Se fuld version : Kan man straffes hvis man er under 15år?
barca
12-06-2004, 04:51 PM
Hej
Jeg sag lige og tænkte på om man kunne straffes hvis man er under 15 år for at DL?
aldså jeg gør det ikke, men nogle af mine venner gør, og de fleste er under 15 år.
Og så tænkte jeg at hvis de nu blev bustet om de så kunne få bøde?
Christian
12-06-2004, 04:53 PM
Deres forældre vil blive fremstillet med en heftig bøde hvis de bliver opdaget. Jeg tror ikke det gør det bedre at forældrene får en vederlagserstatning på x hundrede tusinde kr. pga. det deres poder foretager sig online.
Vedkommende som ejer selve Internetforbindelsen bliver stillet til ansvar.
Jowls
12-06-2004, 05:03 PM
Hej
Jeg sag lige og tænkte på om man kunne straffes hvis man er under 15 år for at DL?
aldså jeg gør det ikke, men nogle af mine venner gør, og de fleste er under 15 år.
Og så tænkte jeg at hvis de nu blev bustet om de så kunne få bøde?
Hvis du er under 18, kan du ikke tegne abonnement på en internetforbindelse - kun dine forældre kan. Og jfr. aftalen som man skriver under på, er det den person som ejer forbindelsen som er ansvarlig for, hvad den bruges til. Derfor bonger APG forældrene i første omgang.
Er du over 15 og begår en strafbar handling, bliver dine forældrer ikke straffet - bøden ligger bare og venter på dig indtil du bliver ældre og får et job så du kan betale den. Men det vil være DIN bøde - ikke din fars.
Med fildeling er det anderledes, idet det ikke er strafbart eller ulovligt - det er "bare" et civilt søgsmål, hvor APG kræver erstatning af dig i fogedretten, fordi du har krænket deres rettigheder. Her tror jeg at der gælder andre regler, og jeg kunne godt forestille mig at din far kunne komme til at hænge på den.
Jeg mener forøvrigt at have læst - men er ikke helt sikker på dette - at en værge til en person på under 15 er juridisk ansvarlig for alt, hvad barnet laver. Skulle dette vise sig at være korrekt, så ER det jo forældrene som skal betale, i de tilfælde at dine 14-årige venner bliver bustede.
Forældrene har selvfølgelig sjældent overblik over, hvad deres poder laver på nettet, men det ser ikke ud til at retten accepterer begrebet "undskyldelig uvidenhed" i sager om fildeling :roll:
Icecone
12-07-2004, 02:52 PM
Jeg mener forøvrigt at have læst - men er ikke helt sikker på dette - at en værge til en person på under 15 er juridisk ansvarlig for alt, hvad barnet laver. Skulle dette vise sig at være korrekt, så ER det jo forældrene som skal betale, i de tilfælde at dine 14-årige venner bliver bustede.
Faktisk er det modsat, forældrerne er ikke ansvarlige. Det er barnet der hænger på evt. erstatningskrav for sine handlinger (helt ned til alder af fire år).
Børn er altså i civile sager ansvarlige for sine egne handlinger på linje med voksne, den eneste forskel er at de ikke kan indgå aftaler.
Jowls
12-07-2004, 03:39 PM
Faktisk er det modsat, forældrerne er ikke ansvarlige. Det er barnet der hænger på evt. erstatningskrav for sine handlinger (helt ned til alder af fire år).
:) I stand corrected.
Det betyder så reelt, at den eneste måde hvorpå APG effektivt kan ruinere en familie er, hvis de kan få ansvaret for fildelingen lagt over på ejeren af forbindelsen snarere end brugeren. Det nytter dem jo ikke meget at få idømt en 12-årig en millionerstatning. Faderen derimod har muligvis et parcelhus....
Ved du evt. noget om, hvordan retspraksis er på dette punkt?
Khain
12-08-2004, 03:46 PM
jeg mener ikke der er fortilfælde med fildeling....
men husker jeg von eyben korrekt, er der to muligheder (kraftig analog fortolkning fra min side):
ingen erstatning til 3. mand (pladeselskabet) men muligvis til kunstneren.
far og mor hæfter..... dog i store træk frivilligt...
men jeg tvivler på at en dommer vil accepterer en millioneratatning til en 14 årig eller lign.
men det hele er ret åbent indtil der foreligger en dom eller to med præjudikatsværdi.
Nej det kan du vel ikke.. I ens TDC kontrakt står der at man er ansvarlig for hvad der sker på ens linie. Det vil sige at hvis du downloader noget, vil det være ham/hende der har tegnet internetabonomentet der vil få bøde. Når APG får fat i din ip, og får din addresse, vil de jo også se din fars/mors navn, ikke dit. Derfor vil de få skylden.
At dine forældre så tvinger dig til at køre med aviser i 25 år, for at betale bøden er deres sag..
(det tror jeg da, ret mig hvis jeg er forkert på den..)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.