Se fuld version : hjælp til linux begynder...
jeg vil lige starte med at sige glædelig jul...
jeg har fucket mit windows op og kører nu på knoppix...(som jeg kører på cd)
men jeg har aldrig prøvet linux systemer før...
mit spørgsmål er om der ik er en måde hvorpå jeg kan flytte filer fra min ene harddisk til den anden??
jeg har selv søgt men kunne ik finde steder hvor der står noget om det...
håber i kan hjælpe mig..
Virtus
12-24-2004, 12:28 PM
Ehmmm, det er en lidt større sag en sådan, jeg ville gøre følgende.
Find en ven, der har en maskine der virker, få ham til at installere Norton Ghost, eller Partion Magic, og lav et spejl af din gamle harddisk og ligge det over på den nye.. behøves ikke at være samme størrelse. well, hvis du har en fyldt 60 Gb, og vil have det over på en 40Gb har du problemer.. hehe
held og lykke med det. :)
hvorfor geninstallere du ik bare windows? - er klart den nemmeste måde at klare det på...
men hvis vi nu skal lege linux såå...
linux opdeler ikke harddiske i drev som windows... harddiske hedder "hdx*" X = et bogstav som fortæller om hdd er master, slave osv... fx primary master = a, primary slave = b, secondary master = c osv..
tallet er så partitionen.. første partition = 1, anden = 2 osv osv...
din windows partition vil så formegenlig være hda1.. det satser vi på.
er det nu ikke sådan så prøv at skrive
"fdisk /dev/hda"
"fdisk /dev/hdb"
osv afhængi af hvor mange diske du har
når du skriver den cmd starter der et program... tryk "p" for at se hvilke partitioner der er på disken og gæt dig så frem til hvilken disk der er hvad...
den nye, den som skal have alle filerne, skal være formateret i fat (IK NTFS!!) - hvis den skal kunne læses af windows..
jeg tar herefter for givet af hda1 er din windows partition og hdb1 er din fat partition.
cmd'er:
mkdir /mnt/hda (laver en mappe)
mkdir /mnt/hdb (laver en mappe)
mount -t auto /dev/hda1 /mnt/hda (mounter din windows disk i mappen
mount -t auto /dev/hdb1 /mnt/hdb (samme)
alle filerne fra dit windows drev ligger nu i mappen /mnt/hda
brug følge cmd'er for at bladre:
cd [mappe] (for at gå ind i en mappe)
cd .. (for at gå et niveua op - der skal space i, ik som i dos)
for at kopiere:
cp [fra] [til]
ex:
cp /mnt/hda/netbankkode.txt /mnt/hdb/netbankkode.txt
netbankkode.txt er nu flyttet til den nye hdd
for at flytte
for at flytte mapper:
cp -Rv /mnt/hda/games /mnt/hdb/games
-R = tag subdirs med
-v = hvis hvad du laver
hvis du vil lege mere så prøv "cp --help"|more" <- det viser en mappe options til cp...
ser det ik hyle skægt ud?... hvis du har mod på det er det bare igang :)... men det er nok stadig nemmere bare at geninstallere (rep) din windows.. hvis du altså ikke har planer om at skifte til linux
jamen hvis jeg geninstallerer windows så fjerner den da al min softvare jeg skal gemme.. og noget a det jeg ska gemme ligger på samme harddisk som windows er installeret på... eller hva??
start windows install.. under install (lige før du skal vælge drev) kommer den og spørger om du vil installere en helt ny windows eller rep. den gamle... vælg rep.
nogle af dine programmer (så som word osv) skal geninstalleres, men intet bliver slettet. (grunden til at nogle programmer skal geninst er fordi at reg.databasen bliver renset
jo jo.. tak for hjælpen..
jeg er kommet igennem...
mange tak for hjælpen
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.