PDA

Se fuld version : Fil deling med Kryptering

GOOOD
01-01-2005, 06:33 PM
Hej Alle fildelere

Jeg er igang med at programmere et Fildelings program, der kryptere filer før de bliver sendt og når filen så kommer over på modtagerens computer bliver den dekrykteret igen.

Jeg ville så lige høre hvad folk synes om dette projekt?

Indtil videre har jeg lige fået lavet det grundlæggende for at overføre filer, og har næsten lige overført en 2,2 MB fil, uden problemer. Programmet bliver selvfølgelig programmeret i C++ ;)

her står der en lille smule mere:
http://www.goood.dk/?area=site&id=14&UnderMenuID=25

MVH
GOOOD

PackedManiac
01-01-2005, 07:38 PM
Jeg synes det lyder som en god ide. Hvis man tager et program så som BestCrypt, DriveCrypt osv. og kobler det sammen med noget FTP hurlumhej, så har man sit helt eget krypterings-netværk. Man kan altid lave en SSL FTP, men synes selv der er sjovere at sende krypteringsfiler over et netværk, som let kan aflæses, men ikke dekryptes, medmindre man har et program samt kender kodeordet til at dekryptere det. :P

Hvis du kunne lave et lignende program, som beskrevet ovenover, hvor en fil(er) bliver sat i en 'container' ala BestCrypt/DriveCrypt style og komponerer det med et Kazaa eller FTP agtigt program, så er jeg game :D

Jowls
01-01-2005, 07:42 PM
Hej Alle fildelere

Jeg er igang med at programmere et Fildelings program, der kryptere filer før de bliver sendt og når filen så kommer over på modtagerens computer bliver den dekrykteret igen.

Jeg ville så lige høre hvad folk synes om dette projekt?

:D Det lyder spændende. Men det er ellers godt nok et betragteligt projekt, du har påtaget dig. Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer ud af det.

Har du overvejet, hvordan afsøgningen af dit netværk skal foregå? Og hvordan udvekslingen af nøgler skal klares?

GOOOD
01-01-2005, 07:46 PM
PackedManiac - under selve transporten bliver filerne kastet ind i en "container", men det er jo så menningen at modtagere har logget på en server med et bestem kode ord. Det kodeord bruger programmet så til at kryptere en nøgle med som modtageren får tilsendt fra serveren af. Nøgle bliver for hvergang man henter en ny fil udskiftet, bare for at gøre det endnu svære at gennemskue ;)
Men hele ideén består i at filerne bliver transporteret krypteret, og at når modtageren får filen, har han en nøgle som programmet bruger med det samme til at dekryptere med.
Så kort sagt så får brugeren ikke filen i en container, men i en læselig tilstand.

GOOOD
01-01-2005, 07:49 PM
:D Det lyder spændende. Men det er ellers godt nok et betragteligt projekt, du har påtaget dig. Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer ud af det.

Har du overvejet, hvordan afsøgningen af dit netværk skal foregå? Og hvordan udvekslingen af nøgler skal klares?

Er ikke helt med hvad mener du med afsøgningen af dit netværk ?
Nøglerne bliver jo som sagt krypteret med det password som man logger på med, og så bliver de sendt af sted.

rocky
01-01-2005, 10:06 PM
nice ide...

zub
01-01-2005, 10:19 PM
lyder da okay.. men hvad skal det bruges til?.. hvis vi sammenligner med dc fx så er det jo ligemeget om brugeren sender krypterede eller ikke krypterede filer til apg.. så længe de får dekrypterings nøglen... vil kun kunne hjælpe i et privat netværk.. hvor man er 100% sikker på apg (eller andre) ikke har adgang...og så var det jo lige så nemt at sætte nogle ssl krypterede ftp servere op...

hvis du laver det som BT, sådan så folk kun får brøkdele af filer fra samme bruger.. så har man diskutionen om hvorvidt en person så har delt en mp3 fil... den holder nok ik men den er der =)... men igen.. betyder intet at filerne sendes krypterede.. efter som APG jo vil få dekryperings nøglen...

desuden... c++ ... hvor er linux supporten?... noget af det mest irreterende er p2p netværk som ik har andet end windows klienter =)

GOOOD
01-01-2005, 10:52 PM
lyder da okay.. men hvad skal det bruges til?.. hvis vi sammenligner med dc fx så er det jo ligemeget om brugeren sender krypterede eller ikke krypterede filer til apg.. så længe de får dekrypterings nøglen... vil kun kunne hjælpe i et privat netværk.. hvor man er 100% sikker på apg (eller andre) ikke har adgang...og så var det jo lige så nemt at sætte nogle ssl krypterede ftp servere op...

hvis du laver det som BT, sådan så folk kun får brøkdele af filer fra samme bruger.. så har man diskutionen om hvorvidt en person så har delt en mp3 fil... den holder nok ik men den er der =)... men igen.. betyder intet at filerne sendes krypterede.. efter som APG jo vil få dekryperings nøglen...

desuden... c++ ... hvor er linux supporten?... noget af det mest irreterende er p2p netværk som ik har andet end windows klienter =)

Men det er ikke meningen at programmet skal fungere som et p2p netværk. Men mere af noget i stil med en FTP, hvor filerne så bliver sendt krypteret.

hehe det smarte ved c++ er jo at det rimelig nemt kan hives over til andre OS ;)

zub
01-02-2005, 12:46 AM
Men det er ikke meningen at programmet skal fungere som et p2p netværk. Men mere af noget i stil med en FTP, hvor filerne så bliver sendt krypteret.

hehe det smarte ved c++ er jo at det rimelig nemt kan hives over til andre OS ;)

mig der lige fik rodet lidt rundt i sprogende... har aldrig skrevet andet end det **** VB som min datalogi lære bare ville hænge i dengang...

men når det er det prgorammet skal bruges til så er det jo en gange glimrende ide =)

Jowls
01-02-2005, 03:01 AM
Er ikke helt med hvad mener du med afsøgningen af dit netværk ?
Nøglerne bliver jo som sagt krypteret med det password som man logger på med, og så bliver de sendt af sted.

:oops: Ups - Jeg tror, at jeg misforstod målet dit projekt, hvilket jeg synes at jeg kan fornemme ud fra din kommentar til Zub...

GOOOD
01-02-2005, 10:13 AM
mig der lige fik rodet lidt rundt i sprogende... har aldrig skrevet andet end det **** VB som min datalogi lære bare ville hænge i dengang...

VB er nu et meget godt sted og starte med at lære, men mere kan det sq ikke bruges til. VB er jo tættere på at være scriptsprog fremfor programmering.

:oops: Ups - Jeg tror, at jeg misforstod målet dit projekt, hvilket jeg synes at jeg kan fornemme ud fra din kommentar til Zub...

Nå okay...

TheWiz
01-11-2005, 09:21 PM
Jeg ville sige at jeg syntes at det er en fed ide.. :D

men jeg må sige at hvis du også kunne fungere som p2p program så ville det være fedt... jeg syntes nemlig ikke at programmer som freenet fungere rigtigt...
god ide... :!:

Jowls
01-11-2005, 09:51 PM
Jeg ville sige at jeg syntes at det er en fed ide.. :D

men jeg må sige at hvis du også kunne fungere som p2p program så ville det være fedt... jeg syntes nemlig ikke at programmer som freenet fungere rigtigt...
god ide... :!:

Det er fordi Freenet ikke er beregnet til at være et program - det er et netværk. Derfor kan man f.eks. skrive en P2P klient som kan køre "via" eller "på" Freenet, men selve Freenet kan ikke meget i sig selv. Ok, nu er der selvfølgelig en proxy i noden, så den kan da lidt, men det bliver først rigtig sjovt, når man kører applikationer over det 8)

Freenets største problem er faktisk mangel på dokumentation. Der foreligger en smule til nodens API, men det er ikke up to date. Og selve WAN-protokollen findes vist kun i hovedet på programmørerne.

Det er ikke helt nemt at udvikle software til at køre på Freenet, hvis man først skal til at analysere hele source koden til selve noden for at få fat i API'et. Det har nok rystet mange potentielle udviklere af pinden inden de kom ordentligt igang. Det er lidt synd, synes jeg, og jeg tror at bagmændene undervurderer hvor stort et handicap den manglende dokumentation reelt er.....

TheWiz
01-11-2005, 10:02 PM
Okay tak for den infomation.. :P
så vil jeg da sige at jeg glæder mig til at se nogle programmer som køre over freenet når de kommer..