PDA

Se fuld version : Bios flash --> Fail!

ZyRkX
12-14-2004, 09:11 PM
Hey...
Har lige flashet min bios forkert...
Nogen der ved om den kan redes?

Hydromann
12-14-2004, 09:38 PM
Hey...
Har lige flashet min bios forkert...
Nogen der ved om den kan redes?

Hej ZyRkX

Du skriver desvære ikke hvilket bundkort du har. Det ville gøre det lidt nemmere at løse dit problem.....
Så skriv lige hvilket bundkort du har så vi kan hjælpe....

B@rney
12-14-2004, 09:58 PM
Der er kun en ting at sige om det.

http://www.bios-flash.dk/

Og han er effektiv.... og Billig

ring til ham og forhør dig, jeg ringede en fredag, fik ny Chip med posten Lørdag morgen.

zub
12-14-2004, 10:52 PM
eller gør det som en nørd :)

find en person med 100% samme bundkort.

boot hans bundkort op.. start flash-util..

lige inden den starter update (lige når du står og skal trykke "go") så piller du hans bios-chip ud... sætter din egen i.. og installere så din egen på ny...

derefter sætter du hans i igen.. og din egen i dit egen bundkort... voila...

obs: denne løsning er ikke ufarlig og du kan MEGET NEMT ende med 2 døde bundkort istedet for 1... hvis du sider med et stort "hvad" i ansigtet over min "guide" så skal du ikke læse postet igen... betal dig fra det... (og vil du lege nørd SÅ SØRG FOR AT GOOGLE!!! løsningen her er ikke for børn ;) har vagt 2 gamle bundkort til live... men jeg startede altså kun med 1 dødt ;) )

komas
12-14-2004, 11:15 PM
hvis det er et nyere intell bundkort (1 år gammelt max?) så er der indbygget en recover bios funktion i bundkortet, du kan finde guide til hvordan man gør på deres side.

Jowls
12-15-2004, 03:26 AM

lige inden den starter update (lige når du står og skal trykke "go") så piller du hans bios-chip ud... sætter din egen i.. og installere så din egen på ny...

Har prøvet samme metode, og kan bære vidne på at det KAN lade sig gøre på denne måde. Jeg vil dog tilføje, at man bør indkøbe/låne et rigtigt udtrækker-værktøj til BIOS-chippen inden man starter. Det er dårlig karma at sidde og "grave" chippen ud af soklen med skruetrækkere og strikkepinde mens der er strøm på motherboardet....
8)

Hydromann
12-15-2004, 10:46 AM

Har prøvet samme metode, og kan bære vidne på at det KAN lade sig gøre på denne måde. Jeg vil dog tilføje, at man bør indkøbe/låne et rigtigt udtrækker-værktøj til BIOS-chippen inden man starter. Det er dårlig karma at sidde og "grave" chippen ud af soklen med skruetrækkere og strikkepinde mens der er strøm på motherboardet....
8)

Dette er ikke nogen særlig god idé, især hvis man ikke har så meget forstand på computere. Du kan resikere at (som zub siger) ende med 2 døde bundkort og en sur ven :) Ik så fedt, men det er selvfølgelig dit valg!!!!

En lidt nemmere metode er at fjerne batteriet på dit bundkort og vendt med at sætte det i til omkring en ½-1 time efter for at resete din bios det har vist sig at virke i nogle tilfælde (dog ikke alle).

Hvis du har en af de bundkort med to bioser kan du jo bare bruge den gamle til at flashe den nye tilbage, læs i din manual hvordan du gør.

Ellers gå ned i din computerbix hvor du har købt den og spørg om de ikke kan hjælpe og om garantien dækker hvis ikke, så ville jeg tro at det koster omkring 500 kr at få det lavet men det er da bedre end at miste to bundkort til omkring 1000 kr stk.

AmbY
12-15-2004, 11:17 AM
sluk strømmen tag batteriet ud,og lad den stå en lille time,og der efter starter den selv op som var den ny fra fabrikken, mere er der vel ikke at sige.

men at betale en for at gøre det er altid sidste udvej! sådan er det bare.

men ellers, ja metoden med en m8's bunkort der er magen til ville også kunne virke, men stadigt det med bare at få den til at løbe tør virker næsten altid, på næsten alt, både til adgangskode, og system genoprettelse af bundkortet.

det virkede ihvertfald hos mig, det er et solteck bunkort, og det virkede ved min vens ASUS delux et eller andet.

du kan jo prøve det, det kan umuligt blive værre.!

mvh.dk amby

Hydromann
12-15-2004, 11:20 AM
sluk strømmen tag batteriet ud,og lad den stå en lille time,og der efter starter den selv op som var den ny fra fabrikken, mere er der vel ikke at sige.

men at betale en for at gøre det er altid sidste udvej! sådan er det bare.

men ellers, ja metoden med en m8's bunkort der er magen til ville også kunne virke, men stadigt det med bare at få den til at løbe tør virker næsten altid, på næsten alt, både til adgangskode, og system genoprettelse af bundkortet.

det virkede ihvertfald hos mig, det er et solteck bunkort, og det virkede ved min vens ASUS delux et eller andet.

du kan jo prøve det, det kan umuligt blive værre.!

mvh.dk amby

Det har jeg jo allerede skrevet, oven over!!!

zub
12-15-2004, 05:33 PM
hvis metoden med at pille batt ud kan genskabe en fejl-flashed bios er det fordi der er lagt en reserve bios ind... når man piller bat ud nulstiller man bare bios.. skal vi kalde det at genstarte den sådan så biosens "ram" blir tømt.. når du fejl-flasher den formatere du biosens "harddisk".. gør man det kan batt ikke hjælpe noget som helst efter som der ikke er noget at nulstille. (med mindre der som sagt er en backup løsning)

der er endnu ik så mange bundkort der køre med dual bios systemet (gigabyte har vidst egenlig et ret groft patent på det system der gør at det er dyrt at bruge)

asus fx har en "mini-bios" som ikke kan andet end at bruge et cd/dvd drev og flashe den originale bios... indsætter man så sin driver cd så starter der automatisk et flash program som så har den originale bios... meget smart :)

men som der allerede blev sagt i starten... et mærke og modelnummer ville gøre det meget nemmere at hjælpe :)

komas
12-15-2004, 06:18 PM
på de fleste bundkort vil det ikke hjælpe at tage batteriet ud, og sætte det i igen.

det er rigtigt at den gendanner standart instillingerne, men de bliver også opdateret når man flasher sin bios.

det at flashe sin bios er at opgradere den.

eks.: du har internet eksplorer 5.0 installeret på din pc, og vælger at opgadere til 6.0.

efter det går du ind i internet instillinger og trykker gendan standart instillinger. instillingerne er nu sat til standart, men det er stadig IE 6.0 du kører med.

så når man opdaterer sin bios hjælper det ikke bare at tage batteriet ud, og sætte det i igen.

som sagt tidligere, har biosen på intels nyere bundkort en recovery instilling, der gør at man kan indlæse den version af biosen der var på bundkortet da man købte det igen.

Hydromann
12-15-2004, 07:17 PM
på de fleste bundkort vil det ikke hjælpe at tage batteriet ud, og sætte det i igen.

det er rigtigt at den gendanner standart instillingerne, men de bliver også opdateret når man flasher sin bios.

eks.: du har internet eksplorer 5.0 installeret på din pc, og vælger at opgadere til 6.0.

efter det går du ind i internet instillinger og trykker gendan standart instillinger. instillingerne er nu sat til standart, men det er stadig IE 6.0 du kører med.

så når man opdaterer sin bios hjælper det ikke bare at tage batteriet ud, og sætte det i igen.

som sagt tidligere, har biosen på intels nyere bundkort en recovery instilling, der gør at man kan indlæse den version af biosen der var på bundkortet da man købte det igen.

Det passer ikke helt, jeg har en ven som også kom til at flashe sit bundkort forkert, vi prøvede for sjov skyld at tage batteriet ud og et par timer efter satte vi batteriet ind igen og voila så virkede den.

MHT. den der internet explore historie så kan du ikke sammenligene det med en bios. Prøv i stedet at tænke på at computeren er et vækkeur hvor timer tilbage knappen er gået i stykker du kommer til at indstille den til 15 men klokken er kun 14, Du tager batteriet og sætter det i igen og vupti der står nu 00:00 (Default restored) og du kan nu sætte den til kl:14

zub
12-15-2004, 07:26 PM

Det passer ikke helt, jeg har en ven som også kom til at flashe sit bundkort forkert, vi prøvede for sjov skyld at tage batteriet ud og et par timer efter satte vi batteriet ind igen og voila så virkede den.

MHT. den der internet explore historie så kan du ikke sammenligene det med en bios. Prøv i stedet at tænke på at computeren er et vækkeur hvor timer tilbage knappen er gået i stykker du kommer til at indstille den til 15 men klokken er kun 14, Du tager batteriet og sætter det i igen og vupti der står nu 00:00 (Default restored) og du kan nu sætte den til kl:14

læs lige posted et hak højere oppe ;).. som jeg skriver der "hvis det skal virke at fjerne batt så er det fordi bundkortet har enbackup bios af en art som så går ind og tager over"...

komas
12-15-2004, 07:28 PM
læs lige posted et hak højere oppe ;).. som jeg skriver der "hvis det skal virke at fjerne batt så er det fordi bundkortet har enbackup bios af en art som så går ind og tager over"...

jeg havde set det, jeg ville bare komme med en uddybende forklarring, så alle kunne være med.

Hydromann
12-15-2004, 07:28 PM

Ja den har jeg set OG :?: :?: :?: :?: :?: :?:

komas
12-15-2004, 08:02 PM
@zub

ups jeg misforstod den lige

@Hydromann

jeg regnede næsten med at den ville komme...

jeg mener ikke at man kan sammenligne bios og IE, det var mere princippet i det.

da man opfandt computeren som man kender den idag, lavede man biosen, for at den kunne holde styr på hvad den nu lige var for en størelse.

biosen lagde man i en chip på bundkortet, så "dumme" brugere ikke bare knne komme til at slette den ved en fejl.

senere fandt man så ud af at lægge den på en chip der kunne flashes, dvs overskrives.

det var jo vældig smart, for så kunne man opgradere den med et program, hvor man før i tiden var nødt til at skifte chippen, for at opgradere.

at biosen kan flashes, har imidlertid også nogle negative sider, f.eks. kan en virus overskrive den, så den bliver ubrugelig.

det sker dog kun i yderst sjælde tilfælde, hvis man beskytter sig ordentligt. jeg har dog set et enkelt tilfælde, hvor den havde rodet med biosen.

anyway, når man flasher(overskriver) biosen med en ny version, for det meste med et program hesntet fra producentens side, så bliver den gamle version af biosen slettet, og den nye lagt ind i stedet for.

hvis det så kikser her, er man på r****. eller det vil sige, der er metoder til at redde den, og bundkortproducenterne er blevet mere flinke til at inkludere recorvery metoder i deres bundkort.

hvis din vens bios fungerede normalt efter fjernelse og isættelse af batteriet, så er der gået noget galt før biosen blev flashet, og hvis det er så tidligt at det er gået galt, kan det løses på denne måde, det har jeg selv prøvet med min nuværende pc, jeg fik dog opgraderet den korrekt bagefter.

jeg håber at du her er blevet lidt klogere på hvordan biosen/flashing af samme virker.

Hydromann
12-15-2004, 08:17 PM
@zub

ups jeg misforstod den lige

@Hydromann

jeg regnede næsten med at den ville komme...

jeg mener ikke at man kan sammenligne bios og IE, det var mere princippet i det.

da man opfandt computeren som man kender den idag, lavede man biosen, for at den kunne holde styr på hvad den nu lige var for en størelse.

biosen lagde man i en chip på bundkortet, så "dumme" brugere ikke bare knne komme til at slette den ved en fejl.

senere fandt man så ud af at lægge den på en chip der kunne flashes, dvs overskrives.

det var jo vældig smart, for så kunne man opgradere den med et program, hvor man før i tiden var nødt til at skifte chippen, for at opgradere.

at biosen kan flashes, har imidlertid også nogle negative sider, f.eks. kan en virus overskrive den, så den bliver ubrugelig.

det sker dog kun i yderst sjælde tilfælde, hvis man beskytter sig ordentligt. jeg har dog set et enkelt tilfælde, hvor den havde rodet med biosen.

anyway, når man flasher(overskriver) biosen med en ny version, for det meste med et program hesntet fra producentens side, så bliver den gamle version af biosen slettet, og den nye lagt ind i stedet for.

hvis det så kikser her, er man på r****. eller det vil sige, der er metoder til at redde den, og bundkortproducenterne er blevet mere flinke til at inkludere recorvery metoder i deres bundkort.

hvis din vens bios fungerede normalt efter fjernelse og isættelse af batteriet, så er der gået noget galt før biosen blev flashet, og hvis det er så tidligt at det er gået galt, kan det løses på denne måde, det har jeg selv prøvet med min nuværende pc, jeg fik dog opgraderet den korrekt bagefter.

jeg håber at du her er blevet lidt klogere på hvordan biosen/flashing af samme virker.

Plejer det ikke at være derfor computren ikke virker Hvis der går galt under flashingen af biosen :wink:

Men som jeg osgå skriver længere oppe, at det ikke er sikker at det virker men der er en chance for at det gør som fx i min vens tilfælde.

komas
12-15-2004, 09:23 PM
Plejer det ikke at være derfor computren ikke virker Hvis der går galt under flashingen af biosen :wink:

Men som jeg osgå skriver længere oppe, at det ikke er sikker at det virker men der er en chance for at det gør som fx i min vens tilfælde.

der er flere ting der kan ske, i din vens tilfælde kandet være, at biosen har lavet en fejl(det kan godt ske), og derfor er gået i udu før biosen blev flashet.

der hvor det oftest går galt, er at den nye bios ikke er blivet indlæst ordentlig, det kan der være mange grunde til.
det kan løses ved en "hot swap", men så skal man virkelig have styr på det... der findes også firmaer der kan flashe chippen efter at det er gået galt, det er relativt billigt (100-200kr), og er nok den sikreste måde, hvis man vil have at den overlever.