PDA

Se fuld version : Hvad er det lige der menes her?

Hotsp0t
12-17-2004, 10:57 AM
Jeg har dags dato lige modtaget denne mail:

---------------
Nedenstående meddelse skulle være sendt til alle den 7. december 2004.
Der er imidlertidig enkelte der ikke har modtaget den, hvorfor den sendes igen.

Til alle brugere at datanettet.

Det fælles datanet som blev etableret af de 3 antenneforeninger i 1999 har haft stor succes med mange tilslutninger.

Udviklingen siden 1999 har ændret sig markant, idet der i dag sendes væsentligt flere og større mængder data på nettet end i 1999 (film og musik).

Vi ved der er mange fildelingsprogrammer f.eks. Kazar,Edonkey,Emule, BiTorrent,Gnutella og WinMX.

En del af denne trafik, er beskyttet af copyright og må således ikke nedtages.

For at skabe en forbindelse så alle har mulighed for at bruge nettet til de mest elementære ting, er det besluttet at nedprioritere al trafik som kan klassificeres som " Peer- to- Peer" trafik. D.v.s trafik som går direkte fra een bruger i de 3 antenneforsyninger til een bruger på internettet, og som anvender et af de mange fildelingsprogrammer.
Disse programmer kræver nemlig rigtig meget båndbredde.

Nedprioriteringen vil blive lavet som et forsøg for at tilgodese at alle kan komme på nettet og ikke kun enkelte med et stort forbrug. Udviklingen vil løbende blive fulgt på nettet.

Igangsætning af ovenstående vil ske i løbet af uge 50.

Måtte der være spørgsmål bedes I kontakte jeres respektive antenneforening.

---------------

Jeg forstår ikke helt hvad de har tænkt sig at gøre, kan det evt. være at de begrænser datamængen på visse porte? Har lidt på fornemmeren at de er større noobs end mig. Men føler mig max overvåget nu.

Hvordan skal jeg forholde mig?

PackedManiac
12-17-2004, 11:55 AM
Det betyder at de via diverse filtere vil gøre hastigheden lavere når du bruger fildelingstjenester.

Jeg kan forstille mig, at de gør det ved at "trottle" de sædvanlige fildelingsporte. For BitTorrent er det 6881 - 6999.

Du kan dog ændre default-porten for BitTorrent (og sikkert også andre programmer), så det burde ikke være noget problem, dog så vil jeg anbefale at du finder dig en anden interenetleverandør. Du er trods alt ikke alene om det internet, og det er jo ikke særlig fedt for de andre i bygningen, som godt vil bruge internettet til legale formål, og så er deres forbindelse allerhelvedes langsom..

Skal lige siges at det dog stadigvæk er muligt for dem at finde ud af hvem der bruger mest bandwidth. Det bedste alternativ for dig vil være at du finder dig en anden internetleverandør, en som leverer til dig og ingen andre.

Alternativt kan du, hvis du ikke bryder dig om det, beholde den forbindelse, skifte din default porte, hvis muligt i P2P programmet/erne, og bruge NETLIMITER.

Afhængig af din hastighed, sæt den på et fornuftigt tal.

Jowls
12-17-2004, 01:13 PM
For at skabe en forbindelse så alle har mulighed for at bruge nettet til de mest elementære ting, er det besluttet at nedprioritere al trafik som kan klassificeres som " Peer- to- Peer" trafik. D.v.s trafik som går direkte fra een bruger i de 3 antenneforsyninger til een bruger på internettet, og som anvender et af de mange fildelingsprogrammer.
Disse programmer kræver nemlig rigtig meget båndbredde.

Nedprioriteringen vil blive lavet som et forsøg for at tilgodese at alle kan komme på nettet og ikke kun enkelte med et stort forbrug. Udviklingen vil løbende blive fulgt på nettet.

Igangsætning af ovenstående vil ske i løbet af uge 50.

Måtte der være spørgsmål bedes I kontakte jeres respektive antenneforening.

---------------

Jeg forstår ikke helt hvad de har tænkt sig at gøre, kan det evt. være at de begrænser datamængen på visse porte? Har lidt på fornemmeren at de er større noobs end mig. Men føler mig max overvåget nu.

Det er din udbyder som capper båndbredden for P2P-net - en praksis som efterhånden bliver mere og mere udbredt i det store udland, men som jeg indtil nu ikke troede fandt sted her i landet.

Baggrunden er - som de selv indrømmer med lidt andre ord - at de i virkeligheden sælger mere båndbredde, end de har til rådighed. Det er ikke specielt for din udbyder - det gør de alle sammen. De satser simpelthen på, at kun de færreste af dem som køber en 2mbit forbindelse rent faktisk også udnytter alle 2mbit, eller i det mindste kun gør det i ganske få minutter om dagen.

En fildeler kan derimod sagtens udnytte al den båndbredde han/hun betaler for og underminerer derfor hele deres lille korthus. Når tilstrækkelig mange udnytter hele deres båndbredde, bliver systemet overbelastet og alle brugere går ned i hastighed. Også hr. og fru Jensen som bare checker mail engang imellem og surfer en times tid om ugen.

Udbyderen kan så vælge enten at investere i mere båndbredde, acceptere det uetiske i at sælge en vare man ikke har og afvise nye kunder eller lade det gå ud over de "snyltere" som ødelægger hele fidusen - nemlig fildelerne.

Bemærk flg. citat fra dit brev....

Vi ved der er mange fildelingsprogrammer f.eks. Kazar,Edonkey,Emule, BiTorrent,Gnutella og WinMX.

En del af denne trafik, er beskyttet af copyright og må således ikke nedtages.

Kort fortalt siger de med ovenstående, at "folk som benytter disse programmer nok alligevel er lovbrydere så derfor er det i orden at vi løser vore egne problemer ved at stjæle deres båndbredde. Naturligvis bonger vi dem stadig fuld pris selv om vi i praksis nedgraderer deres forbindelse".

Og hvad skal du så gøre ved det?

Tjah, du burde faktisk protestere via brev og evt. ved at tage sagen op i din antenneforening. Dog vil det ikke nytte meget, for deres argumenter er velvagte og går lige ind hos de fleste "normale" brugere. Skulle sagen blive rejst i foreningsbestyrelsen forestiller jeg mig at argumentet vil blive noget i retning af, "hvis ikke vi begrænser P2P-trafik, så skal vi udbygge vore systemer, og dette vil betyde markante prisstigninger for alle brugerne". Og det argument vil virke på alle foreningens medlemmer, for hvem vil betale mere blot fordi nogle "forbrydere" udnytter internettet til deres "kriminelle aktiviteter". :?

En nyttig ting du KAN gøre er, at prøve at få flere oplysninger ud af dem om, hvordan de rent praktisk vil gøre det - f.eks. ved at ringe og spille dum eller simpelthen skrive og spørge i egenskab af et bekymret medlem af antenneforeningen.

Naturligvis kan de ikke se hvilke programmer som kører på din maskine, så de er nødt til at gøre det ved hjælp af trafik-analyse under en eller anden form. Her er der to måder...

1 - de programmerer deres routere til at begrænse båndbredden på alle de porte som normalt anvendes til P2P-programmer.

2 - de sætter et ugentligt download-loft for hver bruger på f.eks. 1 Gbyte. Når loftet rammes, så skruer de ned for den pågældende brugers generelle hastighed resten af ugen.

Nr.2 gør reelt netværket ubrugeligt for P2P og ville få mig til kraftigt at overveje helt at droppe antenneforeningen og få en rigtig ADSL fra en af de andre udbydere. Den er måske lidt dyrere, men at betale en lav pris for noget som er ubrugeligt i praksis er jo også dyrt, synes jeg.

Nr.1 kan du tilgengæld komme nemt over ved at lade dit P2P-program bruge andre porte end standard.

I øvrigt kan jeg berolige dig med, at din angst for at være "overvåget" efter al sandsynlighed er helt ubegrundet. Dette er noget de gør af rene økonomiske årsager og ikke for at hjælpe APG. Hentydningen til de ulovlige P2P-programmer er udelukkende brugt for at fjerne de naive brugeres opmærksomhed fra det faktum, at de får forringet deres forbindelser uden at prisen reduceres. :(

Stoiss
12-17-2004, 03:39 PM
med hensyn til det med overvågning.
I reglerne for min antenne forening, stå der at "hvis man har et overforbrug, vil de skruge ned for ens linje"
vil dette kunne betegnes for som overvåging, hvis de sender et brev. det siger at du bruger for meget bånd-bredde? skal dog sige at de ikke har sendt noget endnu :D selvom jeg bruge for ca 30gb op og 30 gb ned om måneden...

Jowls
12-17-2004, 04:39 PM
med hensyn til det med overvågning.
I reglerne for min antenne forening, stå der at "hvis man har et overforbrug, vil de skruge ned for ens linje"
vil dette kunne betegnes for som overvåging, hvis de sender et brev. det siger at du bruger for meget bånd-bredde? skal dog sige at de ikke har sendt noget endnu :D selvom jeg bruge for ca 30gb op og 30 gb ned om måneden...

Nej - ikke i lovens forstand. Selvom du, så vidt jeg kan forstå, kører flat-fee, så har de som internetudbyder lov til at holde øje dit forbrug af internet. I modsat fald ville alle forbrugsafregnede tjenester så som el, vand og telefon jo også bryde loven.

Overvågning er, hvis de logger ting vedrørende din person eller dine handlinger som ikke har teknisk relevans for driften, så som læser dine mails, logger dine web-vaner og kopierer dine downloads. Men det behøver du ikke at være bange for.

En anden sag er, om de direkte har lov til at straffe dig ved at skrue ned for netop din linje, og det kan jeg ikke lige overskue. Men det står jo sort på hvidt som et forbehold i vedtægterne som du selv har skrevet under på, så jeg tror egentlig godt at de kunne slippe afsted med det.

techie
12-25-2004, 11:43 PM
Jeg har dags dato lige modtaget denne mail:

---------------
Nedenstående meddelse skulle være sendt til alle den 7. december 2004.
Der er imidlertidig enkelte der ikke har modtaget den, hvorfor den sendes igen.

....

Hvad med at arbejde på at jeres boligforening vælger en ordenlig leverendør af internet forbindelsen.

Den forening jeg bor i er der et firma, som leverer 10Mbit/10Mbit og det virker rigtigt fornuft.

Jeg bruger nettet meget og kan snildtt finde på at overføre f.eks 25GB eller mere på en dag og der er ingen klager fra deres side.

Jeg betaler 200 kr/mdr.

Og nej - har ingen kommercielle interesser i firmaet andet end de 200 kr de får om måneden fra mig.