Se fuld version : Hvordan åbner jeg porte!?
Dulli
01-17-2005, 08:35 PM
Hey PG :)
Skal lige siges at jeg synes dette er et kanon forum :D
Længe leve pirater :)
Mit problem er således at jeg har fået mig noget CC 2mbit internet *jubii* ;) ... Men har så læst mig lidt frem og tilbage til at man skal åbne noget porte i sin router for at man kan udnytte sin downloadspeed max :) Men ved bare ikke hvordan man skal gøre dette... :roll:
Så mit spørgsmål lyder...
Hvordan åbner jeg porte i min router, og hvordan skal min BT sættes op?
Lige for at nævne det, bruger jeg lige pt. BT++, men regner med jeg skifter om til Azureus her en af dagene...
Min router er en Zyxel og jeg aner overhovedet ikke hvordan man nu skal gøre osv.. :)
Så håber da der er nogen flinke pirater herinde som kan give en hjælpene hånd, evt. måske over msn hvis i da gider...
.:Dulli
Arrow
01-17-2005, 08:59 PM
Prøv på http://www.portforward.com :wink:
Mvh. Arrow
Jowls
01-17-2005, 09:25 PM
CyberCity har også en udmærket vejledning her....
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/port_forwarding/vejledning/
Og tillykke med din nye forbindelse. Jeg har den samme, og den er rigtig god :D
Med hensyn til opsætningen, så kender jeg ikke BT++, men generelt for bittorrent, så gælder det om at bruge en anden port end standard (6881) da den ofte er droslet hos de udenlandske udbydere.
Jeg bruger selv port 50000 i Azureus, som i øvrigt er speciel ved kun at kræve een port forwardet. De fleste andre BT-klienter kræver flere....
Dulli
01-17-2005, 10:47 PM
Tusind tak for svarene :D
Det er det første jeg vil prøve når jeg kommer hjem fra en lang skoledag imorgen ;)
Vender tilbage hvis der skulle opstå nogen problemer...
Hmm, har dog lige et par spørgsmål til Jowls...
Du siger du har den samme forbindelse som mig, så jeg kunne godt lige tænke mig at vide om der også blinker en orange diode i din router?!
Og en anden ting, når min nabo er online, blinker den diode helt ude i højre side af routeren med nogen mellemrum... Er det normalt?
Skal lige siges at han koblet til vores internet ;)
*Edit* Ja, kunne ikke lade værre med lige at kigge hurtigt på det...
Der står "Start Port No." Er det der jeg skal skrive 50000? Og det samme i "End Port No."? Og ved Ip adressen skal jeg vel bare skrive min ip ;)
Jowls
01-18-2005, 01:35 AM
Du siger du har den samme forbindelse som mig, så jeg kunne godt lige tænke mig at vide om der også blinker en orange diode i din router?!
Og en anden ting, når min nabo er online, blinker den diode helt ude i højre side af routeren med nogen mellemrum... Er det normalt?
Skal lige siges at han koblet til vores internet ;)
Jeg har samme forbindelse 2048/128 (som lige er blevet opgraderet til 2560/256 uden beregning - CyberCity gør bare sådan noget en gang imellem :D ), men jeg har en anden router. Min er en Cisco.
Men routere har det jo lidt ligesom politikere - når alt kommer til alt, er der ikke så stor forskel fra den ene til den anden. Så selvom jeg aldrig har haft en CyberCity Zyxel-router, så kan jeg prøve at gætte lidt....
Den har en power-LED som blinker når du tænder den, og efter et kort stykke tid lyser grønt konstant. Det betyder at alt er ok. Bliver den rød, er der noget i vejen.
Så er der en LED mærket DSL eller WAN. Den blinker mens routeren logger sig på CC's net, hvorefter den lyser grønt hele tiden. Begynder den at blinke eller slukker den, er der sikkert fejl på telefon-linjen.
Så er der en som hedder ACT eller noget i den stil. Det står for "activity" og når den blinker, betyder det at din router henter eller sender data ud på internettet. Når routeren ikke laver noget, slukker LED'en.
Så er der endelig en eller flere LAN-LED'er og de lyser op, hvis du tilslutter en PC til den pågældende port på routeren. Så vidt jeg husker - men er ikke helt sikker - skifter Zyxel farve på LED'erne alt efter hvilken hastighed porten kører med. Gul for 100mb/s og grøn for 10 mb/s. De blinker når PC'en kommunikerer med routeren.
Der står "Start Port No." Er det der jeg skal skrive 50000? Og det samme i "End Port No."? Og ved Ip adressen skal jeg vel bare skrive min ip ;)
Det med portene er rigtigt nok, men du skal huske også at lave det om inde i din bittorrent-klient. De to ting skal jo helst passe sammen.
Med hensyn til IP-dressen, så skal du lige huske at skelne mellem WAN-IP og LAN-IP.
WAN-IP er din routers IP-adresse ud mod den store verden. Den som omvedenen kender dig under, og den som APG bruger til at spore dig med :wink:
Hvis du vil vide hvad den er, så check her... http://www.myip.dk/
LAN-IP er den IP din PC har på "indersiden" af routeren. For CyberCity er den 10.0.0.X hvor X er et tal fra 2 til 254. Den første PC du tilslutter får altså adressen 10.0.0.2, den næste 10.0.0.3 osv. Selve routeren har adressen 10.0.0.1.
Det er forøvrigt smart lige at sætte de PC'er som har en server kørende (en bittorrent klient er en slags server) til at have fast IP i stedet for "hent automatisk en adresse". Så har du kontrol med, at den PC du forwarder bittorrent-trafiken til, altid har den rigtige adresse. Specielt når du har en nabo på samme net.
Jeg vil foreslå, at du sætter din PC's LAN-IP til f.eks. 10.0.0.4 for ikke at kolidere med naboen. Så skal "egenskaber" for TCI/IP protokollen på den pågældende PC se således ud....
IP: 10.0.0.4
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.1
Pri. DNS: 212.242.40.3
Alt. DNS: 212.242.40.51
Anyway - Portforwardingen går så i al sin enkelthed ud på, at du programmerer routeren til at sende alt trafik som kommer på din WAN-IPs port 50000 til den PC som har LAN-IP 10.0.0.4 port 50000, eller hvilken du nu bruger. Routeren kender jo allerede sin egen WAN-IP, så jeg tror at den IP du leder efter, nok er PC'ens LAN-ip.
Du kan også vælge at åbne alle porte! (Var selv så "smart" at gøre det) Compen bliver bare mere eller mindre skydeskive, uden sikkerhed (Men det har man selvfølgelig også :) )
Dulli
01-18-2005, 12:43 PM
Så er der en som hedder ACT eller noget i den stil. Det står for "activity" og når den blinker, betyder det at din router henter eller sender data ud på internettet. Når routeren ikke laver noget, slukker LED'en.
Ahh ja, det var den som var helt ude i højre side ;)
Så er der endelig en eller flere LAN-LED'er og de lyser op, hvis du tilslutter en PC til den pågældende port på routeren. Så vidt jeg husker - men er ikke helt sikker - skifter Zyxel farve på LED'erne alt efter hvilken hastighed porten kører med. Gul for 100mb/s og grøn for 10 mb/s. De blinker når PC'en kommunikerer med routeren.
Det var så den orange jeg snakkede om :D Med 100mb/s
Det med portene er rigtigt nok, men du skal huske også at lave det om inde i din bittorrent-klient. De to ting skal jo helst passe sammen.
Med hensyn til IP-dressen, så skal du lige huske at skelne mellem WAN-IP og LAN-IP.
WAN-IP er din routers IP-adresse ud mod den store verden. Den som omvedenen kender dig under, og den som APG bruger til at spore dig med :wink:
Hvis du vil vide hvad den er, så check her... http://www.myip.dk/
LAN-IP er den IP din PC har på "indersiden" af routeren. For CyberCity er den 10.0.0.X hvor X er et tal fra 2 til 254. Den første PC du tilslutter får altså adressen 10.0.0.2, den næste 10.0.0.3 osv. Selve routeren har adressen 10.0.0.1.
Det er forøvrigt smart lige at sætte de PC'er som har en server kørende (en bittorrent klient er en slags server) til at have fast IP i stedet for "hent automatisk en adresse". Så har du kontrol med, at den PC du forwarder bittorrent-trafiken til, altid har den rigtige adresse. Specielt når du har en nabo på samme net.
Jeg vil foreslå, at du sætter din PC's LAN-IP til f.eks. 10.0.0.4 for ikke at kolidere med naboen. Så skal "egenskaber" for TCI/IP protokollen på den pågældende PC se således ud....
IP: 10.0.0.4
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.1
Pri. DNS: 212.242.40.3
Alt. DNS: 212.242.40.51
Er det meget vigtigt at jeg laver om på dette?
Ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men fordi jeg synes det hele er lidt lettere når den bare henter automatisk :D
Takker iøvrigt for den tid du bruger på at hjælpe mig ;) Kanon langt svar :)
*Edit... Nu har jeg så lige prøvet at ændre til Azureus, men når jeg indtaster 50000 og vælge at teste den, siger den der er fejl i NAT.. Det samme gjorde den ved standard 6881 eller hvad det nu er... Hvad gør jeg forkert? :o
Jowls
01-18-2005, 07:14 PM
Er det meget vigtigt at jeg laver om på dette?
Ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men fordi jeg synes det hele er lidt lettere når den bare henter automatisk :D
Ikke MEGET vigtigt, men kører du med dynamisk IP på LAN-siden, er der jo en latent fare for, at de enkelte maskiner skifter IP hver gang de har været slukket. Husk at den først som går på nettet får 10.0.0.2, den næste får 10.0.0.3, den næste får 10.0.0.4 osv.
Dette betyder at hvis du f.eks. har forwardet din BT port til adressen 10.0.0.2 som måske er din maskines IP om mandagen fordi du gik på nettet først og din nabo så tænder sin PC først om tirsdagen, så vil HANS PC pludselig have LAN adressen 10.0.0.2 i stedet, mens du nu får 10.0.0.3.
Routeren er dum og ved ikke at maskinerne har byttet adresser, så den sender derfor gladeligt al trafiken på port 50000 ind til ham (hvor den ignoreres, hvis han ikke har BT kørende), mens din BT-klient opfører sig som om, der slet ikke er forwardet nogen port til den. Hvilket der jo så heller ikke er.
Det er derfor at det er en god ide at lave faste IP'ere til servere - hvilket naturligvis ikke betyder at ALLE maskinerne på dit netværk behøver at have et fast IP. Bare dem som kræver særlige forwards i routeren.
*Edit... Nu har jeg så lige prøvet at ændre til Azureus, men når jeg indtaster 50000 og vælge at teste den, siger den der er fejl i NAT.. Det samme gjorde den ved standard 6881 eller hvad det nu er... Hvad gør jeg forkert? :o
Det kan faktisk godt være IP-forvekslingsproblemer som dem, jeg lige nævnte ovenfor. Prøv for eksperimentets skyld at lave din maskines IP statisk så du får en specifik adresse at forwarde til. Du kan jo altid lave den dymamisk igen, hvis du fortryder....
Dulli
01-18-2005, 08:27 PM
Ikke MEGET vigtigt, men kører du med dynamisk IP på LAN-siden, er der jo en latent fare for, at de enkelte maskiner skifter IP hver gang de har været slukket. Husk at den først som går på nettet får 10.0.0.2, den næste får 10.0.0.3, den næste får 10.0.0.4 osv.
Dette betyder at hvis du f.eks. har forwardet din BT port til adressen 10.0.0.2 som måske er din maskines IP om mandagen fordi du gik på nettet først og din nabo så tænder sin PC først om tirsdagen, så vil HANS PC pludselig have LAN adressen 10.0.0.2 i stedet, mens du nu får 10.0.0.3.
Routeren er dum og ved ikke at maskinerne har byttet adresser, så den sender derfor gladeligt al trafiken på port 50000 ind til ham (hvor den ignoreres, hvis han ikke har BT kørende), mens din BT-klient opfører sig som om, der slet ikke er forwardet nogen port til den. Hvilket der jo så heller ikke er.
Det er derfor at det er en god ide at lave faste IP'ere til servere - hvilket naturligvis ikke betyder at ALLE maskinerne på dit netværk behøver at have et fast IP. Bare dem som kræver særlige forwards i routeren.
Det kan faktisk godt være IP-forvekslingsproblemer som dem, jeg lige nævnte ovenfor. Prøv for eksperimentets skyld at lave din maskines IP statisk så du får en specifik adresse at forwarde til. Du kan jo altid lave den dymamisk igen, hvis du fortryder....
Nu ændrede jeg min Ip, plus jeg åbnede port 64000, tror jeg da :)
Den har lige downloadet med 150 i et godt stykke tid ;) så noget tyder da på det har hjulpet lidt..
Men fandt så lige ud af at jeg havde glemt at ændre TCP porten til 64000 i Bt og nu downloader den med hele 0 :p
Den skrev at porten var ok, så ved ikke om den bare gik lidt død lige nu, men ville da være rart hvis den kom op på de 150+ igen ;)
Jowls
01-18-2005, 09:15 PM
Nu ændrede jeg min Ip, plus jeg åbnede port 64000, tror jeg da :)
Den har lige downloadet med 150 i et godt stykke tid ;) så noget tyder da på det har hjulpet lidt..
Men fandt så lige ud af at jeg havde glemt at ændre TCP porten til 64000 i Bt og nu downloader den med hele 0 :p
Den skrev at porten var ok, så ved ikke om den bare gik lidt død lige nu, men ville da være rart hvis den kom op på de 150+ igen ;)
Lad mig lige køre den gennem hovedet engang....
Du havde dynamisk IP (som muligvis ikke var den som din forwardede port pegede på). Det gav portfejl.
Så gjorde du den statisk, så forward-adressen passede med den PC din BT-klient kører på, og samtidig skiftede du port til 64000. Derpå virkede din BT-klient fint og hentede med 150.
Så opdagede du at selve Azureus stadig var indstillet til port 50000 og skiftede portnummeret til 64000 i setup. Så faldt hastigheden til 0.
:shock: Ok - det var lidt mystisk..... det er en tænker...
Prøv evt. at sætte Azureus tilbage til 50000 og se, om den starter med at downloade på høj fart igen.
Dulli
01-18-2005, 09:56 PM
Lad mig lige køre den gennem hovedet engang....
Du havde dynamisk IP (som muligvis ikke var den som din forwardede port pegede på). Det gav portfejl.
Så gjorde du den statisk, så forward-adressen passede med den PC din BT-klient kører på, og samtidig skiftede du port til 64000. Derpå virkede din BT-klient fint og hentede med 150.
Så opdagede du at selve Azureus stadig var indstillet til port 50000 og skiftede portnummeret til 64000 i setup. Så faldt hastigheden til 0.
:shock: Ok - det var lidt mystisk..... det er en tænker...
Prøv evt. at sætte Azureus tilbage til 50000 og se, om den starter med at downloade på høj fart igen.
Havde den ikke på 50000... Havde skiftet tilbage på 6881, da 50000 ikke virkede optimalt...
Altså... Havde den på 6881 da den kørte med 150.. Ændrede det så til 64000 og så røg den ned på 0... Skiftede for ikke så lang tid siden tilbage på 6881, men nu ligger hastigheden kun på nogen og 20, med en anden fil... Den falder og stiger faktisk lidt hele tiden... Den downloader meget ustabilt..
Den som jeg hentede 150 med er gået hel død...
Håber det er forståeligt nok det jeg skriver :roll:
Dulli
01-20-2005, 09:05 PM
Er det en rigtig dum idé at åbne alle ens porte?!
Phyxsius
01-21-2005, 07:52 PM
Er det en rigtig dum idé at åbne alle ens porte?!
Ja... som "hagh" skrev: Du kan også vælge at åbne alle porte! (Var selv så "smart" at gøre det) Compen bliver bare mere eller mindre skydeskive, uden sikkerhed (Men det har man selvfølgelig også )
Den sikkerhed kunne så være en Firewall af en art...
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.