PDA

Se fuld version : Ny (potentiel) fladskærm

Christian
12-02-2004, 06:18 PM
Jeg overvejer at anskaffe mig en fladskærm, min første faktisk da jeg altid har haft CRT-monitore. I flere anmeldelser er LG Flatron L1915S (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=99045) blevet anbefalet som et fantastisk køb pga. den store skærm, 19", og kun 12ms opdatering hvilket er ekstremt godt når de fleste andre LCD skærme ligger på over 20+ms. Desuden er det et godt mærke, og prisen vel og mærke er kun lige over 3.000 som jeg vil bruge på sådan en skærm.

Der er dog nogle ting som jeg gerne vil have svar på, efter at have google'et rundt i nogle timer uden at bliver tilfredsstillet helt (ikke på den måde folkens *hehe*). :)

LG Flatron L1915S monitoren har følgende specs: 19" TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 12 ms / 250 cd/m2 / 500:1

Med hvad er cd/m2 og de "500:1" forhold for noget? Er det lysintensiteten eller what? Hvis ja, er det et godt forhold?

Tak på forhånd.

zub
12-02-2004, 06:37 PM
cd ku jo være cadmium :) .. men 250 cadmium siger jo ik lige noget om hvor meget det er.. og kan heller ik lige se hvad pokker cadmium har at gøre i en lcd skærm =)

Hydromann
12-02-2004, 06:38 PM
Jeg overvejer at anskaffe mig en fladskærm, min første faktisk da jeg altid har haft CRT-monitore. I flere anmeldelser er LG Flatron L1915S (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=99045) blevet anbefalet som et fantastisk køb pga. den store skærm, 19", og kun 12ms opdatering hvilket er ekstremt godt når de fleste andre LCD skærme ligger på over 20+ms. Desuden er det et godt mærke, og prisen vel og mærke er kun lige over 3.000 som jeg vil bruge på sådan en skærm.

Der er dog nogle ting som jeg gerne vil have svar på, efter at have google'et rundt i nogle timer uden at bliver tilfredsstillet helt (ikke på den måde folkens *hehe*). :)

LG Flatron L1915S monitoren har følgende specs: 19" TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 12 ms / 250 cd/m2 / 500:1

Med hvad er cd/m2 og de "500:1" forhold for noget? Er det lysintensiteten eller what? Hvis ja, er det et godt forhold?

Tak på forhånd.

Hej Christian

250 cd/m2 står for brightness
500:1 står for billede/kontrast forhold(Jo højere jo bedre).

Umildbart vil jeg sige at det er en fed skærm ud fra de datas som du skriver både fordi det er en 19" og den kort repondstid på 12 ms, mht. billede kontrast forhold kan man få nogle der er 1000:1 men så snakker vi prislejre på mellem 6000-8500 kr.

Christian
12-02-2004, 06:40 PM
Siger tak til Zub for det tjaaa, ret spøjse indlæg, og mange tak til Hydromann som har besvaret alle mine spørgsmål! Tak :wink:

Jowls
12-02-2004, 06:52 PM
Wow - det ER en fed skærm til prisen. :D Den kunne jeg også godt finde på at give Jowls i julegave. Min 19" CRT fylder næsten en kvadratmeter på bordet, og det går jo fra den plads jeg har til cola og chips.

Det ser dog ud til at mange andre også kan lide den, for den er da vist rimeligt udsolgt de fleste steder jfr. EDBpriser.....

Hydromann
12-02-2004, 07:13 PM
Siger tak til Zub for det tjaaa, ret spøjse indlæg, og mange tak til Hydromann som har besvaret alle mine spørgsmål! Tak :wink:

Det var så lidt :D

ZuCkZ
12-02-2004, 07:17 PM
Jeg går selv og leder efter en Julegave til mig selv, og jeg tror jeg vælger denne i år. Jeg tror dog, jeg køber den i en butik, da jeg engang havde en skærm, der ikke virkede og som kostede en formue at sende tilbage.

Kan du ikke give lidt feedback, når du har købt den? De der bedømmelser bekymrer mig altid...

Jowls
12-02-2004, 07:29 PM
Jeg går selv og leder efter en Julegave til mig selv, og jeg tror jeg vælger denne i år. Jeg tror dog, jeg køber den i en butik, da jeg engang havde en skærm, der ikke virkede og som kostede en formue at sende tilbage.

Kan du ikke give lidt feedback, når du har købt den? De der bedømmelser bekymrer mig altid...

Det er en fordel at købe fladskærme på postordre, for så har du nemlig 14 dages returret jfr. købeloven.

Årsagen til at det er en specielt god ide med fladskærme er, at de fleste fabrikanter nægter at bytte en skærm med dead pixels med mindre der er over et bestemt antal eller et bestemt antal pr. kvadrattomme eller noget i den dur. Det er vist kun Sony som bytter hvis der bare er een.

Hvis man derimod køber pr. postordre, så pakker man skærmen ud og checker den for dead pixels, og finder man nogle så pakker man den bare ned igen og udnytter sin lovsikrede returret - uden at skulle skændes med nogen om hvor mange pixel-fejl det er rimeligt at acceptere. Det koster kun portoen, og hellere det, end en skærm man sidder og bliver irriteret på :wink:

Amoralsk? What do you expect? I'm a pirate! :twisted:

ZuCkZ
12-02-2004, 08:35 PM

Det er en fordel at købe fladskærme på postordre, for så har du nemlig 14 dages returret jfr. købeloven.

Årsagen til at det er en specielt god ide med fladskærme er, at de fleste fabrikanter nægter at bytte en skærm med dead pixels med mindre der er over et bestemt antal eller et bestemt antal pr. kvadrattomme eller noget i den dur. Det er vist kun Sony som bytter hvis der bare er een.

Hvis man derimod køber pr. postordre, så pakker man skærmen ud og checker den for dead pixels, og finder man nogle så pakker man den bare ned igen og udnytter sin lovsikrede returret - uden at skulle skændes med nogen om hvor mange pixel-fejl det er rimeligt at acceptere. Det koster kun portoen, og hellere det, end en skærm man sidder og bliver irriteret på :wink:

Det er bare fordi jeg engang købte en 19" skærm som ikke virkede. Denne porto kostede mig 300 kr. at sende tilbage (meget mere end at sende frem). Hvad koster det at sende sådan en fladskærm tilbage tror du?

zub
12-02-2004, 09:12 PM

Godt nok har jeg kun kemi på C niv. men det skal da ik stoppe mig fra at slå op i listen over grundstoffer :)
(og da slet ik når der følger en skide sjovt prog med til kde (linux) hvor man kan lave alt muligt sjovt med grundstoffer :)

nimarq
12-02-2004, 09:25 PM
Min 19" CRT fylder næsten en kvadratmeter på bordet, og det går jo fra den plads jeg har til cola og chips.

Jamen så går du da bare i værkstedet, finder to bumme og skærer en fucker stor træplade ud. :)
Eller finder et mega bord. Mit bord har da plads til to computere med 19" tommer CRT skærme, og MASSER af cola plads :D

Jowls
12-02-2004, 10:12 PM
Det er bare fordi jeg engang købte en 19" skærm som ikke virkede. Denne porto kostede mig 300 kr. at sende tilbage (meget mere end at sende frem). Hvad koster det at sende sådan en fladskærm tilbage tror du?

Jfr. fabrikanten vejer skærm plus emballage 9100 gram. Posten har flg. priser for pakker op til 10 kg....

Alm. pakke 57,-
Forsigtig-pakke 140,-
Værdipakke (3000,-) 116,-
Forsigtig + værdi 214,-

Af de fire ville jeg personligt nok vælge den dyreste for at slippe for vrøvl. Men hvis man bruger masser af bølgepap, kunne det sikkert også godt forsvares at nøjes med den til 116,-. Jeg ville dog altid sende den som værdi-pakke, for ellers hænger man på 3000,- hvis dimsen skulle forsvinde undervejs.

I øvrigt er det da langt fra sikkert, at man overhovedet får behov for at returnere. Med min tolerance-tærskel overfor pixel-fejl vil jeg skyde på 1 dårlig ud af hver 25 skærme eller deromkring for en skærm i 3000,- klassen. Men jeg synes bare at det er rart at have muligheden "just in case". 8)

Jamen så går du da bare i værkstedet, finder to bumme og skærer en fucker stor træplade ud. :)
Eller finder et mega bord. Mit bord har da plads til to computere med 19" tommer CRT skærme, og MASSER af cola plads :D

:shock: To 19" CRT'er på samme bord?! Jeg håber for dine fødders skyld (og din hund, hvis den sover dernede), at du har bygget det solidt :)

komas
12-02-2004, 11:20 PM
er det unormalt???

jeg har da også fået banket et par computerer op på mit bord, plus en hp all in one, og en hp laserprinter fra krigens tid, der fylder som et mindre reolsystem...

jeg har dog for ikke så læge siden fået skiftet den ene skærm ud med en flad.

nimarq
12-03-2004, 12:31 AM
:shock: To 19" CRT'er på samme bord?! Jeg håber for dine fødders skyld (og din hund, hvis den sover dernede), at du har bygget det solidt :)

Har ikke bygget det, det er skam et rigtigt bord; bare et stort et. Og bare rolig, det er solidt. Har såmen gemt mig på det en enkelt gang. Mørkegemme :) Ret sjovt med stive mennesker.

ZuCkZ
12-03-2004, 07:15 PM
Hvor har du egentlig tænkt dig at købe den Christian?? Der er umiddelbart ikke så mange, der har den på lager...

Christian
12-03-2004, 07:34 PM
Hvor har du egentlig tænkt dig at købe den Christian?? Der er umiddelbart ikke så mange, der har den på lager...
Når den kommer på lager vil jeg straks bestille den, ellers vil for forudbestille den.

ZuCkZ
12-05-2004, 06:51 PM
Er der egentlig en, der kunne fortælle mig, hvordan det er at køre med en så lille opløsning på en LCD??? En CRT bare med 19" kan jo køre 1600x1200 og det ser jo egentlig ok pænt ud.

Nicklas
12-05-2004, 06:55 PM
Mit bord har da plads til to computere med 19" tommer CRT skærme, og MASSER af cola plads :D

Jeg synes ellers vi kommer til at lide af pladsmangel nogen gange... Jeg har aldrig plads til pizzaen og tastaturet... Det er fandme ikke ligesom mit eget bord... :D

mia
12-05-2004, 07:04 PM
Er der egentlig en, der kunne fortælle mig, hvordan det er at køre med en så lille opløsning på en LCD??? En CRT bare med 19" kan jo køre 1600x1200 og det ser jo egentlig ok pænt ud.

jeg skal ikke klage, der er massere af plads til alt muligt gøjl men nogle gange bliver man altså nød til at sætte opløsningen lidt ned, eller rykke meget tæt på skærmen :roll:

nimarq
12-06-2004, 08:39 AM
Jeg synes ellers vi kommer til at lide af pladsmangel nogen gange... Jeg har aldrig plads til pizzaen og tastaturet... Det er fandme ikke ligesom mit eget bord... :D

Det er heller ikke så mærkeligt med fire pizzaer og al cola'en! Nød

--vik--
12-24-2004, 01:08 PM

Ahmmm du har ALTID 14 dages returret jfr. købeloven.
også selv om du køber i butik
og 30 dages ombytnings ret
2 års osv...
købeloven gælder for ALLE

Julefanden
12-25-2004, 12:26 AM
Ahmmm du har ALTID 14 dages returret jfr. købeloven.
også selv om du køber i butik
og 30 dages ombytnings ret
2 års osv...
købeloven gælder for ALLE

Vrøvl, du har ingen ombytnings- eller returret medmindre foretningen udtrykkeligt giver dig den (på skrift)
Se evt. Forbrugerstyrelsen (http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/koeb-og-leje/returret-og-ombytningsret-ved-butikskoeb/)

Mvh
Jf

komas
12-25-2004, 01:21 AM
de 14 dages returret er kun hvis man køber pr. postordre.

nimarq
12-25-2004, 02:46 PM
de 14 dages returret er kun hvis man køber pr. postordre.

Korrekt.

Jowls
12-25-2004, 03:38 PM
Det skal måske lige tilføjes, at selvom butikkerne ikke har pligt til at give 14 dages returret jfr. købeloven, så er der mange af dem som gør det alligevel som en kundeservice. F.eks. har jeg flere gange returneret ting hos Computer City og aldrig oplevet så meget som et løftet øjenbryn.

Men det kan man jo altid lige spørge om i butikken, inden man køber... 8)