PDA

Se fuld version : Truslen fra P2P imod forbrugersamfundet

devildoesnotexist
01-05-2005, 02:38 PM
Efter at have set Century of Self fra 2002 af den engelske dokumentarist Adam Curtis fra BBC har jeg fået en lidt mere alternativ vinkel på copyright og årsagen til at folk bruger så meget energi på at jagte fildelere.

Det er simpelthen en trussel imod det forbrugersamfund, vi har idag. For hvis der ikke er nogle som vil forbruge de produkter, som er tilgængelige. Ja så falder hele fundamentet for det samfund, som er opbygget idag sammen.

Det er simpelthen en nødvendighed for virksomheder at få folk til konstant at købe ting, som de grundlæggende ikke har behov for. Som f.eks. den nyeste mobiltelefon.

Dertil kommer at skulle tanken bag fildeling brede sig til andre områder af samfundet. Ja, så vil det i nogles øjne være en ren katastrofe. De vil miste indtægter. Men først og fremmest vil de miste kontrol. Og det er nok den drivende kraft bag APGs heksejagt på fildelere. Snarere end det er at sikre copyright på intellektuel ejendomsret.

Se mere her:
http://www.bbc.co.uk/bbcfour/documentaries/features/century_of_the_self.shtml

Ghost
01-05-2005, 04:17 PM
Efter at have set Century of Self fra 2002 af den engelske dokumentarist Adam Curtis fra BBC har jeg fået en lidt mere alternativ vinkel på copyright og årsagen til at folk bruger så meget energi på at jagte fildelere.

Det er simpelthen en trussel imod det forbrugersamfund, vi har idag. For hvis der ikke er nogle som vil forbruge de produkter, som er tilgængelige. Ja så falder hele fundamentet for det samfund, som er opbygget idag sammen.

Det er simpelthen en nødvendighed for virksomheder at få folk til konstant at købe ting, som de grundlæggende ikke har behov for. Som f.eks. den nyeste mobiltelefon.

Dertil kommer at skulle tanken bag fildeling brede sig til andre områder af samfundet. Ja, så vil det i nogles øjne være en ren katastrofe. De vil miste indtægter. Men først og fremmest vil de miste kontrol. Og det er nok den drivende kraft bag APGs heksejagt på fildelere. Snarere end det er at sikre copyright på intellektuel ejendomsret.

Se mere her:
http://www.bbc.co.uk/bbcfour/documentaries/features/century_of_the_self.shtml

Den slags forstår jeg nu godt, (bruger lige pladebranchen som eksempel) men problemet opstår når pladebranchen gør deres produkter svært tilgængelige.
Den gang jeg var 10-12 år (er 17) var piratkopier slet ikke nødvendige... Den nyeste nye CD kostede MAX 125 kr, og var uden nogen form for kopibeskeyttelse, men i vor dage koster den 150+ samt en kopibeskyttelse der er ved at være så stærk at det også går ud over almindelige CD afspiller... Som jeg vælger at se det, er det deres egen skyld, at de gør det svære, dyre og a' og til umuligt at hører/få fat på, gør (for mig, og mange af de pirater jeg kender) ikke gider at bruge, tid,energi og penge på at smutte ind forbi Fona... Fx er der jo for ikk så forfærdelig længe siden blevet introduceret mange musikbutikker på nettet, enda til billige penge, som oven i købet har været med til at øge salget af musik rundt om i verden... min konklusion er altså at forbrugeren vil have let tilgængelig musik, som kan afspilles af alle sine medierafspillere, og som er billigt, altså tværtimod den retning som vi styrer imod for øjeblikket...

Jowls
01-05-2005, 05:17 PM
Den gang jeg var 10-12 år (er 17) var piratkopier slet ikke nødvendige... Den nyeste nye CD kostede MAX 125 kr, og var uden nogen form for kopibeskeyttelse, men i vor dage koster den 150+ samt en kopibeskyttelse der er ved at være så stærk at det også går ud over almindelige CD afspiller...

Jeg synes nu også, at det var meget dyrt dengang, men på det tidspunkt havde vi ikke nogen reel aternativ distributions-kanal. Og det er nu engang således, at hvis en person har noget som en anden person har brug for, så kan ham som har varen i vid udstrækning selv bestemme prisen. Det udnyttede musikbranchen.

Men idag har vi altså et alternativt distributions system som både er bedre og gratis, så prisdannelsen er for nuværende kunstigt frembragt vha. advokater, politisk lobbyisme og skræmmekampagner overfor kunstnerne.

En CD burde koste max. 20,- og skulle kunne downloades for en ti'er.....

Apocryphite
01-05-2005, 05:24 PM
Ja, lortet koster ikke mere end en 2-3 kroner at producere... plus jewel case og artwork gætter jeg på ca. 5 kroner per CD. Så skal kunstneren have lidt, og studiet, og producenten (som bliver by-passet ved p2p-sharing), og butikken der sælger dem (ligeså). 25-30 kroner pr. CD ville nok være det laveste man kunne gå. 10 kroner for en CD solgt på nettet er ret realistiskt. Sådan en som mig ville tillige købe mange flere CD'er end nu ;)

Ghost
01-05-2005, 05:42 PM
hmm ja... men det viser jo bare at fra 125 til 150 er den forkerte vej :wink: tror ikke jeg ville bruge min tid på nettet hvis en Cd kostede 25 kr :P