Se fuld version : Ang. artiklen ytringsfrihed ?
Lasse
01-12-2005, 06:06 PM
Ifølge ekstrabladet, så trækker LO nu også sin støtte pga. PG's norminering se: http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=276266
Jowls
01-12-2005, 07:36 PM
:shock: :?: LO???! Ok, DET var ellers lidt af en overraskelse. De er jo i realiteten overhovedet ikke part i striden mellem os og musikindustriens magnater.
At de tager stilling i denne konflikt er overraskende nok i sig selv, men fagbevægelsen har jo altid gjort et stort nummer ud af at stå bag den såkaldte "lille mand på gulvet" - og den karakteristik mener de altså passer bedre på Johan Schlüter og hans kumpaner end på os?
Jeg kunne godt tænke mig at høre en mere udførlig begrundelse fra LO - må hellere lige checke deres hjemmeside.
Jowls
01-12-2005, 07:46 PM
Og når man så går ind på www.lo.dk så får man flg. besked...
Active Server Pages error 'ASP 0115'
Unexpected error
/index.asp
A trappable error (C0000005) occurred in an external object. The script cannot continue running
Jeg håber at den er nede på grund af belastningen fra alle de vrede medlemmer som skriver til dem for at få en forklaring på, hvorfor de blander sig i en debat om ytringsfrihed og borgerrettigheder på den undertrykkende parts side.
Lasse
01-12-2005, 08:21 PM
Jah! Jeg fik sammen besked for nogle timer siden, da jegprøvede at komme ind på deres hjemmeside i håbet om, at der var en velbegrundet kommentar på deres hjemmeside.
Det kunne være PG og dens bagland skulle skrive et klagebrev!
banjobouner
01-12-2005, 08:25 PM
Får også den samme besked... :twisted:
The Galloping Goose
01-12-2005, 08:54 PM
Samme her .....
Nu er den oppe at køre igen http://www.lo.dk/view.asp?ID=5638
Beslutningen kommer på baggrund af, at Foreningen af Danske Musikkritikere, som står bag Steppeulven, har nomineret Piratgruppen i priskategorien ”Årets ide”.
- Vi har været glade for samarbejdet med Steppeulven, men med nomineringen af Piratgruppen giver Foreningen af Danske Musikkritikere indirekte støtte til piratkopiering og undergraver dermed danske kunstneres rettigheder, siger LO’s næstformand Tine Aurvig-Huggenberger.
- Vi har mange udøvende kunstnere som medlemmer under LO og vi vil naturligvis ikke medvirke til at forringe deres vilkår, siger Tine Aurvig-Huggenberger.
//michael
Sneakers
01-13-2005, 09:51 PM
Beslutningen kommer på baggrund af, at Foreningen af Danske Musikkritikere, som står bag Steppeulven, har nomineret Piratgruppen i priskategorien ”Årets ide”.
- Vi har været glade for samarbejdet med Steppeulven, men med nomineringen af Piratgruppen giver Foreningen af Danske Musikkritikere indirekte støtte til piratkopiering og undergraver dermed danske kunstneres rettigheder, siger LO’s næstformand Tine Aurvig-Huggenberger.
- Vi har mange udøvende kunstnere som medlemmer under LO og vi vil naturligvis ikke medvirke til at forringe deres vilkår, siger Tine Aurvig-Huggenberger.
//michael
Måske vi LO medlemer som der helt sikkert er endnu flere af end kunstnere som medlemmer under LO, skulle skrive til LO’s næstformand Tine Aurvig-Huggenberger og fortælle hende hvad vi synes!
http://www.lo.dk/smcms/Rundt_om_LO/Kontakt_LO/Poitisk_ledelse/Tine/Index.htm?ID=3058
Mollerz
01-13-2005, 09:54 PM
//michael
Måske vi LO medlemer som der helt sikkert er endnu flere af end kunstnere som medlemmer under LO, skulle skrive til LO’s næstformand Tine Aurvig-Huggenberger og fortælle hende hvad vi synes!
http://www.lo.dk/smcms/Rundt_om_LO/Kontakt_LO/Poitisk_ledelse/Tine/Index.htm?ID=3058
Det synes jeg i skal gøre... Kan være hun ændrer mening hvis der kommer x antal mails dumpende mandag morgen... ;)
mumle
01-14-2005, 09:47 AM
Så er det første brev sendt, jeg poster det i denne tråd aå alle der har lyst, kan kigge med..
Til Tine Aurvig-Huggenberger 14/01-05
Jeg var ved at få morgenkaffen galt i halsen da jeg kom ind på LO's hjemmeside, da det bliver oplyst at LO trækker støtten til Steppeulven pga. at piratgruppen er nomineret årets ide" begrundelsen for at trække støtten, er at i har mange udøvende kunsterne bag jer, som i ikke vil forringe vilkårene for.
Jeg stille mig underne over dette argument, da det viser, i ikke har sat jer ind i hvad piratgruppen.org er.
Et hurtig kig på hjemmesiden viser at den er opstået på grund af antipiratgruppen tvivlsomme metoder, trusler og sagsanlæg i millionklassen mod den almindelige dansker, danskeren som LO repræsentere.
Men ved at trække støtten til steppeulven sender LO et signal om at i støtter de forkerte.
Jeg tror ikke selv på, at vejen frem er fuldstændig fri kopiering og brud på ophavsretten men der kommer aldrig en saglig debat nå Advokaterne i Antipiratgruppen agere som en privat ”mafia” for musikbranchen og smider om sig med trusler, og breve hvis indhold er af tvivlsom Karakterer. Der er nu gjort nogle tiltag for at bremse Antipiratgruppen metoder og som jeg ser det, er Piratgruppen.org et af dem.
LO skulle derimod forhøje beløbet fra de 50.000 og være glade for at der endelig nogle der ønsker at tage emner op som krænker retsbevidstheden hos den almindelige dansker,
Som du har skrevet i en artikel på LO’s hjemmeside, www.lo.dk/view.asp?ID=5638, trækker i støtten
fordi ”det er indirekte støtte til piratkopiering og undergraver dermed danske kunstneres rettigheder”
det hænger ikke sammen, som jeg læser mig frem til på piratgruppen.org støtter den piratkopiering
af ikke kommerciel formål samt at der kommer en debat netop på kunsternes rettigheder, som i øjeblikket bliver holdt i et jerngreb af musikbranchen.
Jeg syntes at LO skulle revurdere deres stillingtagen, til støtten af steppeulven 2005
og give de 50.000, der var lovet fra begyndelsen, for at sende signal om at LO værdsætter ytringsfriheden, støtter et stort antal af den danske befolkning, samt at tager afstand til et korps af privat ansatte advokater der agerer på grænsen af lovgivningen.
Med venlig hilsen
Sneakers
01-14-2005, 12:00 PM
Så er det første brev sendt, jeg poster det i denne tråd aå alle der har lyst, kan kigge med..
Med venlig hilsen
Allan Nielsen
Flot!
Har også selv skrevet til hende.
Carsten
Camilo
01-14-2005, 01:21 PM
Det er rigtig godt.
Det er lige sådan at vi ønsker at dette forum skal bruges - til at skabe og koordinere aktivitet.
Perfekt.
Camilo/Piratgruppen
nissen
01-14-2005, 02:42 PM
Den kunne nissen heller ikke sidde overhørig :
Kære Tine
Jeg forstår godt at man skal overveje hvem man giver sine penge til som organisation - og jeg forstår godt LO´s overvejelser omkring Steppeulvenomineringen af Piratgruppen til årets idé.
MEN !
Grundlaget for at trække pengene skal være i orden - og med LO´s udtalelse, virker det som om i ikke har sat jer ind i problematikken omkring det moderne IT-samfund, samt at I alvorligt risikerer at skyde jer selv i foden. Den "indirekte støtte til piratkopiering" (som jeg personligt har svært ved at se Steppeulvenes nominering som) er ikke lig med undergravning af de danske kunstneres rettigheder, tværtimod - hvis I, inden I havde trukket jeres tilskud havde kontaktet f.eks. Claus Pedersen fra Piratgruppen for at forstå deres virke, forestiller jeg mig at i havde fordoblet jeres tilskud frem for at trække det.
Piratgruppens virke er jo at skabe en debat på et område, hvor en navngivet Advokathær havde gjort det til deres mål i livet at føre en uhindret heksejagt på grundlag af en utidssvarende lovgivning. Den rammer ofte de mennesker der ofte vil være at finde i LO´s medlemskartoteker. Disse medlemmer bliver derfor nødt til at forlade LO eftersom I nu har vendt dem ryggen.
Men det vil I sikkert først sande når jeres egne børn præsenterer jer for et brev sendt fra ovennævnte Advokathær, så kommer det tæt på livet og i kan se hvor hårdt de farer frem. Men den debat har i nu valgt at vende ryggen og det er et politisk skridt, som jeg håber i har overvejet - dét fremgår ikke af jeres motivation.
Med venlig hilsen
Nissen har været på spil igen...
Sneakers
01-14-2005, 05:20 PM
SVAR FRA Tine Aurvig-Huggenberger
Kære Carsten
Tak for din mail vedr. LO's beslutning om ikke at støtte Steppeulven 2005.
LO er en faglig organisation og sat i verden for at varetage sine
medlemmers interesser hvad angår løn- og arbejdsvilkår. Herunder de
kunstnere som er medlemmer hos os. Det er ikke at varetage medlemmernes
interesser at støtte en prisuddeling, som indirekte bakker op om
piratkopiering og dermed undergraver kunstnernes indtægter.
Jeg tror heller ikke, at du ville acceptere, hvis LO støttede et initativ,
der direkte modarbejdede dine løn-og arbejdsvilkår.
LO vil meget gerne indgå i diskussioner om andre modeller for, hvordan man
fremover kan sikre kunstnernes indtægter, hvis det f.eks skal tillades at
hente og anvende musik direkte fra nettet. Men det er ikke en diskussion,
man føre som en provokation i forbindelse med en prisfest.
De 50.000 kr. fra Steppeulv-prisen uddeler vi til et nyt fremadstormende
musiknavn senere på året, så det under alle omstændigheder kommer kunsten
til gode.
Med venlig hilsen
Tine Aurvig-Huggenberger
mumle
01-14-2005, 05:51 PM
He He jeg har fået nøjagtig den samme mail i stedet for kære Carsten står der kære Allan,
men, men, men,
Tina skrev"Jeg tror heller ikke, at du ville acceptere, hvis LO støttede et initativ,
der direkte modarbejdede dine løn-og arbejdsvilkår"
Ja i må meget undskylde mig men damen har tydeligvis overhoved ikke forstået budskabet, for i min termenologi vil kunsterne da komme til at tjene betydeligt flere penge hvis de kunne løsrive sig fra pladebranchen i en eller anden grad.
Der er overhoved ikke tale om at modarbejde
men tværtimod sammenarbejde,
Trods alt svarede hun, om ikke andet end med et standart brev men :roll:
Jowls
01-14-2005, 05:54 PM
Kære Carsten
Tak for din mail vedr. LO's beslutning om ikke at støtte Steppeulven 2005......
Tillad mig at assistere med en oversættelse....
----------------------------------
Kære Carsten
Jeg har ikke forstået eller haft tid/lyst til at sætte mig ind i problematikken om, hvad alt dette i virkeligheden drejer sig om. Men det er ikke nemt at klatre til tops i fagbevægelsens snørklede hierarki idag uden at markere sig ved enhver given lejlighed hvor pressen er involveret, så jeg var nødt til at gøre noget som demonstrerede min dedikation og beslutsomhed.
Derfor har jeg valgt at tro på de flinke APG-mænd i jakkesæt som er så overbevisende, når de fortæller hvordan de kun vil LO's medlemmer det bedste. Og jeg er sikker på, at hvis bare der ikke blev downloadet så meget fra internettet, ville alle kunstnerne også køre i BMW'er og Jaguarer.
Med venlig hilsen
Tine Aurvig-Huggenberger
---------------------------
mumle
01-14-2005, 05:59 PM
Ja Jowls oversættelse forklare mere end 1000 ord :lol:
The Galloping Goose
01-14-2005, 07:27 PM
Kære Carsten
Tak for din mail vedr. LO's beslutning om ikke at støtte Steppeulven 2005......
Tillad mig at assistere med en oversættelse....
----------------------------------
Kære Carsten
Jeg har ikke forstået eller haft tid/lyst til at sætte mig ind i problematikken om, hvad alt dette i virkeligheden drejer sig om. Men det er ikke nemt at klatre til tops i fagbevægelsens snørklede hierarki idag uden at markere sig ved enhver given lejlighed hvor pressen er involveret, så jeg var nødt til at gøre noget som demonstrerede min dedikation og beslutsomhed.
Derfor har jeg valgt at tro på de flinke APG-mænd i jakkesæt som er så overbevisende, når de fortæller hvordan de kun vil LO's medlemmer det bedste. Og jeg er sikker på, at hvis bare der ikke blev downloadet så meget fra internettet, ville alle kunstnerne også køre i BMW'er og Jaguarer.
Med venlig hilsen
Tine Aurvig-Huggenberger
---------------------------
Jowls .... du har gjort det igen :D
Valhalla©
01-15-2005, 03:31 PM
Hmm.. Burde vist have fulgt med her. Har oxo skrevet til Tine Aurvig-Huggenberger *s*
Kopi af mail :
Hej Tine.
Jeg er temmelig uforstående overfor dit/jeres synspunkt overfor nomineringen af
piratgruppen til en steppeulv som "Årets ide", og at konsekvensen har været at
i har stoppet jeres støtte.
http://www.lo.dk/view.asp?ID=5638
Piratgruppen er en gruppe som har nogle synspunkter omkring fildeling som er
direkte modsatte af den såkaldte antipiratgruppe, men samtidig mener at piratkopiering
i profitabelt øjemed ikke bør finde sted.
Piratgruppen (som jeg læser deres holdninger) siger eksempelvis at i dag kan man låne
cd'ere på biblioteket og gå hjem og høre dem som man har lyst til.
Hvorfor er det så ulovligt at hente de selv samme numre via internettet ?
Om man henter dem på biblioteket eller på nettet kommer vel ud på et ?
Piratgruppen støtter på ingen måde kopiering med henblik på videresalg.
Man KAN hvis man vil, downloade sange på nettet for derefter at brænde dem ned på
en cd, og så sælge dem videre, og tjene penge på det.
Sjovt nok er det samme tilfældet med cd'ere lånt på biblioteket.
Dem kan man også hente kvit og frit, kopiere, og så sælge.
Men derfor er det stadig muligt og lovligt at låne dem på biblioteket, men ikke på nettet.
Hvorfor stopper i jeres støtte fordi en gruppe gør folk opmærksom på at det vel
kan komme ud på et ?
Desuden er såkaldt "piratkopiering" ikke ensbetydende med at kunstnere absolut taber penge.
Mange musikere får via fildeling spredt deres musik, og der findes talrige eksempler
på at folk hører "piratkopieret" musik af kunstnere de aldrig har hørt før, hvorefter de ikke
blot køber deres cd, men også går til koncerter med kunstneren, og køber diverse former
for merchandise.
Det omtalte fald i salg af cd'ere de sidste par år behøver intet at have noget at gøre med
kopiering. I Canada er downloading af musik lovligt, og de har ikke mærket noget til fald i salget af musik.
Købelysten blandt forbrugerne har været faldende på mange andre områder end blot på musik.
Opsvinget som vores politikere har spået om er heller ikke kommet.
Ja selv krigen i Irak spiller ind på folks købelyst.
Så mange andre faktorer spiller ind.
Det virker som om i med jeres udmelding har stillet jer i samme bås som alle andre der ikke
tør røre ved emnet med en ildtang. Jeg syntes ikke jeres beslutning virker særlig gennemtænkt,
og i har valgt at lade jer skræmme af organisationer som eksempelvis APG, og blot sagt god
for deres vurdering af kopiering uden at være særlig subjektive.
Piratgruppen prøver mere end nogen andre at skabe dialog, og få folk til at åbne øjnene for nye ideer.
Og netop derfor er de et oplagt emne til den kategori for steppeulven.
Har i overhovedet tænkt på de medlemmer af LO som rent faktisk syntes at piratgruppen ER en
god ide at have til at tale den anden side af sagen ?
Piratgruppen mener mere end nogen anden at pengene som der kommer ind ved
musikernes arbejde bør komme musikeren til gode. Er det det som i kalder "at undergrave
musikernes rettigheder" ?
Ret dog i stedet jeres harme mod APG som lever af "piraterne", og selv stopper hver en krone
de får skrabet ind, i lommen på sig selv. HER blir kunstnerne da i den grad udnyttet.
Vi befinder os stadig i internettets barndom, og mulighederne for spredning af musik er kun
lige begyndt. Piratgruppen har ideer, og tillader sig at sætte spørgsmålstegn ved de nuværende regler,
og det er vel det, hele nomineringen handler om.
Man behøver så ikke være enig i dem alle.
Men de gør da det som nomineringen er til for, og derfor kan jeg ikke forstå jeres holdning,
samt at i har stoppet jeres støtte.
Mvh : ****** ********
nissen
01-16-2005, 06:16 AM
hun har desværre ikke givet mig noget svar ... men det kan muligvis læses ud af Jowls fortolkning som jeg er helt enig i...
Nissen har været på spil igen....
Sneakers
01-16-2005, 09:42 AM
Måske LO skulle holde sig at klanter rundt med medlemmernes penge for fremtiden.
Tine Aurvig-Huggenberger skriver.
Citat: Det er ikke at varetage medlemmernes
interesser at støtte en prisuddeling, som indirekte bakker op om piratkopiering og dermed undergraver kunstnernes indtægter.
Nej det er ikke i medlemmernes interesse at støtte sådan en prisudeling over hoved!
Hverken om den er for eller imod piratkopiering.
Kan ikke forstå hvorfor musiker eller kunstnere overhoved skal have specielle vilkår frem for andre LO medlemmer, mig bekendt så går LO ikke ud og støtter alm. enkelt individer bland deres andre medlemmer, som om nogen helt sikkert godt kunne bruge pengene, musikerne er jo ikke lige fremst dårligt betalt og hvis de ikke kan leve af det så alene, så må det være fordi de ikke er dygtige nok og må se sig om efter et rigtigt arbejde, lige som alle os andre.
Carsten
Tobias
01-17-2005, 01:01 AM
Jer som har fået et svar skriv tilbage til Tine at I må stille jer uforstående over for hennes holdning da denne rapport (http://www.firstlight.dk/FileSharing_March2004.pdf) fra Harvard Business School og UNC Chapel Hill siger at indvirkningen fra fildeling på salget af musik stort set er lig et stort fedt 0, NUL, ZERO osv. (se under abstract på første side).
Læs selv!
techie
01-17-2005, 12:39 PM
Så røg der et brev afsted til LO :-)
Jeg har bemærket via dagspressen, at I stopper støtten til Steppeulven pga. Piratgruppen er nomineret til årets ide og du står bla. som afsender i pressemeddelsen. Desværre er det for billige argumenter der fremkommer i jeres pressemeddelse og jeg ønsker hermed at gøre opmærksom på nogle få af dem.
Som jeg kender Piratgruppen, så er holdningen at der bør være debat om piratkopiering og gruppen opfordrer til debat. Gruppen har en klar negativ holdning til kommerciel piratkopiering, men ønsker en legalisering af kopiering af ikke-kommerciel art. Dette er f.eks tilfældet i både Sverige og Canada og begge lande oplever et øget salg af f.eks musik. Samtidigt har flere undersøgelser fra bla. Harvard universitetet påvist, at ikke-kommerciel piratkopiering ikke nødvendigvis har en negativ påvirkning af salget.
Ved at stoppe for støtten til Steppeulven, så censurerer LO debatten om copyright i den nye digitale tidsalder. Debatten har desværre været meget ensidig indtil videre og har faktisk kun været ført af JS Slütter's advokat firma, IFPI ved JS Slütters advokat firma, APG ved JS Slütters advokat firma og de utallige andre organisationer som JS Slütters advokat firma medvirker i og modtager penge fra.
LO repræsenterer en del kunstnere, men som undersøgelsen fra Harvard og praktiske tal fra Canada og Sverige viser, så er sandheden ikke altid som musik industrien præsenterer den. En rundspørge i Danmark foretaget af Danmarks Radio og en undersøgelser fra USA viser da også at kunstnere er delt i 2 lejre vedr. ikke-kommerciel piratkopiering.
Debatten er vigtig for ikke at skabe en større kløft imellem kunstnere og brugere. Ved at censurere debatten opnår LO kun at der skabes mere splid og forbrugeren bliver endnu mere fremmedgjort overfor musik industrien. Dette er ikke i musikkerens interesse og dermed virker LO's tiltag endnu mindre gennemtænkt.
Jeg vil opfordre til at LO snakker mere med de enkelte kunstnere og mindre med advokaterne som repræsenterer musik industrien.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.