PDA

Se fuld version : Hvad vil Piratgruppen ?

nissen
12-07-2004, 08:02 PM
Kære piratgruppe - dette er et oplæg til debat.

Jeg har læst mange - rigtig mange - indlæg på denne hjemmeside og jeg ser et STORT potentiale i siden.

Jeg syntes det er fint med oplysning og jeg kan forstå jeres behov for at provokere med omfattende (talmæssigt) forums (fora?) om; hvordan gør jeg? og hvor kan jeg hente ?
I bruger megen energi på dette og det er beundringsværdigt. I (vi) udgør dog en forholdsvis lille gruppe - ca 1000 medlemmer, hvis jeg husker korrekt - så nu spørger jeg; er det her det er vigtigt at bruge sin energi ?

Antipiratgruppen har gjort sin mission klar; heksejagt til sidste fildeler er smidt på bålet og udbetaling af fede advokathyrer sikret hele vejen.
De følger med garanti dette forum - og jo mere tid i bruger på svare folk på indlæg herinde, jo mindre en trussel udgør i.

Endvidere anvender de sig af en skræmmepolitik der kunne gøre Bush misundelig og, selv om i gør nar - så er det effektivt og med til, at ikkenørderne siger, nå nu må vi hellere se om lille anton har downloaded en de dersens MP3ér, som jo er det helt store bandeord.

Jeg mener det er på tide at Piratgruppen tager et step op, det er nu vi som pirater må samle os og gøre opmærksom på den debat, der er ubeskriveligt nødvendig.

Jeg har set indlæg herinde svine Politiken;
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=505
til trods for at emnet jo rent faktisk taler for at anvende MP3 i stedet for det modsatte - der sidder faktisk en journalist der prøver at oplyse (Sisse K. Ibsen) om nogle af de problematikker der eksisterer - men hun får bare kniven. Mon ikke det var vigtigere at få hende i tale, så hun kan forstå, hvor det er i vil hen og dermed kunne bruge pressen - den så ofte omtalte ytringsfrihed, som alle skriger på ?

Mit forslag i denne forbindelse går som følger, udnævn nogle redaktører til ansvarlige for de trivielle opgaver som redaktion af de ikkepolitiske forum (fildeling,piratkopiering, diverse) er og tilegn jeres egen tid til at skabe debat.
Jeg er MEGET ked af, at jeg implicit af at skrive i dette "brokforummet" automatisk er udråbt APG-tilhænger - I burde invitere til debat og stillen spørgsmålstegn ved jeres arbejde - i diamentral modsætning til APG og dermed være skabende og nytænkende - hvilket er med i formålsparagraffen men syntes nedprioriteret i forhold til vægtningen af indhold på denne side.
Det der er behov for, er en meningsændring og den skal føres her, såvel som og måske i særdeleshed i, den offentlige debat.
Få nogle politikere i tale i stedet for håne dem over deres forgangne fejlslagne beslutninger - hvis socialdemokrabaterne har vist tegn på samhørende meninger med os, men har stemt for noget modsat pga opgør med Dansk (u)Folkeligt parti, så find ud af hvem der kan støtte jer - det er fint nok at være anarkist, men man skal nu engang begå sig for at kunne gøre en forskel - bare se på Che Guevera, han vidste nøjagtig, hvor han skulle henvende sig.

Jeg læste at vores videnskabsminister tror på at det tager 4 minutter at slette 10 spammails !?!?! At det er komplet latterligt kan enhver vidst hurtigt regne ud - konklusionen er skabt på baggrund af følgende "undersøgelse" http://www.vtu.dk/fsk/ITC/Plancher.pdf
(som også var gengivet i politiken, men som efter min henvendelse blev taget af) og derved mener han at en af de vigtigste IT kampe er den mod spam - det er jo uhyrligt bekymrende at en mand i den position kan komme til sådanne konklusioner - på samme måde er det jo, når en gruppe advokater fortæller ham at P2P er den største trussel mod CD handelen og derved får deres mandat til de svinestreger de udfører.
Her ville jeg gerne have set Piratgruppen fare frem med fanen og vise ham - på den smarte måde, at tingene ses i det forkerte lys - men det skete ikke ?

Jeg har med stor glæde læst http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=306
og det var faktisk min indgang til hele dette forum.

Jeg har svært ved at have noget til overs for mennesker, der downloader med det formål at videresælge - det er utilgiveligt og skal straffes ingen tvivl om det.
Men at pladeselskaberne over en kam nægter at påtage sig andet ansvar end det, at P2P ødelægger deres forretning, kan jeg ikke godtage.
Så er det jeres opgave at bevise og stå inde for, at P2P ikke skader deres forretning - få fat i dé "objektive" undersøgelser,(http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=174)
der viser at salget ikke kan sammenkædes med download og smid det i hovedet på dem, hver gang APG de taler om "tyveri".

APG er IKKE fjenden - fjenden er at finde i det samfund der giver APG ret til at arbejde - det er pladeselskaberne og politikerne der skal råbes op - hvis i bruger jeres skillinger på at beskytte de stakler der har fået kniven af APG - spilder i hver en krone som vi fattige mennesker har givet jer.
Brug i stedet indtægterne på at få råbt vagt i gevær, de steder hvor i kan gøre en forskel som græsrodsbevægelse - APG har retten på deres side i det samfund vi lever i idag. Dét er forkert og dét skal ændres - overhal dem indenom, sæt dagsordenen og gør Schlüter og Co. til skamme og derudover arbejdsløse....og til den tid kan de som fattige downloade lovligt sammen med resten af os og stadig nyde Beethoven's 5 i mp3 format.

Nissen har været på spil igen.

Camilo
12-07-2004, 08:37 PM
Hej
Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor dit indlæg er at finde under "brok". Det lyder da som om at du deler holdninger med andre på piratgruppen.

Vi er fuldstændige enige om at det vigtigste er at prøve at få ændret holdningen, diskursen, lovgivingen - oig det er da også et af piratgruppens vigtigste formål. Vores retsshjælp til ofre for APG er kun et lille hjørne af vores virksomhed. Da vi lancerede siden beskrev vi vores opgave således:
http://www.piratgruppen.org/ecrire/articles.php3?id_article=14

Det synes vi faktisk at vi har levet op til indtil videre. Og jeg synes fakstisk også at vi har været med til at ændre debatklimaet om fildeling mv.

Camilo - Piratcrew

eLGet
12-07-2004, 08:38 PM
Hmmm.. det er jo svært ikke at give Nissen ret...

Tror størstedelen af brugerne på dette site er ganske enig med dig i, at desto mere seriøse anklager og kritikpunkter vi fremsætter - desto mere alvorligt vil vi også blive taget.

Såh, keep up the good work piratgruppen! 8)

nissen
12-07-2004, 09:00 PM
hej Camilo,

Ja jeg deler i høj grad holdninger med piratgruppen, men jeg mener at energien bliver brugt forkert, deri ligger min brok.

Jeg kan desværre ikke følge dit link - men vil meget gerne se jeres beskrivelse/formåls paragraf - burde den ikke stå bøjet i neon på forsiden ?

At i har været med til at skabe det debat er korrekt - men hvor mange forslag er stillet i folketinget pga jeres arbejde ?

Hvor mange pladeselskabsbosser har læst artikler om at P2P ikke skader deres forretning og deltaget i debatten åbent herom ?

eLGet
12-08-2004, 09:36 AM
Nissen; Slå nu lidt koldt vand i blodet - Rom blev jo ikke drukket på en dag?!

Jeg mener, ting tager tid - og det har aldrig være nemt, at råbe politikkere op. Jeg mener nu stadig, at PG har starter bølgen - og den skal nok blive større med tiden!

Khain
12-08-2004, 03:20 PM
det med konkrete lovforslag ligger end del ude i fremtiden, kun 1/300 del af alle nye lovforslag kommer fra private/folk uden for folketinget.. lige nu tror jeg kun at vi lovgivningsmæssigt kan oplyse og opfordrer til en mere alsidig debat.

nissen
12-09-2004, 02:46 PM
Elget: Okay, jeg slår koldt vand i blodet - ja det er et godt initiativ der er her, det mener jeg også at jeg starter med at understrege - de mennesker der gør arbejdet her, har min fulde respekt. Jeg vil have det bedste ud af dem, deres arbejde kan være med til at sikre et frit selv-reguleret internet i modsætning til den Big Brother-tendens som f.eks. APG har held til at indføre. Ting tager tid og hastværk er lastværk, jeg ved det - tiden arbejder bare ikke for os i øjeblikket og måske er jeg for utålmodig, men jeg har bare observeret at fokus måske bliver diffunderet ud til opgaver der ikke er så presserende - det er mit problem.

Khain: jeg ønsker ikke at I skal stille forslagene - jeg vil "bare" have at i sætter dagsordenen ;-)
hehehe - nej, jeg nævnte at i skulle alliere jer med politikere, der har sympati og forståelse for den moderne verden - derigennem mulighed for at stille/påvirke lovforslag.
Jeg er ikke i tvivl om at der foregår meget bag facaden af denne side. Jeg gør alt hvad jeg kan for at følge jeres arbejde, og muligvis misser jeg noget, jeg bor ikke i Danmark - så i mine øjne er dette jeres profil mod offentligheden.
Hvis jeg skal være lidt grov, så fremstår forummet lidt som om det er lavet i trods til APG, fremfor som et talerør for de millioner af mennesker, der HAR taget fremtiden til sig. Jeg ønsker at enhver fildeler bliver medlem af dette site - måske var en engelsk udgave berettiget sammen med et Pirategroup.org ?

Jowls
12-09-2004, 06:16 PM
så nu spørger jeg; er det her det er vigtigt at bruge sin energi ?

Yep - godt indlæg Nissen. Du har en pirat-sjæl, uanset om du måtte være aktiv fildeler eller ej. En skønne dag når du kigger ud over din højre skulder, sidder der nok en papegøje. Så pas lige på næsen :wink:

I forhold til det med energien, så prøv at tage et skridt baglæns og se på hvad Piratgruppen rent faktisk har opnået på den korte tid dette website har været i søen. Lad mig assistere med et par eksempler....

Information til fildelere om, hvilke rettigheder og muligheder de har

APG har forsøgt at "industrialisere" deres fangstmetoder for at opbygge statistikker med et stort antal hurtigt afsluttede sager. Dette ønsker de for at demonstrere deres egen eksistensberettigelse ("Wow! Se hvor mange pirater der er!") samt for at arbejde effektivt (holde prisen pr. busted pirat så lav som muligt).

Før Piratgruppen kom på scenen, var APG's fremgangsmåde således...

1. Gå på et P2P-netværk og søg på "Linkin Park", "Britney" eller "Eminem".

2. Browse filerne for alle de personer som kommer ud med et hit, og print et screendump.

3. Brug nævnte screendump til at få en dommerkendelse så internetudbyderen udleverer adressen på de pågældende brugere.

4. Fremsend et trusselsbrev med et krav svarende til 10 kr. pr. sang og 70 kr. pr. film sammen med en advarsel om, at hvis man ikke indgår forlig inden 10 dage vil kravet være det dobbelte.

5. Modtage underskrevet forlig og/eller tiggende og grædende telefonopringninger fra skræmte og desperate mennesker som pludselig ser deres liv og tilværelse slået itu.

6. Få så mange af pengene som muligt kradset hjem (med et eller to eksempler statueret i fogedretten) selvom det ikke er hovedformålet med øvelsen. Det skal bare gøre så ondt på ofrene så den offentlige skræmme effekt bliver opretholdt.

Hele denne strategi som er baseret på angst og uvidenhed er blevet totalt spoleret af Piratgruppen!

Her lærer du nemlig hvordan du sikrer dig, så man ikke uden videre kan få et screendump af alle dine filer.

Her lærer du at gennemskue APG's strategi, så du ikke bare skriver under på alt, hvad de sender dig.

Her møder du andre som har prøvet det og kan få tips og få beroliget nerverne lidt. Og du kan sende en mail til piratgruppen med din sag og få den vurderet af folk som efterhånden har samlet masser af erfaring med netop dette.

Her kan du følge med i de nyeste udviklinger og påfund fra APG's side, og blive advaret så snart nogen opdager dem.

Her kan du søge om juridisk støtte fra den Digitale Retshjælp, hvis dine midler er begrænsede.

Kort tid efter at Piratgruppen stak til søs sendte APG en større mægde trusselsbreve ud i en aktion som var planlagt lang tid i forvejen. Men ofrene strømmede ombord hos os og fik hjælp og information. Resultatet blev at et rekordstort antal af de bustede valgte at tage kampen op. Et par stykker har sågar kastet bolden retur og rejst sag mod APG. DET havde de ikke regnet med, og det har effektivt kastet grus i deres velsmurte terrormaskine. De er slet ikke gearet til at håndtere så meget modstand.

Næste gang APG sender en flok terrorbreve ud, hvor mange "nemme" forlig får de mon så tilbage? Jeg gætter på meget få. Og hvad siger medlemsorganisationerne mon, når APG's budget stiger og stiger, mens antallet af afsluttede sager bliver mindre og mindre? :twisted:

Synliggørelse og af-dæmonisering af piraterne i medierne

Igen i relation til Piratgruppens alder, har der faktisk været ret meget medieomtale af initiativet. Prøv at google lidt rundt, og du vil blive overrasket.

Også i de bevægelige medier, hvor vores kaptajn Klaus med sit sympatiske væsen, sine positive visioner samt velovervejede og intelligente argumenter har formået at rokke kraftigt ved APG's fremmanede billede af pirater som forhærdede ungdomskriminelle hætteklædte anarkister der underminerer kulturen, dræber innovationen og i øvrigt torterer små nuttede kæledyr i deres fritid.

Vi vil ikke stjæle fra nogen eller skade nogen. Vi er ikke kulturfjendske - tværtimod finder du de forskellige kunstneres største fans og forbrugere af kultur i disse fora. Men teknologien har åbnet en hel verden af fantastiske muligheder, og vi vil ikke finde os i, at fremskridtet skal sættes i stå og hele samfundet skal lide under dette åg, ene og alene på grund af snævre økonomiske interesser fra en døende branche.

Tænk på hvor langt vi var nået idag, hvis der havde været en "anti-inkvisitionsgruppe" i 1400-tallet, så vi kunne have undgået at stå stille gennem den mørke middelalder. Vi kan ikke tillade en lille gruppe opportunistiske advokater at gøre det samme med kommunikations-teknologien idag....

På trods af den til tider ramsaltede og ligefremme tone som hersker iblandt os, vil du se ud af omtalen i medierne, at det faktisk er Piratgruppen som står for samarbejde og dialog - ikke APG.

APG's holdning er uforsonlig og firkantet uden interesse for debat eller diskussion. Når de stiller med en repræsentant, så møder vedkommende op iført skyklapper og ørepropper, og det eneste formål med hans deltagelse er at informere/præddike om "at pirater er forbrydere og ødelægger kulturen". Det er som at snakke kommunisme med en maoistisk kineser eller amerikansk udenrigspolitik med en US-marine. De KAN ikke overbevises - der er simpelthen ikke "hul igennem".

Det er dog heller ikke så væsentligt. Jeg plejer at bruge ligningen, at "APG er hunden og kunstnerne er hundens ejer". Og hvis man har problemer med en bidsk pitbull som farer rundt i kvarteret uden kontrol og skambider til højre og venstre, går man så hen til hunden og brokker sig? Nej, man forsvarer sig så godt man kan mod bæstet og går så selvfølgelig til ejeren med problemet. Og det er netop hvad Piratgruppen gør.

Vi skal have overbevist KODA og de andre kunstner-kontrollerede organisationer om, at de har solgt deres sjæl til den mørke side ved at satse på en gruppe opportunistiske advokater som har misbrugt deres mandat til at udøve terror med metoder som er både etisk og juridisk på stregen. Undersøgelser har vist at ordet "RIAA" giver flere og kraftigere hadske og negative associationer hos unge amerikanere under 25 år end "Nazi" eller "Druglord". Vil de danske kunstnere gå i deres fodspor? Det tyder det ikke på. Der er faktisk også KODA-medlemmer her på sitet, og en af disse har for et stykke tid siden startet en underskrift-indsamling som har fået en del medieomtale. Læs mere om det på forsiden af priratgruppen.org.

Nu nævner jeg KODA som en central sparringspartner, men der er jo mange flere organisationer bag APG. Eller er der? Faktisk er det således at flere af de nævnte organisationer på deres hjemmeside er de samme folk som APG, blot med en anden kasket på. IFPI f.eks. hvor alle ansatte med undtagelse af een person arbejder for Johan Schlüter Advokatfirma. Eller Foreningen af Danske videogramdistributører, hvor alle ansatte arbejder for Johan Schlüter Advokatfirma. Så når de to organisationer mødes med APG for at diskutere strategi, så er det vist en RET ensidig diskussion :wink:

På trods af dette advokatfirmas anløbne ry og brutale optræden - som først er blevet trukket ordentligt frem i offentlighedens lys efter Piratgruppens fremkomst - nyder de stadig politikernes uforbeholdne respekt. F.eks. deltager APG's leder Torben Steffensen i lovforberedende udvalgsarbejde indenfor IP og copyright, hvilket naturligvis giver ham nogle unikke muligheder for at påvirke, lobby'e og knytte kontakter.

Det er nok utopi at håbe på, at Piratgruppen nogensinde vil blive inviteret med, eftersom dette ville svare til at udsende et meget kraftigt politisk budskab - ja nærmest en blåstempling af alt det de står for. Men vi kan informere offentligt om APG ved enhver given lejlighed og overvåge deres aktiviteter minutiøst. På den måde kan vi sikre at ingen af deres slyngelstreger eller overgreb kan skjules. Og måske vil politikerne tænke sig om en ekstra gang, inden de lader sig påvirke af Torben Steffensen eller andre af samme skuffe.

Anyway Nissen - beklager denne lange smøre, men jeg syntes at et solidt indlæg fortjente en solid kommentar. Det var bare to eksempler ud af mange områder, hvor Piratgruppen har betydning og gør en indsats. Som du kan se, har Piratgruppen nået meget i sit korte liv, og Klaus og hans uforfærdede crew har allerede formået at påvirke det digitale landskab på flere afgørende punkter. Og vi er kun ved begyndelsen 8)

Slutteligt vil jeg da opfordre dig til at komme ombord og følge med i udviklingen. Så vil du hurtigt indse, at Piratgruppen - sit navn til trods - faktisk er de "de gode" som kæmper for frihed, oplysning og fremskridt, mens APG under sin flotte glanspolerede professionelle overflade står for stagnation og undertrykkelse.

Og nu vil jeg så ellers snuppe mig et iskoldt glas rom med cola og citronskive og sætte mig til at nyde den film, jeg lige har downloadet. Man bliver tør i halsen at alt det grifleri :wink:

Jazzy
12-10-2004, 10:17 AM
du skulle have din egen pirat-ø med letpåklædte damer og papegøjer über alles..

Jowls, du er sgu som en blomst, der folder sine blade ud og giver et smukt syn, til dem der kommer forbi.. gid piratgruppen havde 100 af dig :)

ps. kan vi ikke lave en Jowls-fan-klub?

Jowls
12-10-2004, 01:27 PM
du skulle have din egen pirat-ø med letpåklædte damer og papegøjer über alles..

Enig :D Og hvis der er problemer med budgettet, så stryg bare et par af papegøjerne...

...gid piratgruppen havde 100 af dig :)

DET ville godtnok være kedeligt :shock:

Jazzy
12-10-2004, 02:17 PM
hehe, tja.. men jeg tænker mere på dine velovervejede (går jeg ud fra) indlæg.. så lad os stryge 15 skide papegøjer... så bliver der nok råd til et par kvinder mere PIR2 yiharr

Share_Khan
12-10-2004, 05:01 PM
Månedens tråd! Godt oplæg, Nissen, og en god dosis saglig Jowls (som sædvanlig)! Med tråde af den her kaliber kan man jo sy en skudsikker vest!

...men ærgerligt at den er gemt så godt.

eLGet
12-15-2004, 10:15 AM
Ja det er sq ligefør man kan kalde tråden konstruktiv og afklarende. Det er jo faktisk lykkedes, at have en reel diskussion omkring et givent emne.

Så et lille venskabligt skulderklap til alle der har deltaget aktivt som passivt.

nissen
12-17-2004, 04:26 PM
Hej alle...

Her havde jeg forberedt en lang og fyldestgørende kommentar til alle og i særdeleshed Jowls - og så gjorde min maskine det som MS-Snot operativsystemer gør bedst - crashede til den store guldmedalje og efterlod mig uden svar og uden en masse andet....FEDT - NOT !!! ;-(

Alligevel, lad mig først og fremmest takke Jowls for hans fyldestgørende og informative indlæg - dét var netop den information som jeg manglede - som det fremgår af andre af mine indlæg er jeg ikke bosiddende i danmark og er derfor ikke med når Piratgruppen gør sin entré på de bonede gulve, dér hvor vi med garanti hører hjemme.
Jeg kiggede over min skulder og lur mig om ikke jeg så en stor papegøje; -jo du kan tro der banker et varmt Pirathjerte i min krop.
Jeg er kravlet ombord i dette forum - er der mere jeg kan gøre er du/I velkomne til at henvende jer.

Og til alle jer andre der har hakket jer igennem denne meningsudveksling, sender jeg også en tak - og så til sømændene på havet selvfølgeligt :-)

nissen har været på spil igen...

Burgurne
12-18-2004, 04:30 PM
Hvor er det synd, at denne tråd ikke befinder sig i en landsdækkende avis, på teksttv eller lign. Netop denne sobre og velformulerede måde at tale (skrive) om et (for mange) ømtåleligt emne ville være fantastisk godt at få spredt ud til så mange som overhovedet muligt, så det ikke kun er de bustede (stakkels mennesker) der kommer med deres klagesang og APG der kommer med deres forsvar af umenneskelig behandling af fildelere der står i pressen. Findes der ikke en person herinde der kender en journalist, og som kan henlede opmærksomheden på tråde som denne, hvorefter journalisten kan lade en artikel om, at det IKKE kun er "tudefjæs" og APG-gestapo der er al dialog omkring fildeling, men at der faktisk er både fornuftige og rimelige holdninger hos os pirater?
Sprogbrug mv. i bl.a. denne tråd viser jo, at det ikke kun er skolebørn og "kriminelle elementer" der "stjæler" fra de fattige kunstnere, og måske netop derved kan man, forhåbentligt, få drejet hele emnet over til, at det bliver acceptabelt at diskutere fildeling og ophavsret offentligt uden løftede pegefingre, trusler o.lign. Derfor synes jeg, at budskabet bør komme bredere ud, and bare her i "brok"-forummet.

Jazzy
12-18-2004, 04:55 PM
Hvor er hende karina journalisten henne...

hvis vi alle råber på tre..

en..

to...

tre..

KARINA!!!!!!!!!!!!!!!!

nissen
12-20-2004, 05:46 PM
Der er en mulighed her :
http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=329278/
hun har sikkert ikke noget imod at modtage en mail fra samtlige deltagere her - men det ligner immervæk endnu en gang BT's måde at kriminalisere noget som er i gråzonen....

Nissen har været på spil igen...