PDA

Se fuld version : Hvordan har i det selv?

I_Ko
12-20-2004, 02:53 PM
Hej Piratgruppen.org samt andre brugere.

Jeg køber selv software samt musik, så derfor er jeg primært modstader af jeres guides og lign.

Grunden til at jeg køber musik ect. er fordi jeg synes ikke det er fair overfor en kunstner at han bruger en masse tid og energi på at lave et stykke arbejde, hvorefter jeg bare kopierer det.

Har I nogen grænse eller synes I det er okay bare at kopierer løs?

PackedManiac
12-20-2004, 03:00 PM
Tja, jeg vil ikke sige at jeg har nogen grænse, men jeg køber da også albums og DVDer fra nogen jeg synes virkelig fortjener det. Eksempelvis ejer jeg alle Lord of The Rings EE DVDerne. De er helt klar det værd.

Måske har fil-deling gjort at vi som forbrugere kan tillade os at stille større krav til kunstnerne??

diablo925
12-20-2004, 03:09 PM
jeg har det godt med at download spil og musik jeg har ikke penge til at gå ud og købe en cd jeg godt vil hører eller købe et spil og så blive skuffet over det så sige aaa put jeg har givet staten 25% så har jeg igen betalt til dem
musik har jeg det såden at så længe det mange gange kun er 1 eller 2 nummer man kan lide er det dumt at købe en cd til 150 kr og så hører 2 nummer
nu skal det ikke lyde som om jeg ikke køber spil, film og musik det gør jeg hvis jeg vil ejer det det siste spil jeg købet er hl2 TIL 419 kr
sory for stavefejl

Hydromann
12-20-2004, 04:12 PM
Jeg har ikke noget mod piratkopiering/P2P, synes det er en god måde at få adgang til musik/spil/Film osv.
da mange af den ført kommer til Danmark 1-2 uger efter de er udgivet i bl.a. Usa.

Og fordi det er ikke lige altid jeg har penge til de cd´er jeg gerne vil, og fordi det hjælper kunsterne hvad der så er mange der ikke tror men på årsbasis er cd salget steget med 5-6% vist nok.!

Min grænse er når først man begynder at tjene penge for andres værker og sælger i stor stil, det synes jeg er noget svineri, kan godt gå med til at hvis man skal brænde en cd til en ven at han betaler for udgifterne altså for den tomme skive+cover evt. blad/billeder, men så heller ikke længere!

Nu er det ikke så´en at jeg ikke køber originale cd´er jeg har bl.a. købt HL2 som jeg synes er fedt, Nickelback. LOTR Trilogien.

Pest
12-20-2004, 04:56 PM
Jeg er af den opfattelse at kultur skal være frit for alle, og at man så dermed samtidig har mulighed for at støtte kunstneren er kun godt.
Med kultur mener jeg film, billeder, musik og den slags underholdning. Mener ikke at have downloadet nogle spil men det kan jo for så vidt også være ligemeget.
Skal fattige ikke have lov til at nyde musik? (nu ved jeg at en fattig nok ikke ville have pc med internetforbindelse, men hvorfor skulle nogen snydes?)
Kultur, og kreativitet er sundt, både at nyde ens egen og andres.
Finder man noget der er godt så kan man gå ud og købe det. (Hvilket jeg er sikker på ville ske ofte hvis industrien hostede op med nogle ordentlige priser.)
Og er det ikke godt.. Tja så ser jeg ikke nogen grund til at hjælpe med til at holde liv i den gruppe.
Sandheden er jo at det vi betaler for en cd, ca. 150 - , er meget. For meget. Vel og mærke hvis det er så vigtigt at vi tænker på den stakkels stakkels kunstner, som modtager jeg ved ikke hvor lidt af de penge vi må betale for cd'en. Han ville faktisk kunne tjene mere ved at åbne en donnations side, og vi så sendte ham skal vi sige 2 kr. for hvert nummer vi hentede fra ham? Vel og mærke hvis cd'en indeholder mere end 10 numre.

Endvidere har man jo stadig ikke set nogle konkrete beviser på at fildeling skader branchen.
Tværtimod har vi ind til videre set et par eksempler på hvordan den har hjulpet den. Og nej du skal ikke regne med de tal Antipiratgruppen slynger til højre og venstre. 1 milliard kr. min røv.:roll:

Ah ja. Nu gider jeg ikke grifle mere.

Arrow
12-20-2004, 06:10 PM
For at svare simpelt mener jeg også det er for dyrt.

Kald mig bare ond, men jeg nægter at støtte en kunstner med 10 kr. hvis det samtidigt indebærer at jeg støtter en industri som bekæmper fildelingens community (dvs. os). Det ville være det samme som at Saddam Hussein havde lagt alle sine penge i Amerikas militærbudget og bagefter havde ringet George Bush op personligt og bedt ham invadere Irak.

Så vil jeg sku hellere stikke kunstneren en tier - nej endnu bedre 20-25 kr. - i hånden personligt. Så havde kunstneren fået en bedre fortjeneste, jeg havde fået produktet 5-6 gange så billigt og industrien havde fået en lang næse. Eksemplet ville være dejligt at jeg sidder og tænker FRYYYYYD hvis det virkeligt var sådan.

Mit budget rækker ikke til CD'er, film og spil. Derfor har jeg intet andet valg, hvis jeg skal fordrive hverdagen med noget.

Mvh. Arrow

IWillRipYou
12-20-2004, 10:05 PM
Jeg downloader temmelig meget, men jeg belønner også i høj grad de kunstnere der fortjener det. For eksembel hører jeg rigtig meget Rage, så forleden smuttede jeg lige for Sterio Studio og købte alle deres 4 cder. Ligeledes inde for spil, jeg køber ALLE blizzards spil, og de fleste af dem fra Lucas Arts, dem jeg ville have købt selvom jeg kunne downloade dem. Men de spil jeg alligevel ikke ville ha bare overvejet at købe, har jeg absolut ingen moralske skrubler over at downloade. Der er jo ingen tabt fortjeneste for kunster/programmør.

Virtus
12-20-2004, 11:52 PM
Måske har fil-deling gjort at vi som forbrugere kan tillade os at stille større krav til kunstnerne??

Det kan jeg delvist give dig ret i, jeg er på mange måder glad for man har mulighed for at prøve spil, inden de købes, jeg har igennem tidens løb anskaffet mig hvad der ligner over 200 spil, lige fra C64´eren til mit seneste P4 dyr, at jeg nok har prøvet lagt over 500 spil er hvad det er, men hvis et spil ikke lever op til ens forventninger, eller at demoen indeholder den absolut fedeste bane, og resten sutter, så er det synd at have brugt 500kr på et spil, for at udvikleren / udviklerne får mulighed for at sende mere halvfærdigt crap på gaden.

Tag for eksempel alle de C&C kloner der kom på gaden, kort tid efter C&C Generals kom ud, nøøj de suttede, jeg prøvede et par enktle af dem, de blev hurtigt fjernet igen, simpelthen fordi de ikke indeholdt den kvalitet, man hurtigt blev bekendt med, det samme med Monkey Island (Har hele serien, endda det første der kom til Amiga 500, og ja det er jeg stolt af) det er et spil der aldrig bliver kedeligt at spille, igen og igen, men det er sku mange spil der ikke burde have været udgivet..

Jeg har også i mange år været abonnement på Privat Computer, og læser deres anmeldelser af nye spil, og køber gerne et spil ud fra deres anmeldelse, de tager sjældent fejl, de gør opmærksom på evt. mangler / fejl, så kan man selv vurdere om det er noget man vil satse sine surt optjente penge på at anskaffe.

Jeg har det nu fint med at downloade ting fra nettet, hvis det er rigtig godt, og kommer igennem ens første sortering, så køber jeg også, spillet, albummet, filmen osv. osv.

Men der er nogle der går over stregen, nemlig de folk der leecher et spil, en film eller noget musik, brænder det i et par kopier, for at sælge det på sin skole eller arbejde.

Ikke nok med at disse mennesker bryder ophavsretten bla. bla. mv. så respektere de heller ikke de individer der har gjort det muligt for dem at hente, altså de Release teams som cracker spil, decoder film eller ripper albums. Feks Fairlight, Myth for at nævne nogle få.

Disse leechers nærer jeg ingen respekt for, de er samfundes scum og burde findes og spærres inde..

Dobbelt moralsk ?
Måske, men der er etisk forskel på leechers og "demo" testers..

Virtus
12-20-2004, 11:55 PM
musik har jeg det såden at så længe det mange gange kun er 1 eller 2 nummer man kan lide er det dumt at købe en cd til 150 kr og så hører 2 nummer

Så er det heldigt at der er mange forskellige musik sites på nettet, der tillader dig LOVLIGT at downloade disse numre, brænde dem, og afspille dem så mange gange du lyster, så får du max valuta for pengene, og undgår at købe hele albums hvor 2, 3 numre er gode, samtidigt med at du bidrager til den gruppe der måske har brugt måneder på at lave det enktle nummer.

Jowls
12-21-2004, 01:37 AM
Eksempelvis ejer jeg alle Lord of The Rings EE DVDerne. De er helt klar det værd.

:D Også her. Jeg køber faktisk mange af de DVD'er, som jeg downloader. Det kunne forøvrigt godt se ud som om, at Lord of the Rings serien bliver af årets mest solgte DVD'er. Og samtidig er det jo også en af de mest downloadede. Er der mon en forbindelse her? Hmmmm.... :roll:

Men der er nogle der går over stregen, nemlig de folk der leecher et spil, en film eller noget musik, brænder det i et par kopier, for at sælge det på sin skole eller arbejde.

Det er mit indtryk, at der er generel koncensus herinde om at fordømme rov-pirateri - e.g. folk som downloader eller kopierer for profit. Det har intet med deling og spredning af kultur at gøre, men er derimod simpelt tyveri af andres arbejde. Så på det punkt er jeg helt enig med dig.

Jeg sorterer i øvrigt Johan Schlüter Advokatfirma i samme skuffe, eftersom de også udnytter ikke bare kunstnerne, men tillige kunstnernes fans til personlig vinding.

Branchen trænger gevaldigt til at blive renset for alle former for snyltende oportunister - både med og uden juridisk embedseksamen :wink:

Guffi
12-21-2004, 04:12 AM
Grunden til at jeg køber musik ect. er fordi jeg synes ikke det er fair overfor en kunstner at han bruger en masse tid og energi på at lave et stykke arbejde, hvorefter jeg bare kopierer det.?

Nu er det jo ikke fordi det er kunstneren der får de 160 kr. du betaler for en CD. Kunstneren får mellem 2-10% i følge Kodas egne tal. Resten går til pladeselskabet, de firmaer der laver reklame for Cd’erne, staten (moms) og butikken hvor du køber dine CD'ere. Så kunstneren får altså et sted mellem 3,20 og 16 kr. og hurra for det.

Jeg lægger en mindre formue til kunsterne i form af den der latterlige afgift der er på CD'ere (3 kr. pr. stk) og de penge går jo ubeskåret til kunsterne via Koda, ligegyldigt om jeg bruger den blanke CD til musik eller til back op af mine filer.

Jeg køber også en CD af og til men faktum er jo at udbudet af musik i Danmark er svært begrænset, 90% af butikkerne gider kun hente Cd’erne hjem, med de kunstnere der sælger rigtig godt, hvilket bevirker at CD beholdningen i de fleste butikker er total mainstream og følger hvad der end måtte ligge på top 100. Derfor fil-deling

VH
Guffi

Guffi
12-21-2004, 04:37 AM

Jeg køber selv software samt musik, så derfor er jeg primært modstader af jeres guides og lign.

Grunden til at jeg køber musik ect. er fordi jeg synes ikke det er fair overfor en kunstner at han bruger en masse tid og energi på at lave et stykke arbejde, hvorefter jeg bare kopierer det.

For resten er det da svært sjovt, at en ny bruger oprettet i dag den 20 dec kommer med et sådan spørgsmål.

Det er lige netop det samme spørgsmål som BT i dagens af avisen efterlyser folk der vil fortælle avisen om.
:twisted: :roll: :twisted: :roll: :twisted: :roll: :twisted: :roll: :twisted:

Arnold Swarzenegger
12-21-2004, 09:32 AM
Der er for mange fisk i vandet til alle kan få noget at spise.
Ganske simpelt.

Musiker kan i dag ikke leve af at lave musik. Koda forsøger at igonerere dette, og pumper kunstig gødning til disse fisk.

Musiker er blevet et deljob, og kan man ikke magte det, at man ikke kan leve på sit musik, er der mange andre musikere der gerne vil til.

aL
12-21-2004, 12:00 PM
Der er for mange fisk i vandet til alle kan få noget at spise.
Ganske simpelt.

Det er nok det mest smadrede ordsprog :shock:

Men ellers giver jeg flertallet ret i denne tråd, jeg syntes at det er for dyrt og der er for meget fokus på at tjene penge! På billboard top 20 er 50% af bandsene designet til at tjene penge, de gør det ikke fordi at de brænder for at stå på en scene, eller opnår noget helt specielt ved at udtrykke sig igennem musik! Teksterne bliver skrivet til dem (ikke af dem selv) og der kommer en producer som skruer på nogle knapper (Neptunes tager den nette sum af $100.000 pr nummer), og den stryger til tops og de laver alle penge.. -bare ikke nok penge!

Jeg ved at dette er en grov generalisering, men i grove træk passer det på virkeligheden!

Jurij
12-22-2004, 02:51 AM
Der er ingen grænse, helt ærligt så har jeg mere brug for penge end de millionærer der sælger musiken, jeg arbejder mere end dem og fortjener flere penge end dem! Men hvis du gerne vil være en røvslikker så værs'god!

AmbY
12-22-2004, 01:37 PM
Til posteren af denne tråd: jeg synes lige der er en vigtig faktor der mangler under alle de ting de andre skriver:

det er jo sandt nok at "kunstneren" ikke får mere end omkring 20kroner af hver CD, men tjek lige det her ud også;

det koster MAX 5 KRONER at udføre denne process:

skaffe og betale et tomt medie.
brænde mediet.
lave coverprint, og disk print på og til mediet.
smide det hele sammen.
pakke det ind i plastik.

så altså som jeg ser det, er det altså 25kroner til kunstneren, og 5kroner til dem der har lavet det hele. og så vil jeg da godt give 15kroner for fragten også(tjek lige postdanmarks priser, så er jeg ret fair) det bliver ialt:

CaTjiiing: 45kroner...

nu er det så jeg sprøger DIG/JER hvad fandenden skete der lige med resten af mine 150kroner??
(for slet ikke at tale om dvd'er som koster det samme* at lave) de koster omkring 200-300kroner nogen gange.!

mvh.dk amby

*Skal lige sigs jeg ikke ved hvor meget der bliver givet til hele det "crew" af kunstnere der er med i sådan en film, men tror faktisk slet ikke de får ret emget for selve dvd'en de bliver nok bare betalt for medvirkende..!

techie
12-26-2004, 12:00 AM

I denne måned (og ikke pga. jul) har vi herhjemme brugt omkring 2000 kr på CD-/DVD'ere og medregner vi software kommer vi op på over 3000,-

ALT dette havde jeg hentet og set før jeg købte det, men vi valgte at købe det som vi syntes der var godt og smide resten væk.

Min samvittighed er ren.

Det er musik og film industrien som burde have dårlig samvittighed. F.eks når de sælger Lord of the Rings for 1150 for alle 3 i entended udgave og den tilsvarende i England koster 500,- eller den overpris de tager for CD'ere i Danmark. Den sidste jeg så på i DK kostede 170, men den samme i England kostede omkring 100.

Gæt hvor jeg købte min kopi.

Jowls
12-26-2004, 01:20 AM
Det er musik og film industrien som burde have dårlig samvittighed. F.eks når de sælger Lord of the Rings for 1150 for alle 3 i entended udgave og den tilsvarende i England koster 500,-

Og mon ikke Peter Jackson og hans filmselskab får samme beløb hvad enten du køber den i England eller Danmark? Så det er ikke kunstnerne der bliver snydt ved at man køber i udlandet..... :wink:

techie
12-26-2004, 11:00 AM
Det er musik og film industrien som burde have dårlig samvittighed. F.eks når de sælger Lord of the Rings for 1150 for alle 3 i entended udgave og den tilsvarende i England koster 500,-

Og mon ikke Peter Jackson og hans filmselskab får samme beløb hvad enten du køber den i England eller Danmark? Så det er ikke kunstnerne der bliver snydt ved at man køber i udlandet..... :wink:

Ja. Det sidder bare nogle i Danmark som syntes vi skal betale 50-100% ekstra i forhold til resten af verden.

Er der nogle som er venlige at vække dem eller bede dem lukke og slukke når de er gået fallit.

berzerk
01-02-2005, 12:28 AM

Prøv at sætte afgiften på medierne ned-siger ik at det vil udryde p2p men det vil sikkert falde i antallet af de verse bruger på alskens tjenester.

niQe
01-13-2005, 09:09 PM
Hvis du er imod piratkopiering hva laver du så her?
Tag nu ikke dette ilde op men det her er et forum for folk der ikke har noget imod det derfor har folk den samme mening: Fri kultur!
Jeg har ingen grænse for kopiering. Jeg køber selv mange dvder.
Jeg samler på komik(ja jeg har støttet anden) og min samling er p.t på 33 dvd'er hvor jeg har betalt fuld pris for alle sammen = 200x 33.. jeg gider ikke betale penge for musik og spil. Det er tit sådan at en kunstner laver 1 mega fedt hit og så regner alle hans/hendes fans at vedkommenes album indeholder noget som vel nok er af samme kval. Så styrter de ned og shopper albums for 150 kr.!! det er en utrolig høj pris. Skiven i sig selv kan fremstilles for 50 øre hvis ikk mindre. og så tager de 300 gange mere for cd'en! Det er underligt af kunstnerne at de så tror at vi(piraterne) er grunden til at de ikke sælger nogen plader.
F.eks:
Eminem laver et hit: Lose your self. Jeg elsker den sang. Men hvis piratkopiering var noget man men garanti brændte nallerne på ville jeg stadig ikke købe singlen/albummet. Ved ikke om andre herinde har det sådan men jeg gider ikke betale for noget der er stiller gratis til rådighed.

niqE

the_chief[PG]
01-14-2005, 05:07 PM
hej alle sammen..

Jeg synes der er kommet nogle rigtigt gode argumenter på banen her, men også et par enkelte lamme !
Jeg synes det er vigtigt at slå fast (hvilket er blevet gjort) at pirater vælger at være pirater af meget forskellige grunde.

Og tak fordi denne diskution er blevet hold så saglig som den er :D

hermed ikke sagt at diskutionen er slut.. fortsæt endelig

the_chief[PG]
01-14-2005, 05:18 PM
desuden..

med :
150+ CDer
250+ VHSbånd
100+ DVDer

føler jeg ikke at skylder mediebranchen mere

:wink:

tek
01-14-2005, 05:46 PM

Personligt er jeg holdt op med at købe musik-cd'ere fordi det er for besværligt. Ud af de sidste 5 cd'ere jeg har købt (det er sket indenfor de sidste 3 år) har 3 ikke virket i mindst en, gerne flere af mine afspillere (bilradio/dvd-afspiller). Af en eller anden absurd grund har det hver gang været muligt at rippe cd'en på computeren, hvorefter jeg kan høre musikken. Da jeg mener det er noget makværk, og jeg ikke ønsker at støtte den slags klamhuggeri har jeg alle gangene gået tilbage til butikken og fået pengene tilbage.

Fremover henter jeg musikken via p2p. Det er giver følgende prioriterede fordele:
1. jeg kan høre musikken på alle mine afspillere
2. det er hurtigere
3. det er billigere

Iøvrigt mener jeg, at 150+ kr for en cd er alt for meget i betragtning af at kunstnerne sjældent får over 20 kr/cd, og produktionsomkostningerne ligger langt under 5 kr/cd.

Sæt prisen ned under 100 kr, og fjern afspilningsbeskyttelsen, så vil jeg være mere købelysten.

Online musikslagsstederne har jeg ikke benyttet, da der er alt for mange forskellige DRMs tilknyttet, som begrænser mine muligheder for at afspille musikken ordentligt. Iøvrigt er kvaliteten ikke bedre end på p2p netværkene.

//michael

PS: Efter jeg stoppede med at købe cd'ere har jeg købt 60+ dvd'ere; de er billige når de er parallelimporterede (billigere end en musik-cd), som fx hos axelmusic.dk, og da selv regeringen ikke synes om regionskodning er det fuldt lovligt at købe region 1 dvd'ere til lav pris :)

Det er vist kun amerikanerne, der kun kan se deres egen region, og mange af dem er sure, for de betyder, at de ikke kan se de japanske tegnefilm :-D

FlyingJay
02-18-2005, 02:50 PM
jeg har det fint... tak.

Jeg køber også min musik, jeg køber mine spil, jeg køber mine film, jeg går i biffen, jeg ligger stort set alle mine fritids kroner til underholdningsindustrien. Jeg køber computer dele fordi det er en hobby, men også fordi det er mit arbejde. Jeg lever af det samme som musikere(åbenbart) at lave kopibeskyttet data. Dvs. jeg skal beskyttes af de selv samme advokater, som musikerne hvis nogen kopiere mine data, og det bliver "opdaget".

Men det er ikke kun pga. at man kunne udnytte situationen, det handler i den grad om opdragelse, morale, sund fornuft, og pengegriskhed.

Alle disse mennesker som støtter op omkring disse ufattelige angreb på unge, som ældre - familier og uskyldige mennesker. Bla. folkene fra grupper som apg, koda og selve musikkerne vil blive, husket som nogen af de største svin på moder jord. Kun overgået af hitler, stalin og bush.

Disse folk er dem som burde sidde bag tremmer..

Disse folk er dem som udfører de kriminelle handlinger...

Det her handler ikke om hvorvidt du er villig til at støtte kunsten, eller hvorvidt du syntes at copyright skal være til eller ej.

Det her handler om, at nogle mennesker har fået loven i ryggen til, at tjene penge på den hidtil mest perverse måde set til dags dato(Måske overgået af pyramide spil og harrykrisjna). Ikke en skid andet!!! Det handler om at der en dag ligger en regning i din postkasse uden grund, men i loven står der at du skal betale den.

darth raven
02-18-2005, 03:27 PM
der må jeg sige hørt

ok her er en grundig forklaring på hvad der sker i musikbranchen.
1 de inspiller demo i et studie pris ca 50000 kr.
2 de får artdesignere til og lave cover samt inlays og back cover osv pris 10000kr.
3 en helvedes masse cder/dvder købes ind pris per styk 1 øre.
4 man sætter en maskine der kan brænde og printe cd/dvder igang driftpris ca 2000 for at brænde og printe i 24 timer
5 så kommer reklamer tv spots osv pris 100000kr
det er plkadeselskabernes reelle udgifter og samlet udgifter ca 220000 kr (kommer and på hvor mange cd/dvder de køber hjem).

og de skal jo tjenes hjem på en eller anden måde
ok vi siger at de udgiver ca 500000 cd/dvder på verdensplan og de blir solgt alle sammen og ca prisen er 100kr da det passer i gennesnit på alle priser i verden det er 5 milliarder så trækker vi de 220000 fra og så får kunstneren 5% da det er en populær gruppe og tallet tilbage er 4749780000kr ud af dem skal der betales 25% moms og afgifter så har vi tilbage 3562335000 kr det er hvad pladeselskabet tjener.
det er direkte oversat 55% de tjener og det er satme i overkanten.

ja og kunsteren får så royaleties fra radio ,tvstationer og djs oveni de 5% de tjener

the_chief[PG]
02-19-2005, 01:24 PM
temmelig godt formulleret !

Penis
02-19-2005, 03:33 PM
der må jeg sige hørt

ok her er en grundig forklaring på hvad der sker i musikbranchen.
1 de inspiller demo i et studie pris ca 50000 kr.
2 de får artdesignere til og lave cover samt inlays og back cover osv pris 10000kr.
3 en helvedes masse cder/dvder købes ind pris per styk 1 øre.
4 man sætter en maskine der kan brænde og printe cd/dvder igang driftpris ca 2000 for at brænde og printe i 24 timer
5 så kommer reklamer tv spots osv pris 100000kr
det er plkadeselskabernes reelle udgifter og samlet udgifter ca 220000 kr (kommer and på hvor mange cd/dvder de køber hjem).

og de skal jo tjenes hjem på en eller anden måde
ok vi siger at de udgiver ca 500000 cd/dvder på verdensplan og de blir solgt alle sammen og ca prisen er 100kr da det passer i gennesnit på alle priser i verden det er 5 milliarder så trækker vi de 220000 fra og så får kunstneren 5% da det er en populær gruppe og tallet tilbage er 4749780000kr ud af dem skal der betales 25% moms og afgifter så har vi tilbage 3562335000 kr det er hvad pladeselskabet tjener.
det er direkte oversat 55% de tjener og det er satme i overkanten.

ja og kunsteren får så royaleties fra radio ,tvstationer og djs oveni de 5% de tjener

wow, det er ca. ret meget ikke på den måde det foregår. darth, måske skulle du lige gøre opmærksom på at du gætter på hvordan branchen virker, ellers bliver det jo misinformation.

darth raven
02-19-2005, 03:43 PM
sådan virker det 100% jeg er selv en del af den på part time basis og har selv udgivet singler

Penis
02-19-2005, 04:23 PM
sådan virker det 100% jeg er selv en del af den på part time basis og har selv udgivet singler

hm, så du har selv brugt 100000kr på tv-spots osv? Så vidt jeg kan se blander du økonomierne i store og små hoppyudgivelser sammen. Samtidig med du skriver, at man bruger 100000kr på tv-spots, skriver du også, at man selv brænder cd'erne og, at man kun bruger 50000kr på indspildninger. Hvis du kan finde et band i hele verden, som kunne finde på at kombinere hjemmebrændte cder med tv-spots til 100000kr, vil jeg blive imponeret.

darth raven
02-19-2005, 04:40 PM
kære penis
jeg tænker nu her i det store sammenhæng
og det med 100 000 kr er så vid jeg ved at her i dk koster en tvspot som fex hos tv2 25000kr og så regner osse med reklamespot og sådan noget i aviser og hænge posters op i byerne og reklame på internettet så det blir sådan løst regnet 100 000 kr

Penis
02-19-2005, 05:10 PM
Det var ikke prisen på et reklamespot jeg angreb. Det var var det at du blandede demoøkonomier sammen med økonomierne i de store udgivelser. F.eks: hvis du satser så meget på en udgivelse, at du vil købe tvspots, så vil du helt sikkert også bruge mindst en halv mil på indspilningerne. Og du vil i hvert fald ikke sidde og brænde cderne selv.

darth raven
02-20-2005, 01:26 AM
du glemmer lige og kigge jeg skriver og så skal de brændes den er i 24 timer og der taler jeg om en cd brænder der spytter 1 cd i sekundet ud ferdigprintet de findes og de oplysninger jeg giver her er sku fra en af de største pladeselsaber overhoved "universal" de laver alt selv og betaler for kunstneren og alle de udgifter og som jeg siger her taler jeg ikke om hjemmebrænder fotr de bruger ikke mere end højst 24 timer på at lave 500 000 cd med cover inlays og alt det der og her er osse udgifter til pakkere udgifter til producere og udgifter.
og de her oplysninger er sku tager fra riaas hjemmeside hvor jeg bare har oversat dem

Penis
02-20-2005, 01:26 PM
Nu ved jeg ikke, hvilken sammenhæng de tal er taget ud fra, men jeg ved hvad det *generelt* koster at lave en cd i Danmark. Så vidt jeg ved, er Tocano den største danske cd-fabrik. Her koster det ca. 15000kr at få lavet 1000 cder. Selvfølgelig falder stykprisen, når man får lavet flere, men der er stadig langt til de tal, du kommer med.

darth raven
02-21-2005, 12:47 AM
hehehe så ved du nok ikke at universal og sony bla andet selv brænder

I_Ko
02-21-2005, 02:24 PM
Til posteren af denne tråd: jeg synes lige der er en vigtig faktor der mangler under alle de ting de andre skriver:

det er jo sandt nok at "kunstneren" ikke får mere end omkring 20kroner af hver CD, men tjek lige det her ud også;

det koster MAX 5 KRONER at udføre denne process:

skaffe og betale et tomt medie.
brænde mediet.
lave coverprint, og disk print på og til mediet.
smide det hele sammen.
pakke det ind i plastik.

så altså som jeg ser det, er det altså 25kroner til kunstneren, og 5kroner til dem der har lavet det hele. og så vil jeg da godt give 15kroner for fragten også(tjek lige postdanmarks priser, så er jeg ret fair) det bliver ialt:

CaTjiiing: 45kroner...

nu er det så jeg sprøger DIG/JER hvad fandenden skete der lige med resten af mine 150kroner??
(for slet ikke at tale om dvd'er som koster det samme* at lave) de koster omkring 200-300kroner nogen gange.!

mvh.dk amby

*Skal lige sigs jeg ikke ved hvor meget der bliver givet til hele det "crew" af kunstnere der er med i sådan en film, men tror faktisk slet ikke de får ret emget for selve dvd'en de bliver nok bare betalt for medvirkende..!

Jeg synes der er en meget general holdning herinde, omkring penge! Det er alt hvad der bliver snakket om. Jeg snakker ikke så meget om penge, men derimod at kunstneren skal have noget "street respekt" overfor det han har laver!

Og at en cd ikke koster mere end 25 kr at producere gider jeg ikke spilde min tid på! Der er mange udgifter: promotion, studietid osv.

Jeg synes, hvis vi absolute skal snakke penge, også er det er for dyrt, men altså jeg er sikker på at hvis ikke det var muligt at kopiere, så ville der blive købt mere! Husk på at i Tyskland er tallet for solgte plader falde med 40% ? Er det ikke en del?

Jeg synes at en god online musik butik er svaret, folk der ikke vil have hele kunstnerens budskab, kan købe enkelt numre, og folk der vil have det kan købe hele albummet, for en lidt billigere penge.

Hvis jeg skal vende tilbare til hvad AmBY skrev, så ville det ikke koste noget at ligge musikken ud online eller hvordan? Der er jo ikke nogen fysiske udgifter?

Jeg undskylder at der er gået så lang tid fra oprettet til svar!

Og jeg vil med det samme afvise en kommentar mht. at der skulle være en sæmmenhæng mellem denne tråd og en artikel i en formiddagsavis!

Jowls
02-21-2005, 04:58 PM
Jeg synes der er en meget general holdning herinde, omkring penge! Det er alt hvad der bliver snakket om. Jeg snakker ikke så meget om penge, men derimod at kunstneren skal have noget "street respekt" overfor det han har laver!

Der er da en vis sandhed i det gamle ordsprog om "arbejdet bærer lønnen i sig selv", men det er også et faktum at pengene driver værket. Så der skal naturligvis laves en eller anden ordning så kunstnerne kan se deres success ud fra andet end den rene street respect - de skal også kunne aflæse deres success på deres egen financielle situation.

Jeg vil ikke gå dybt ned i konkrete beregninger af udgifterne i branche som jeg ikke har et særligt dybt kendskab til, men blot konstatere flg. generelle observationer...

- der er MANGE penge i musik.

- prisen for musik er høj for kunderne.

- de fleste musikere er langt fra velhavende. Kun få danskere kan leve af det fuldtids.

- de fleste personer som er blevet velhavende via musikbranchen er ikke selv musikere (her kunne vores allesammens Johan Schlüter eller hans side-kick Michael Ritto fra IFPI tjene som eksempler).

Man behøver da ikke branche-kendsskab og insider viden for at se, at der er et eller andet skævt her.....

darth raven
02-22-2005, 11:26 AM
det er osse det jeg prøvede at forklare med de tal at det er pladeselskaberne og folk der ikke laver musik der tjener penger ikke musikeren

Mollerz
02-22-2005, 03:31 PM

Jeg har det ganske fint. Har alligevel ikke råd til at købe musik i butikken, så om jeg ripper det fra radioen eller henter det fra p2p kan vel være et fedt..
Jeg er også af den overbevisning, at kultur skal være frit for alle.. Kultur er jo lavet for, at andre skal nyde den. Ellers var der ingen mening med at lave et musiknr... :)

cielorosso
02-23-2005, 03:34 PM
Jeg synes, hvis vi absolute skal snakke penge, også er det er for dyrt, men altså jeg er sikker på at hvis ikke det var muligt at kopiere, så ville der blive købt mere! Husk på at i Tyskland er tallet for solgte plader falde med 40% ? Er det ikke en del?

så bliver du lige nød til at forklare, hvordan det kan være, at der i Canada har været fremgang i salget på 8%, på trods af at deres lovgivning er væsentlig mere liberal.

I takt med at studierne er blevet større og færre, og de små uafhængige er blevet opkøbt, er de samtidig blevet meget mindre risikovillige... Man hører ikke meget til hele indie konceptet mere. Det betyder, at hovedparten af det musik der kommer ud afspejler hvad pladeselskaberne anser som "sikkert". Personligt mener jeg, at der efterhånden er langt mellem snapsene. Og når det "sikre" ikke sælger, er det nemmere at finde en syndebuk, end det er at erkende man har haft forkert strategi. En god sælger lytter til markedet og forsøger at møde dets krav... det gør underholdningsindustrien ikke... de forsøger at diktere markedets behov. DET SKAL GÅ GALT!

Kopiering er bestemt ikke et nyt fænomen.... kan du ikke huske kassettebåndet.... har du aldrig fået overspillet en plade fra en ven? måske havde du ikke råd? måske var den ikke så god? Mon du overhovedet havde købt den, hvis ikke muligheden for kopiering var der.... Har du aldrig optaget en film fra fjernsynet? Ville du have købt den, hvis ikke de havde sendt den? Har du aldrig fotokopieret fra en bog? Ville du have købt den ellers?

Hele denne hetz er et stort forfærdeligt hykleri, der er helt ude af proportion. Og når de så fanger et tilfældigt offer, står straffen overhovedet ikke mål med forbrydelsen og almindelige mennesker betaler prisen for de dårlige forretningsmænds fejlslagne strategi!

FFF
03-11-2005, 03:33 PM

jeg sover meget godt om natten

FFF

SantaDK
07-18-2005, 09:36 AM
Til Piraterne, der faktisk er kommet med nogle ret saglige svar (pånær lige den med Hitler, Stalin o lign!).

Det lader til at mange af jer bruger fildeling pga. en del af de penge man giver for et produkt går til store firmaer og ikke den kreative kunstner. Jeg forstår godt at I ikke føler den store trang til, at være en del af det penge flow der er omkring processen at få en cd fra kunstneren til jer, men husk lige på at kunstneren SELV har valgt denne fremgangsmåde, hvor han SELV har valgt at hans musik skal købes i butikkerne. I går faktisk ind og siger til et andet menneske at HANS beslutning ikke er ok - I fratager altså mandens ret til at bestemme over hans eget liv!

Prøv at vende den om...

Ellers er jeg 100% tilhænger af Fildeling, mener klart at det er en af de mest effektive måde at sprede viden på. Dog bør det være viden, som er FRIGIVET af skaberen selv.

pedro11
07-18-2005, 05:59 PM
at kunstneren SELV har valgt denne fremgangsmåde, hvor han SELV har valgt at hans musik skal købes i butikkerne.

Hvor mange valgmuligheder har en kunstner, som det er i dag?

Fildeling kan ikke stoppes, og derfor er udfordringen for kunstnerne at finde en anden måde at distribuere - og få betaling for - deres værker.

SantaDK
07-19-2005, 08:52 AM
Som kunstner kan du jo sagtens vælge at dit værk skal være frit tilgængeligt - nogle gør sikkert dette, men der er også mange som vælger at kræve penge for deres produkt. Så respektér deres beslutning!
Flere steder i forummet nævner pirater også at I gerne betaler mange penge for musik/film m.m. som i synes er ok, jamen så lad dog de "pengegriske" kunstnere være, de får ingen penge ind og har kun 2 muligheder.
1. Blive endnu bedre så I vil bruge penge på dem.
2. Skifte erhverv :twisted: .

Og så skriver du at Fildeling ikke kan stoppes og at det er kunstnerens problem...? Sært argument når det er dig som laver den respektløse handling.
Eksempel:
En dag er der en gut som snupper din mp3-afspiller i toget = dit problem, du må bare finde en måde at sikre dine ting lidt bedre.... Gætter på at det at "deles" om DIN mp3-afspiller MOD dit ønske ikke er så fedt? Det samme som at Kopiere/dele en kunstners værk MOD hans ønske.

Og nu skal musik jo ikke købes i en fysisk butik, der nogle gange har udsolgt. Selv TDC har forstået at folk gerne vil købe enkelt numre online EFTER de har hørt en smagsprøve + sikkert hørt numret i radioen (gratis radio på nettet).

pedro11
07-19-2005, 10:29 AM
@SantaDK

Fildeling hverken kan eller skal stoppes. Fildeling er kommet for at blive - ligesom sex og øl. Det er dét, som jeg kalder kunstnernes udfordring - og ikke deres problem.

Det nytter ikke, at stampe i jorden som en 5-årig henne i sandkassen og sige: "Vi skal lege min leg. Og jeg vil bestemme. Og jeg vil have min vilje - ellers bliver jeg sur!"

Diskussionen er ikke om fildeling skal foregå eller ej. Ny teknologi kræver ny tankegang. Prøv at skrive indlæg under Alternativer i stedet for Brok.

Jowls
07-19-2005, 11:32 AM
Eksempel:
En dag er der en gut som snupper din mp3-afspiller i toget = dit problem, du må bare finde en måde at sikre dine ting lidt bedre....

Dette argument hører man ofte på trods af at det er både irelevant og ulogisk. Jeg så det faktisk så sent som igår i et TV-program, hvor en repræsentant fra RIAA kom med flg. kommentar til en fortaler for fildeling: "Hvad nu hvis Eminem mødte op hos dig og stjal din PC?"

At lave analogier mellem tyveri af fysiske ting og kopiering af imaterialer er en så stupid ide, at man simpelhen ikke fatter at den kommer fra seriøse jurister og topledere i pladebrancen. Men ok - vi snupper da lige dit eksempel. Altså...

Hvis nogen stjæler min MP3 spiller så er den væk. Dvs. jeg har den ikke mere. Jeg mangler altså min MP3 spiller.

Men antag nu at nogen kommer forbi og ser min MP3 spiller og siger "Wow. Den er vildt fed. Jeg vil have en magen til." Og så anskaffer han sig en kopi af min MP3 spiller. Jeg har altså stadig min egen, men den anden fyr har bare også en magen til.

I min bog vinder vi begge, for jeg har på ingen måder ondt i den nederste del af ryggen over at andre kan få glæde af min ide og gode smag - ja, faktisk ville jeg opfatte det som en kompliment.

Jeg kender visse piger som har det med at gå amok, hvis en veninde kopierer deres personlige stil (som de selv har kopieret fra Vogue og MTV :roll: ), men det er et særtilfælde.

cielorosso
07-19-2005, 11:43 AM
jeg er (som sædvanlig) svært enig med Jowls... tyveri analogien er dum, indskrænket og meget slidt efterhånden...

Og hvorfor overser folk, at musikerne jo stadig beholder det væsentlige? Dem Selv og deres talent...! Engang måtte musikere spille for publikum for at tjene penge, og der var ikke millioner af $$ i det... måske er det der vi er på vej hen igen. Jeg vil nok endda synes det var en god ting, da jeg synes at hele det kommercielle ræs efterhånden overskygger det essentielle: musikken. Men at tro man kan stoppe udviklingen er dumt og naivt.

pr0_spect
07-19-2005, 04:06 PM
Shokeret og man kan sammenligne min fildeling med at Eminem betræder min private grund, smadre min rude, bryder ind i mit hus og stjæler min computer.

Men jeg har det helt fint. Sover godt om natten og sådan. Jeg er afhængig af fildeling. Jeg har haft formateret min comp (lang tid siden) og sagt til mig selv at det var slut med fildeling. Gik ikke lang tid før jeg var igang igen. Jeg kan ikke lade vær.

Desuden syntes jeg film/musik industrien er et par penge griske aber. De smider så meget **** ud for pengenes skyld. Der bliver lavet så meget som ikke burde være lovligt at udgive. Egentlig er jeg ligeglad med om kunsteren eller pladeselskabet får mine penge. Bare jeg får mit. Hvis kunstneren fik pengene og han/hun kunne producere mere musik ville det da være fantastisk, men det ikke noget jeg kan gøre noget ved.

Verden ville da været et fantastisk kedeligt sted hvis ikke vi havde fildeling. Lav lønede kunne altså ikke høre et særlig stort udvalg af musik i forhold til de højerelønedede. Jeg har endnu ikke været til en fest hvor der ikke er blevet afspillet downloadet musik (heldigvis). Ingen gider sidde og høre de samme 2-3 cd'er en hel aften.

SantaDK
07-20-2005, 09:31 AM
Gode argumenter i fik frem der... faktisk ikke dårlige overhovedet. Skumler dog stadigvæk lidt over jeres ,, det er de store selskabers skyld...." men ellers ret gode argumenter. Rart med en seriøs snak uden at blive sammenlignet med Hitler o lign. :!:

Til Jowls:
Hvor kan jeg hente din "bog" tror den vil være interresant at bladre i :wink:

Og så lige en uskyldig brok at afslutte med (ellers bør denne post jo ikke være i dette tropic!):
Fildeling kan GODT stoppes - mener, man kan hvad man vil, så lige den twist er vel mere et :?: om valg/holding/engagement osv. :twisted:

cielorosso
07-20-2005, 11:55 AM
hehe.... hvis du vil stoppe fildeling, så vil jeg ønske dig held og lykke.... det får du brug for! ;)

SantaDK
07-20-2005, 12:52 PM
det vil jeg bestemt ikke - så skal jeg jo til at ændre vaner selv!
Er fildeler, men man kan jo altid stoppe hvis man vil... :wink:

tek
07-20-2005, 04:08 PM
Fildeling kan GODT stoppes - mener, man kan hvad man vil, så lige den twist er vel mere et :?: om valg/holding/engagement osv. :twisted:

Det vil jeg gerne vide hvordan du vil klare. Næsten alle p2p netværk er efterhånden baseret på distribuerede systemer, forstået på den måde at hvis man fjerner en del vil resten virke.

Bittorrent kræver dog en central tracker, som er sårbar; men efterhånden er der så mange af dem at selv de er svære at lukke alle sammen.

Men man kunne selvfølgelig lave en politisk beslutning om at alle internetlinier skulle sælges med max 128 kb/upload :shock:

//michael

tek
07-20-2005, 04:12 PM
Jeg så det faktisk så sent som igår i et TV-program, hvor en repræsentant fra RIAA kom med flg. kommentar til en fortaler for fildeling: "Hvad nu hvis Eminem mødte op hos dig og stjal din PC?"

At lave analogier mellem tyveri af fysiske ting og kopiering af imaterialer er en så stupid ide, at man simpelhen ikke fatter at den kommer fra seriøse jurister og topledere i pladebrancen. Men ok - vi snupper da lige dit eksempel. Altså...

Jeg er efterhånden overbevist om, at de gør det udelukkende fordi når en løgn bliver gentaget tilstrækkeligt mange gange bliver den til sandheden. Mit gæt er at om mindre end 5 år bliver kopiering sidestillet med tyveri i usa. Enten i lovgivningen eller i deres højesteret :cry:

Forhåbentlig tager jeg fejl

//michael

Jowls
07-20-2005, 04:40 PM
Fildeling kan GODT stoppes - mener, man kan hvad man vil, så lige den twist er vel mere et om valg/holding/engagement osv.

Det er jeg sikker på, at du har ret i. Spørgsmålet er bare, om samfundet vil betale prisen, for det ville kræve en total kontrol og overvågning af internettet, forbud mod privat kryptering, regulering af al elektronisk trafik osv.

Det er lidt i retning af terrorisme-problematiken. Vi kan sagtens udrydde den, men ville det resulterende samfund være værd at leve i?

Mit gæt er at om mindre end 5 år bliver kopiering sidestillet med tyveri i usa. Enten i lovgivningen eller i deres højesteret :cry:

Ikke utænkeligt. Som en eller anden forretningsmand hvis navn jeg ikke lige husker udtalte: "Intellectual property will be the oil of the 21st century".
Der er store penge på spil, så der lobbyes intensivt for mere kontrol. Heldigvis primært på den anden side af dammen.

pr0_spect
07-21-2005, 01:58 PM
Fildeling kan GODT stoppes - mener, man kan hvad man vil, så lige den twist er vel mere et om valg/holding/engagement osv.

Det er jeg sikker på, at du har ret i. Spørgsmålet er bare, om samfundet vil betale prisen, for det ville kræve en total kontrol og overvågning af internettet, forbud mod privat kryptering, regulering af al elektronisk trafik osv.

Det er lidt i retning af terrorisme-problematiken. Vi kan sagtens udrydde den, men ville det resulterende samfund være værd at leve i?

Jeg tror stadig ik det kan stoppes... Det kan minimeres kraftigt. Men ikke stoppes! Der vil blive opdrettet en løsning på dette på et eller andet plan. Sikkert meget småt men det vil være der.

techie
07-21-2005, 02:22 PM

Hvordan ville du så gøre det? I dag køres der på den moralske front med kampagnen "Du ville ikke stjæle... "
Mener du at kampagner som denne virker?

Der køres på den tekniske side med såkaldte kopi beskyttelser, som kun frustrerer betalende kunder. Er det den rigtige måde?

Man kunne lukke Internet'et og det ville da også lige være i Hollywoods ånd at forsøge, men hvilke metoder er det du vile bruge når du så skråsikkert mener "fildeling GODT kan stoppes" ?

SantaDK
07-22-2005, 10:20 AM
Der er ingen tvivl om at denne debat omkring fildeling trænger til at blive skudt i en anden retning - både fra tilhængere og modstandere - for ingen af parterne har prøvet at kigge ud af et nyt "vindue" det sidste lange stykke tid.

Men for at svare på hvad jeg mener med at fildeling godt kan stoppes:
Hvis alle fildeler i verden vælge ikke at fildele mere - ja, så er fildelingen stoppet. Ikke så svært endda :roll: (ved godt at det vil de ikke, for ellers delte de vel ikke filer - mener, de gør det vel af egen vilje).

Grunden til jeg skrev det var de mange udsagn i dette forum om at ,,fildeling kan ikke stoppes!"
Og jo, jeg HAR fattet at I ikke vil stoppe med fildeling - siger bare at man godt kan, hvis man vælger det.

Tør jeg mon :? ... ja så pyt da - her kommer det:
Jeg vil gå så langt som at kalde udsagnet for en usandhed, tænk nu hvis begge parter holdt op med at ytre sådanne argumenter (I mener jo heller ikke at det er tyveri at dele vel?). Så kunne I/vi alle måske finde en løsning lidt hurtigere, når vi ikke skulle bruge tid på at "pisse" hinanden af :twisted: .

Blaugrana
07-22-2005, 07:32 PM
Jeg har endelig heller ikke nogen grænse, men som de andre siger, så hvis der er nogen smo virkelig fortjæner det, så køber jeg det.. For eks. Adams Æbler har jeg tænkt mig at købe, selv om jeg har den på divX..

Christian
07-22-2005, 08:23 PM
Der er ingen tvivl om at denne debat omkring fildeling trænger til at blive skudt i en anden retning - både fra tilhængere og modstandere - for ingen af parterne har prøvet at kigge ud af et nyt "vindue" det sidste lange stykke tid.
Nu bliver jeg simpelthen nødt til at gribe ind her Santa, for jeg er DYBT uenig i de ting du siger!

PiratGruppen er netop opstået for at skabe ny debat omkring fildeling, så det med at du siger "for ingen af parterne har prøvet at kigge ud af et nyt "vindue" det sidste lange stykke tid." er vitterligt vås!

Antipiratgruppen har simpelthen haft for frit spillerum igennem de sidste mange år, så derfor er PG et modsvar på dette for at bringe et mere nuanceret billede af fildeling.

Så kunne I/vi alle måske finde en løsning lidt hurtigere, når vi ikke skulle bruge tid på at "pisse" hinanden af :twisted: .
Hvis du bare gad, jeg tvivler på at du overhovedet har forsøgt, kigge vores hjemmeside igennem vil du opdage, at vi HAR fremlagt alternativer til hvordan fildeling foregår i dag, mange flere end vores tekno-taliber modpart.

Desuden vrimler vores forum med tråde som tildels omhandler fornuftige alternativer.

nightspydk
07-29-2005, 09:04 PM
Jeg er på en måde ked af at måtte understrege at kultur er en luxus ikke forbeholdt alle i hvores samfund. Kultur der på forskellig vis er vigtig i forhold til at udvikle os, danne meninger også bare ha' det skægt. Jeg ville jo ønske det var hver mans eje i et så rigt samfund som hvores, ja såmænd i all dele af verden, men som systemet er skruet sammen så fungerer det bare ikke sådan.
Jeg ville nu påstå det kunne fungere på en så gevaldig meget mere fornuftig måde, hvis ikke egoisme var i højsædet.
Derfor stjæler jeg på god samvittighed, men støtter hvor jeg finder det rimeligt.

Plague :D (stående bifald)

På længere sigt vil det være nødvendigt at ændre på forholdene. Musik of film industrien ved det og forhåbentligt vil vi se et rigere samfund på kultur.

Det vindue jeg kigger ud af har en bedre udsigt langt ude.

terkel
08-02-2005, 03:05 PM
For mig handler det mest om en utilfredshed med at markedskræfterne (kundernes efterspørgsel) ikke får lov at diktere det mest efficiente udbud af kultur.
For efterhånden nogle år siden var der en fornuft i at pladeselskaberne var den regulerende mekanisme i markedet. De lavede en profit på etablerede kunstnere og skabte et økonomisk fundament for opbygning af nye kunstnere. Opbygningen af nye kunstnere, dvs. først og fremmest at skabe et økonomisk fundament kunne sagtens være en langsigtet investering. Der var derfor fornuft i at et selskab monopoliserede disse kunstnere og forventede at få noget igen, når nogle af kunstnerne slog igennem og begyndte at lave en profit.

Denne opgave er der stort set ingen af de store pladeselskaber som varetager længere, da man ikke længere venter på at kunstnerne dukker op, men istedet skaber dem selv vha. massiv promovering.
Dette har ikke længere meget med kunst og kunstnere at gøre, men skal snarere sammenlignes med salg af opvaskemiddel eller måske endda køkkensvampe.
Og hele den konstruktion som er bygget op omkring pladesalget, med trykning af CD'er, distribution og promovering, scorer pladeselskaberne en profit på, som i bund og grund ikke længere er i nogens interesse (andre end aktionærerne).

Alligevel kæmper branchen med næb og klør imod at kunderne og leverandørerne (kunstnerne) selv kan få indflydelse på hvordan produktet mest efficient formidles. En af de mest effektive måder hvorpå dette forhindres er ved stadigt at begrænse adgangen til kunsterne og deres bagkatalog. Sålænge det kun er de 300 mest populære CD'er jeg kan downloade på Bilka.dk, er det jo ikke ret mange kunder der kan få deres behov opfyldt den vej.

Som en tænkende forbruger har jeg problemer med at betale 3 gange produktets reelle pris til overflødige mellemled som et pladeselskab reelt er (eller for den sags skyld 2,5 gange produktets reelle pris når det en sjældent gang findes som lovligt download). Derfor vil jeg oftest teste musikken (fildeling) før jeg køber og dermed betaler den forrykte pris. Problemet er jo så, at jeg ofte mister interessen for musikken inden jeg når ned i en pladebutik, hvorved pladeselskabet måske / måske ikke går glip af mine skejser... lykkes det mig en sjælden gang imellem at finde guld i bunken af lort (læs overpromoverede og hypede gentagelser/kopier af klassiske rock/pop-plader), står jeg i pladebutikken i løbet af nul komma fem.

Iøvrigt mener jeg ikke de kunstnere som bakker op om pladebranchens tuderi er rigtige kunstnere, men wanna-bes som ikke vil betale den pris som kunsten kræver. Spørg en hvilken som helst trængt forfatter eller billedkunstner in spe, om ikke de ville juble hvis deres kunst kunne få den opmærksomhed som en piratkopi af deres produkt ville være udtryk for...

Det var bare det jeg ville sige, hej.

Herr Unterladen
08-08-2005, 03:12 AM
Der findes groft skitseret to vidt forskellige arketypiske kulturforbrugere efter min opfattelse. Der er hr og fru danmark, som køber cder til 160 kr. og dvd-film til 300 kr i Føtex - uden at brokke sig overhovedet. Og så er der fildelere. Engang imellem køber en fildeler en original cd (nogen skal jo også skaffe originalen for at den kan deles), ligesom det hænder, at jeg køber en busbillet, selvom jeg kan gøre turen gratis - og hurtigere på cykel.

Det er klassiske modsætninger - tradition og modernitet. Hr og fru Danmark går pænt hjem og lytter andægtigt til det ophøjede kulturprodukt, de har betalt for i dets fulde længde og affinder sig med dets eventuelle mangler og fejl (Og hvad skulle man egentlig stille op, når man har betalt?). DVDen stilles derefter op i reolen og fungerer også som en statusmarkør (alene anskaffelsesprisen berettiger til det).

Fildeleren afprøver det lånte værk. Det har ikke kostet noget, og det gør derfor ikke noget, at det oversolgte og hypede album viser sig at indeholde to lytteværdige numre, imens resten er lige til at slette. Værket har ingen aura eller særlig prestige, men fremstår som det, det egentlig er: Et masseproduceret produkt, som alene kan værdsættes i kraft af tilstedeværelsen af kunstnerisk kvalitet/underholdningsværdi.

Sålænge man gratis kan køre på sin cykel, vil der være muligheder for gratis at nyde kultur-produkterne. Alternativet ville være en verdensstat med uindskrænket overvågning af ethvert individ.

Spørgsmålet er så, om cyklisten eller fodgængeren med rette kan beskyldes for at stjæle ved at slide på den asfalt, der er betalt af busbilletter, roadpricing, parkeringsafgifter og andre skatter, som de produktive samfundsstøtter har finansieret? Jeg mener, at analogien holder, og at svaret er nej.

Nimwa2
09-01-2005, 06:14 PM
.............................................................................................

SantaDK
09-06-2005, 12:07 PM
Til Christian

Jeg har faktisk brugt en del tid på at kigge på sitet og jo der er mange indlæg... (kvantitet er ikke det samme som kvalitet)

Men da jeg åbenbart har overset en vigtig tråd må I pirater hjælpe mig :arrow: hvor finder jeg jeres fælles og erklæret bedste bud på et godt alternativ, som vil gøre fildeling til en forbedring af vores (pirat som anti-pirat) alle sammens verden :?:

djoffer
10-13-2005, 11:30 AM
Faldt lige over den her tråd, og synes simpelthen jeg blev nød til at kommenterer den...
Inden vi starter vil jeg gerne sige, at jeg selv er fildeler, så nej det er ikke for at pudse glorien eller noget jeg siger følgende:

For det første alt det der med at cd'er er alt for dyre, så er 130 kr. snit prisen for cd'er for tiden. Og nej selvom man måske med diverse tal kan "regne" sig frem til at en cd kun koster 5 kr. at lave, så er er branchens profit jo ikke 125 pr. cd... Her medregner man jo ikke de enorme(og ja de er enorme) summer af penge der går til reklamer, spots i aviser, få nummeret med i mtv(nej det er ikke mtv der vælger nummeret...) og ikke mindst at lave en musikvideo så nummeret får noget udbredelse. Derudover er der også jo også noget i Danmark(og i resten af verden da...) der hedder moms, i dk. er den på 25% så man kan sige hvis den ikke var der ville du trække 32.5 cirka fra cd'ens pris og ja få den ned på 97.5. Ved ikke om staten tager andre afgifter, men det kunne jeg da snildt forstille mig...
Derudover er der jo også transport o.s.v plus at butikken jo også skal have en fortjeneste på det. Så nej det er ikke fordi Sony stikker 125 kr. ned i lommen hver gang i køber en cd..
Men jo vi kan da godt blive enige om at kunstnere som 50 cent o.s.v har tjent deres penge ind mange gange.. Men altså den man skal huske på er at hver gang en musiker som 50 cent slår igennem, har der måske været en 10-15 andre som har fejlet og ja været et stort underskud for pladeselskabet. Til sidst vil jeg da også sige, at 130 for en cd da ikke er vildt, jeg mener har f.eks Metallicas det sorte album fra 1989, har måske hørt det 1000 gange eller noget, så samlet se bliver det en halv øre pr. musik nummer:)

Ang. Spil så vil jeg påstå at det er igen et endnu større problem, end musik kopiering. Folk har så travlt med at brokke sig over branchens manglende kreativitet og ja udgivere som EA bliver tit sammenlignet med djævlen fordi de kvæler kreativiteten og kun udgiver mainstream spil. Men ja det er sgu da klart, for stort set hver eneste gang der kommer et alternativt spil så sælger det minus, eftersom den målgruppe(de lidt ældre) de ofte har, bare downloader dem istedet for at købe dem. Hvorimod spil som need for speed, half life o.s.v altså spil hvis primære(nej har også spillet meget half life...) målgruppe er de unge teenagere sælger i millionvis. Hvis vi skal nævne et par eksempler, kan jeg jo f.eks tage Planescape:Torment et rollespil som over hele verden blev hyldet som det bedste nogensinde, og ja alle der prøvet det var ved at dø over hvor godt det var. Men alligevel solgte det ikke en skid og blev en kæmpe underskuds forretning, da det var ret alternativt i forhold til kæmpe sællerter som baldurs gate..
Eller hvad med et spil giants:citizen kabuu, har ikke selv prøvet det, men igen et alternativt spil som fik super anmeldelser over hele kloden, men ikke solgte en skid... På den anden side, har vi et spil som Maitrix(singel player spillet..), som ja er total mainstream og i det hele taget meget middelmådigt, havde sidst jeg tjekket solgt 2 mio eksemplarer... Jeg mener hvis man er udgiver hvad ville du så satse på?
Og igen den med at spil er for dyre, altså jeg bruger i snit 40 timer på de spil jeg køber, hvilket altså giver 7.5 kr. i timen....
Nu er jeg næsten færdig med den her roman, men vil da lige slutte af med af alt det der med at kultur skal være frit etc. giver jeg ikke en meter for, ville svare til at jeg gik ned i supermarkedet og stjal noget mad, for ja mad er sgu da vigtigere end kultur...
Og til sidst, jo at downloade spil o.s.v er sgu tyveri, så hvis man gør det skal man være klar over konsekvenserne(er jeg selv...) så nej har ingen sympati med de folk der piver over bøder fra APG... Og nej er da godt klar over APG absolut ikke er for gode selv, og mange af deres metoder er stærkt tvivlsomme...

Jowls
10-13-2005, 05:51 PM
Hejsa og velkommen til Djoffer :)

Lad mig lige starte fra bunden af dit udmærkede indlæg med at kommentere en afgørende - og desværre meget udbredt - misforståelse, nemlig at du sammenligner fildeling med tyveri...

...ville svare til at jeg gik ned i supermarkedet og stjal noget mad, for ja mad er sgu da vigtigere end kultur...

...at downloade spil o.s.v er sgu tyveri, så hvis man gør det skal man være klar over konsekvenserne(er jeg selv...) så nej har ingen sympati med de folk der piver over bøder fra APG...

Den afgørende forskel er, at hvis du stjæler en kænguru-bøf fra Super Brugsen, så er den pågældende kænguru-bøf væk. Brugsen mangler deres bøf og kan derfor ikke sælge den. Ergo har de lidt et tab.

Fildelere stjæler ikke spil og musik for firmaet bag produkterne mister ikke deres spil og musik. De har dem stadig og har derfor ikke lidt noget fysisk tab.

For at føre analogien tilbage til Super Brugsen, så ville fildeling svare til, at kaptajn Kirk gik ind i forretningen med sin Startrek replikator og lavede sig en kopi af bøffen uden at fjerne Brugsens original.

Super Brugsen kunne så påstå, at de havde haft et "virtuelt tab" ud fra den betragtning, at hvis kaptajn Kirk ikke havde replikeret bøffen, havde han købt den i stedet. Og dermed havde hans kopiering altså kostet Super Brugsen et beløb svarende til deres fortjeneste på et stk. kænguru-bøf.

Det er netop musikbranchens argument - at hvis en fildeler med 30.000 mp3-filer på sin harddisk ikke havde fået dem via internettet, havde han helt sikkert købt dem i stedet. Derfor påstår de, at de har haft et "virtuelt tab" på 300.000 kr. på personen i dette eksempel.

Også selv om "personen" måske er en 15 årig dreng med 200 kr/uge i lommepenge... :roll:

...har ingen sympati med de folk der piver over bøder fra APG...

APG giver ikke bøder. Det er en privat organisation, så de har samme beføjelser som du og jeg.

APG sagsøger folk i fogedretten for noget de kalder "produkt forringelse". Eller rettere: De prøver på det, for endnu har de ikke vundet een eneste sag mod en fildeler. Det er rene civil-processer, så der deles ikke bøder ud... med mindre du bliver voldelig i retten eller sådan noget.

For det første alt det der med at cd'er er alt for dyre, så er 130 kr. snit prisen for cd'er for tiden. Og nej selvom man måske med diverse tal kan "regne" sig frem til at en cd kun koster 5 kr. at lave, så er er branchens profit jo ikke 125 pr. cd...

Din udregning er interessant, og du har da helt ret. Har man en CD som man virkelig lytter til ofte, så bliver "prisen pr. lyt" jo ikke ret høj. DR bruger samme argument i deres licenskampagne. Nogle få kroner om dagen for at se alle de TV-programmer lyder jo bedre end 2000 kr om året.

Men tag nu prisen på de 130 kr. for en CD og sammenlign den med prisen på en DVD. For et stykke tid siden købte jeg Van Helsing i Føtex for 99 kr. Ud over en flot indpakning med folde-ud billeder og en lille pamflet så er der to DVD'ere i pakken - en med filmen samt en anden med ekstra-materiale, behind the scenes, interviews med personerne bag filmen, historisk materiale vedrørende vampyrer og varulve osv osv.

Kan vi blive enig om, at man får meget mere for pengene ved at købe en DVD? Kan vi også blive enige om, at en spillefilm er langt dyrere at producere end et musik-album?

Til 130 kr burde The Black Album komme på DVD i en flot indpakning med en Metallica plakat, et udvalg at musik-videoer, behind-the scenes og studio optagelser, interviews med band-medlemmerne, koncert-optagelser, et lille hæfte med tekster, Metallica screen-savere og wall-papers til desktoppen osv. osv.

Musikken bør også ligge på skiven i flere formater, så der er mp3-filer til at loade over på ens IPod og ringetoner til at hente ind i mobilen.

Se sådan en "CD" ville jeg gerne betale 130 kr for.

Det er som om, musikbranchen totalt har ignoreret enhver form for produktudvikling i de sidste 30 år. Hvis Nokia havde gjort det samme, ville din mobil idag veje 10 kg, kun kunne bruges til telefoni og i øvrigt koste 15.000 kr.

Ang. Spil så vil jeg påstå at det er igen et endnu større problem, end musik kopiering....

I vort regi (altså os pirater :wink: ) er spil ikke noget problem, eftersom vores "onde ånd" APG kun går efter musik, film og - på det seneste - bøger. Derfor er der i øjeblikket stort set ingen risiko ved at fildele spil i Danmark.

Jeg er enig i din bedømmelse af, at det tilsyneladende generelt bedst kan betale sig for et spil-firma at bruge penge på en populær licens (Matrix f.eks.) og så spare på udviklingskronerne. Det har været et problem i mange år - jeg kan huske mange skod-spil gennem tiderne som har båret populære films navnetræk... og sportsspil af stærkt varierende kvalitet med endorsering fra en eller anden sportsstjerne.

Men heldigvis kommer der da også mange originale ideer frem, og takket være anmeldelser i blade og på internettet ender mange af disse da lykkeligvis også med at sælge rimeligt godt.

I øvrigt er jeg ret sikker på, at fremtiden indenfor spil vil tilhøre on-line kategorien, og af den grund forestiller jeg mig at et eventuelt tab på piratkopiering vil få mindre og mindre betydning for spil-branchen - de kan jo bare lukke for adgangen til serverne.

Og tro mig - det er langt federe for Blizzard at have et par millioner spillere som betaler en hund pr. måned end at sælge et par millioner spil for 400 kr een gang for alle... :wink:

SRJ
10-13-2005, 07:24 PM
Tak for et godt indlæg, Jowls!

Specielt den her fik mig lige til at tænke:
Til 130 kr burde The Black Album komme på DVD i en flot indpakning med en Metallica plakat, et udvalg at musik-videoer, behind-the scenes og studio optagelser, interviews med band-medlemmerne, koncert-optagelser, et lille hæfte med tekster, Metallica screen-savere og wall-papers til desktoppen osv. osv.

Sådan en cd ville jeg faktisk ikke være i tvivl om ville være sine penge værd.. Det ser jeg faktisk som en god løsning!! Det ville virkelig være attraktivt!

Men desværrre også et "stort" arbejde for de stakkels selskaber.. :roll:

Penis
10-13-2005, 09:39 PM
djoffer, du har nogle gode pointer men din afslutning er til grin. Hvorfor har du igen sympati med de folk, som får erstatningskrav? Du skriver, at det er fordi, at man må acceptere konsekvensen af sine ulovlige handlinger, men er der ikke grænser for, hvad der er rimeligt?

jowls, din argumentation om cd'ernes pris er lidt sær. Nu bliver cd'ernes pris jo ikke fastsat udfra omkostningerne, men ud fra udbud og efterspørgsel. Jeg har aldrig forstået, hvorfor folk synes cd'er er for dyre, når de jo bare er blevet billigere og billigere. Det er fair nok at mene, at cd'erne ikke indeholder det man kan forvente af en cd i 2005, men personligt ved jeg ikke, hvad faen man skal bruge alt det ekstra crap til. Jeg har flere cd'er som indeholder videoer, koncertoptagelser og den slags, men jeg har aldrig gidet at se det.

SRJ
10-13-2005, 10:20 PM
Jeg har aldrig forstået, hvorfor folk synes cd'er er for dyre, når de jo bare er blevet billigere og billigere.
:?:

Jeg husker tydeligt da en cd kostede 130 kr, hvorimod den i dag står til 150 kr. !
Så billigere, nej det vil jeg ikke sige..

Man kan så få albumsene billigere via online musik butikker, men du får jo heller ikke det samme produkt! (bare lige for at skyde det argument ned inden det kommer på bordet)

Penis
10-13-2005, 10:24 PM
ja, selvfølgelig koster cd'er mere idag end de gjorde engang - ligesom alt andet gør. Jeg snakker i forhold til den generelle prisudvikling.

hermes
10-14-2005, 04:33 PM
@penis: CD priser er ikke fastsat efter udbud og efterspørgsel at gøre. Hvem skulle konkurrere med hvem? Både butikker og pladeselskaber er interesseret i at holde prisen kunstigt høj... Så det gør de!

Penis
10-14-2005, 06:50 PM
hermes, enhver virksomhed vil gerne tjene mest mulig på sine vare. Det gælder også pladeselskaber og butikker. Det er rigtigt, at de fleste cd'er koster det samme, og derfor kan man få mistanke om, at der findes en aftale mellem pladeselskaberne om faste priser, men det gør der ikke. Det er bare blevet konsensus at cd'erne skal koste hvad de gør.

Hvorfor mener du, at det er en kunstig høj pris, når der er så mange pladeselskaber, der har svært ved at få det til at løbe rundt? og når de som sagt bare er blevet billigere og billigere.

Jowls
10-14-2005, 07:06 PM
jowls, din argumentation om cd'ernes pris er lidt sær. Nu bliver cd'ernes pris jo ikke fastsat udfra omkostningerne, men ud fra udbud og efterspørgsel. Jeg har aldrig forstået, hvorfor folk synes cd'er er for dyre, når de jo bare er blevet billigere og billigere.

Ja jeg ved godt at CD'erne prissættes efter hvad man forestiller sig at markedet kan bære.

Men grunden til at jeg ofte fokuserer på den høje profitmargin på CD'ere i debatten er, at musikbranchens standard pive-sang er "vi taber penge". Men det er en lodret usandhed, for det gør de jo reelt ikke før deres omkostninger overstiger indtægterne hvilket alt tyder på langt fra er tilfældet. Så for at imødegå dette argument, er vi jo nødt til at påpege at der faktisk er en profit-margin at give af.

Den korrekte klagesang ville være "vi tjener mindre end før", for et "tab" er der bestemt ikke tale om - aller højest et tab i forhold til en (meget løst funderet) projekteret indtægt. Og hvad angår årsagen til at de tjener mindre end før, så befinder den sig i direktions-etagerne på de fem store musik-emperier og ikke på P2P-nettene.

Jeg ved godt at det er en national-sport at brokke sig over, hvor dyrt alting er blevet i dagens Danmark. Det gør jeg da også selv - især sidst på måneden :wink:

Men faktum er, at hvis man ser logisk på det (gøres nemmest først på måneden) så er udviklingen idenfor de fleste områder faktisk gået i retning af, at vi idag får flere eller bedre varer for de samme penge end nogensinde før. Det er noget som den frie konkurrence, de åbne markeder og den teknologiske udvikling har klaret i fællesskab.

Musikbranchen har også mærket dette - produktion, distribution og markedsføring er raslet ned i pris. Og med "produktion" mener jeg ikke kun CD-produktion, men også selve musikken.

Og inden du kommer farende for at spanke mig til døde med en Stratocaster, så tænk på at almindelige mennesker idag faktisk godt kan få råd til hjemmestudier af en kvalitet og med et funktionsomfang som ville have kostet mange millioner for 20 år siden, hvis det overhovedet kunne købes. Udstyret er blevet billigere.

Jeg vil vove den påstand, at hele vejen fra James Hetfields stemmebånd til min trommehinde idag koster en brøkdel af hvad samme distance ville have kostet i The Beatles eller Elvis tid. Men intet af dette er rislet videre ned til kunderne, så vidt jeg kan mærke!

Det er fair nok at mene, at cd'erne ikke indeholder det man kan forvente af en cd i 2005, men personligt ved jeg ikke, hvad faen man skal bruge alt det ekstra crap til. Jeg har flere cd'er som indeholder videoer, koncertoptagelser og den slags, men jeg har aldrig gidet at se det.

Det er fordi du er en rendyrket musik-nyder og connoisseur Penis.

Jeg tror dog, at du er i mindretal her. Mange fans nøjes ikke med at "lytte" til deres favorit-bands musik... de vil også have trøjen, sølv-kæden (hvis det er en gangsta-rapper), plakaterne osv. Og de vil vide alt om deres idoler, se alle deres videoer indtil de får røde øjne, gå til deres koncerter, spise og drikke de produkter som de endosserer m.m.

For mange er musik en del af ens livsstil og rækker langt ud over de lyde som kommer ud af højttaleren. Det kan man mene om hvad man vil, men det er et faktum som selv talentfulde kunstnere må acceptere. Eller måske endog udnytte til egen fordel?

Og her kommer mit eksempel-forslag med at erstatte CD'en med en DVD plus merchandise så ind i billedet.

Nu nævnte jeg mine personlige fordele ved at jeg som forbruger føler, at jeg får mere for pengene på den måde, men tænk også på at plakater, badges, rabatkuponer til koncerter, fed cover-art osv. ikke kan downloades fra et P2P net. Dermed er det reelt en form for non-agressiv DRM, for ved at gøre hele albummet til et samlerobjekt i stedet for blot en anonym plasticskive til at transportere musik på, skabes et behov hos fansene for at eje en original.

Eller for at udtrykke det anderledes - I stedet for at kunstneren siger: "Hvis du kopierer min musik, så sagsøger jeg dig hele vejen ned i helvede og p.sser på din grav!", så siger han/hun: "Hvis du køber mit album, så får du tilgengæld en hel masse ekstra i posen, fordi du er en god fan og støtter mig".

De øgede omkostninger ville kunne dækkes af et øget salgsvolumen og dermed ville vi have en win-win situation. Tror du virkeligt at jeg er helt ude i skoven med dette?

Anyway - dette var bare et enkel produktudviklingsforslag grebet ud af luften. Jeg er ikke forretningsmand og mit kendsskab til musikbranchen er i bedste fald perifært. Jeg er sikker på, at de professionelle folk kan komme med mange flere og langt bedre ideer... hvis de ellers trak deres hoveder ud af Johan Schlüters rektal-region og begyndte at bruge dem til andet end at jamre med.

Penis
10-14-2005, 08:53 PM
men Jowls, det er jo ikke rigtigt, at pladeselskaberne skovler penge ind. Langt de fleste selskaber tjener næsten igenting. Det er nemlig ikke rigtig, at en cd'er er blevet billigere at udgive. Den udvikling der har været i musikudstyr og hjemmestudier er nemlig blevet modsvaret af et større krav hos forbrugeren om god lydkvalitet. Der er nogle få hjemmeproducerede ting som sælger, men langt det meste af det sælgende musik har været meget dyrt at lave. Oven i produktionsomkostningerne kommer markedsføringen, som altså heller ikke er blevet billigere.

Mht musik på DVD-format med lir, så er jeg 100% enig i, at det er bedre at konkurrere end at sabotere. Og du har ret i, at der helt sikkert er folk som vil købe alt mulig crap, men jeg tror så mest, det er de allerede etablerede kunstnere, som vil kunne sælge den slags.

The name
12-07-2005, 07:12 PM
Jeg ligesom de andre syntes også det er en god ide med P2P og så skal man huske at det er en utrolig god opfindelse hvad skal man ellers bruge internettet til :P Jeg går da også ud og køber spil, musik og film, det sidste jeg købte var HL2 og det var fordi at jeg helst vil have det orginale når det er noget jeg samler på ligesom Grand Theft Auto.
The name 8)

per3000
02-02-2006, 02:45 PM
Jesus, pirater er ligeså dumme, som jeg havde forestillet mig.

En ting er, at man bryder loven fordi man er ligeglad, men når I begynder at forsvare det, så må jeg klaske mig på lårene af grin over jeres uvidenhed. :D

Er man utilfreds over at man skal købe CD'er CD-rom'er i butikken er der masser af online muligheder. Itunes, direct2drive osv.

I stjæler fra kunstnerne! Den er ikke længere. I bilder jer selv ind at det er pladeselskaberne i bekæmper. Men det er ikke rigtigt. Kunstnerne VÆLGER at udgive det på et pladeselskab. Pladeselskaberne er kunstnernes SAMARBEJDPARTNERE. :roll:

Man kan udover det sagtens udgive sine egne plader idag. Det er der masser der gør. Swan Lee gjorde det fx. Dem skader man på præcis samme måde ved ulovlig download.

Når I nævner plade-budgetter og tal er I også til grin. Jeg har læst mange piraters ynkelige indlæg om budgetter o.lign. INGEN har været tilnærmelsesvis realistiske og/eller indeholdt alle faktorer.

Når I snakker om fald og stigning i pladesalg tager I også ALTID tallene ud væk fra det store perspektiv og bruger den lille stigning eller fald fra år til år, som passer ind I jeres argumentation.

I kan piratkopiere alt det I vil, for min skyld. Men når I forsvarer det, lyder I altså utroligt indskrænkede og uoplyste. :roll:

Bartholamew
02-02-2006, 03:49 PM
Når I nævner plade-budgetter og tal er I også til grin. Jeg har læst mange piraters ynkelige indlæg om budgetter o.lign. INGEN har været tilnærmelsesvis realistiske og/eller indeholdt alle faktorer. :roll:

Hej Per, tak for de du deltager i debatten vedrørende fildeling.

Angående din overnævnte udtagelse. Hvis de overnævnte pladebudgetter er så forkerte som du siger, så må du meget gerne fortælle os hvordan det hænger sammen. Lad os få nogle tal og eksempler på bordet så vi kan komme videre i den debat.

Hvilke erfaringer har du med production af Plader?

Jowls, jeg er vil med din ide mht til udvidelse af cd producter. Læg nogle rabat kupponer i cd'erne til koncerter eller merchandise som skal købes via kunstnerens hjemmeside. Det vil da udenlige give en chance for mer salg og større loyalitet over for kunstneren.

per3000
02-02-2006, 10:11 PM
Jeg vil da gerne bidrage med min viden ang. budgetter. Hvad vil du vide?

En ting som piraterne herinde ihvertfald har fået galt i halsen er, hvormeget pladeselskaberne tjener i forhold til kunstnerne. Hvis kunsterne selv har skrevet deres musik, så tjener de ofte en del mere end pladeselskaberne.

Dvs. det er mindst lige så meget kunstnerne i skader med jeres piratvirksomhed.