Se fuld version : Linux eller BSD?
Chron
12-31-2004, 04:15 PM
Med en stigende interesse i at prøve et nyt styresystem, overvejer jeg om jeg skal gå i gang med linux eller BSD, og derefter hvilken distro det så skulle være.
Er der nogen som har overvejelser omkring dette, og eventuelt forslag til hvilket system man skulle vælge, og hvorfor?
Jeg har kigget igennem forummet og overvejet linux distro'er, men jeg kunne godt tænke mig at høre fra en som har valgt BSD i stedet for linux.. Hvorfor?
bsd (unix) er noget mere server orienteret end linux... men også noget sværere at starte op med efter hvad jeg har hørt...
af linux vil jeg sige du skal starte op med en færdig distro så som suse eller mandrake... i dem lære du så basis.. når du så har lært basis går du videre til en lidt mere custom distro så som gentoo (bruger jeg selv) eller debian (eller en af de mange andre,, dem har jeg bare ingen erfaringer med)...
Chron
12-31-2004, 04:51 PM
Så kunne det ud fra dine udsagn lyde som om at jeg skulle smide en suse/mandrake på min main machine og så prøve om jeg kan køre en omgang OpenBSD eller lignende på serveren. Det må jeg overveje... Er der ellers andre bud?
Jowls
12-31-2004, 05:33 PM
Jeg kender ikke vildt meget til BSD, men jeg har da været med til at sætte en server op engang - dog var det før den seneste version kom på gaden.
Jeg synes ikke at forskellen på Linux og BSD er særlig stor. De er begge *nix'er bygget op med GNU-dele, og meget software kører lige godt på begge. Jeg opfatter nærmest BSD som endnu en Linux distro (men jeg kender nogle BSD-entusiaster som ville lynche mig på brutaleste vis for den udtalelse, så hvis du sladrer vil jeg nægte alt :wink: ).
BSD systemer har ry for at være meget stabile, men det synes jeg gælder for *nix systemer generelt. Mit hjemmesystem har ikke været rebootet siden jeg installerede det for flere måneder siden, og jeg regner ikke med at lukke det ned før jeg får lyst til at opgradere kernen eller min hund æder netkablet.
Hvilken distro jeg vil anbefale afhænger helt af, hvor meget berøring du har haft med *nix OS'er før.
Jeg er selv Gentoo-fan fordi den basalt set er alle distro'er i een. Afhængig af hvordan du sætter den op, kan den blive til hvad som helst - lige fra en klippe-stabil no-nonsense web- og filserver til en toptunet bleeding-edge grafik/game desktop maskine. Du bestemmer alt selv.
Men med mange muligheder kommer også en vis kompleksitet. Jeg synes ikke selv at den er svær at få til at køre, men i forhold til Windows er der en del faldgruber hvor man kan sende det hele i brædderne med et hyl, hvis man ikke er på højde med situationen.
Laver du et eller andet drastisk, så spørger Gentoo dig ikke 117 gange om du nu er sikker. Den gør bare, hvad du siger. Det kan jeg personligt godt lide, men når man kommer fra Windows verdenen skal man lige vænne sig til at være 100% in charge på den måde.
Det som gør Gentoo nem at sætte op er manualen. Gentoo har nok den bedste installations-manual af alle distroer... endda på dansk http://www.gentoo.org/doc/da/handbook/
Den beskriver alle trin i installationsprocessen på ægte lærebogs-maner - ikke kun "hvad" man skal gøre, men også "hvorfor". Dette giver en følelse for hvad der rører sig i ens system svarende til den en mekaniker må have i forhold til sin bil. Et "Linux kørekort" nærmest...
Gentoo er en source-baseret meta-distro, så alt bliver kompileret på ens egen maskine. Det betyder at det tager nogle dage at installere systemet - jeg vil sige en god weekend, hvis man vil have en grafisk desktop med Open Office osv. Tilgengæld er alt optimeret til netop den maskine.
Tjah, det var lidt om den distro, jeg har valgt. Der er sikkert andre herinde som har andre meninger, og ellers kan du jo også søge lidt på www.linuxin.dk Emnet er ofte oppe at vende derinde.
Gode begynder-distroer som traditionelt er hurtige at få op at køre er Mandrake, Fedora, Debian, Ubuntu og Mephis. Knoppix bør også nævnes, da den kan køre direkte fra CD uden at blive installeret på harddisken. Det gør den velegnet til folk som bare lige vil prøve et Linux system.
SuSE er også god, men jeg ved ikke om den er gratis....
Med Fedora skal du forøvrigt være opmærksom på, at den er amerikansk. Derfor er den underlagt deres hysteriske copyright-regler som betyder, at den ikke indeholder understøttelse for det patenterede mp3-format som standard. Det kan Google dog hjælpe med at fixe ret nemt - jeg nævner det bare lige fordi det er noget som mange snubler over.
Du kan finde links til samtlige distroers hjemmesider samt en del reviews her....
http://distrowatch.com/
8)
Athas
01-01-2005, 11:57 AM
Til en server ville jeg vælge Debian eller en BSD (FreeBSD, for det har jeg mest erfaring med). Jowls havde et fint indlæg om Unix i almindelighed, så nu vil jeg lige pointere fordelene ved FreeBSD frem for GNU/Linux:
Den bedste manual -- FreeBSD Handbook. (http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html)
Hastighed. FreeBSD er lightnin' fast, hurtigere end nogen GNU/Linux distribution jeg nogensinde har prøvet, selv Gentoo. Kernen er virkelig god.
Stabilitet. Der er ingen grund til at nægte det -- FreeBSD er hamrende stabilt. (http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html)
Selv kører jeg Gentoo, mest fordi jeg har brugt min nuværende installation i et år, så der er ret mange små finesser jeg har bygget ind, customizations jeg ikke ville kunne klare mig uden. Men Gentoo går ikke til en server -- ikke med mindre du har et fuldtids-admin-hold.
Til en server ville jeg vælge Debian eller en BSD (FreeBSD, for det har jeg mest erfaring med). Jowls havde et fint indlæg om Unix i almindelighed, så nu vil jeg lige pointere fordelene ved FreeBSD frem for GNU/Linux:
Den bedste manual -- FreeBSD Handbook. (http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html)
Hastighed. FreeBSD er lightnin' fast, hurtigere end nogen GNU/Linux distribution jeg nogensinde har prøvet, selv Gentoo. Kernen er virkelig god.
Stabilitet. Der er ingen grund til at nægte det -- FreeBSD er hamrende stabilt. (http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html)
Selv kører jeg Gentoo, mest fordi jeg har brugt min nuværende installation i et år, så der er ret mange små finesser jeg har bygget ind, customizations jeg ikke ville kunne klare mig uden. Men Gentoo går ikke til en server -- ikke med mindre du har et fuldtids-admin-hold.
ved ik helt om du skriver det eller ej... men gentoo er ik en unix (som freeBSD)... gentoo er linux... gentoo benytter sig bare af flere dele og ideer fra BSD end mange andre distroer gør...
Athas
01-01-2005, 12:53 PM
ved ik helt om du skriver det eller ej... men gentoo er ik en unix (som freeBSD)... gentoo er linux... gentoo benytter sig bare af flere dele og ideer fra BSD end mange andre distroer gør...
Linux står for Linus' Unix. Gentoo er lige så meget Unix som FreeBSD er det. Hvad ingen af dem dog er, er UNIX(tm). Unix er et styresystemskoncept, der minder om det oprindelige UNIX(tm) fra Bell Labs, UNIX(tm) er et varemærke.
Chron
01-01-2005, 02:11 PM
Tak for de mange svar.
Så BSD er altså mere server orienteret end linux, men jeg kan forestille mig at jeg som en ivrig gamer nok får problemer med BSD især?
Nu mener jeg altså mht BSD og Spil, hvordan fungerer det sammen? Slet ikke?
Sender kæresten hjem til det kolde Fyn engang i morgen, så vil jeg påbegynde download og installation af diverse ting.
Kan også se at alle bruger linux herinde, og har valgt enten slet ikke at køre BSD eller blot at køre det på et 'sidespor'.. Har vi ikke nogen som har valgt linux helt fra til fordel for BSD?
Athas
01-01-2005, 02:14 PM
Så BSD er altså mere server orienteret end linux
Det afhænger af distributionen... mange bruger FreeBSD som desktopsystem.
Nu mener jeg altså mht BSD og Spil, hvordan fungerer det sammen? Slet ikke?
Det fungerer lige så godt, eller skidt, afhængigt af ens synspunkt, som under GNU/Linux. Min erfaring er at native spil (f.eks. Enemy Territory, Unreal Tournament og Doom 3) vil køre hurtigere under FreeBSD, men jeg ved ikke hvordan WineX/Cedega-situationen ser ud.
som gamer skal du regne med at skulle køre multiboot.. dvs at have en windows instalation som du bruger til spil... det er, endnu, ikke så mange spil der laves til linux... og de emulatore der er kan ikke køre alle spil.. selv bruger jeg linux til at arbejdet på... og så har jeg en windows instalation som jeg kun bruger til at spille på... den er til gengæld bare kastet ind uden antivirus, anti-spyware eller noget som helst..
Chron
01-01-2005, 02:19 PM
Bruger ikke antivirus selv, og har ikke i 3-4 år efterhånden. : o) Med en ordentlig internet/fil etikette klarer man sig fint uden. Må se på det i morgen..
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.