PDA

Se fuld version : Dead like Me - anmeldelse

Jowls
12-15-2004, 06:59 PM
Der har været et par fine anmeldelser i dette forum, så i samarbejdets navn, vil jeg da også lige komme med en. Jeg har valgt en TV-serie som mit testobjekt.

Rigtige fildelere ser naturligvis ikke TV - de downloader da deres kultur. Jeg mener - helt ærligt, Danmarks Radio har skam nok at gøre med at fyre vore licenspenge (eller rettere, "jeres" licenspenge - jeg er sortseer :wink: ) af på en ny og flot bygning ude i Ørestaden. Hvis der også skulle være tid til at underholde folket, så skulle vi betale meget mere...

Men jeg havde lyst til lidt let underholdning, så jeg hentede mig et par sæsoner af en eller anden tilfæligt TV-serie, og det viste sig at være en fra 2003 - 2004 ved navn Dead like Me.

Forhistorie

En gammelklog og mistilpasset, men også meget intelligent og selvironisk 18-årig teenagepige ved navn Georgie bor i en kernefamilie med sin mor, sin far samt en nørdet lillesøster der irriterer hende konstant.

Siden hun droppede ud af highschool har moderen været på nakken af hende for at komme ud og få et arbejde i stedet for at flyde på værelset hele dagen, og vi kommer ind i handlingen den dag, hvor Georgie har sin første arbejdsdag i det job som moderen har skaffet hende - og tvunget hende til at acceptere.

Jobbet er et kedeligt idiot-arbejde på et kontor, og Georgie er glad da hun omsider har frokostpause. Hun går ud på torvet få at få sig noget at spise, men inden hun når så langt, bliver hun prikket på ryggen af en mand som spørger om hendes navn.

Og et minut efter bliver hun ramt af et 2000 grader varmt lokumsbræt som faldt ned fra den russiske rumstation Mir og ramte jorden - eller rettere Georgie - med flere gange lydens hastighed. Hun er selvklart dræbt på stedet.

Handling

Georgie får at vide at fyren som rørte hende lige før hun blev ramt af lokumsbrættet var døden - the grim reaper - og han har nu opfyldt sin "kvote" og er hermed blevet forfremmet. Og eftersom hendes sjæl var den sidste han tog, skal Georgie nu overtage hans job.

Nu er "døden" ikke bare een person, men et korps af mange med forskellige ansvars-områder. Georgie bliver en del af en fem-personers gruppe af såkaldte "reapers" som er ansvarlig for området "pludselig og voldsom død" - dvs. ulykker og mord. Hver morgen mødes gruppen i deres stam-cafeteria og lederen giver dem en Post-It hver med navn, sted og dødstidspunkt for deres "offer".

Opgaven består i at tage offerets sjæl lige før han eller hun dør, så de er fri for at opleve selve dødsprocessen. Og derefter forklare spøgelset at han/hun er død og hjælpe dem "videre".

På vanlig teenage maner afprøver Georgie naturligvis grænserne i sit nye liv. Hun prøver f.eks. at blive væk i håb om, at offeret så ikke dør. Det gør han alligevel, men hans sjæl bliver inde i kroppen, og han får den blandede fornøjelse at opleve sin egen obduktion. Det nyder han ikke.

Hun prøver også at advare et offer og sørge for, at han er et helt andet sted på dødstidspunktet. Resultatet er at mange mennesker dør i stedet for den ene - som dør alligevel lidt senere.

Jobbet som dødsengel er ikke lønnet, og eftersom hun stadig skal spise og have tag over hovedet, skal hun ud og finde et job. Nogle gange bor hun også i døde menneskers huse i et stykke tid, men hendes område er jo "voldsom død" så ofte ligger der lig over det hele - og det synes hun er lidt uhygiejnisk.

Hun kan også være heldig at offeret har en fed bil eller penge i lommen, og der scorer hun naturligvis også.

Hun er ikke et spøgelse, men har en fysisk eksistens. Dog ser hun ikke ud som hun gjorde da hun levede, så ingen kan genkende hende. Det eneste "specielle" ved hende er, at hun kan tage andre folks sjæl ud af kroppen samt at hun er "un-dead"... dvs. hun kan ikke dø og heler hurtigt, hvilket der ofte er brug for.

Personerne

Castingen er faktisk ret vellykket. Mandy Patinkin spiller Rube - er gruppens leder og ham som delegerer arbejdet med en tør autoritet og den rette blanding af distance og engagement.

Jasmine Guy er den rå og "take no shit from nobody" Roxy som arbejder som parkeringsvagt i sin fritid - og hun er som altid perfekt i Ghetto-mama roller.

Rebecca Gayheart spiller Betty - en overfladisk modeltype som senere afløses af den ligeså affekterede skuespillerinde Daisy Adair spilet af Laura Harris. Uanset hvilken berømthed man nævner, så har hun kendt dem "Oh Clark Gable? Yes, I gave him a blowjob on the set of Gone with the wind. Well, at least I think it was him... I was under the table, you see..." :wink:

Callum Blue - som jeg aldrig har hørt om før - spiller Mason. Hans fritidsjob er tyv og narkohandler, og han er også den som oftest får allesammen i vanskeligheder.

Jeg gider ikke at nævne dem alle, men kan blot sige at Georgies familie, som man også følger gennem hele serien, samt hendes kolleger på jobbet alle er lige i øjet med hensyn til casting.

Der er dog ingen tvivl om at stjernen er Ellen Muth som spiller Georgie. Hun er så perfekt i rollen som mistilpasset teenager, at det næsten er uhyggeligt. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville bryde mig om at have hende som datter... :)

Alle hoved-personerne er som sagt castet perfekt, og man kommer til at føle med dem allesammen. Selvom der er "typer" imellem - f.eks. er Georgie tydeligt inspireret af Darlene fra Roseanne eller Blossom fra ... æhh, Blossom - så har alle en 3-dimensionel personlighed som gør, at man bekymrer sig om deres skæbner.

Jowls kommentarer

Da jeg havde downloaded serien og så pilot-afsnittet, må jeg ærligt indrømme at jeg var sådan lidt "Hvad pokker er det her for noget weird sh.t som jeg har spildt min båndbredde på?"

Men så opdagede jeg gradvist at det faktisk drejer sig om en ret morsom og kul-sort komedie som tillige er både intelligent skrevet og totalt uforudsigelig hvad handlingen angår.

Den beskæftiger sig med meget følelsesbetonede og tabubelagte emner som død, sorg og store forandringer i personers liv og i forhold til at dette er en amerikansk serie, går den MEGET langt.

Faktisk er det lidt svært at se hvilken specifik målgruppe, den henvender sig til. Der dør mennesker i hvert eneste afsnit - og det går ikke altid stille af. Et af Georgies største problemer er netop, at hun ofte, til sine kollegers forfærdelse, møder på sit løn-arbejde med blod ud over alt sit tøj fordi hun kom til at stå for tæt på sit offer. Det hjælper ikke at hun fyrer bemærkninger af som, "Æh, jeg har vist en lidt kraftig menstruation idag..."

Selvom amerikanerne altid har ment at deres børn kan tåle vold langt bedre end sex, så kunne jeg da godt forstille mig at en del konservative ville se det som en udpræget voksen-serie.

På den anden side så behandler den en del teenage-problemer - både for Georgie og hendes lille-søster. Også sex i øvrigt. Georgie døde som jomfru, men bare fordi man er død, behøver man jo ikke at blive frigid, som hun udtrykker det.... :roll:

Ja, der dør mennesker - af og til mange - i hvert afsnit. Måden hvorpå de forskellige personer dør rangerer fra det simple til de meget kreative Storm P agtige og især sidstnævnte er ofte ret morsomme. :)

Der er også mere følelsesbetonede døds-scener - f.eks. hvor Georgies offer skal dø i en togulykke og hun opdager at det er en lille pige. Men generelt gælder det at død = morsom i denne serie.

Er det noget for mig?

Det kommer lidt an på, hvem du er. Hvis du er typen som nemt bliver forarget og mener at der er visse emner som man ikke spøger med, så er denne serie IKKE for dig. Få fat i Matador i stedet.

Hvis du er typen som ikke bryder sig så meget om en handling hvor man selv skal prøve at interpolere en smule og tænke over de ting, man ser - nogle gange udenfor de sædvanlige rammer - så er dette heller ikke noget for dig. Hold dig til letfordøjelig fast-food som Friends, Sex and the City og Sunset Beach - evt. krydret med lidt Robinson og Big Brother.

Men hører du ikke til ovennævnte grupper, så vil jeg da anbefale at du giver den en chance.

Hvor finder jeg den?

På bittorrent her f.eks.

http://www.bi-torrent.com/

Serien har kørt i to sæsoner og begge kan downloades samlet eller enkeltvis. Dog skal de tre sidste afsnit af sæson 2 - 13, 14 og 15 - downloades for sig selv. Kvaliteten er udmærket.

Det står i øjeblikket ikke fast om der kommer flere sæsoner af serien - den er nok lidt for "off beat" til at blive super-populær i USA. Det vil være synd, men faktisk slutter sæson 2 på en måde som godt kunne være en afslutning på hele serien. Normalt sørger forfatterne bag TV-serier for at efterlade nogle uløste konflikter og "cliff hangers" for at tvinge fans til at lægge pres på TV-selskaberne for at næste sæson bliver lavet. Men også her er Dead Like Me anderledes end de andre

Showet har en hjemmeside http://www.deadlikeme.tv samt en spot på TV-tome http://www.tvtome.com/DeadLikeMe/

Arrow
12-15-2004, 08:38 PM
Flot anmeldelse Jowls, stor ros herfra!http://www.stivan.dk/gfx/smiley/heltok.gif

Dog er TV-serier ikke noget jeg spilder min tid på, medmindre det er tegneserier og kommer fra japan. I disse tilfælde er der oftest noget at komme efter, hvis man er til genren. Jeg kommer snart med en anmeldelse af en japansk tegnefilm, den må i gerne læse med på. Den er indtil videre udkommet i 113 (114 snart) afsnit som hver varer ca. 20 min. Altså næsten 40 timers underholdning indtil videre :D

Mvh. Arrow

CODAY
12-15-2004, 09:55 PM
#Jowls. du skulle ikke være medlem nogen steder?
for inde i min client står der bare: "fejl ved opdatering af tracker status:connection timed out:connect"

ps jeg bruger azureus som client
pps #Arrow hvad er navnet på den tegnefilm?

Jowls
12-16-2004, 03:58 PM
Flot anmeldelse Jowls

Takker for roserne :oops:

for inde i min client står der bare: "fejl ved opdatering af tracker status:connection timed out:connect"

Næh, den tracker jeg linker til kræver ikke medlemsskab. Det er bare at hente torrenten og fyre den af. Har lige hentet Blade3 fra samme sted, og det gik hurtigt og smertefrit. I øvrigt bruger jeg også Azureus.

Jeg kan desværre ikke lige regne ud, hvorfor du får timeout fejl. Jeg tror ikke at trackeren har været nede for nyligt, men den kunne selvfølgelig have været overloaded eller DoS'et da du prøvede. Du kører ikke med standardport, vel?

Arrow
12-16-2004, 05:06 PM

Naruto

CODAY
12-16-2004, 05:43 PM
Næh, den tracker jeg linker til kræver ikke medlemsskab. Det er bare at hente torrenten og fyre den af. Har lige hentet Blade3 fra samme sted, og det gik hurtigt og smertefrit. I øvrigt bruger jeg også Azureus.

Jeg kan desværre ikke lige regne ud, hvorfor du får timeout fejl. Jeg tror ikke at trackeren har været nede for nyligt, men den kunne selvfølgelig have været overloaded eller DoS'et da du prøvede. Du kører ikke med standardport, vel?

jeg tror bare at de havde problemer for nu køre det perfekt 8)
ps jeg køre ikke med standard port

Naruto

det har jeg allerrede første afsnit af men har ikke haft tid til at se den.

Flot anmeldelse Jowls, stor ros herfra!http://www.stivan.dk/gfx/smiley/heltok.gif

siger det samme som Arrow
:P

Arrow
12-16-2004, 06:10 PM

jeg tror bare at de havde problemer for nu køre det perfekt 8)
ps jeg køre ikke med standard port

Naruto

det har jeg allerrede første afsnit af men har ikke haft tid til at se den.

siger det samme som Arrow
:P

Den serie er genial. Og den er endda ulicenceret hvilket betyder at det er gratis og lovligt at lave fansubs og distribuere dem på nettet. Det betyder at jeg lovligt kan lave links i min artikel/anmeldelse til hvor det kan hentes henne (f.eks. torrentfiler) :D

Mvh. Arrow

Ezekiel
12-23-2004, 09:34 PM
Flot Jowls

Jeg ville aldrig nogensinde kunne skrive en anmeldelse der passer så godt på den tvserie.

Jeg faldt selv over denne serie en dag hvor jeg zappede lidt rundt på fjeneren. ramte lige på det tidspunkt hvor George for toiletbrættet i hovede. Hmm tænkte jeg
og så vidre. spændene tænkte jeg og gik ind og fandt denne totalt sjove serie på nettet og hentede sæson 1 og 2. og hold op hvor var det svært at stoppe da jeg gik igang. så alle afsnit på 3 ugers tid.

Der går rygter om der kommer en sæson 3 til sommer.

/Ezekiel

Jowls
12-25-2004, 04:08 PM
Der går rygter om der kommer en sæson 3 til sommer.

/Ezekiel

Det håber jeg da, at du har ret i - det er helt sikkert en serie som fortjener at løbe længere.

Jeg har dog selv været lidt skeptisk, idet man jo plejer at starte optagelserne til sæsonens serier allerede i januar. Og i så fald ville det være et meget kort varsel for skuespillerne og produktions-crew, hvis man først besluttede sig nu.

Men jeg krydser da fingre :)