PDA

Se fuld version : krypteret og APG

TheWiz
12-17-2004, 05:06 PM
Hvis det nu skulle komme til det at anti pirat gruppen står udenfor min dør og vil kigge på min harddisk, men den er krypteret, skal jeg så ikke give dem koden..?
har de ikke ret til at få den afvide..?

oiv
12-17-2004, 06:35 PM
Hm, rigtig godt spørgsmål! Dog kunne du jo altid have glemt koden;) Men er det så lovligt for dem, at cracke den?

Christian
12-17-2004, 06:37 PM
Dette spørgsmål er blevet gennemgået adskillige gange før, så jeg vil anbefale dig at bruge forummets søgefunktion til dit spøgsmål :wink:

Jowls
12-17-2004, 06:50 PM
Hvis det nu skulle komme til det at anti pirat gruppen står udenfor min dør og vil kigge på min harddisk, men den er krypteret, skal jeg så ikke give dem koden..?
har de ikke ret til at få den afvide..?

Det har du i første omgang ikke pligt til, i og med at du jrf. retsplejeloven kap. 57a ikke engang behøver at være tilstede - hvilket jeg dog vil anbefale at man er. Du har ikke pligt til at hjælpe på nogen måde, så din eneste funkition under sceancen er at holde øje med at dine rettigheder ikke overtrædes (eller ringe efter en advokat som gør det for dig).

I det hele taget har du mange flere rettigheder og muligheder i sådanne situationer end de fleste mennesker er klar over. Så derfor - hvis du endnu ikke har tygget dig igennem Piratgruppens guide om emnet, så vil jeg varmt opfordre dig til at gøre det...

http://www.piratgruppen.org/article.php3?id_article=68

Den burde være vedhæftet alle P2P-programmer ved lov... :)

Med hensyn til, om du senere kan pålægges at afsløre et evt. password i fogedretten, så ved jeg det faktisk ikke. Man har normalt oplysningspligt og udtaler sig desuden under strafansvar, men det er normalt i forbindelse med pengesager. Jeg har faktisk ikke kendsskab til en eneste sag hvor noget sådant er blevet påberåbt ved bevissikrings-spørgsmål. Hvis nogen har, kunne det være interessant at høre om det.

Så lad for en sikkerheds skyld være være med at reagere ved at vise fogeden din nyeste intim-piercing og råbe, "F..k dig din jura-nazi!". Vær i stedet den nervøse og imødekommende unge mand/kvinde som bare brænder af iver for at assistere retten med at opklare denne "beklagelige misforståelse" og hjertens gerne ville hjælpe retten,- hvis det da ikke lige var fordi at, "Jeg havde alle mine passwords på en USB-stick, men siden ransagningen har jeg simpelthen ikke kunnet finde den. Måske faldt den af, da i bar min PC ud i bilen... sorry". :wink:

Lad mig lige tilføje, at sandsynligheden for at du som almindelig fildeler bliver udsat for en ransagning er forsvindende lille. Det er dyrt og besværligt for APG, så det er ikke noget de gør, hvis ikke de har en stærk formodning om at finde en hel masse - en organiseret kopicentral eller lignende.

Men kryptering af ens "lager-disk" giver alligevel en dejlig tryg fornemmelse af at ens private sager forbliver private uanset hvad der måtte ske. Jeg bruger det selv 8)

PackedManiac
12-17-2004, 06:52 PM
Men det betyder ikke at man jo godt kan gentage det... sig du har glemt det :wink:

Hvis vi levede i Irak under Saddam, så vil du blive tortureret sikkert, men siden vi ikke gøre det, og vi har "lov til at glemme noget", så bare sig du har glemt koden. Intet bevis, ingen glade miner hos APG.

PS: Husk dog lige at gemme alle dine DVD-R/W CD-R/W osv væk :wink:

Kris77
12-21-2004, 11:40 AM
PS: Husk dog lige at gemme alle dine DVD-R/W CD-R/W osv væk :wink:

Jo tak!! Jeg kom lige til at tænke over hvad jeg havde til at ligge at gammelt lort!

FakeNick
12-21-2004, 03:01 PM
APG har ret til at cracke det, bare et problem, de kan ikke :lol:

Der har været en sag hvor harddisken var krypteret (kan desværre ikke sige noget om sagen, da APG jo får en til at skrive under på at man ikke vil udtale sige om sagen) men kan sige så meget at APG ikke fik åbnet harddisken... 8)

PackedManiac
12-21-2004, 03:12 PM
Det lyder interessant, FakeNick.. kan du muligvis sige hvilket krypteringsprogram/metode der blev brugt?

netsat
12-22-2004, 11:07 AM
Brug PGPdisk med AES 256 bit algoritmen. den har over 10i77 (et 1 tal efterfuldt af 77 nuller) mulige kombinationer. Til sammenligning er det ca. 10i85 atomer i universet!!!
Denne algoritme er ubrydelig.

Brug aldrig et kodeord som giver mening.
For yderlige sikkerhed bør du vælge både store og små bogstaver og special tegn f.eks. &€/(&%&+*).

/netsat

FakeNick
12-22-2004, 01:59 PM
Det lyder interessant, FakeNick.. kan du muligvis sige hvilket krypteringsprogram/metode der blev brugt?

DriveCrypt.Plus.Pack.v2.10

Dem der har lavet det, har/havde en konkurrence hvor den først til at crack deres krytpering fik 100.000$.. og så vidt jeg ved, er der ingen der har vundet de penge endnu.. 8)

Mollerz
12-22-2004, 02:16 PM

Dem der har lavet det, har/havde en konkurrence hvor den først til at crack deres krytpering fik 100.000$.. og så vidt jeg ved, er der ingen der har vundet de penge endnu.. 8)

Jeg tror jeg skal have fundet mine crakerprogrammer frem igen... :)
Hvis man nu har 10 Dell Rackservere, med 8, 3,6 Ghz Xeon CPU'er og 4 gb ram i hver, kørende i 2 år... :D
Så begynder det at ligne noget...

(Jeg hacker mig lige ind på Dell's hovedcomputer...) :D

FakeNick
12-22-2004, 05:48 PM

Hvis man nu har 10 Dell Rackservere, med 8, 3,6 Ghz Xeon CPU'er og 4 gb ram i hver, kørende i 2 år... :D

hehe, tror du har regnet lidt forkert...

Det er noget med at en normal computer (vel omkring 1-2Ghz) skal bruge lige så lang tid, som universet har eksisteret, på at bryde den kryptering 8)

Mollerz
12-22-2004, 05:50 PM

hehe, tror du har regnet lidt forkert...

Det er noget med at en normal computer (vel omkring 1-2Ghz) skal bruge lige så lang tid, som universet har eksisteret, på at bryde den kryptering 8)

Kunne måske godt være... Men baah.. Har alligevel ikke råd til de servere, og Dell ville nok kigge en ekstra gang hvis deres severe kørte full load 24/7 (Også når der ikke var nogen connected...) ;)

PackedManiac
12-22-2004, 05:51 PM
Tak for hjælpen FakeNick.. vil prøve at kryptere mit externe harddisk i den nærmeste fremtid 8)

EDIT: Hahha - det her afsnit kan jeg godt lide:

DCPP allows hiding of an entire operating system inside the free space of another operating system. If you are forced to reveal a password, you can mislead the attacker by presenting him a "prepared" harmless operating system, instead of your real confidential data.

HamSlam
01-01-2005, 10:58 PM
Lige et enkelt fif mere, der bør nævnes i forbindelse med drive-kryptering.

Flere af de bedre progs har mulighed for at have en skjult container inden i den 'officielle' container.

Opskrift:
* Lav en passende stor container og kald den f.eks. 'naturbilleder' eller lignende.
* Brug en tilforladeligt 'dum' passphrase hertil
* Læg et par halvsmudsige billeder ned i containeren
* Lav en en skjult container inden i den 'officielle' (så stor, at der kun lige er plads til de få naturbilleder udenfor, i den 'åbne' del)
* Brug en stærk passphrase til denne skjulte container.
* Benyt her efter kun den skjulte container (men pas på ikke at overfylde den, så den overskriver naturbillederne)

Når så det digitale vagtværn kommer og ringer på, og de virkelig har pint dig længe, truet dig med at blive kildet under tæerne med en mågefjer, og at de vil hænge dig ud på forsiden af SøndagsBT, så går du nødtvunget, modstræbende og grådkvalt af med det ydre password.
Husk at lade være med at grine, når de her efter svælger sig i dine saftige, og meget 'hemmelige' naturbilleder.

Sagen er bøf - alle har fået hvad de søgte ;-)

Benytter selv denne medtode med BestCrypt på mine lagerdrev (og backup DVD'er).

Ezge
01-03-2005, 11:12 PM

Har du en hjemmeside adresse på det program, og er det gratis?

PackedManiac
01-03-2005, 11:29 PM
http://www.securstar.com/ - DriveCrypt

http://www.jetico.com/ - BestCrypt

Jeg anbefaler dog BestCrypt. Meget mere user-friendly.

Google er forresten din ven, og begge hjemmesider kunne findes med lethed.

Og nej.. det er ikke gratis.

Ezge
01-03-2005, 11:33 PM
Takker, Ja bestcrypt virker nemt at gå til. Men er det lige så godt? Nu tager jeg i forhold til situationen med at APG ikke kunne få en vis HD åbnet?

FakeNick
01-03-2005, 11:34 PM
http://www.securstar.com/

Koster kun 149.95$ ... Det er sku billigt ;)

Kan måske findes billigere :)

PackedManiac
01-03-2005, 11:44 PM
Du kan ikke bryde BestCrypt krypteringen sådan uden videre. Det vil tage mange mange år. Du kan også vælge PGP Disc, hvis du har lyst. Begge programmer er lavet til hver sit formål, men man er sikker, hvis man bruger det rigtig nok. Selv fra APG.. :wink:

techie
01-13-2005, 10:07 PM
Har du en hjemmeside adresse på det program, og er det gratis?

DriveCrypt er ikke gratis, men CompuSec har et lign. program i en gratis version liggende her:

http://www.ce-infosys.com.sg/CeiNews_FreeCompuSec.asp