PDA

Se fuld version : Kan fladskærm anbefales?

Fugazi
12-16-2004, 10:50 PM
Er der nogen der har god erfaring med fladskærm?
Findes der fladskærme der har samme høje billed kvalitet som billedrør skærme? Og er de gode nok til heftige 3D spil?
...Mine forældre har en standard skærm, hvor man tydeligt kan se de enkelte "vinduer/punkter", eller hvad det hedder. Det er ihvertfald grimt at se på.
Har hørt at enkelte punkter kan stå af, så man får en konstant sort plet på skærmen :?
Er der nogen der har oplevet det?

Fugazi

mia
12-16-2004, 10:56 PM
ja det er meget svært at se den lille prik hvis man ikke har en helt sort baggrund, min er rød og sidder oppe i venstre hjørne og min fars er grøn=O( men som sagt det er kun hvis skærmen er helt sort, ikke en chance for at se det i en film. eller spil. med hensyn til opløsningen så skulle jeg ikke mene at der var nogle skærme der var kommet så højt op i opløsning. hvis der er kan du være sikker på at de koster den forkerte side af 5000 kr=O(

komas
12-16-2004, 11:27 PM
Er der nogen der har god erfaring med fladskærm?
Findes der fladskærme der har samme høje billed kvalitet som billedrør skærme? Og er de gode nok til heftige 3D spil?
...Mine forældre har en standard skærm, hvor man tydeligt kan se de enkelte "vinduer/punkter", eller hvad det hedder. Det er ihvertfald grimt at se på.
Har hørt at enkelte punkter kan stå af, så man får en konstant sort plet på skærmen :?

Fugazi

jeg har aldrig haft problemer med at min 17' skærm ikke kunne følge med spil, den højeste opløsning den kan æde, er 1920x1200 @75Hz.

Mollerz
12-16-2004, 11:41 PM
Jeg har en philips... Den er halvandet år gammel og kører 1600x1200 uden artifacts... :D

Den har så også koster 7500... :D
Jeg fik hovedpine af at sidde ved en almidelig CTR skærm, så han købte en flad... :D

komas
12-16-2004, 11:46 PM
Jeg har en philips... Den er halvandet år gammel og kører 1600x1200 uden artifacts... :D

Den har så også koster 7500... :D
Jeg fik hovedpine af at sidde ved en almidelig CTR skærm, så han købte en flad... :D

blæret. min kostede 3k, og kan tage større opløsning end din :D

Mollerz
12-17-2004, 12:25 AM
Min er jo så også 1½ år gammel... Dengang var de dyre af helvede til.. Og det var den allerbedste du kunne få...
Men har lige fundet ud af at jeg har sagt noget forkert. Det er ikke en philips men derimod en Samsung Syncmaster 171MP !

Og er mega glad for den.. :D

pantonamia
12-17-2004, 09:28 AM
hvor har i købt de fladskærme med opløsninger op til 1900 et eller andet? Jeg skal selv ha en og vil gi 3000. Hvor skal jeg købe og hvad?
Jeg har hørt det handler om hvor hurtigt den svarer på det du ber den om, altså ms.
Har tænkt på denn her. Den har osse kun en "svartid" på 12 ms.

Samsung SyncMaster 710 N 17" (17") TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 12 ms / 300 cd/m2 / 600:1 / 75 Hz / 135 MHz / 0.264 m... 2.825 kr.

Nogen der kan anbefale noget andet eller bedre?

komas
12-18-2004, 01:00 AM
Min er jo så også 1½ år gammel... Dengang var de dyre af helvede til.. Og det var den allerbedste du kunne få...
Men har lige fundet ud af at jeg har sagt noget forkert. Det er ikke en philips men derimod en Samsung Syncmaster 171MP !

Og er mega glad for den.. :D

min er ca samme alder.

hvor har i købt de fladskærme med opløsninger op til 1900 et eller andet? Jeg skal selv ha en og vil gi 3000. Hvor skal jeg købe og hvad?
Jeg har hørt det handler om hvor hurtigt den svarer på det du ber den om, altså ms.
Har tænkt på denn her. Den har osse kun en "svartid" på 12 ms.

Samsung SyncMaster 710 N 17" (17") TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 12 ms / 300 cd/m2 / 600:1 / 75 Hz / 135 MHz / 0.264 m... 2.825 kr.

Nogen der kan anbefale noget andet eller bedre?

jeg har købt min i aldi(!) ja grin bare, men jeg mener at kvaliteten er fin nok.

Chron
12-18-2004, 01:15 AM
Jeg ved ikke med jer, men mine øjne kan ikke se forskel på 12 og 16 ms.
Hvis skærmen er billig, hvis den fungerer som den skal, så er jeg ligeglad med om definitionerne hedder 8ms eller 32ms - op i røven med det :P
Jeg kører selv dual-monitor med 2 fladskærme - hvis jeg brugte CRT skærme ville jeg have 40 grader herinde - hvorimod fladskærmene stort set ikke udvikler varme (varme = tabt energi = tabte penge)

Jowls
12-18-2004, 03:45 AM
Fugazi

Dead pixels kan forekomme. De er ikke super hyppige, men de vil ofte være der helt fra skærmen er ny, hvis de kommer. Deres tilstedeværelse skyldes at fabrikanterne accepterer et vist antal, før de kasserer et TFT-panel - ellers ville de skulle kassere alt for mange.

Det er selvfølgelig surt at pakke sin nye 3000 kr. skærm ud og få øje på sådan noget, men hvis antallet og placeringen af fejlene ligger indenfor fabrikantens tolerancer, er der ikke meget at gøre. Her er et par eksempler...

Acer
Acceptabel: Op til 10 døde pixels og/eller 3 døde pixels ved siden af hinanden
Defekt: 10 døde pixels og/eller 3 døde pixels ved siden af hinanden

LG Electronics
Acceptabel: Op til 3 døde pixels og/eller 2 døde pixels ved siden af hinanden.
Defekt: 4 døde pixels og/eller 2 døde pixels ved siden af hinanden.

Philips
Acceptabel: Op til 8 døde pixels og/eller 3 døde pixels ved siden af hinaden.
Defekt: 8 døde pixels og/eller 3 døde pixels ved siden af hinanden.

Samsung
Acceptabel: Op til 10 døde pixels og/eller 3 døde pixels ved siden af hinanden.
Defekt: 10 døde pixels og/eller 3 døde pixels ved siden af hinanden.
Samsungs regler er faktisk mere komplicerede end ovenstående, som det kan ses her... http://www.shg.dk/files/Vejledninger/samsung-17-19.htm

Mig bekendt er det kun Sony som bytter ved alle former for pixel-fejl, men deres skærme koster jo også derefter.

For folk der - som jeg - ikke ønsker at have en fladskærm med døde pixler overhovedet uanset hvad fabrikanten definerer som acceptabelt, så er der to måder...

A. Bed om af se skærmen i tændt tilstand nede i butikken og medbring evt. en CD med et par test-billeder specielt beregnede til at spotte fejlene med (google efter dem).

B. Bestil skærmen pr. postordre, for så har man altid 14 dages fuld returret "no questions asked" efter købeloven. Finder man så en pixel-fejl, så sender man den bare retur og bestiller en ny.

Fugazi
12-19-2004, 01:42 AM
Jeg gidder heller ikke glo på døde pixels, hvis de er for fremtrædende :? , men det kan vel forekomme whenever ik´? Kan man reparere en død pixel? Eller spør´ jeg for dumt og burde finde min seng :lol:
...Jeg ville ikke umidelbart tro det, man man ved sgu aldrig noget før man ved det(hmm, nice said sherlock) Kan man tegne forsikring mod døde pixels?
da det ville være nederen hvis det skete for en dyr skærm. Hvor længe bytter Sony for pixel fejl?

Fugazi

Jowls
12-19-2004, 04:06 AM
Jeg gidder heller ikke glo på døde pixels, hvis de er for fremtrædende :? , men det kan vel forekomme whenever ik´

Det er en risiko, men den bliver stadig mindre efterhånden som skærmene bliver bedre. Og selvom der skulle være et par stykker, så kommer de ofte ude i kanten, hvor de ikke irriterer.

Du bør endelig ikke overfortolke min advarsel så du bliver nervøs for at springe på TFT-vognen, for det er bestemt ikke noget stort problem. Når man køber en af de gode gamle CRT-monitorer, kan man jo også risikere at få sig en mandagsmodel med dårlig konvergens eller fokus.

Derfor er det altid en god ide at checke monitoren i butikken inden man betaler - og i forhold til CRT så er TFT-monitorer jo nemme lige at pakke ud og sætte til.

? Kan man reparere en død pixel? Eller spør´ jeg for dumt og burde finde min seng :lol:

Nej. Der er ikke andet at gøre end at skære den ud af skærmen og begrave den... :wink:

Kan man tegne forsikring mod døde pixels?

Ikke mig bekendt her til lands. Men jeg har hørt om nogle tyske forhandlere som har tilbudt det på nogle udvalgte dyre modeller for en merpris på 100 Euro på en skærm til 1200 Euro... hvilket er ret pebret, synes jeg.

Hvor længe bytter Sony for pixel fejl?

Jeg kom til at fejlinformere dig - sorry. Sony bytter ikke for hvad som helst, men i stedet for at lave egne regler overholder de ISO 13406-2 standarden klasse 2, der dækker mange forhold vedrørende LCD teknologi og fremstilling. Standarden sætter blandt andet strikse krav til antallet af acceptable pixelfejl i de færdige produkter.

Her er et citat fra PC-World som forklarer lidt om, hvad de forskellige klasser i ISO 13406-2 siger om pixelfejl...

Der findes en standard ved navn ISO 13406-2, som angiver en række ergonomiske mindstekrav for fladskærme. Her deles LCD-skærme op i forskellige klasser, alt efter hvor mange og hvilken slags pixelfejl, der findes på skærmen.

I fejlklasse 1 er der ingen pixelfejl overhovedet. I fejlklasse 2 må der være to konstant lysende hele pixels, to konstant slukkede hele pixels og fem defekte subpixels pr. million, og i fejlklasse 3 og 4 er det endnu værre. Hvis producenten har valgt at overholde standarden, skal det fremgå, hvilken fejlklasse skærmen hører under.

Kun de dyreste fladskærme lever op til fejlklasse 1, mens mange producenter har valgt at leve op til fejlklasse 2. Da pixelfejl typisk består af en konstant tændt subpixel, vil det i reglen betyde, at der tillades fire pixelfejl på en 15'' fladskærm og seks pixelfejl på en 17'' eller 18'' skærm.

Helt så enkelt er det dog ikke ude i IT-junglen. Hver producent og forhandler har tilsyneladende sine egne regler, når det kommer til stykket. Det betyder, at man må forlange klar besked om forhandlerens politik på området, før man køber sin fladskærm.

Fugazi
12-19-2004, 07:27 AM
Jowls Skrev :Ikke mig bekendt her til lands. Men jeg har hørt om nogle tyske forhandlere som har tilbudt det på nogle udvalgte dyre modeller for en merpris på 100 Euro på en skærm til 1200 Euro... hvilket er ret pebret, synes jeg.
Jeg syn´s 100 Euro er en helt okay pris for sådan en forsikring til en skærm til 1200 Euro, men selvfølgelig kun hvis forsikringen gælder i en pæn årrække :?

ZuCkZ
12-19-2004, 01:02 PM
på min nye Philips 19" TFT er der nul pixelfejl, så der er ingen problemer der. Gav 3200 for den.

AmbY
12-20-2004, 10:09 AM
kort og godt:

hvis ikke din fladskærm sidder på en bærbar?!

så NEJ!

eLGet
12-20-2004, 12:51 PM
jeg har aldrig haft problemer med at min 17' skærm ikke kunne følge med spil, den højeste opløsning den kan æde, er 1920x1200 @75Hz.

Det er vidst en and? Der er pt. ingen skærme i det prisleje der kan klare sådanne opløsninger - jeg nægter at tro på at en skærm til 3000 yder som en skærm til 18.000 (eksempelvis; http://www.shg.dk/link.aspgoto=infobox&varenr=10610001 ) Endeligt er det også fysisk umuligt grund pixelbreden på en reel pixel (og så på en 17") - men hvis Aldi har bøjet fysikens lovet vil jeg da meget gerne se en sådan ?!?

Selv er jeg udstyret med en LG Flatron F900P - lidt ældre model, men har sq ikke set nogle fladskærme til under 10.000 der kunne yde det sammen (LG's tager snilt 1600x1200@85hz eller 1280x1024x100)

Fugazi
12-20-2004, 04:08 PM
Yo eLGet, det var nu ikke mig der skrev det du citerede. Jeg har har en 17" Amitech skærm hvor foden er knækket af, så skærmen står på et foldet håndklæde, understøttet af 2 lokumsruller :?
...Jeg syn´s engang jeg hørte at fladskærme er bedre for øjnene, da billedet er helt "roligt", er der noget hold i det?

Fugazi

P.s, hvorfor kan jeg max sætte opløsningen til 1024x768? Jeg har et ATI 128mb kort(standard) og altid de nyeste drivere installeret? Det undrer mig, at efter en formattering windows reinstall, så kan jeg godt forøge opløsningen, altså inden jeg installerer ATI catalyst.

Fugazi

komas
12-20-2004, 05:01 PM

Det er vidst en and? Der er pt. ingen skærme i det prisleje der kan klare sådanne opløsninger - jeg nægter at tro på at en skærm til 3000 yder som en skærm til 18.000 (eksempelvis; http://www.shg.dk/link.aspgoto=infobox&varenr=10610001 ) Endeligt er det også fysisk umuligt grund pixelbreden på en reel pixel (og så på en 17") - men hvis Aldi har bøjet fysikens lovet vil jeg da meget gerne se en sådan ?!?

Selv er jeg udstyret med en LG Flatron F900P - lidt ældre model, men har sq ikke set nogle fladskærme til under 10.000 der kunne yde det sammen (LG's tager snilt 1600x1200@85hz eller 1280x1024x100)

det var vist mig der skrev det...

bevis: http://www.zygomorf.com/1920x1200.JPG

pantonamia
12-20-2004, 05:29 PM
okay, imponerende! men det beviser da vist ikke rigtig noget gør det? Du kan jo sidde med en alm. 21" skærm og ha taget et screenshot af dens opløsning eller....
Men hvor har du købt den, jeg vil osse ha en hvor og hvad skal man købe?

Fugazi
12-21-2004, 01:42 PM
Svar så for hevlede :D
Hvorfor kan jeg kun sætte opløsningen til max
1024 x 768, når jeg efter en formattering og før reinstall af ATI catalyst, kan sætte opløsningen betydeligt højere???...Weird :?

Fugazi

p.s, det er et radeon 9200 se, 128 mb, kort