noget lignende Van Goghs selvportræt :)
Det et rigtig at det billede jeg har, ikke ligner det oprindelige, men har skam ikke ændret på det. Jeg har fundet en gammel ukendt skitse, som jeg har scannet ind og brugt, og siden der ikke var nogen der havde gjort krav på den, inkluderede jeg den i min kunstsamling. Den original hænger nu på min væg midt i mellem Mona Lisa og en gammel Star Trek plakat. :-)
Nope, man får ingen intellektuelle rettigheder ved at købe en cd. Kun en licens til at høre musikken.
//michael
Julefanden
01-19-2005, 10:18 PM
Der blev sagt STOP med jeres snak om pensionister. Koncentrer om topic, eller lav et nyt.
Flere indlæg om pensionister og de bliver slettet.
:)
Pensionisterne? :shock:
Så har jeg modtaget et svar fra Ventre.
Jeg må indrømme at jeg havde håbet på et lidt bedre svar.
Kaspar Kjeldsen
Tak for din henvendelse til Venstre.
I henhold til ophavsretsloven er det tilladt at fremstille digitale kopier af film og musik til sit eget personlige brug indenfor sin husstand. Det er kun tilladt at fremstille en kopi, når kopieringen sker på grundlag af et originalt eksemplar udgivet med rettighedshaverens tilladelse.
Du må gerne downloade et musiknummer eller en film fra internettet, såfremt rettighedshaverne har givet tilladelse til, at musikken/filmen kan downloades.
Venstre har ikke planer at ændre på dette.
For Venstre er målet med den danske it- og telepolitik klart. Den skal bidrage til at skabe vækst i dansk erhvervsliv
Dansk it-politik om at styrke konkurrenceevnen i dansk erhvervsliv og skabe de bedst mulige vilkår for de højteknologiske og videnbaserede virksomheder
Venstre har som et af vores mærkesager at at gøre Danmark til et førende videnssamfund.
Du kan læse mere om Venstres mærkesager på www.venstre.dk
Med venlig hilsen
Anders Rytsel
Venstre, Christiansborg
www.venstre.dk.
Så ved du, det bli'r til noget
De oplyser mig om loven, og om at de ikke vil gøre noget ved det. Ikke ligefrem oplysende med henhold til deres holdninger og meninger på det punkt, andet end de sikkert er lige så snævertsynede og kedelige som de andre.
Valhalla©
01-20-2005, 03:26 PM
De oplyser mig om loven, og om at de ikke vil gøre noget ved det. Ikke ligefrem oplysende med henhold til deres holdninger og meninger på det punkt, andet end de sikkert er lige så snævertsynede og kedelige som de andre.
Hmmm... Ikke just overraskende.
Vi kan jo ikke gøre meget andet end fortsætte med oplysning både via PG, og vores egne private tiltag, og håbe de med tiden får øjnene op.
Mvh :
Yikes
01-20-2005, 03:29 PM
Nu er det jo også ligefrem valgkamp og i denne udgave er der ikke rigtigt nogen der er glade for at fremvise nogle holdninger overhovedet. Andet end når de minder om social demokratiets
Så har SF svaret.
Et lidt mere positivt, og indbydende svar en hvad Venstre kunne præstere.
Kære Kaspar Kjeldsen.
Tak for din mail.
Jeg er helt enig med dig i at hele lovgivningen omkring fil- og musikdeling er temmelig kringlet
- jeg er også enig med dig i at Antipiratgruppen går for hårdt frem mod unge og at bødekravene kan være alt for høje.
Man kunne godt være fristet til at forslå Canadiske tilstande. Men problemet er: hvad skal kunstnerne så leve af?
For mig at se må vi finde en eller anden måde at sikre kunstnerne en indtægt (afgift på IT opkoblinger - eller noget helt tredje 'kunstner borgerlegater'; fx betaling for at lægge deres kunstværker ud på bibiliotet - hvor kunsterne får penge - pr. download.
Jeg mener vi skal arbejde på begge fronter samtidig
Mange hilsner
Anne Grete Holmsgaard, SF
PS. Jeg har i øvrigt læst at man kan downloade musik fra biblioteket på nettet, som kun kan afspilles nogle få dage, det var måske en mellemform hvis det virker?
Det lyder jo godt at de er klar over problemet, og vist nok også vil gøre noget ved det, så intet ondt her fra.
Jeg har dog lige skrevet tilbage med en hurtig bemærkning til hendes PS.
Hej igen, og mange tak for dit svar. Det er ikke mange partier som har haft lyst til at svare tilbage på min e-mail.
Jeg vil bare lige for en hurtig bemærkning sige at det biblioteksmusik som det var meningen kun skulle kunne afspilles i nogle få dage, blev det, ja mange kunne fristes til at sige misbrugt, ca. 2 dage efter det kom ud.
Det er ikke sikkert.
Enhver med en smule erfaring på nettet kan med lethed beholde de numre de henter, så længe de måtte ønske, så man kan måske ligefrem sige at bibliotekerne ufrivilligt medvirker til den nuværende ulovlige kopiering.
Med venlig hilsen Kaspar Kjeldsen.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.