PDA

Se fuld version : Discrimination af produkter

Arrow
12-03-2004, 12:21 PM
Vi ser for tiden at flere og flere produkter bruger nye kopibeskyttelser. Hver kopibeskyttelse bruger forskellige metoder til at undgå cracking, hacking etc.

Visse kopibeskyttelser er gået så langt som at nægte at afvikle et program, hvis man har en CD emulator installeret, ala. Alcohol eller Daemon Tools. Visse beskyttelser gik endda så langt at de slettede filer i Daemon Tools biblioteket.

Men er ikke ulovlig markedsføring. At diskriminere et produkt fra en anden producent ved at sige at brugeren ikke må bruge et produkt, hvis de har et andet installeret. Ville det egentlig ikke være morsomt hvis firmaet bag Alcohol lagde sag an mod producenterne af kopibeskyttelserne der gjorde brug af den slags og vandt? Det ville da være realistisk, siden de jo gør brug af grovere og grovere metoder.

Se evt. nyhed på newz.dk her (http://www.newz.dk/forum/item/50072/).

Mvh. Arrow

nimarq
12-03-2004, 01:19 PM
Kan kun sige: Ad, ad og atter ad.

Jeg væmmes vildt i denne stund
Af deres sikring uden grund
Sletter emulationsprogrammer
så det køberne faktisk rammer.

Minder mig lidt om dengang der var stort postyr fordi de nye CD'er(Celine Dion var vist dne første) smadrede ens CD-rom drev.

tek
12-06-2004, 10:24 AM
Vi ser for tiden at flere og flere produkter bruger nye kopibeskyttelser. Hver kopibeskyttelse bruger forskellige metoder til at undgå cracking, hacking etc

Det er da meget fair, og så er der jo også lidt udfordring i at cracke dem ;)

Visse kopibeskyttelser er gået så langt som at nægte at afvikle et program, hvis man har en CD emulator installeret, ala. Alcohol eller Daemon Tools. Visse beskyttelser gik endda så langt at de slettede filer i Daemon Tools biblioteket.

Hvor det første er dumt (jeg ville klage til producenten, aflevere spillet tilbage, og hente en cracket kopi istedet), så må det andet være direkte ulovligt - hvis det passer.

Hvilke spil kan du konkret nævne, der gør den slags?

//michael

aL
12-06-2004, 05:44 PM
Vi ser for tiden at flere og flere produkter bruger nye kopibeskyttelser. Hver kopibeskyttelse bruger forskellige metoder til at undgå cracking, hacking etc

Det er da meget fair, og så er der jo også lidt udfordring i at cracke dem ;)

Hvor det første er dumt (jeg ville klage til producenten, aflevere spillet tilbage, og hente en cracket kopi istedet), så må det andet være direkte ulovligt - hvis det passer.

Hvilke spil kan du konkret nævne, der gør den slags?

//michael

Hvis nu du havde gidet at læse de første 6 linjer på den side som Arrow linker til, så havde du dit svar...

tek
12-06-2004, 05:59 PM
Hvis nu du havde gidet at læse de første 6 linjer på den side som Arrow linker til, så havde du dit svar...

Det havde jeg såmænd; men der er kun nævnt eet spil. Her blev det blæst op til mere end det. Iøvrigt er det et spil, og ikke en kopibeskyttelse, der gør det.

//michael

Arrow
12-06-2004, 06:05 PM

Det havde jeg såmænd; men der er kun nævnt eet spil. Her blev det blæst op til mere end det. Iøvrigt er det et spil, og ikke en kopibeskyttelse, der gør det.

//michael

Ja korrekt, kun et spil er nævnt. Men kopibeskyttelsen er udvilet af tredjepart, hvilket betyder at flere spilproducenter højest sansynligt har købt licens til at benytte beskyttelsen. Og det skulle jo nødigt blive en vane for producenterne af spil at bruge den slags metoder...

Arrow