Se fuld version : Suse 9.2 boot
Brogaard
11-20-2004, 06:56 PM
Hej.
Jeg har downloadet Suse 9.2 LiveDVD'en og LiveCD'en, men jeg kan ikke boote på nogle af dem?
Jeg brænder iso filerne til DVD/CD og kan sagtens se indholdet i windows, men idet jeg booter sker der ikke noget. Computeren fryser bare?
DVD/CD'erne virker på andre computere, bare ikke på min, så jeg har en ide om at det måske er fordi mit drev ikke understøtter et specielt format? Jeg har nemlig før haft problemet med et par forskellige Windows XP (pirat) cd'er.
Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kan løse dette. Jeg vil nemlig godt prøve 9.2'eren inden jeg installere pro udgaven. Bare for at se om mit hardware er understøttet godt nok.
lyder godt nok mærkeligt... har ik hørt om at der sku være problemer med drev siden mandrake lavede en version som formaterede nogle drevs firmware (skal lige siges at mandrike gjorde som de sku, men drev producenten bare sage "alle bruger windows" så vi behøver ik overholde standarterne)
prøv at skifte drevet ud (tag over til en ven, test skiven på hans pc, sæt hans drev i din pc,)
virker det stadig ik er det din bios der er problemet.. opdater til nyeste og leg lidt i den (pas lige på men hvad du piller ved... hvis det hedder noget "fancy" så hold naller væk... fancy ting i biosen er altid noget vigtigt noget ;)
Brogaard
11-21-2004, 12:41 AM
lyder godt nok mærkeligt... har ik hørt om at der sku være problemer med drev siden mandrake lavede en version som formaterede nogle drevs firmware (skal lige siges at mandrike gjorde som de sku, men drev producenten bare sage "alle bruger windows" så vi behøver ik overholde standarterne)
prøv at skifte drevet ud (tag over til en ven, test skiven på hans pc, sæt hans drev i din pc,)
virker det stadig ik er det din bios der er problemet.. opdater til nyeste og leg lidt i den (pas lige på men hvad du piller ved... hvis det hedder noget "fancy" så hold naller væk... fancy ting i biosen er altid noget vigtigt noget ;)
Det er en bærbar jeg har, så drevet er ikke lige sådan at skifte ud med en andens. Jeg har prøvet både CD og DVD hos en kammerat, og det virker perfekt? Bios er blevet opdateret og jeg har ikke lige kunne finde en opdatering til mit drev (et QSI SBW-242 drev)
Har overvejet at købe et nyt drev men det kommer jo an på om det er drevet eller computeren der er problemet.
må jeg spørge hvilken bærbar? (et standart mærke eller noget mere delikat?)
prøv med et usb-cdrom.. hvis din bærbar er af nogenlunde ny dato burde den kunne boote på et sådan...
hvis du har diskette drev så kan man oftes få en installations-starter diskette.. ved dog ik lige om suse laver en...
Brogaard
11-21-2004, 12:57 AM
må jeg spørge hvilken bærbar? (et standart mærke eller noget mere delikat?)
prøv med et usb-cdrom.. hvis din bærbar er af nogenlunde ny dato burde den kunne boote på et sådan...
hvis du har diskette drev så kan man oftes få en installations-starter diskette.. ved dog ik lige om suse laver en...
Det er en Zepto 4100. Jeg har en ekstern DVD brænder, men kan ikke få computeren til at boote fra den. Jeg tror ikke der er support for usb boot i bios selv om det lyder underligt i dag. Der er heller ikke noget diskettedrev så, dette er heller ikke en mulighed.
Jeg har spurgt Zepto men de har ikke hørt om problemet før, og det er jo heller ikke en fejl der er nem at finde hvis det kun er nogle få cd/dvd'er det ikke virker på. Mandrake virkede f.eks. fint, og det er også af den grund jeg tror det har noget med ISO filen at gøre.
hvis den virker så virker den...
så længe at dit drev ikke er så delikat at det vælger hvad det vil afspille så skal skiven virke lige så godt hos dig som hos din ven.
prøv at søge support på suses forum, spørg evt om der er en alternativ måde at starte install på. (i teorien så kan windows gøre det for dig... windows'es bootmenu kan godt starte sådan en install for dig... kræver bare du finder en der er godt nok til windows ;) )
Brogaard
11-21-2004, 01:17 AM
Tro mig. Jeg har søgt utrolig mange forums igennem :-) Jeg kan se at der er et par stykker der har haft samme problem, men ingen af dem kommer med en løsning.
Jeg vil ikke installere Suse før jeg har prøvet Live udgaven. Jeg kender ikke lige den windows bootmenu du snakker om, og jeg ved derfor ikke om den kan boote en Linux CD/DVD
hvis andre har samme prob kan der måske være noget om det... prøv evt 9.1.. hvis den kan alt dit hardware så kan 9.2 (forhåbenlig) også
Brogaard
11-21-2004, 06:51 PM
hvis andre har samme prob kan der måske være noget om det... prøv evt 9.1.. hvis den kan alt dit hardware så kan 9.2 (forhåbenlig) også
Det kan den nemlig dsv. ikke (i alt fald ikke godt nok til at jeg kan finde ud af at installere skumle drivere til det). Jeg har læst at 9.2 skulle fungere noget bedre.
Brogaard
11-21-2004, 06:59 PM
Well. Har bestilt en gratis liveDVD fra linuxshoppen. Så får vi se om den kører bedre.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.