PDA

Se fuld version : Torrent / ed2K links's ... er det "ulovligt" ?

razor
11-10-2004, 12:43 PM
... jeg spørger fordi jeg er kommet til at tænke på om torrent-links er "ulovlige" ... man linker jo ikke til et site ... (tænker her på de sager hvor folk har linket direkte til fx mp3-filer) .... et torent eller e2k link ... er jo ikke links til noget "fysisk" ... det er jo et linke "ud i den blå luft" ....

RaZoR

SuperDuck
11-10-2004, 01:05 PM
Ja det er det. Torrent-links er ulovlige så vidt jeg ved. Man linker jo direkte eller indirekte til en "program-stump" som man så kan hente. Er torrent-linket dog til en lovlig ting som ikke er copyright-protected osv., er linket selvfølgelig ikke ulovligt.
Men "normalt" er de ulovlige.

Draco
11-15-2004, 12:09 PM
umilbasrt vil jeg sige at TOrrent Links er lovlige da du godt må henvise til steder som har ulovlige ting bare de ikke ligger på din server og det er det som TOrrent gør, det er bare en henvisning. ikke mere ikke mindre, det er også derfor at The Piratbay ikke kan smide i retten i sverige selv om de har RIGTIGE mange breve fra fx microsoft, dreamworks osv osv men de kan ikke gøre en pind da de bare henviser til et andet sted.

Christian
11-15-2004, 02:46 PM
Torrent-filer /links er IKKE ulovlige. Så er det sagt

FakeNick
11-15-2004, 03:08 PM
Torrent-filer /links er IKKE ulovlige. Så er det sagt

Hvorfor blev emule-portalen.com så lukket? :shock:

Jowls
11-15-2004, 03:34 PM
Selv om noget ikke er decideret ulovligt, kan det godt være en hård og dyr kamp at få ret. Specielt når modparten ingen moralske skrupler har og samtidigt råder over et astronomisk advokat-budget. Det er forståeligt at nogle giver op... :cry:

SuperDuck
11-15-2004, 06:09 PM
Fair nok. Hvis I siger det så må det jo være rigtigt. Jeg havde bare den overbevisning at det var ulovligt at linke til Bittorrent filer. Det med Sverige er fordi at de har en anden lovgivning end mange andre lande. Derfor kan de ikke blive lukket så vidt jeg har hørt.

Men ok... jeg tager mit hurtige svar på min kappe og holder mig til hvad PG-Redaktøren og I andre siger. :oops:

Jurij
11-20-2004, 07:31 PM
Må jeg så linke til en torrent herfra eller hvad?
Kan jeg ikke få en bøde for at linke til en torrent?

Hvorfor er der så ingen der gør det? Det er jo tåbeligt at sige det er lovligt, når man ikke gører det.

PackedManiac
11-20-2004, 07:53 PM
En torrentfil indeholder intet ulovligt, ergo er den ikke ulovlig. Prøv at åben den i notepad..

Et site der indeholder torrentfiler, og ikke noget andet materiale, der kan bryde ophavsrettigheder, er ikke ulovlig. Selvfølgelig findes der i enkelte lande, såsom USA, hvor man har drejet lovgivningen på en sådan måde, at man rent faktisk kan sagsøge sider, som har torrentfiler, MEN så er det ikke på det grundlag at det er torrentfiler, men på det grundlag at indehaveren af det pågældende site, efter en heller anden lov, "linker" til et ulovligt netværk.

I Danmark er torrentfiler lovlige.. jeg kan i hver fald ikke forstille mig andet. Så hvis man vil naile danske torrent sider, så skal man finde ulovlige ting på dennes server før man kan sagsøge osv. men, nu er APG jo også kendt for at bruge alskens beskidte metoder til at buste stakkels sjæle, ser de muligheden for at tjene penge.

Man må kæmpe igen. Så vidt jeg kan se er vi endnu ikke nået så langt, at noget så harmløst som tekstfiler skulle være ulovlige, men er der mange dommere (eller advokater for den sags skyld), der er teknisk bevidst nok til at gennemskue APGs usande påstande.. tja :?