PDA

Se fuld version : APG og div. p2p tjenester

amarone
11-19-2004, 01:20 PM
Hejsa

Nu er der efterhånden gået noget tid siden APG har optrappet deres indsats hvor de har været flittige til at dele bøder ud som vi alle ved, men det hele har handlet om tjenester hvor folk har delt/sharet, gennem p2p tjennester som DC+ og KaZaA og de har brugt skærmbilleder som bevismateriale.

Men hvad bliver det næste? Mig bekendt har man ikke hørt om folk taget ved at bruge fx. bit torrent, "anonyme fildelingsprogrammer som Mute eller Blubster eller fx WinMX (hvis man ikke sharer noget).

Dermed ikke sagt at de tjenester er sikre overhovedet, men det kunne være rart at være et skridt foran de blodsugende *!#!!%€!!!

Kunne det tænkes at de overvåger udvalgte IP adresser som downloader en del og så efter en periode, lad os sige et år sender et erstatningskrav på alt hvad denne IP har downoadet (fx ved brug af bit torrent hvor de ellers kun kan sende et erstatningskrav af gangen hvilket lyder usandsynligt)eller hvordan tror I det hænger sammen?

Jowls
11-19-2004, 10:33 PM
Men hvad bliver det næste?

Du rejser et meget interessant spørgsmål som vi er mange der spekulerer over. Problemet er, at meget har ændret sig med Piratgruppens fremkomst, så det er svært at regne ud, hvor vi bevæger os hen fremover.

APG's vigtigste våben - trusselsbrevene som tæller godt på deres statistik fordi de med få omkostniger og på kort tid har kunnet få mange i nettet - er blevet væsentlig mindre effektivt på grund af Piratgruppens informationer. Stadig flere nægter at betale og udfordrer APG til at gå videre med sagerne.

Jeg håber også at de famøse skærmdumps vil vise sig at være utilstrækkelige til at overbevise en dommer om, at en person har gjort skade for mange tusinde kroner.

Dermed er APG i princippet neutraliseret i den form, vi kender dem i dag. Men Johan Schlüter Advokatfirma vil næppe trække snuden til sig, så længe der er penge at malke ud af musik og filmbranchen. Så hvad vil de gøre?

Kunne det tænkes at de overvåger udvalgte IP adresser som downloader en del og så efter en periode, lad os sige et år sender et erstatningskrav på alt hvad denne IP har downoadet

Det kunne de formelt godt, men det passer dårligt ind i deres plan. APG skal bruge mange busts - helst flere tusinde pr. år - for at retfærdiggøre deres sky-høje salærer. Det vil være meget dyrt for dem med langtidsovervågning og i den sidste ende vil de måske blot snuppe 10-20 pirater årligt.

Og så er der jo også folk med dynamiske IP'er som er endnu mere komplicerede at holde styr på.

En anden mulighed er at foretage flere ransagninger. Igen kommer Piratgruppen i vejen med deres informationer om rettigheder og guider om kryptering. Desuden er en ransagning dyr, tidskrævende og hvis der kommer mange af dem er der en stor risiko for, at APG får et dårligt image i befolkningen. En ransagning er et dybt indgreb i privatsfæren, og hvis den ikke resulterer i en dom, kan ofret kræve erstatning af APG (hvilket jeg varmt vil opfordre alle til at gøre :) )

En joker i spillet er ISP'erne. Hvis APG på en eller anden måde kan få et samarbejde med dem så de kan sidde og overvåge trafikken uden dommerkendelser, så er vi på den. Det er ikke noget jeg regner for sandsynligt, men Tiscali har netop med stolthed annonceret, at man nu kan downloade APG's anti-pirat program fra deres hjemmeside. Så hvem ved?

kab60
11-21-2004, 03:57 PM
Jeg tror ikke vi skal regne med at internetudbyderne begynder at samarbejde med APG sålænge de kan undgå det. Grunden til folk idag har behov for bredbånd, skyldes jo primært at det giver mange nye muligheder mht fildeling, og det ved ISPerne om nogen. Spørgsmålet er så hvorvidt APG kan få dommerkendelser på området og i hvilket omfang.

HamSlam
01-02-2005, 01:24 PM
Det er da bare lige indtil den første sag bliver indledt, hvor en ISP har været behjælpelig, måske endog initiativtagende med trafiklogning etc.

Så synes jeg da bare vi skal være enige om, at vi melder os ud til hobe, og får alle vi kender med.

Indtil da, har APG ikke en chance, ud over impulsive ransagninger og snifning på peer-netværkene (hvor de jo i praksis kun får det at se som vi lader dem - og alle andre - se).

I forhold til nyhedsgruppe-aktivitet ser jeg ingen mulighed for at blive busted, med mindre den pågældende ISP (der selv fører nyhedsgrupperne på deres servere) medvirker. Og så dumme er de vist ikke.

Chron
01-02-2005, 01:42 PM
Men hvad bliver det næste? Mig bekendt har man ikke hørt om folk taget ved at bruge fx. bit torrent

Jeg har læst om mere end et tilfælde hvor folk der sad meget på BT er blevet taget, for ikke at nævne chikane brevene fra de store firmaer sendt til ens ISP.

Jowls
01-02-2005, 01:48 PM
Det er da bare lige indtil den første sag bliver indledt, hvor en ISP har været behjælpelig, måske endog initiativtagende med trafiklogning etc.

Så synes jeg da bare vi skal være enige om, at vi melder os ud til hobe, og får alle vi kender med.

Alle som har spurgt mig til råds gennem de sidste par måneder vedrørende valg af ISP, har fået at vide at Tiscali som sagerne står i øjeblikket må betragtes som værende i bunden af integritets-skalaen, for nu at sige det lidt diplomatisk.

Chron
01-02-2005, 01:56 PM
jowls: Jeps, så vidt jeg har kunne finde ud af er både TDC og CC udmærkede valg når man gerne vil have sine sager ifred så vidt som muligt.