Se fuld version : Freenet...?
netsat
12-09-2004, 06:22 AM
Hvor stor er sikkerheden i Freenet?
Krypterer den alt hvad den sender, så ens ISP heller ikke kan se indholdet?
Netsat
CODAY
12-09-2004, 12:11 PM
alt der bliver sendt er krypteret
Udviddet svar til gammelt spørgsmål... :-)
På Freenet sendes informationen ikke bare krypteret, men også anonymt.
Anonymt på den måde at det er extremt svært at se hvem der henter hvad, da pakkerne sendes mellem flere klienter førend det når sin destination.
Tilgengæld for anonymiteten er freenet, ret langsomt i forhold til de fleste andre P2P-netværk.
Desuden giver brugeren noget at sin harddisk plads til opbevaring af data som freenet styre indholdet af, alt efter hvor populære filer er bliver de opbevaret her.
http://freenet.sourceforge.net/index.php?page=whatis
Jowls
01-02-2005, 02:03 PM
Hvor stor er sikkerheden i Freenet?
Krypterer den alt hvad den sender, så ens ISP heller ikke kan se indholdet?
Netsat
Freenet er populært sagt en meget stor virtuel krypteret harddisk distribueret over alle brugernes maskiner.
Ingen kan se hvad man gemmer på den, og ingen kan se hvad man henter fra den. Og ingen kan slette noget som een gang er gemt - ikke engang den person som har gemt det (Freenet er ucensurerbart).
Konceptet er meget gennemtænkt, og sikkerheden må nok siges at være total set i forhold til APGs ressourcer.
Din ISP kan godt se at du har Freenet kørende, men ikke om du sender eller henter noget - og i så fald "hvad" du henter. Desuden ligger Freenet sig ikke på en bestemt port, men vælger en tilfældig ved installation. Derfor skal de arbejde lidt for sagen, hvis de vil checke dig - og det tror jeg ikke, de gider :)
Tyttebøvsen
01-19-2005, 08:50 AM
Jeg har godt nok hentet freenet - men følger ikke rigtigt at jeg kan bruge det. Hvorledes henter man filer fra denne system?
Tyttebøvsen...
Jowls
01-19-2005, 02:21 PM
Jeg har godt nok hentet freenet - men følger ikke rigtigt at jeg kan bruge det. Hvorledes henter man filer fra denne system?
Tyttebøvsen...
Du skal som sagt se Freenet som en meget stor krypteret harddisk - ikke som et P2P-program i traditionel forstand. Det betyder, at hvis du ikke kender "filnavnet" (Freenet-nøglen), så kan du heller ikke hente noget.
Freenet kan altså ikke afsøges på samme måde som f.eks. E-Mule. Det virker mere i retning af Bittorrent, hvor du jo også skal have en torrent før du kan hente noget.
Den bedste måde at få specifikke ting på, er ved at installere Frost. Heri abonnerer du så på boards som passer til dine interesser og i disse spørger du simpelthen efter det, du lige står og mangler.
Nogen vil så læse din request og poste en Freenet-nøgle til filen. Nøglen paster du in i FUQID som så henter filen for dig. Voila - 100% APG-sikker fildeling :)
Så hvis du ikke har Frost og FUQID, så få fat i dem asap. De hører til Freenet som ketchup og sennep til en hotdog....
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.