Se fuld version : Sådan får du aldrig musikbøder?
Heys allesammen, jeg er gået med en lille finurlig tanke, som jeg vil udtrykke i den følgende "fiktive" historie:
Der var engang en dreng som hed Jens. Jens havde en masse musik på sin computer, som han elskede at høre hver dag. En dag bankede mændene med leen på/Antipirat gruppen, og sagde, at han havde ulovlig musik på sin computer. Til det svarede Jens "Den musik, som jeg har på min computer, har jeg kopieret ned fra internetradioer og cd'er, som jeg desværre er kommet til at smide væk". Antipirat gruppen, tabte underkæben, da der ikke var noget galt i at gemme musik ned på sin harddisk fra ninternetradioer og "rippe" ens musikcd ind på sin computer. Derefter viste Jens Antipirat gruppen sin dør, og gav dem et los ud:D
Historiens "morale"= Hvis APG en dag banker på døren, kan man så ikke bare sige, at man har rippet musikken ned fra internetradioer og rippet ens musik-cd'er ned på ens harddisk, som man desværre er kommet til at smide væk?
barca
11-29-2004, 08:48 PM
Meget fin historie, men nu er det sådan at de kan kigge dine log filer hos din internet udbyder!
netsat
11-29-2004, 08:56 PM
Meget fin historie, men nu er det sådan at de kan kigge dine log filer hos din internet udbyder!
Og hvad så? De skal have de fysiske beviser for , at få dig dømt..
/Netsat
komas
11-29-2004, 09:01 PM
/Netsat
det er jo det der ikke er nogen der ved 100% endnu før der er kørt en sag gennem retten.
Så i kan ikke svare mig på, om man vil kunne påstå dette? Ellers meget interessant teori, ikke;)?
komas
11-29-2004, 10:13 PM
Så i kan ikke svare mig på, om man vil kunne påstå dette? Ellers meget interessant teori, ikke;)?
teknisk set tror jeg at den ville holde, hvis man f.eks. havde en pæn stak brændte cd'er, og sagde at de originale var blevet væk under en flytning ell. lignende.
netsat
11-29-2004, 10:16 PM
/Netsat
det er jo det der ikke er nogen der ved 100% endnu før der er kørt en sag gennem retten.
Hvorfor tror du, at de møder op på din adresse - hvis en logfile fra din ISP er nok?
/Netsat
komas
11-29-2004, 10:18 PM
Hvorfor tror du, at de møder op på din adresse - hvis en logfile fra din ISP er nok?
/Netsat
good point :!:
men jeg tror faktisk at de vil have meget svært ved at bevise at de filer man har på pc er ulovlige, det er jo også derfor de går efter dem der uploader.
Jowls
11-29-2004, 10:22 PM
Faktisk så ER der eksempler fra det store udland på, at din undskyldning duer. Og det er jo sikkert også derfor at APG er så vilde med at få folk til selv at indrømme og skrive under på at alle filerne på ens ransagede PC stammer fra uautoriserede kilder. Jeg tvivler på, at APG ønsker at få påstanden prøvet i retten.
Dog er der også tiltag igang for at underminere fidusen, nemlig skjulte digitale signaturer i filerne. Angiveligt af en art som kan overleve en mp3-kompression, og derfor kan være med til at bevise at filen rent faktisk er rippet snarere end "optaget" fra en web-radio. Men du kan selvfølgelig stadig sige, at du havde de originale CD'ere, som desværre bare netop er blevet stjålet - og hvis du er god til at snakke for dig, kan du måske overbevise fogeden :)
komas
11-29-2004, 10:28 PM
Men du kan selvfølgelig stadig sige, at du havde de originale CD'ere, som desværre bare netop er blevet stjålet - og hvis du er god til at snakke for dig, kan du måske overbevise fogeden :)
hvis apg kan overbevise fogeden om at man er storforbryder vha. et par screendumps, så skulle det vel heller ikke være så svært at snakke sig fra et par mp3'ere...
ja, der et vidst det der "track-id", eller sådan noget. Ellers kan man jo bare sige, at man har kopieret en cd ind på sin computer, som man derefter har solgt videre (altså den originale), hvor køberen så har fildelt cd'en. Og det er jo ikke dit problem :)
komas
11-29-2004, 10:51 PM
ja, der et vidst det der "track-id", eller sådan noget. Ellers kan man jo bare sige, at man har kopieret en cd ind på sin computer, som man derefter har solgt videre (altså den originale), hvor køberen så har fildelt cd'en. Og det er jo ikke dit problem :)
det lød teknisk... for at den undskyldning nogensinde ville blive aktuel, vil det jo kræve at de har fundet præcis de samme filer et eller andet sted på nettet.
Kokus fugl
11-30-2004, 12:44 PM
Man kan også sige at det var noget musik jeg har kopieret fra biliotekerene. Inden loven var lavet om. Det vil sige at det er lovlig musik du har på din computer. Det er det samme vis nu du have taget noget elfen ben med til danmark inden det var ulovlig. og så kommer loven at du ikke må hent/købe elfenben. Eller vis nu du har købet en telefon med rygensyn, og efter 2 uger du har den bliver det ulovlig at købe den..! <<-- Var noget jeg læste ind på it-avisen andgånden telefonen.
Historiens "morale"= Hvis APG en dag banker på døren, kan man så ikke bare sige, at man har rippet musikken ned fra internetradioer og rippet ens musik-cd'er ned på ens harddisk, som man desværre er kommet til at smide væk?
Så vidt jeg ved går AGP ikke efter folk, der har musikfiler på deres pc'er; men efter folk, som DELER deres musik/film/etc filer til andre via P2P. Jeg har ikke hørt om nogen, som er blevet bustet ved at downloade(*); men kun om folk, som deler, og de er kun bustet, fordi man har kunnet browse deres share-folder => hvis du er smart lader du ikke folk browse dine sharede filer, så gider AGP næppe bruge tid på dig.
(*) Undtagen via Bittorrent, og det er kun fordi folk har downloaded dele af en fil fra en computer som film-distributørerne har stående, hvilket leder mig til den konklusion, at hvis de (film-distributørerne) har en server stående til rådighed med materialet kan det vel ikke være ulovligt at hente det?
//michael
komas
11-30-2004, 04:41 PM
Man kan også sige at det var noget musik jeg har kopieret fra biliotekerene. Inden loven var lavet om. Det vil sige at det er lovlig musik du har på din computer. Det er det samme vis nu du have taget noget elfen ben med til danmark inden det var ulovlig. og så kommer loven at du ikke må hent/købe elfenben. Eller vis nu du har købet en telefon med rygensyn, og efter 2 uger du har den bliver det ulovlig at købe den..! <<-- Var noget jeg læste ind på it-avisen andgånden telefonen.
nu er det jo nok desværre sådan, at apg godt ved hvilke album der er udgivet hvornår, og så er man på skideren hvis man har brugt den undskyldning, og der er musik der er nyere.
Arrow
11-30-2004, 05:11 PM
Hvis APG kommer efter dig er det fordi du har DELT filer. Det er ulovligt at dele copyrightbeskyttet materiale om det så er rippet fra en netradio/en CD eller ej.
Og til Tek:
Jeg har aldrig hørt om folk der er blevet busted på at downloade via. BitTorrent. Det eneste der er sket er at der er blevet sendt et brev til deres ISP, som så har sendt det videre. Hvis du mener jeg tager fejl, så kom venligst med en kildeangivelse for at understøtte det du mener. Til gengæld er din teori omkring om de har en server stående med amterialet på interessant, men de har bare højest sansynligt et program connector til trackeren som en normal BitTorrent klient, og får listen over IP-addresser der deler pgl. fil(er).
Håber dette var informerende.
Mvh. Arrow
Jowls
11-30-2004, 05:19 PM
Så vidt jeg ved går AGP ikke efter folk, der har musikfiler på deres pc'er; men efter folk, som DELER deres musik/film/etc filer til andre via P2P.
Det er rigtigt nok, men der har været en del sager hvor APG har begæret "uanmeldt udkørende fogedforretning med bevissikring" - dvs. en ransagning på en persons bopæl med det formål, at få konfiskeret PC-udstyr. Mig bekendt har dette dog ikke været brugt i forbindelse med verifikation af screendumps fra P2P-tjenester eller andre typer fildeling i "normalt" omfang, men udelukkende hvor der har været mistanke om egentlig kopiering i stor stil med salg for øje.
Jeg mener f.eks. ikke at der har været ransagninger i en eneste at de seneste sager som har kørt her i efteråret - til trods for at nogle af dem er på seks-cifrede beløb.
Det hænger sammen med, at det er både dyrt og tidskrævende for APG at gøre det. Desuden ville deres popularitet styrtdykke, hvis de begyndte at lave mange ransagninger. Som det er nu, kan de godt overbevise den dårligst informerede del af befolkningen om, at de kæmper på retfærdighedens side mod os tyveknægte, men begynder de selv at bruge politistats-metoder så får de snart et helt andet rygte.
Men hvad der sker fremover er et åbent spørgsmål, for siden Piratgruppen er begyndt at informere og organisere fildelere over hele landet, kan APG ikke længere regne med at folk bare betaler tusindvis af kroner i panik over et gnidret skærmdump og et trusselsbrev. Der bliver flere og flere af os som tager kampen op i retten, og det betyder at APG må til at være grundigere i deres bevissikring for at få nogle sager, de er sikre på at vinde.
Hyppigere ransagninger KAN blive resultatet, for hvis APG f.eks. kan suplere deres skærmdump med piratens harddisk indeholdende de samme filer, så ser de altså en hel del mere overbevisende ud i retten. Men læg mærke til at jeg siger "kan", for der er mange veje udviklingen kan gå herfra.
Personligt har jeg en ekstern 200 Gb USB-disk med mine følsomme ting på. Den kan fjernes på mindre end 5 sekunder, hvis behovet skulle opstå og det er en billig forsikring, synes jeg. 8)
[quote=tek]
Personligt har jeg en ekstern 200 Gb USB-disk med mine følsomme ting på. Den kan fjernes på mindre end 5 sekunder, hvis behovet skulle opstå og det er en billig forsikring, synes jeg. 8)
Samme her :wink: Men, kan APG ikke se, at hvilke filer man har overført til sin eksterne. Fx, hvis man har flyttet en "følsom" fil fra C: til fx. sin harddisk J:?
komas
11-30-2004, 06:21 PM
Samme her :wink: Men, kan APG ikke se, at hvilke filer man har overført til sin eksterne. Fx, hvis man har flyttet en "følsom" fil fra C: til fx. sin harddisk J:?
det ville ikke undre mig at windows fører log med sådan noget...
Brogaard
11-30-2004, 07:17 PM
det ville ikke undre mig at windows fører log med sådan noget...
Hvis filen ikke bliver wipet vil den stadig kunne findes på C:
Jowls
11-30-2004, 07:34 PM
Men, kan APG ikke se, at hvilke filer man har overført til sin eksterne. Fx, hvis man har flyttet en "følsom" fil fra C: til fx. sin harddisk J:?
Jo, det er da teknisk muligt, men igen havner vi der hvor APG skal bruge meget tid og mange ressourcer på en enkelt sag som måske i sidste ende ender med et forlig på nogle få tusinde kroner. En advokat i den tunge klasse - som f.eks. Torben Steffensen - kan ikke engang tage hånden op ad lommen og klø sig bag øret for det beløb. Det dækker lige hans aftershave for een dag...
Så hvis APG bare kan vade ind og gafle en ukrypteret disk med alle filerne på, så kan det måske redde deres sag uden alt for meget bøvl. Men skal de til at rekonstruere enkelte filer fra fragmenter i swapfiler og cacher osv, så bliver det et langhåret og dyrt pillearbejde. APG skal have mange sager igennem systemet for de millioner som musikbranchen poster i dem - ellers kan de ikke retfærdiggøre deres eksistens. De har ikke råd til at gøre deres arbejde ordentligt...
det ville ikke undre mig at windows fører log med sådan noget
Sikkert, men jeg kunne da heller aldrig drømme om at buge Windows til andet end at spille på. Musik, film og alt hvad man ellers sådan bruger en PC til kører Linux chez Jowls :wink:
Brogaard
11-30-2004, 08:17 PM
Så hvis APG bare kan vade ind og gafle en ukrypteret disk med alle filerne på, så kan det måske redde deres sag uden alt for meget bøvl. Men skal de til at rekonstruere enkelte filer fra fragmenter i swapfiler og cacher osv, så bliver det et langhåret og dyrt pillearbejde. APG skal have mange sager igennem systemet for de millioner som musikbranchen poster i dem - ellers kan de ikke retfærdiggøre deres eksistens. De har ikke råd til at gøre deres arbejde ordentligt...
Der findes programmer der kan finde filer ret hurtigt, også selv om de er blevet overskrevet et par gange. Man skal også huske på at det er en civil retsag, så de behøves faktisk ikke have hele filen. De skal bare kunne sandsynliggøre at filen har indeholdt musik eller film. (det er der, at loven stinker for vildt)
IWillRipYou
11-30-2004, 10:21 PM
Fortsættelse:
..."Hov hov lille Jens" Siger APG. "Vis os nogen bonner for de cder!"
Oder was?
komas
11-30-2004, 10:38 PM
Fortsættelse:
..."Hov hov lille Jens" Siger APG. "Vis os nogen bonner for de cder!"
Oder was?
de kan da ikke forlange at man gemmer samtlige kviteringe man får?!
Jeg har aldrig hørt om folk der er blevet busted på at downloade via. BitTorrent. Det eneste der er sket er at der er blevet sendt et brev til deres ISP, som så har sendt det videre.
Det var sådan set også det jeg tænkte da jeg skrev det :?
'
//michael[/i]
Nej, det kan de da umuligt forlange, at man skal fremvise. Det er DEM, som skal bevise, at JEG er skyldig, JEG skal ikke bevise min uskyld
Jowls
12-01-2004, 01:22 AM
Nej, det kan de da umuligt forlange, at man skal fremvise. Det er DEM, som skal bevise, at JEG er skyldig, JEG skal ikke bevise min uskyld
Som Brogaard er inde på, så SKAL du faktisk på en måde. Årsagen er den, at det ikke drejer sig om en retssag i almindelig forstand, hvor du har krav på en forsvarer og din skyld skal bevises ud over enhver rimelig tvivl.
Det er derimod en civil fogedsag, hvor APG henvender sig til fogedretten med påstand om, at du har tilført deres klient økonomisk skade. De fremlægger deres sag for fogeden, og du (eller din advokat) forklarer dernæst hvorfor du ikke mener, at du er ansvarlig. Det er så op til fogeden at vurdere, hvem der har ret.
APG's repræsentanter er velklædte, veludannede og veltalende professionelle advokater og de er GODE til at lyde overbevisende. De har prøvet turen mange gange før. Derfor har du 99% chance for at blive dømt erstatningspligtig, hvis du ikke gør en aktiv indsats for at bevise din uskyld.
HamSlam
01-08-2005, 10:09 PM
De har prøvet turen mange gange før. Derfor har du 99% chance for at blive dømt erstatningspligtig, hvis du ikke gør en aktiv indsats for at bevise din uskyld.
Hvis det er rigtigt, så kan de jo bare hive enhver tilfældigt forbipasserende PC-bruger ind fra gaden, smide 25 skærmdumps i hovedet på ham, se strengt på ham, og spørge hvad han har at sige til sit forsvar (mens de sender eet af disse svedne nu-har-vi-ham-smil til dommeren).
Hvis han siger øhh mere end tre gange, så er han automatisk skyldig, og forfalden til at betale erstatning.
Det kan vel heller ikke passe. Der må da findes en form for retssikkerhed, selv i det civilretslige system.
Kan vi ikke lige få een der ved noget konkret om jura til at kommendtere dette, og fortælle hvem der f.eks. bærer bevisbyrden i den her slags sager.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.