PDA

Se fuld version : Mangler 20 giga på HD

pantonamia
12-07-2004, 09:07 PM
Hey

Jeg har fået et lille problem med min hardisk nr. 2 den er købt til 160 giga men har lige formateret pga virus, men nu kan den kun finde 127 giga. Jeg vil da mene den mindst skulle finde 149 eller deromkring. Jeg har lagt ntfs fil-system på og kan ikke se hvorfor det ikke virker. Har oprettet den som et logisk drev, men hvor fanden er mine sidste 20 giga??
Nogen der har nogen ideér? Kan disken være beskadet på nogle sektore men at det så virker på resten uden at windows klager? :cry:

Unknown
12-07-2004, 09:10 PM
har du indstaleret service pack 2

komas
12-07-2004, 09:13 PM
hvilket mærke er det?

pantonamia
12-07-2004, 09:19 PM
nope har osse formateret min anden hardisk (60 giga) Så jeg er igang med at opdatere i dette minut men jeg rører ALDRIG SP2 engang til, det er da dne værste omgang lort! installere den først når den er væk med alle sine børnesygedomme! nevermind. Det er en seagate, jeg er selv IT-supporter og har har skiftet, formateret og skilt en helveds masse pcer ad i tidens løb men jeg kan sgu ikke få dette til at virke, inden jeg formatere var den fint nok på 149 giga så vidt jeg husker. Skal jeg prøve at køre noget windows diskcheck?

z33k
12-07-2004, 09:21 PM
nope har osse formateret min anden hardisk (60 giga) Så jeg er igang med at opdatere i dette minut men jeg rører ALDRIG SP2 engang til, det er da dne værste omgang lort! installere den først når den er væk med alle sine børnesygedomme! nevermind. Det er en seagate, jeg er selv IT-supporter og har har skiftet, formateret og skilt en helveds masse pcer ad i tidens løb men jeg kan sgu ikke få dette til at virke, inden jeg formatere var den fint nok på 149 giga så vidt jeg husker. Skal jeg prøve at køre noget windows diskcheck?

Installer du bare SP2, der sker der intet ved.

pantonamia
12-07-2004, 09:23 PM
er ikke lige i humør til at diskutere om sp2 skal installeres eller ej, er der nogen der har prøvet noget lignende eller har nogen forslag?

Unknown
12-07-2004, 09:24 PM
du skal instalere sp2 for at få det til at virke!

har selv haft samme problem

pantonamia
12-07-2004, 09:27 PM
hvad snakker du om??? :shock: :shock:
Jeg har jo haft den til at virke i 1 ½ år uden sp2 så kan den da ikke komme til at se 20 giga mere på min HD pga sp2??????
Men kan da godt prøve hvis du mener det er det der skal til.
Vender tilbage når sp2 er inst. (ca. 30 min.)

Udover det er det heller ikke på min primærer hardisk den er gal, den virker fint, det er hardisk nr2 dvs ikke min systemdisk. så den får jo ingen effekt af sp2. Men skal nu nok prøve alligevel

BeatPirate
12-07-2004, 09:31 PM
Jeg ved ikke om det er tids nok, men jeg ville ikke indstallere SP2.
Jeg ved godt, at dette ikke er stedet at diskuterer SP2, men XP kan sagtens, også UDEN SP2, håndterer en disk på 160 GB.
Hvor problemet så er, ved jeg ikke.

pantonamia
12-07-2004, 09:35 PM
det er detjeg mener sp2 stinker! men hvordan skulle den osse gå ind i systemet og tildele en disk 20 giga mere når den har virket i 1 ½ år med sp1.
Hvad med den måde jeg har oprette partion på?
Nogen der ved meget om det?
Jeg har oprette den som et logisk drev dvs grundlæggende disk, har osse prøvet de andre valgmuligheder men den kan kun finde 129 giga på inden jeg formatere.

Men i skal ellers ha tak for jeres hurtige svartider, det er sgu fedt, det er bedre end experten.dk

komas
12-07-2004, 10:02 PM
jeg mener også at service pack 2 er noget man skal holde sig fra...

anyway, så havde jeg samme problem med min maxtor. det viste sig, at de havde et program på deres hjemmeside der løste det.

jeg har gravet lidt på seagates hp, og fundet følgende: http://www.seagate.com/support/disc/download/reg_48bit_lba.exe

det prg skulle få det til at virke.

Hydromann
12-07-2004, 10:13 PM
jeg mener også at service pack 2 er noget man skal holde sig fra...

anyway, så havde jeg samme problem med min maxtor. det viste sig, at de havde et program på deres hjemmeside der løste det.

jeg har gravet lidt på seagates hp, og fundet følgende: http://www.seagate.com/support/disc/download/reg_48bit_lba.exe

det prg skulle få det til at virke.

hvor er den fil/Program til maxtor???

komas
12-07-2004, 10:22 PM
hvor er den fil/Program til maxtor???

http://tinyurl.com/6c28z

CODAY
12-07-2004, 11:18 PM
man skal da kun istallere sp1 for at det virker?

komas
12-07-2004, 11:25 PM
man skal da kun istallere sp1 for at det virker?

teknisk set ja, men så kan det alligevel være nødvendigt at køre de programmer fra hd producendens side.

pantonamia
12-08-2004, 12:20 PM
Har prøvet: sp1, sp2, program fra producenten, formatering med NTSF fil-system, chkdisk fra windows.
Den bliver fandme snart lagt i en spand syre!

Jowls
12-08-2004, 12:44 PM
SP2 er frivillig, men Win XP understøtter ikke diske over 127 Gbytes uden SP1. Hvis den er installeret - og LBA er slået til i BIOS - så SKAL den finde ca. 150 Gbytes.

Check evt. også de små jumprere på disken - nogle diske kan hardcodes til at vise en mindre størrelse end de rent faktisk er....

HereticMind
12-08-2004, 02:10 PM
hmm godt man har win2k, jeg har da ihvertfald ikk mistet nogen GBs endnu... :D

nimarq
12-08-2004, 03:24 PM
Få den byttet. ? :?

The Galloping Goose
12-08-2004, 04:12 PM
Hey

Jeg har fået et lille problem med min hardisk nr. 2 den er købt til 160 giga men har lige formateret pga virus, men nu kan den kun finde 127 giga. Jeg vil da mene den mindst skulle finde 149 eller deromkring. Jeg har lagt ntfs fil-system på og kan ikke se hvorfor det ikke virker. Har oprettet den som et logisk drev, men hvor fanden er mine sidste 20 giga??
Nogen der har nogen ideér? Kan disken være beskadet på nogle sektore men at det så virker på resten uden at windows klager? :cry:

Har du aktiveret alle 160gb i Xp ?

Kontrolpanel ...Administration ...Computer Administration ....Diskhåndtering

Jowls
12-08-2004, 05:22 PM
Det kunne måske også være interessant at checke den i Partition Magic, bare for at se om resten af gigabytene ligger upartitioneret hen....

Christian
12-08-2004, 06:39 PM
SP2 er frivillig, men Win XP understøtter ikke diske over 127 Gbytes uden SP1. Hvis den er installeret - og LBA er slået til i BIOS - så SKAL den finde ca. 150 Gbytes.
Weird. Jeg har Windows XP Pro installeret uden Sp1 eller Sp2 eller den option i BIOS aktiveret (har lige dobbelttjekket) og alligevel har jeg 3 x 200 GB harddiske tilsluttet og den finder alle GB.

komas
12-08-2004, 06:42 PM
jeg har svært ved at gøre mig klog på hvordan windows finder/bliver tvunget til at finde de harddiske der er på over 137gb, for det virker som om at det er forskelligt fra person til person...

Jowls
12-08-2004, 07:31 PM
Jeg har Windows XP Pro installeret uden Sp1 eller Sp2 eller den option i BIOS aktiveret (har lige dobbelttjekket) og alligevel har jeg 3 x 200 GB harddiske tilsluttet og den finder alle GB.

Huh? 200 Gbyte uden SP1??? Det lyder lige så mystisk som George Bush's genvalg. Er du sikker på, at du ikke har downloaded en slipstreamed version af XP uden at være opmærksom på det?

Arrow
12-08-2004, 08:51 PM
Har haft samme problem, da jeg skulle have min 200 GB installeret. Kun 127 GB tilgængelig.

Christian, for mig lyder det mystisk at du kan se en harddisk på over 127/137 GB uden SP1/SP2. Men det skal jeg ikke gøre mig klog på. Tror dog du har SP1 installeret uden du egentlig ved det selv :wink:

Til Pantomania, gør følgende:
1) Download og installer SP2. Jeg mener man er doven hvis man nægter at installere SP2 pga. problemer, da de sagtens kan løses. De eneste problemer jeg har haft med SP2 var at Neverwinters Night og et af minn lillesøsters komputerspil ikke virkede. Guess what, opdaterede begge spil og det virkede. Desuden er SP2's funktioner til IE (bruger du ikke IE er de så ganske vidst lidt ligetmeget :wink: ) uovertrufne, min favoritcrackside plejede at komme med diverse installation-af-en-masse-spyware-og-andre-lorteprogrammer popups, men har ikke set dem en eneste kan siden. Se nu bare at få lidt fart på og installer den ;)
2) Kør det program Komas fandt på Seagates hjemmeside. Det er ikke noget man normalt behøves at indstille i BIOS, og selvom den ligger på Seagates hjemmeside er mærket på din harddisk reelt set ligegyldigt.
3) Genstart efter du har brugt omtalte program (hvis du har brugt det før du installerede SP2 så brug det evt. igen), så går du ind her:
Kontrolpanel -> Administration (Kontrolpanel -> Ydelse og vedligeholdelse -> Administration for Win XP kontrolpanelet) -> Computeradministration -> Diskhåndtering.
4) Find din harddisk i diskhåndtering. Der skulle gerne være et sort område ved siden af et blåt et i den grafiske fremstilling af diskpladsen. Højreklik på det sorte sted og vælg "partitioner" eller "konverter til dynamisk disk" (er ikke 100% på hvad den hedder).

Mvh. Arrow

pantonamia
12-08-2004, 10:03 PM
Arrow (I bow to the master) :D
Det var fandme et svar der duede til noget!
Det virkede sgu. Jeg er dig evig taknemelig :wink:
Og selvfølgelig Hydroman for linket til filen fra seagate.
Lige ET spørgsmål til, nok mest til dig arrow, nu har jeg jo 127 g der er "iorden" som diskhåndtering så fint skriver det. men så er der jo de sidste 21 giga der er "ikke-allokeret" kan jeg få det hele til at blive en stor dejlig disk som det altid har været?
Hvad er det den fil går ind og gør?

Arrow
12-08-2004, 10:57 PM
Lige ET spørgsmål til, nok mest til dig arrow, nu har jeg jo 127 g der er "iorden" som diskhåndtering så fint skriver det. men så er der jo de sidste 21 giga der er "ikke-allokeret" kan jeg få det hele til at blive en stor dejlig disk som det altid har været?

Det kan du godt. Jeg mener ikke det kan klares via. diskhåndtering, men evt. download Partition Magic 8.xx (kan ikke huske version :wink: ), der kan du ligge 2 partitioner sammen, og det burde kunne klares uden at miste data.

Dog anbefaler jeg at du beholder de 2 partitioner. Alle kommer sikkert til at formatere før eller senere, og så er det dejligt at have et drev til at gemme diverse filer. Se på mig f.eks. Jeg har en 200 GB harddisk, den første partition jeg installerede Windows på bruger jeg til at installere diverse programmer (den er self. på 127 GB :wink: ). Partition nr. 2 (58 GB) bruges til at gemme eller mine downloads (som jeg mener bør gemmes) og backup af alle mine dokumenter etc. Men hvis det ikke er dig, så anbefaler jeg partition magic :D

Mht. filen ændrer den en registreringsdatabasenøgle der får Win XP computere med SP1 eller SP2 til at slå en slags testenhed på i Win XP som skulle få systemet til at genkende større harddiske. Filen i sig selv er faktisk ikke nødvendig, ved du hvordan det skal gøres kan du selv ændre lortet i registreringsdatabasen :wink:

Mvh. Arrow

pantonamia
12-09-2004, 09:15 AM
Ja jeg overvejde osse at beholde de sidste 21 til musik og de 127 til film, men jeg har jo osse min system disk på 60 jeg kunne ligge det over på. Men jeg tror nu jeg beholder den partion på 21 g efter jeg har formateret 9 gange og lagt windows + alle de 20000 programmer man har, på pcern så gider jeg sgu ikke rigtig mere. Nu skal der fandme SUGES og spilles.

Tak for svarene alle. Caio :D

komas
12-09-2004, 11:00 AM

jeg er sikker på at hydroman er glad for takken, men det var faktisk mig der kom med det link... :D

Hydromann
12-09-2004, 11:37 AM

jeg er sikker på at hydroman er glad for takken, men det var faktisk mig der kom med det link... :D

SHYYYYYYYY :wink:

pantonamia
12-09-2004, 02:24 PM
HEHE, sorry komas, jeg så vist forkert :D
Så tak til dig osse for linket. 8)

Christian
12-09-2004, 07:25 PM
Når man højreklikker på "Denne Computer/My Computer" og vælger egenskaber/properties, så burde man kunne se om man har Windows XP Service Pack 1? Min personlige kopi af Windows XP Pro er 100% lovlig og købt på studielicens, og jeg har aldig downloadet eller gidet installere det.

http://www.ghosty.dk/billeder/windows_xp.png

Her kan man jo se at jeg ikke har SP1 eller SP2 installeret, eller ret mig hvis jeg tager fejl :?

komas
12-09-2004, 08:28 PM
Når man højreklikker på "Denne Computer/My Computer" og vælger egenskaber/properties, så burde man kunne se om man har Windows XP Service Pack 1? Min personlige kopi af Windows XP Pro er 100% lovlig og købt på studielicens, og jeg har aldig downloadet eller gidet installere det.

Her kan man jo se at jeg ikke har SP1 eller SP2 installeret, eller ret mig hvis jeg tager fejl :?

ellers, så prøv at tryk på start -> programmer -> tilbehør -> systemværktøjer -> systemoplysninger. der skulle der være mange detaljer. jeg aner ikke hvad det hedder på engelsk, men min ser nogenlunde sådan her ud:

http://zygomorf.com/system.JPG

HereticMind
12-09-2004, 09:44 PM
Jeg tror det at noget at gøre med at WinXP Homo er noget ringere/mangler basale funktioner, i forhold til WinXP Pro... ??? :)

barca
12-10-2004, 10:11 PM
ROLIG Gutter mesteren er her :P (Det er mig)

Jeg har haft samme problem!
hvis du vil have de sidste pantioner instaleret, UDEN at formatere, er det eneste program indtil videre Patitionmagic.
Det kræver godt nok en serial key, men nu er I jo pirater så, mon ik i kan finde ud af sådan noget??

Hey hvis i vil have hjælp så er danmarks største nørd side www.tweakup.dk

komas
12-10-2004, 10:14 PM
ROLIG Gutter mesteren er her :P (Det er mig)

Jeg har haft samme problem!
hvis du vil have de sidste pantioner instaleret, UDEN at formatere, er det eneste program indtil videre Patitionmagic.
Det kræver godt nok en serial key, men nu er I jo pirater så, mon ik i kan finde ud af sådan noget??

Hey hvis i vil have hjælp så er danmarks største nørd side www.tweakup.dk

det kan jo godt lade sig gøre at få hele disken med uden partition magic, "mester".

og du vil altid være nødt til at formatere den frie plads, for at kunne bruge den.

pantonamia
12-11-2004, 01:07 AM
yep! I det det er mig der har haft problemet vil jeg gi komas ret har formateret og fået det hele til 1 partion UDEN partion magic.
Det er da godt i er så gode nørder derinde på tweak. tilykke med det

Christian
12-11-2004, 05:15 PM
Nu er det afgjort, min computer kan altså åbenbart godt have 3 x 200 GB harddiske tilkoblet uden at have SP1 eller SP2 installeret. Min version er storebought og det hele, så det er ikke derfor. :wink:

Til Komas:
http://www.ghosty.dk/billeder/systemoplysninger.png

My computer is special :D

komas
12-11-2004, 05:34 PM
Nu er det afgjort, min computer kan altså åbenbart godt have 3 x 200 GB harddiske tilkoblet uden at have SP1 eller SP2 installeret. Min version er storebought og det hele, så det er ikke derfor. :wink:

my computer is special :D

det er jo bare godt... jeg har ikke prøvet om det kunne lade sig gøre at proppe 200gb i winxp uden service pack, da jeg først købte min efter jeg havde opgraderet, men det kan det jo så.

Jowls
12-11-2004, 05:40 PM
Nu er det afgjort, min computer kan altså åbenbart godt have 3 x 200 GB harddiske tilkoblet uden at have SP1 eller SP2 installeret.

Ja, jfr. Arrow er det ikke selve SP1 men derimod en ændring i registry som foretages ved installationen af SP1 som enabler support af diske over 137 Gbyte. Denne ændring i registry kan åbenbart også gennemføres på anden måde end ved at installere SP1. Tjah, så lærte jeg det. Ingen skal komme og sige, at man ikke bliver smartere af at læse Piratgruppens fora... :)

Min version er storebought og det hele, så det er ikke derfor. :wink:

Først læser man at du har 0.6 Tbyte diskspace og tænker med beundring, "Wow! 150.000 mp3 filer! Sikke en pirat...". I næste linje står der så pludseligt at du har en origi.... origi... (jeg kan næsten ikke sige det :shock: )... ORIGINAL (støn) Windows. Skynd dig at gemme den i en skuffe og få downloaded en kopieret version. Du kan lige nå at redde dit gode navn og rygte :wink:

komas
12-11-2004, 06:15 PM
Først læser man at du har 0.6 Tbyte diskspace og tænker med beundring, "Wow! 150.000 mp3 filer! Sikke en pirat...". I næste linje står der så pludseligt at du har en origi.... origi... (jeg kan næsten ikke sige det :shock: )... ORIGINAL (støn) Windows. Skynd dig at gemme den i en skuffe og få downloaded en kopieret version. Du kan lige nå at redde dit gode navn og rygte :wink:

jeg må nok også indrømme at min winxp også er original :oops:

IWillRipYou
12-11-2004, 07:31 PM
Jeg har PRÆCIS samme problem som dig pantoman..etellerandet...

Men nu virker det :P

hvorfor er det egentlig at man aldrig får fuldt udbytte af sine GB's i en harddisk? Min maxtor er på 160 men ka kun se 152, før 139. :roll:

IWillRipYou
12-11-2004, 07:39 PM
Btw

Jeg har forsøgt at installere SP2 men når jeg prøver at hente filen siger den en bestemt fejl og det gør den ikke hos en m8. Når jeg så søger i windows help dat. efter fejlnumret siger den: Page not found :roll:

Er det typisk Winblows eller hvad? :wink:

komas
12-11-2004, 07:41 PM

hvorfor er det egentlig at man aldrig får fuldt udbytte af sine GB's i en harddisk? Min maxtor er på 160 men ka kun se 152, før 139. :roll:

det erfordi, at når de skriver at der er f.eks. 160Gb på en harddisk, så er det regnet udfra, at 1Gb=1000000000byte. men i virkeligheden er 1Gb=1073741824byte.

jeg tror kun de gør det, for at få deres harddiske til at lyde større, og jeg synes ikke at de skulle have lov til det.
det svarer jo til at jeg sælge kød, og så skriver med småt et eller andet sted at 1kg=950g.

Hydromann
12-11-2004, 10:26 PM

det erfordi, at når de skriver at der er f.eks. 160Gb på en harddisk, så er det regnet udfra, at 1Gb=1000000000byte. men i virkeligheden er 1Gb=1073741824byte.

jeg tror kun de gør det, for at få deres harddiske til at lyde større, og jeg synes ikke at de skulle have lov til det.
det svarer jo til at jeg sælge kød, og så skriver med småt et eller andet sted at 1kg=950g.

Hvem siger at de ikke gør det da! :wink:

pantonamia
12-13-2004, 11:56 AM

Det er som sagt fordi det regner det ud på en anden måde en microsoft, de mener ikke at 1 mega er=1024
men derimod 1000 ligeud. Men ja er enig i at det er svineri da det snyder mange som ikke er klar over dette. Som en osse skriver man kan jo heller ikke skrive 1 kg kød er = 950 gram bare fordi man ikke følger den måde føtex vejer kød på!

Arrow
12-13-2004, 02:50 PM
Hmm det virker lidt forvirrende det i skriver. Lad mig lige gøre helt klart her:

For det første: I bliver ikke snydt! Jeres harddisk har godt og vel 200.000.000.000 diskplads hvis i har en harddisk med "specifikationen" 200 GB.

Pointen er at 1 GB ikke er lig med 1.000.000.000 bytes.

1 byte = 1 byte
1 kilobyte = 1 * 1.024 = 1.024 bytes
1 megabyte = 1 * 1.024 * 1.024 = 1.048.576 bytes
1 gigabyte = 1 * 1.024 * 1.024 * 1.024 = 1.073.741.824 bytes

200.000.000.000 / 1.073.741.824 = 186,26

Med andre ord, hvis jeres computer har præcis 200.000.000.000 bytes på jeres harddisk vil Windows vise det som om at i har ca. 186 GB :wink:

Mvh. Arrow