Se fuld version : Har APG en bagatelgrænse?
Jowls
12-04-2004, 09:28 PM
Ja, APG "har" faktisk en bagatelgrænse jfr. formanden for Koda, Hans Dal - en af APG's bosser...
"Der er en bagatelgrænse i de her sager. Folk, der bare har downloadet et par hundrede sange får ikke en sag på halsen. Der er tale om store sager med massiv download," siger Hans Dal.
Så nu har vi officiel velsignelse til at downloade et par hundrede sange uden at risikere noget :roll: :P
Se i øvrigt hele artiklen her...
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1655456
komas
12-04-2004, 09:39 PM
avs... det var da en selvmodsigende udtalelse... de skriver på deres hjemmeside at de går efter alt og alle... men har nu udtalt på et landsdækkede medie at det er i orden at piratkopiere lidt...
også den afstemning de har på siden giver da et noget enstydigt billide...
Jowls
12-04-2004, 11:35 PM
Det er vist det, man med et populært udtryk betegner som "at trække i land" :D
Jeg ser det som et klart tegn på, at den brede offentlighed gradvist begynder at gennemskue APG's propaganda og få øjnene op for, hvad der er der foregår. Det gælder også for kunstnerne som pludselig indser, at de er blever kølerfigurer på en terrormaskine som opererer langt udenfor de fleste normale menneskers moralforestillinger.
Faktisk kunne jeg godt forestille mig, at APG i meget nær fremtid får besked af sine medlemsorganisationer om, at holde en lav profil og koncentrere sig om de professionelle pirater. Det er ikke sundt for Koda's image at ødelægge teenageres liv og sende deres familier ud i ruin. APG's plan om at dæmonisere fildelerne og udstille dem som skadelige udskud som skal jordes for enhver pris må efterhånden siges at være fuset lidt ud.... 8)
Mijji
12-06-2004, 10:30 AM
Jeg kan så dokumentere at den "bagatelgrænse" på 4000 kr der bliver nævnt i artiklen ikke holder. Jeg har et brev fra en flok advokater der vil have mig til at betale omkring 3000 kr, medmindre jeg vil sagsøges langt ind i helvede.
Derudover kender jeg til en enkelt sag på mellem 100 og 200 kr(!)
Klawz
12-06-2004, 10:37 AM
Kære Mijii
Skriv til KODA og ikke mindst journalisten på Pol.dk (sisse K. Ibsen) og fortæl din historie.
Det er ikke umuligt at Hans Dal tror, at det er rigtigt det han siger. I så fald skal han have det andet at vide! Tjek iøvrigt pol.dks historie igen;-)
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=348152
Mijji
12-06-2004, 02:24 PM
Klawz> Jeg har mailet folkene, nu må vi se hvad der sker...
Det skal dog siges at det er nogle år tilbage, men som jeg tolker artiklen gælder det alle tidligere erstatningskrav fra APG.
Jowls
12-06-2004, 04:19 PM
Ja, det er jo altid interessant at sætte folks flotte udtalelser på en praktisk prøve. Her er en fra Torben Steffensen januar 2003....
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17604
...hvor det interessante er flg...
- Til egentlige bagmænd og storforbrugere vil vi fastholde erstatningskrav, men når vi har med små, private brugere at gøre vil vi ikke længere rejse økonomiske krav, siger gruppens talsmand, Torben Steffensen, til Computerworld Online.
...og...
Erstatningskravene til de 25 danskere går fra et par tusinde kroner og opefter. Selv om Torben Steffensen nu har overtaget sagen, fortæller han, at man nok ikke skal forvente at se lignende aktioner fra Antipiratgruppen i fremtiden.
- Formelt og juridisk er det grebet helt rigtigt an, men man kan diskutere, om der skulle være sat beløb på fra starten. Vi ville nok have grebet det anderledes an, siger Torben Steffensen.
... samt....
For mindre overtrædelser af ophavsretsloven vil Antipiratgruppen kræve, at piratkopieringen ophører, og at der skrives under på, at det ikke gentages.
- Vi vil fortsat kræve, at enhver ulovlighed ophører øjeblikkeligt. Men hvis folk kan se det ulovlige i det, de har gjort, efter at vi har talt med dem, så er vores holdning at vi ikke vil kræve erstatning. I fremtiden vil vi kun opkræve erstatning ved grove eller gentagne tilfælde, oplyser Torben Steffensen.
Men det var selvfølgelig også lige efter at APG var skiftet fra at være ledet af Advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsted til Johan Schlüter Advokatfirma, så han skulle nok lige profilere sig som noget nyt og anderledes. Bech-Bruun Dragsted havde jo stadig skandalen hængende med ham teenageren der blev drevet til selvmord af deres agressive fremfærd.
Anyway så burde hans udtalelser da betyde, at et krav på 3000,- ville kunne klares med en undskyldning og et løfte om ikke at gøre det igen... :wink:
Mijji
12-07-2004, 06:17 PM
Tjek politikens artikel - der er tilføjet lidt til sidst 8)
komas
12-07-2004, 07:29 PM
Tjek politikens artikel - der er tilføjet lidt til sidst 8)
blæret... det er godt vi bliver hørt.
berzerk
12-07-2004, 09:43 PM
Hmm mon ikke der er en eller anden lummer bagtanke med det?-Tror sgu ikke bare at de skifter fra kyniske forretnings mænd til dialog søgende terapauter.
komas
12-07-2004, 10:05 PM
Hmm mon ikke der er en eller anden lummer bagtanke med det?-Tror sgu ikke bare at de skifter fra kyniske forretnings mænd til dialog søgende terapauter.
det er vel fordi de forsøger at retfærdiggøre deres handlinger ved at sige at det kun er de "slemme" pirater de går efter...
Mijji
12-08-2004, 04:47 PM
det er vel fordi de forsøger at retfærdiggøre deres handlinger ved at sige at det kun er de "slemme" pirater de går efter...
Jeg er personligt ikke et øjeblik i tvivl om at det er helt bevidst at APG opgiver en bagatelgrænse der ikke har hold i virkeligheden. Det er jo klart mere legitimt at gå efter en storpirat der henter 4-5 GB film, spil og musik dagligt, end at true en 10 årig skoledreng med sagsanlæg fordi han har hentet 6 mp3'er på nettet.
berzerk
12-10-2004, 09:41 PM
Jeg kan ihvertfalde som musiker og snart kommende udgiver sige at jeg (ved ikke om de andre bandt medlemmer vil velsigne det-men tror det) argumentere for at agp intet hold har med virkeligheden at gøre-så længe vi ikke snakker prof.pirater der kopierer og vidersælger.
Hader selv at købe noget skrammel,så hent pisset og stift bekentskab med produktet inden man bruger x antal kroner på evt. en gang crap.
Det må da også være en "fornøjelse for en "kunstner" at kunne stå indefor at man har vist at man kan mere end blot lave 1 hit som der reklameres for og resten er lige til affaldsspanden.Så Kære med musikkere og andet godtfolk-stå indenfor hvad i/vi laver/produsere,lad folk få en lytter over et bredt område på jeres musik,vis at i kan andet end lave blot 1-2 middelmådige numre-Har man potentialet har man også trofaste fans og dermed en større tilfredsstilelse overfor sig selv.Og sig så FUCK til at det vil koste et par kroner i ny og næ-brodne kar findes alle vegne-bare tænk på dem der produserer vores/jeres musik hvor meget de får for at sidde på deres flade røv og leve af os/jer lige meget hvor store og kendte vi er!!
NL_Bassisten
12-12-2004, 11:47 PM
Nu er det jo heller ikke cd'er musikere tjener flest penge på..
Jeg har hørt at metallica har verdens bedste pladekontrakt og at de får 50% mens elektra får resten..
Mange andre bands/artister skal måske være heldige med at få 5% af pengene ved salget..
Det er derimod live optrædelser der giver bands penge i kassen (og efter min mening også det der er fedest som musiker) :wink:
Oddball
12-17-2004, 10:47 PM
er der egentlig cirka pris per film/musik/fil, eller bliver det bare gjort op gb?
Jowls
12-18-2004, 12:54 AM
er der egentlig cirka pris per film/musik/fil, eller bliver det bare gjort op gb?
Mener du APG's erstatningskrav?
20,- pr. mp3 og 140,- pr. film. De charger dig kun for 80% af de filer, du deler, og hvis du betaler inden 10 dage er det halv pris...
okey... hvis jeg så har 1 film som er delt op i 2 er det så 2 x 140 :D ?
Er ret sikker på at der er tale om 140 kr pr. film-titel, altså har du en film delt op i 2 skal du stadig betale 140.
Mollerz
03-27-2005, 11:24 PM
Er ret sikker på at der er tale om 140 kr pr. film-titel, altså har du en film delt op i 2 skal du stadig betale 140.
De kunne være svinske nok til at prøve at få dig til at betale for 2 film..
Scalpel
03-29-2005, 03:00 PM
Jeg syntes det er ret spøjst som hans dal udtaler sig omkring musikeres kritik af fil deling:
Citat:
"De kan jo bare lægge deres musik ud, hvis de vil forære det væk. Men de skal ikke bestemme, om jeg skal forære mine ting væk,"
Citat slut.
Nu er det jo bare sådan at musikere ofte har underskrevet en kontrakt for overhovedet at blive givet studietid til at lave nogle semi seriøse produkter.
Denne kontrakt indebærer ofte at x antal cd'er er pladeselskabets retmæssige ejendom, ergo er det ikke kunstneren der bare uden videre kan smide det ud, men derimod skal de have tilladelse fra en organisation der allerede tjener penge til at markedsføre på en radikal måde.
shish...
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.