PDA

Se fuld version : Danser Med Drenge anklages for brud på copyright

techie
12-07-2004, 03:12 AM
På websiden:

http://www.dansermeddrenge.dk/seneste_nyt/seneste_nyt.htm

fortæller gruppen Danser med Drenge hvordan de er blevet sagsøgt for copyright brud. De har kopieret artikler fra aviser med anmeldelser af deres nyeste album.

I debat forum'et på Computerworld, hvor et medlem af bandet argumenterer for copyright, er medlemmet blevet spurgt hvordan journalistens copyright er anderledes end deres copyright.

http://debat.computerworld.dk/thread.asp?Mode=View&threadID=12387&Page=1&ContributionID=59668

Det bliver spændende at se svaret.

komas
12-07-2004, 05:07 PM
det er endnu et eksempel på den gennemgående dobbeltmoral.
det er iorden at kopiere, bare det ikke er fra os...

Brogaard
12-07-2004, 06:25 PM
Danser med drenge er simpelthen det mest latterlige band i Danmark. Jeg havde engang en diskussion med Klaus (fra DmD) omkring fildeling, og han flæbede vildt over at deres livecd ikke solgte, og skyldte skylden udelukkende på fildeling. Det var dengang kazaa var stort, og da jeg søgte på kazaa fandt jeg kun 2 af deres numre (de mest populære – ingen af dem live). Klaus svarede aldrig tilbage på dette! Jeg er så utrolig træt af at se hans dårlige argumentation, i diverse forums på nettet, over deres faldende salg i forhold til starten af 90’erne.

Hans argumentation for at de selvfølgelig må ”lave en piratkopi” af anmeldelsen af deres cd, når den omhandler dem, er lige til at tude over. Jeg har da sjældent hørt noget så dobbeltmoralsk.

Jeg håber at folk vil lade være med at støtte bandet på nogen måde, og hvis de alligevel skulle få lyst til at høre deres nye sange – Hent dem på nettet (hvis i da kan finde dem).

techie
12-07-2004, 09:32 PM
Danser med drenge er simpelthen det mest latterlige band i Danmark. Jeg havde engang en diskussion med Klaus (fra DmD) omkring fildeling, og han flæbede vildt over at deres livecd ikke solgte, og skyldte skylden udelukkende på fildeling. Det var dengang kazaa var stort, og da jeg søgte på kazaa fandt jeg kun 2 af deres numre (de mest populære – ingen af dem live). Klaus svarede aldrig tilbage på dette! Jeg er så utrolig træt af at se hans dårlige argumentation, i diverse forums på nettet, over deres faldende salg i forhold til starten af 90’erne.

Det er også Klaus, som deltager i denne debat og argumentationen er ikke blevet bedre.

Hans argumentation for at de selvfølgelig må ”lave en piratkopi” af anmeldelsen af deres cd, når den omhandler dem, er lige til at tude over. Jeg har da sjældent hørt noget så dobbeltmoralsk.

Det er netop meget dobbeltmoralsk og jeg vil meget gerne se hans argumentation for det.

Brogaard
12-07-2004, 09:41 PM
http://dansermeddrenge.dk/forum/seBesked.asp?beskedID=7951&forumID=28

Mon dette kan lokke et svar fra ham?

spocktt
02-17-2005, 06:21 PM
Det er ikke blot et latterligt band - de laver også komplet latterlig musik. Jeg kan seriøst ikke forestille mig, at nogle kunne finde på at downlaode det rærlige bræk.

Noget andet er, så burde Danser med drenge sagsøges for copyrightbrud, når det kommer til navnet: Det er jo tyvstjålet fra Kevin Costner-filmen 'Danser med ulve' ;-)

Mvh.
Spocktt

techie
02-17-2005, 06:54 PM
Da jeg oprindeligt havde snakket med dem lavede jeg en simpel søgning på nogle af deres numre på eMule netværket. Grunden til det lige var eMule var mest at klienten ikke indeholdte spyware som så mange andre p2p net klienter.

Der var meget få af deres numre online og det var typisk 1-2 der sharede det. Så der var meget lidt "salg" i deres numre på den p2p tjeneste.

Min udlægning må være at de ikke er særligt hårdt ramt af piratkopiering via p2p tjenesterne - Han kommentere det ikke. Derimod mener han tilsyneladende at det er en kunstnerret at have høje salgstal, på trods at at den ikke hitter i f.eks radioen.

darth raven
02-17-2005, 07:03 PM
sikke urealistiske mål:P

hvis man virkelig skulle overleve som musik kunstner
så skulle man udgive minst 3 cder om året og samtidig være på konstant turne året rundt og håbe på at man får et hit.

jeg ved det er en af dem der har prøvet det:P

FlyingJay
02-18-2005, 03:33 PM
hahaha, det er da den bedste nyhed længe.... håber sq de begynder at lære og tænke... et sted skal de jo starte.

Jowls
03-17-2005, 03:21 PM
Så var der lige lidt mere om Danser Med Drenges syn på ophavsret i et interview på Urbans bagside....

(Jounalisten Anders Bernhoft i kursiv)

Du brokker dig over at folk krænker dine ophavsrettigheder ved at kopiere og downloade din musik, men samtidig har du ingen problemer med at krænke journalisters ophavsrettigheder, så du kan reklamere for dig selv. Gælder landets love kun for andre?

"Jeg brokker mig ikke over, at folk krænker mine ophavsrettigheder, men at folk i stigende grad lader være med at betale for musik, så CD-salget er på vej ned. At vi citerer en anmeldelse af vores egen plade, mener vi godt at vi må, for det står i ophavsretsloven. Vi krænker ikke nogen, Vi citerer.", siger Kellerup og lyder som om, han selv tror på det.

Pladekøberne har givet op over for jer. Hvornår gør i det selv?

"Har pladekøberne givet op over for os? Det kommer bag på mig. Vi sælger godt og ligger lige nu nummer 30 på hitlisten. Det passer os godt. Vi sælger jo måske 60 procent ved koncerter og i vores egen web-shop, fordi vi har vores fans meget tæt på os. Vi er tilfredse, vi er glade og vi udfylder vores funktion her i samfundet."

Klaus Kjellerup virker som om han kritikløst har slugt APG's argumenter med hensyn til fildelingens katastrofale indvirkninger på CD-salget. Det er lidt synd, for Danser Med Drenge har ellers taget de nye udviklinger til sig på flere andre områder - deres web-shop f.eks, hvor jeg formoder at bandet får en meget større procentdel af salget end via butikkerne.

Men det er på den anden side også et gammelt band med stor erfaring indenfor branchen som den ser ud idag. Og gamle mennesker har som bekendt en tendens til at søge det trygge og holde fast i tingene som de er. Ellers som man siger, "vi ved hvad vi har, men vi ved ikke hvad vi får"....

techie
03-17-2005, 03:56 PM
(Jounalisten Anders Bernhoft i kursiv)

Du brokker dig over at folk krænker dine ophavsrettigheder ved at kopiere og downloade din musik, men samtidig har du ingen problemer med at krænke journalisters ophavsrettigheder, så du kan reklamere for dig selv. Gælder landets love kun for andre?

"Jeg brokker mig ikke over, at folk krænker mine ophavsrettigheder, men at folk i stigende grad lader være med at betale for musik, så CD-salget er på vej ned. At vi citerer en anmeldelse af vores egen plade, mener vi godt at vi må, for det står i ophavsretsloven. Vi krænker ikke nogen, Vi citerer.", siger Kellerup og lyder som om, han selv tror på det.

Pladekøberne har givet op over for jer. Hvornår gør i det selv?

"Har pladekøberne givet op over for os? Det kommer bag på mig. Vi sælger godt og ligger lige nu nummer 30 på hitlisten. Det passer os godt. Vi sælger jo måske 60 procent ved koncerter og i vores egen web-shop, fordi vi har vores fans meget tæt på os. Vi er tilfredse, vi er glade og vi udfylder vores funktion her i samfundet."

Der er ingen tvivl om at han selv tror på det. Det er de samme argumenter han kommer med hver gang. Men det er også de samme ting han glemmer at svare på.

F.eks glemmer han at svare på om hans musik salg overhovedet svigter. Om det er p2p tjenesternes skyld og hvordan man finder noget musik af deres - for jeg kunne kun finde *meget lidt* delt af 1-2 personer da jeg for sjov søgte efter det.

Og den meget ringe interesse på p2p tjenesterne forklarer måske mere end noget andet hvis de har oplevet en nedgang i salget.

Klawz
03-17-2005, 06:00 PM
Jeg synes, at det er interessant (og sympatisk) at det ikke selve krænkelsen af ophavsretslovgivningen som KK kritiserer. Derimod kritiserer han at "man lader være med at betale for musik". Det syn deler jeg langt hen ad vejen. Folk skal downloade alt det de vil, men samtidigt huske at lade pengene tale, hvis det er musik som de gerne vil høre mere af.

Men det er da rigtigt. DmD har åbentbart taget en del af de "tricks" i brug, som kan sikre en højere indtjening end den traditionelle kunstner-pladeselskab-butik-distribution.

Jeg mener desuden at kunne huske, at DmD selv udgiver deres musik, men det er indtil videre kun et rygte.

techie
03-17-2005, 06:38 PM
Jeg synes, at det er interessant (og sympatisk) at det ikke selve krænkelsen af ophavsretslovgivningen som KK kritiserer. Derimod kritiserer han at "man lader være med at betale for musik". Det syn deler jeg langt hen ad vejen. Folk skal downloade alt det de vil, men samtidigt huske at lade pengene tale, hvis det er musik som de gerne vil høre mere af.

Jeg finder ham ikke specielt sympatisk. Nærmere lidt hyklerisk eftersom han ofte støjer, om at han mister penge på p2p tjenesterne, men ikke kan give nogen somhelst dokumentation eller regnestykker der dokumenterer det og ikke svarer på de spørgsmål der kommer fra debatørerne.

Men det er da rigtigt. DmD har åbentbart taget en del af de "tricks" i brug, som kan sikre en højere indtjening end den traditionelle kunstner-pladeselskab-butik-distribution.

Det er så også det mest positivt jeg har kunnet finde. Jeg pointerede det faktisk da jeg besøgte deres website i forbindelse med en diskution med ham. De har en god og direkte dialog med deres kunder via sitet.

Lauws
03-17-2005, 07:16 PM
Har lige lagt det her ind på deres forum, nogen der har nogle uddybelser og kommentarer evt?

Denne henvendelse er specielt vent mod Klaus men også andre der har lyst til at diskutere det faldende pladesalg.

For er p2p virkelig skyld i faldet af salget af plader. De store pladeselskaber og uvidende kunstnere som DmD har længe sagt at det var sådan, men nu vil jeg komme med nogle argumenter for hvorfor p2p IKKE er skadeligt for kunstnerne.

1. I canada har man lovliggjort fil-deling med det resultat at pladesalget STEG!

2. DmD brokker sig jo så det basker over fildeling, men det tankevækkende er at man ikke kan finde et eneste af deres numre på nogen BT-trackere (bittorent er verdensstørste fildelingssystem, og står for 1/3 del af al internet trafik i verden)

Det eneste sted jeg kunne finde nogle af jeres sange var på eMule som også er et p2p netværk. Her blev jeres numre delt af to personer, men det må jo HELT sikkert have en dårlig indflydelse på jeres pladesalg eller hvad?!

3. De kunstnere der sælger mest er dem der bliver delt mest. Store kunstnere som Britney og Eminem som er dem der har nogle af verdens største pladesalg er også dem der bliver delt mest. Derudover kan nævnes Grey Album som jo er blevet verdensberømt selvom det kun er blevet delt på p2p.

Så kom så Klaus lad os høre dine argumenter for hvorfor det er så synd for jer. Hvorfor jeres pladesalg falder pågrund af p2p. For det passer jo simpelthen ikke!

darth raven
03-18-2005, 12:16 PM
den er besvaret og jeg tillod mig enda at besvare den besvarelse

Jowls
03-18-2005, 01:18 PM
Jeg synes, at det er interessant (og sympatisk) at det ikke selve krænkelsen af ophavsretslovgivningen som KK kritiserer. Derimod kritiserer han at "man lader være med at betale for musik"....

Jeg finder ham ikke specielt sympatisk. Nærmere lidt hyklerisk eftersom han ofte støjer, om at han mister penge på p2p tjenesterne, men ikke kan give nogen somhelst dokumentation eller regnestykker der dokumenterer det...

For mig står Klaus Kjellerups holdning på mange områder som et eksempel på den typiske reaktion blandt det brede flertal af kunstnere.

Han er hverken bogholder eller internet-haj. Han er en moderat successful dansk musiker - dvs. at han sikkert tjener tilstrækkeligt til at dække bandets udgifter samt et mindre overskud at leve for. Der skal ikke meget til at vælte læsset, så han er - om ikke nervøs - så i hvert fald vagtsom med hensyn til sin "forretning".

Og CD-salget ER for nedadgående - hvilket han mærker mere end de fleste andre kunstnere eftersom han jfr. eget udsagn sælger 60% af sin musik direkte til forbrugerne.

Et svigtende salg på grund af et kunstnerisk flop er noget som hr. Kjellerup ville kunne forstå, men det skred som sker i branchen i øjeblikket falder udenfor hans domæne. Han fatter simpelthen ikke hvad der sker, bortset fra at hans indtægt er gået ned de seneste 5 år.

Han søger desperat efter en forklaring, og her kommer APG ind i billedet med deres letforståelige (og letkøbte) argumenter, "Nogen stjæler fra os og derfor tjener vi mindre. Hvis vi straffer dem, så holder de op med at stjæle og vi tjener mere". Læg dertil det faktum, at det præsenteres af en veltalende og respektabel advokat.

Overfor APG står Piraterne med en langt mere kompleks redegørelse, hvor fraser som "forældede forretningsmodeller", "digital frihed", "kultur distribution", "ændrede forbrugsmønstre", "overflødige led i værdikæden" og "revolution i branchen" suser gennem luften.

Jeg kan godt forstå at den almindelige kunstner vælger at hoppe på APG-vognen så jeg deler ikke helt dit negative syn på Klaus Kjellerup, Techie. Han er ikke fjenden, han er bare - som det brede flertal af kunstnerne - stadig "inserted in the Matrix", så at sige :wink:

Jeg synes tværtimod at folk som ham repræsenterer en udfordring, for kunne vi overbevise kunstnere af hans kaliber, så ville vi være nået langt....

cielorosso
03-18-2005, 01:54 PM
Ja, så fik jeg også givet mit besyv med. :)

Mnd1
03-18-2005, 11:13 PM
Hvordan kan i seriøst mene at filfeling ikke er med til at begrænse musiksalget? Jeg ved ikke med Jer, men jeg kender flere personer som ikke har købt en eneste cd i flere år, fordi de henter det hele på nettet.

techie
03-18-2005, 11:58 PM
Hvordan kan i seriøst mene at filfeling ikke er med til at begrænse musiksalget? Jeg ved ikke med Jer, men jeg kender flere personer som ikke har købt en eneste cd i flere år, fordi de henter det hele på nettet.

Nu ved jeg ikke hvilke typer venner du har, men jeg kan ikke rigtigt genkende det.

Vi køber stadig musik. Dog henter vi alt musik først - hører det - og beslutter så om vi vil købe det. Seneste indkøb var 2 CD'ere med "Bowling for soup" pga. 1985 nummeret blev spillet i radio'en og det gjorde os nysgerrige med hensyn til deres andet musik. Havde vi ikke haft muligheden for at hente CD'erne ført havde vi aldrig bestilt dem. De blev iøvrigt bestilt fra et engelsk website, så de tæller sikkert ikke med i statistikken over danskeres musik køb.

Man skal også gøre sig klart hvorfor de downloader fra nettet. Jeg gør det f.eks fordi jeg er doven og ikke gider stå i kø for at købe musikken. Musikken på nettet ligger ofte i et relativt åbent format og er lige til at afspille på alle enheder. Musikken du køber er næsten altsammen låst og lukket. Du har efterhånden ringe mulighed for at udnytte musikken som du ønsker på de enheder man selv vil afspille dem på.

I min stue har jeg en MP3 jukebox. Alle vores 400 CD'ere ligger på den og kan spilles vilkårligt. Det er en opsætning jeg kan lide og musik branchen prøver at tage den mulighed fra mig ved at placere alle mulige restriktioner på købte CD'ere og WMA kastreret musik. Det er ikke noget, som giver lyst til at købe yderligere.

Downloads giver en utrolig frihed. Pludseligt slipper du for at slås med CD'ere der ikke lige virker i en afspiller. Du slipper måske for at rejse dig for at skifte CD eller laver dine helt egne playlister til alle formål.

Køb af musik på nettet har en stor fremtid - men de skal droppe DRM beskyttelsen og prissætte numrerne ordenligt, så normale folk ikke gider lede på p2p tjenesterne.

Mnd1
03-19-2005, 12:26 AM
Nu ved jeg ikke hvilke typer venner du har, men jeg kan ikke rigtigt genkende det.

Uden at have noget at have det i, så vil jeg hævde at flertallet af aktive p2p brugere ikke handler som dig. Jeg er overbevist om, at de henter så meget som overhovedet muligt og kun betaler for det højst nødvendige, altså de enkelte cd'er de simpelthen må eje.

Mht. til resten af dit indlæg, så er jeg fuldstændig enig. Salg af musik på nettet er vejen frem og musik på digital form uden restriktioner er langt at foretrække fremfor cd'er som fylder og bliver ridset. Det eneste der mangler er en måde at sikre musikerne deres velfortjente aflønning.

techie
03-19-2005, 12:39 AM
Uden at have noget at have det i, så vil jeg hævde at flertallet af aktive p2p brugere ikke handler som dig. Jeg er overbevist om, at de henter så meget som overhovedet muligt og kun betaler for det højst nødvendige, altså de enkelte cd'er de simpelthen må eje.

Jeg kender ikke så meget til mine venners download vaner - Det eneste jeg ved er at forbruget af musik hos mine venner er meget dalende - til fordel for spil og film.

Mht. til resten af dit indlæg, så er jeg fuldstændig enig. Salg af musik på nettet er vejen frem og musik på digital form uden restriktioner er langt at foretrække fremfor cd'er som fylder og bliver ridset. Det eneste der mangler er en måde at sikre musikerne deres velfortjente aflønning.

Det er en af vejene frem. Det vigtigste i mit indlæg var mest af alt frihed til at købe og bruge musikken som kunden ønsker. Branchen er nød til at acceptere de ikke bestemmer over kunden og dennes brug af musikken (sålænge vi taler hvad der ofte kaldet for "fair use").

Branchen er også nød til at acceptere at musik ikke på samme måde definerer et menneske, som et gjorde tidligere. Som jeg skrev tidligere fylder musik mindre i mit og mange af mine venners liv. Der er mange andre former for underholdning og disse koster penge og tid. Pengene tages ofte fra andre underholdnings former og bruger du flere penge og tid på f.eks film og spil så bruges der mindre på musik.

Musik salget er ikke statisk. Det kan både bevæge sig op og ned. Noget skyldes måske kopiering, men der kan også være andre forklaringer. Disse forklaringer accepteres ikke af musik branchen, men de er nu et studie værd før dødsstraffen genindføres for pirater.

laertes
03-19-2005, 02:51 AM
Moral er godt, dobbeltmoral dobbelt så godt.

På DmDs vitse-side http://www.dansermeddrenge.dk/seneste_nyt/vitser.htm findes der blandt andet lydklip med Arnold Schwarzenegger (gamle telefon-jokes) som lagres på DmDs server. Jeg tvivler stærkt på at DmD har tilladelse fra Arnold og hvad der er endnu vigtigere: fra den person som har ophavsret til lydfilerne.

Der findes også en hel række billeder som ser ud til at være gaflet frit fra internettet.

Jeg er ligeglad, men når man rider den "ophavsretlige hest" som DmD (og Klaus Kjellerup i særdeleshed) gør, så burde man i det mindste feje for egen gadedør!

techie
03-19-2005, 11:05 AM
Moral er godt, dobbeltmoral dobbelt så godt.

Jeg er ligeglad, men når man rider den "ophavsretlige hest" som DmD (og Klaus Kjellerup i særdeleshed) gør, så burde man i det mindste feje for egen gadedør!

Jeg har det lidt på samme måde og det er oprindeligt derfor jeg postede "nyheden" og som sådan stadig mener Klaus i særdeleshed er en hykler.

cielorosso
03-19-2005, 03:00 PM

Se, det er netop her problemet er... Påstandene flyver om ørene på folk, men det er endnu ikke lykkedes nogen at påvise nogen kausalsammenhæng mellem det dalende cd-salg og fildelingstjenesterne.

Så noget hører ikke hjemme i en saglig debat. Hvis APG og andre vil bruge det som argument, må de bevise det, eller holde kæft!

Jeg har i øvrigt bemærket mig at hr. Klaus K er gået meget uelegant omkring mine indlæg... måske fordi jeg stiller det simple krav til herren, at han må bevise sine påstande, hvis han vil bruge dem som argumenter.

Mnd1
03-20-2005, 03:02 AM
Påstandene flyver om ørene på folk, men det er endnu ikke lykkedes nogen at påvise nogen kausalsammenhæng mellem det dalende cd-salg og fildelingstjenesterne.

Selvfølgelig hænger de to ting sammen. Måske ikke lige i forbindelse med DmD, men generelt set. Der kan selvfølgelig være flere årsager, men jeg er overbevist om, at fildeling er en af dem.

Det er da naivt at tro, at alle fildelingsbrugere i bund og grund er gode og ærlige samfundsborgere som troligt går ned i den lokale musik butik og betaler for det musik de godt kan lide, selvom det allerede ligger på deres hardisk. Hvis det hang sådan sammen, så var det jo heller ikke nødvendigt at have folk ansat i skattevæsenet til at kontrollere om folk snyder med deres selvangivelse osv.

Jowls
03-20-2005, 04:07 AM
Selvfølgelig hænger de to ting sammen. Måske ikke lige i forbindelse med DmD, men generelt set...

Det tror jeg du har helt ret i, men det er pladeselskabernes egen skyld. Lad mig prøve at anskueliggøre det med nogle paralleller...

Indenfor de fleste områder betyder udvikling og effektivisering lavere priser. Prisen på en computer er f.eks. faldet utroligt meget - for 20 år siden kostede den samme regnekraft som en moderne 4000 kroners PC millioner af dollaser. Det samme gør sig gældende på mange andre områder - tøj, rejser, biler, kameraer, armbåndsure, hårde hvidevarer, mobiltelefoner... man kan blive ved. Udvikling og effektivisering betyder lavere priser eller i det mindste højere ydelse/kvalitet for de samme penge.

Fildeling er også en ny udvikling oven på internet-teknologien - ja, måske det størte kvantespring indenfor distribution og markedsføring af musik og film i årtier - og burde have ført til langt lavere priser. Men en CD koster stadig 150 kroner! Hvorfor er prisen ikke faldet? Kan det mon skyldes at omkostningerne altid har været lave, men at pladeselskaberne bare har brugt dem som en undskyldning for at presse citronen?

Sammenhold dette med DVD-markedet, hvor jeg f.eks. for et par dage siden købte en rimelig aktuel DVD for 99 kroner - og der var to skiver i. Det er så billigt at jeg simpelthen ikke gider at downloade den. Så billigt at jeg ikke vil spilde 9 Gbytes harddiskplads på at have den liggende, når jeg oven i købet får en fin kasse og professionelt producerede DVD'er ved at købe den.

Pladeselskaberne er nødt til at indse, at 150-kroners CD'en er død. Det hjælper heller ikke noget at de hakker den i stykker og sælger den for 10 kr. pr. nummer fra deres autoriserede web-butikker. Det er stadig over 100 kr. for den fulde CD, og det er alt for meget.

Ved elektronisk download skal vi ned på noget som ligner 1-2 kr. pr. nummer eller en 20'er for hele CD'en. Pladeselskaberne kan jo sælge den direkte fra master-båndet - der skal hverken presses plader, printes covers eller distrubueres varer i lastbiler. Der er en kæmpe besparelse på logistikken i dette her, og den bør komme forbrugerne til gode. Ellers køber vi simpelthen bare ikke deres varer.

Og hvad med pladeforretningerne? Tjah, jeg er ikke ekspert i forretningsudvikling, men jeg kan da teoretisere lidt....

I butikkerne tror jeg personligt ikke at CD'en som vi kender den idag holder meget længere. Den går snart samme vej som kassettebåndene, VHS-filmene og Sadam Husein.

I stedet vil nye albums begynde at udkomme på DVD sammen med masser af ekstra-materiale, interviews med bandet, behind the scenes stuff, instrumental-versioner for karaoke, screen-savere, computerspil, musikvideoer, koncertoptagelser, mp3-udgaver af numrene til at putte på mp3 spilleren, ringetoner til mobilen... osv... osv...

Sådan en audio/video/computer DVD ville kunne sælges for en hund og mange ville købe den i stedet for at downloade, simpelthen fordi man føler at man får meget for pengene. Studerende og folk med lav indkomst vil sikkert stadig nøjes med at downloade den, men det bør musikbranchen have pli og social ansvarlighed nok til at acceptere. Grådighed er desværre blevet en indgroet del af deres måde at drive forretning på, så her skal der en stor omstilling til.

Og hvordan skulle et lille band som Danser Med Drenge have råd til at producere sådan noget? Tjah, de hyrer da bare et par studerende fra en af de nye multimudia-fidlifut uddannelser i en sommerferie. Den skal de skam nok klare...
8)

cielorosso
03-20-2005, 03:01 PM
Det er da naivt at tro, at alle fildelingsbrugere i bund og grund er gode og ærlige samfundsborgere som troligt går ned i den lokale musik butik og betaler for det musik de godt kan lide, selvom det allerede ligger på deres hardisk. Hvis det hang sådan sammen, så var det jo heller ikke nødvendigt at have folk ansat i skattevæsenet til at kontrollere om folk snyder med deres selvangivelse osv.

Det er også naivt at tro, at de overhovedet ville købe det, hvis ikke de kunne downloade det, men det er egentlig ikke det, der er pointen. Problemet er anvendelsen argumenter, der ikke har rod i empiriske undersøgelser/observationer.

Tobias
03-20-2005, 07:46 PM
Påstandene flyver om ørene på folk, men det er endnu ikke lykkedes nogen at påvise nogen kausalsammenhæng mellem det dalende cd-salg og fildelingstjenesterne.

Selvfølgelig hænger de to ting sammen. Måske ikke lige i forbindelse med DmD, men generelt set. Der kan selvfølgelig være flere årsager, men jeg er overbevist om, at fildeling er en af dem.

Prøv at læse denne report (http://www.firstlight.dk/FileSharing_March2004.pdf) fra UNC og Harvard Business school. De mener fildelingens indfyldelse på salget er så tæt på nul at det ikke er værd at tale om!

tek
03-20-2005, 08:57 PM

Jeg er holdt op med at købe musik; men det er nu mere fordi jeg alligevel ikke kan afspille de medier man kan købe i forretningerne længere. Jeg blev til sidst ret træt af at skulle ned og have pengene tilbage hele tiden.

//michael

Mnd1
03-21-2005, 12:16 AM
Det er også naivt at tro, at de overhovedet ville købe det, hvis ikke de kunne downloade det,

Jeg går ud fra, at du mener at folk downloader en masse musik, som de ikke mener er godt nok til, at de gider at betale for det. Men eftersom de downloader det, er det vil ikke urimeligt at antage, at de lytter til det en gang i mellem og så har de jo nydt godt af andre folks arbejde uden at betale for det. Det synes jeg principelt er forkert.

men det er egentlig ikke det, der er pointen. Problemet er anvendelsen argumenter, der ikke har rod i empiriske undersøgelser/observationer.

Jeg kan ikke se, at det er et problem når argumentet er så banalt. Før var man tvunget til at betale for sin musik, nu kan man hente det gratis på nettet. Det må, alt andet lige, medføre et fald i salget af musik. Man kan så diskutere omfanget, men jeg har svært ved at se, at det ligefrem kræver en undersøgelse at nå til den konklusion.

cielorosso
03-21-2005, 12:37 AM
man var da bestemt ikke tvunget til at betale for sin musik før... kender du ikke nogen, der har musik på enten kassettebånd eller minidisc?

Prøv i øvrigt lige at kaste et blik på den rapport, der er linket til ovenfor.

techie
03-21-2005, 12:47 AM
Jeg går ud fra, at du mener at folk downloader en masse musik, som de ikke mener er godt nok til, at de gider at betale for det. Men eftersom de downloader det, er det vil ikke urimeligt at antage, at de lytter til det en gang i mellem og så har de jo nydt godt af andre folks arbejde uden at betale for det. Det synes jeg principelt er forkert.

Fordi folk henter noget musik betyder ikke at de lytter til det mere end en gang og så smider det ud.

Omvendt betyder et download måske et salg - Jeg fik engang tilsendt et par numre fra en Andrea Bocelli CD fra en internet ven, som mente jeg skulle høre det. Jeg hentede derefter hvad jeg kunne finde med ham og har efterfølgende købt dem på CD (indtil nu 5 stk).
Da det ikke just er noget som spilles ofte i radioen ville jeg aldrig have hørt om ham - eller købt hans musik hvis det ikke var for MP3 og Internet.

men det er egentlig ikke det, der er pointen. Problemet er anvendelsen argumenter, der ikke har rod i empiriske undersøgelser/observationer.

Jeg kan ikke se, at det er et problem når argumentet er så banalt. Før var man tvunget til at betale for sin musik, nu kan man hente det gratis på nettet. Det må, alt andet lige, medføre et fald i salget af musik. Man kan så diskutere omfanget, men jeg har svært ved at se, at det ligefrem kræver en undersøgelse at nå til den konklusion.

Fordi musik branchens argumenter og fremfærd netop er så banal skal fænomenet undersøges. Der peges på mange andre årsager til at musik salget svigter i øjeblikket i nogle lande og sandheden skal nok findes et sted midt imellem.

Det nærmeste vi kommer en uvildig undersøgelse er netop fra universiteterne og de peger i andre retninger med mulige forklaringer end at det kun skulle være p2p's skyld.

Og hvad så hvis det er p2p's skyld? Er det så værd at forsøge at finde en konstruktiv løsning eller skal branchen føre krig imod forbrugerne?

Tobias
03-21-2005, 02:03 PM
Mndl skrev:

Jeg er en af de gamle fjolser som kan huske tiden før internettet :wink: Faktisk fik jeg mere musik og flere film af mine venner(og omvendt) den gang end jeg downloader og deler nu! Så det faktum at der downloades på internettet betyder ikke at der bliver delt væsentligt mere end der blev i 80'erne. Jeg synes at modstanderne af fildeling har det med at glemme det faktum at der aldtid har foregået deling af musik og anden underholdning.