PDA

Se fuld version : Hvilke porte skal jeg åbne, og hvordan?

oiv
01-11-2005, 08:01 PM
Heys allesammen.
Jeg har langt om længe fundet en "virtual server" på min router, men hvordan åbner jeg porte? hvilke porte bruger Bittorrent også? I såfald hvor kan man se det henne?
http://img18.exs.cx/img18/9351/routherbillede1xj.jpg

Jowls
01-11-2005, 08:53 PM
Det normale BT port-range er 6881-6889, men du bør ændre dette til noget andet i din BT-klient (og hvordan du gør dette afhænger jo af, hvad for en du bruger). De nye portnumre skal du så skrive ind i både "public" og "private".

Bruger du Azureus skal der kun bruges een port, men de fleste andre BT klienter bruger flere. Det er forøvrigt TCP-porte.

"Private IP" er adressen på den PC, din BT klient kører på. Har du kun een PC tilsluttet skal der sandsynligvis bare stå 2 (routeren selv - dvs. gateway adressen - er sikkert 1).

oiv
01-11-2005, 09:58 PM
Jeg har 3 computere forbundet til min router:S

Jowls
01-12-2005, 05:14 AM
Allrighty...

.....så er det smarteste nok at du sørger for, at give din BT-maskine et fast IP.

Hvis PC'erne er sat til selv at hente et IP fra routerens DHCP ved opstart, kan du aldrig være helt sikker på, hvilken maskine som har hvilken adresse. Det kommer an på rækkefølgen du tænder dem i. Faktisk vil jeg foreslå dig, at sætte dem alle tre op med fast IP, for så har du fuld kontrol med sagerne, hvis du på et tidspunkt får brug for at forwarde andre porte til en af maskinerne.

oiv
01-12-2005, 10:35 PM
På min router er der en WAN port (direkte internetforbindelse), og derefter nogle plugs med numrene 1, 2, 3, 4 og 5. Så har sat den pc, som jeg skal downloade fra, i port nummer 1. Altså, det må så være nummer 2 jeg skal åbne for den..

Jowls
01-13-2005, 04:36 AM
Du må undskylde mange gange hvis jeg tager fejl her, men det virker lidt som om du misforstår begrebet "port" en smule. En logisk port i din PC har ingen sammenhæng med de fysiske net-stik som er i din router.

En "port" i denne sammenhæng er en slags sub-adresse på bestemte services ind i PC'en. F.eks. vil en web-server ligge på port 80, en FTP-server vil ligge på port 21 og en bittorrent klient vil ligge på port 6881. Der er i alt 65536 mulige porte, og så mange stik er der vist ikke ret mange routere som har :wink:

Hvis du f.eks. forwarder port 6881 til den PC som har det lokale IP 192.168.2.2, så har det ingen betydning hvilket af de 4 LAN-stil du sætter den til. Blot fordi den har en lokal IP som ender på tallet 2 betyder det ikke, at du nødvendigvis behøver at sætte den til stik nr.2.

oiv
01-13-2005, 06:38 PM
Jeg har nu fulgt guiden på http://www.portforward.com/level1/fbr-1405tx-portforwarding.htm men selvom jeg vælger at åbne port ****, så virker det stadig ikke :cry: Hvad kan jeg dog gøre galt?

Jowls
01-14-2005, 01:47 AM
Hvad er det specifikt som ikke virker? Er det bittorrent? Hvordan udarter det sig?

Hvis du er i tvivl om hvorvidt den port du mener at have åbnet nu også ER åben, så kan en portscanner hjælpe dig. Sådan en finder du f.eks. her hos Gibson...

www.grc.com

Vælg "Shields Up" - så kommer du ind på en side hvor du kan scrolle ned og her vælger du "Shields Up" igen. Så kommer du ind på en portscanner, hvor du kan checke hvilke porte din egen router har åben....

oiv
01-14-2005, 03:39 PM
JEg kan nu godt connecte til seeders på Bittorrent, fordi jeg har algt sådan en "zero-configuration mode", dog synes jeg det kunne væra rart, selv at kunne åbne porte.. Ved i hvordanman åbner porte, fra fx 6800, til 6850, eller lignende?